• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    Niech Ukraińcy, naród aspirujący do bycia w UE, dostosuje się do unijnych torów i niech nie myśli, że UE dostosuje się do nich.

    • 310 2

    • a później te ich przesyłki dowieziemy do granicy z Niemcami i będziemy ich błagać za dodatkowa dopłata żeby to cos (1)

      do siebie zabrali..?? Będziemy dopłacać do ukraińskiego interesu, Nonsens..

      • 67 1

      • A kto wpadł na genialny pomysł, żeby próbować sprzedać Niemcom zboże, które miało iść tranzytem do Afryki?

        Skąd zboże nie spełniające standardów wzięło się na unijnym rynku i które firmy na tym zarobiły - cisza.

        • 25 0

    • Jak mają tak nie myśleć skoro UE cały czas się do nich dostosowuje.

      • 40 2

    • krotko po inwazji dwa lata temu minister transportu Ukrainy zapowiedzial przebudowe torow na Ukrainie na standard 1435mm

      ale w tej chwili maja wazniejsze sprawy na glowie, nic przebudowa torowisk

      • 4 1

    • Zacznijmy od tego.

      My im sponsorujemy wypłaty, socjale , emerytury, broń , jedzenie , wszystko a oni są tak bogaci, ze będą w Polsce swoja infrastrukturę budować za biliardy !!!

      • 11 0

    • Ale ono bronia nas przed... zmadrzeniem

      Upadlinowe bajki produkowane przez usa

      • 5 0

  • (4)

    Tak wybudujmy im jeszcze tory, potem autostrady

    • 209 3

    • Autostrady to juz im budował (3)

      Człowiek tuska czyli Sławek Nowak. Ziobro musiał go ratować ekstradycja, bo dzisiaj by zegarmistrza z nami juz nie bylo.

      • 35 4

      • (1)

        Wikipedia: Szef Narodowego Biura Antykorupcyjnego Ukrainy poinformował, że Sławomir Nowak jako prezes Ukrawtodoru miał przyjmować korzyści majątkowe za zlecenia budowy dróg.

        • 22 2

        • Jak Nowak poznał poziom

          ukraińskiej korupcji, to pomyślał, że tam w ten sposób wypłaca się wynagrodzenie za pracę...

          A tak na poważnie, to czy ktoś naprawdę uwierzył, że chłop jedzie na Ukrainę pracować praktycznie pro bono? Bo taką urzędniczą pensję miał tam pobierać.

          • 3 0

      • dlatego teraz jest ich bohaterem narodowym

        bo przez niego ruscy nie mieli jak dojechać pod Kijów :D

        • 21 0

  • XXX (4)

    Żeby ruscy (znowu !!!) mogli do nas po nich wjechać ? O to wam chodzi ? Walcie się "bracia" !!!

    • 250 7

    • Dokładnie. Jesli Ukraina aspiruje (1)

      Do miana kraju europejskiego to niech u siebie zmieni tory na rozmiar europejski odcinając się tym samym od rosji. To każdemu wyjdzie na dobre.

      • 69 0

      • Chiny mają takie jak my.

        • 13 0

    • Ucz się lepiej ukraińskiego bo jest u nas ich tak dużo, że wypada znać ten język (1)

      • 0 21

      • Moze tobie wypadna, nam nie wypada i nigdy to sie nie stanie

        • 14 0

  • no proszę Pana profesora... zastanawiam się czy Pan profesor swoj tytuł otrzymał

    od Prezydenta Polski czy "prezydenta Unii Europejskiej"? Piszę na wszelki wypadek gdyby Pan profesor chwilowo zapomniał :)

    • 75 7

  • Wazystko w temacie, wierze Polskim ekspertom. (1)

    "Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert." Jak Ukraina chce z nami współpracować to obydwie strony muszą się dostosować, nie jednostronnie. Tak czy inaczej, jako kraj bardzo dobrze położony, powinniśmy na tranzycie zarabiać

    • 76 8

    • Zarabiać trzeba umieć i można ale tylko tylko wtedy gdy jest pokój dookoła, a nie wojna. Teraz mamy tranzyt broni przez Polskę i wrogość na Wschodzie wobec Polski narasta.

      • 9 1

  • More juz koniec tych żadań..Czy oni myślą ze u nas na stale się zainstalowali ? (3)

    • 246 4

    • More jeszcze granice przesyłać by ,mieli bliżej do zachodu?

      • 42 1

    • Niestety, ale oni się tu rzeczywiście zainstalowali na stałe...

      • 40 6

    • Tak, a co?

      • 2 22

  • Żart na prima aprilis? Ile jeszcze absurdów?! (1)

    • 188 2

    • Tu masz lepszy żart. Ukraińskie dzieci, na Ukrainie ciągną 800+.

      • 25 1

  • (1)

    Niech sobie budują tory u siebie! Z każdej strony tylko ich wymagania już słuchac się tego nie da!

    • 189 2

    • Dlatego - koniec gościny, wyp.... niewdzięczne sq.ny

      • 7 0

  • Jest to rozwiązanie całkowicie pozbawione sensu ekonomicznego.

    Do tego zachodzi też ryzyko strategiczne. W wypadku przejęcia przez Rosjan kontroli nad Ukrainą, lub ataku z Królewca te tory mogłyby ułatwić Rosjanom logistykę.

    Całe szczęście, że minister Solski jest ministrem tymczasowo. Kolejny figurant i marionetka oligarchów kontrolujących Ukraińską produkcję zbóż.

    Ukraina musi się pozbyć oligarchów. Oni są głównym niebezpieczeństwem dla tego państwa, nawet większym niż Rosja, bo wewnętrznym.

    • 167 1

  • Dlaczego szersze tory? (2)

    Gdy w Rosji budowano pierwszą linię kolejową, inżynierowie pytają cara, czy zrobić szersze tory? Car na to, "na ch..j szersze?" No to zrobili....

    • 116 2

    • (1)

      Hehehe
      Dzięki wujku Marianie
      Zapomniałem, że słyszałem to 30 lat temu.

      • 19 0

      • No i powiedz, czy coś