• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna czeka 2,5 roku na decyzję środowiskową

Szymon Zięba
2 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.
 Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.

Od prawie dwóch i pół roku miasto nie może doczekać się decyzji środowiskowej, kluczowego dokumentu, bez którego nie może ruszyć budowa Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie może jej wydać, bo wciąż wpływają do niej kolejne uwagi od mieszkańców i instytucji, mających zastrzeżenia do inwestycji.



Która koncepcja dotycząca Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz jest lepsza?

Przypomnijmy: w ramach miejskiej inwestycji określanej jako Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (lub też Nowa Politechniczna), powstać ma linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza, wraz z drogą rowerową i chodnikiem. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 243 mln zł.

Wybrana została już firma projektowa, która ma przygotować dokumentację. Nie zrobi tego jednak, ponieważ wciąż nie wiadomo, jak dokładnie przebiegnie trasa na swoim ostatnim etapie. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na podstawie tzw. decyzji środowiskowej, która określi wpływ inwestycji na środowisko. Wydać musi ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Dopiero wówczas będzie można przygotować szczegółową dokumentację.

- Wszystkie nasze analizy prowadzone są dwuwariantowo. Jeden z wariantów dotyczy poprowadzenia trasy na całej długości przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej . Drugi zakłada, że trasa włączy się do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska do spraw gospodarczych.

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości



Wniosek o wydanie dwóch decyzji środowiskowych na oba warianty miejscy urzędnicy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku 31 stycznia 2017 roku.


Wątpliwości wokół ul. Nowej Politechnicznej wydłużają procedury



Ostatecznego dokumentu jednak wciąż nie ma. Dlaczego?

- W związku z budową trasy regularnie wpływają do nas różnego rodzaju wnioski, uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, dotyczące różnych etapów budowy ul. Nowej Politechnicznej. W każdej sprawie musimy się ustosunkować do tematu, co wpływa na wydłużenie okresu oczekiwania na decyzję środowiskową. Szczególnie dużo pytań budzi kwestia zachowania odległości linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od zabudowy - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Ale nie tylko mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego mają swoje zastrzeżenia do przebiegu nowej trasy tramwajowej. 16 sierpnia do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęło pismo z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku z prośbą o odniesienie się do uwag przesłanych do RDOŚ przez Stowarzyszenie Dolina Królewska.

- Uwagi dotyczyły projektowanego połączenia ul. Wileńskiej i Sobieskiego i wycinki drzew na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Odpowiedzi w tej sprawie przesłane zostały już do RDOŚ.

Materiał archiwalny

Poznaj historię ul. Do Studzienki



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska: decyzja będzie po otrzymaniu wszystkich odpowiedzi



W RDOŚ usłyszeliśmy, że jej dyrektor zawiadomił strony o "zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie o wydanie decyzji środowiskowych".

- Od dnia wydania zawiadomienia pojawiły się jednak nowe uwagi przekazane przez strony postępowania (dot. m.in. aspektów prawnych, technicznych, przyrodniczych, społecznych, finansowych, warunków hydrogeologicznych terenu, wpływu drgań na budynki, hałasu oraz wariantów przedsięwzięcia itd.) - tłumaczy Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
RDOŚ oczekuje na ustosunkowanie się inwestora do wniesionych uwag, a decyzja - jak podkreślają urzędnicy - zostanie wydana niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedzi.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:

Dziś już wiadomo, że nie powstanie odbicie w kierunku ul. Smoluchowskiego (niebieska linia) oraz że trasa nie pobiegnie przez ul. Siedlicką (brązowa linia).

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • a odkorkowanie ul. Czrny Dwór, równolegle trasa do ul. Słowackiego nie powstała nadal

    po oddaniu tunelu do uzytku tez lezy odłogiem, więc w d***e mam nową politechniczną, nie moje to peryferie, dalekie od dolnego tarasu dziado osiedla nie mają dogodnego dojazu.

    • 4 5

  • zobaczcie kto kupił mieszkania na Politechnicznej 9 (3)

    i wszystko jasne, dlaczego tramwaj ma być poprowadzony przez Bohaterów Getta

    • 15 3

    • Kto kupił? (1)

      • 7 0

      • Pudding kupił ty jełopie

        • 2 0

    • Gdzie mamy zobaczyc?

      • 4 0

  • Wspolna taryfa komunikacji miejskiej, jeden bilet (1)

    Szybkie przesiadki bez stresu i renomy.
    Zadnych "makaronow" przez cale miasto, bo nigdy sie to w korkach nie zsynchronizuje.
    Gonic yramwajarskie lobby, odtworzyc kolej do Portu, przez Olszynke i na gornym tarasie.

    • 11 2

    • Jestem za. Z Wrzeszcza do Portu jest tylko jeden bezpośredni tramwaj linii 5!!!

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Tramwaj powinien być od Kowal, Szadółek, aż koło dworca we Wrzeszczu i dalej do Zaspy (9)

    Pozwoli to trochę rozładować ogromne korki na południu

    • 112 18

    • (2)

      Tylko SKM!

      Chyba że chcesz godzinę jechać tramwajem 5 km

      • 30 2

      • (1)

        a słyszałeś o czymś takim jak szybki tramwaj? świetnie sprawdza się w Poznaniu

        • 3 3

        • a może szybki tramwaj dwusystyemowy?

          wjeżdżający na tory PKM w Brętowie i jadący do Wrzeszcza po jej torach?
          Warto rozważać warianty stosowane już gdzie indziej. Kto będzie się chciał bujać tramwajem z okolic Szadółek do Wrzeszcza przez 45 minut i więcej w jedną stronę?

          • 2 2

    • Kupiłeś klitke po 4 tysięce za m2 i my bogaci mamy budować ci tramwaj??? (2)

      • 10 41

      • Hehe... Bogaty się znalazł :) Nowy Port to nie Nowy Jork

        • 17 3

      • bogaci? hahaha to ze twoj przodek zajal w 45 jakies mieszkanie w centrum nie oznacza, ze jestes bogaty

        • 10 0

    • Tramwaj jeździ po Gdańsku a nie po sąsiednich wioskach typu Kowale - pogadaj z wójtem swoim (1)

      poza tym tramwaj na dłuższe odległości jest nie efektywny bo jedzie zbyt wolno i stoi na światłach tak jak auto - przynajmniej tak źle to działą w Gdańsku

      • 26 3

      • wójt

        pogadać z wójtem o tramwaju w Gdańsku?

        • 2 0

    • 2h podrózy?

      Kto będzie tym jeżdził?
      Tramwaj a "szybki tramwaj" to całkowicie różne zadania i podejścia.
      Znacznie łatwiej niz ciągnięcie takiego "makarona" jest rewitalizować istniejace linie kolejowe i dowozić ludzi do głównej arterii komunikacyjnej...

      A ogólniej, należy "podziękować" władzom samorządowym (sejmik!) za likwidacyjną politykę wobec komunikacji zbiorowej i wypromowanie indywidualnej komunikacji samochodowej. Z tymi osiagnięciami "wybierają" (uciekają) na senacką emeryturę!

      Pamiętajcie przy urnach!

      • 14 0

  • Kolejny raz pisowski urzad blokuje inwestycje w Gdańsku

    Jakoś z przekonam nie mieli problemu by wydać decyzję mimo że były znacznie większe protesty

    • 9 10

  • Re (1)

    Tylko metro ale to miasto kasy nie ma a dzięki PiS to już wogole wybijcie to sobie z głowy

    • 7 9

    • Tylko po co metro? Gdańsk to za małe miasto, a już napewno zbyt biedne. Wystarczy rozwijać obecną sieć tramwajową i SKM, tylko na to brak woli politycznej.

      • 3 5

  • 243 mln zł za taką linię to kwota niedoszacowana 2x. Ciekawe, czy Ola wymyśliła sobie budowę tunelu metodą odkrywkową czy może na całego - tarczą TBM?

    • 9 1

  • Teraz jak ten prywatny akademik stawiają to możecie zapomnieć o tramwaju. (2)

    Zero strategicznego myślenia, zamiast zostawić pas na rozbudowę, zrobić arterię z Wrzeszcza aż do Piekarniczej i dalej, to zabudowują. Bo powinna iść porządna arteria pod mostem tam przy Kerfurze / Galerii Morena, a nie na górę, na Morenę tutaj od Wileńskiej pchać ruch (bzdura totalna, tylko zawala Morenę!). Totalna bzdura. Typowe dla Gdańska.

    • 23 3

    • (1)

      A kto PG zabroni?

      • 1 1

      • To nie PG

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    A może Jaśkową? (2)

    Jak już tak bardzo chcą się pchać na Morenę pod górkę to niech budują na Jaśkowej, prosta droga, ludzi po drodze zabierze tyle samo co na Sobiecha, a trasa krótsza i bliżej PKP Wrzeszcz. Miejsca na wpięcie jest chyba więcej niż na Boh. Getta.

    • 50 59

    • Tam mieszkają wpływowi tzw Sycylijczycy, nie można im hałasowac tramwajem.

      • 26 4

    • jakieś to wszystko koślawe w tym mieście ...

      • 10 1

  • Standard

    Urzedasy nieroby za nic maja kpa. Latami kwity leza i nic im nie zrobicie

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane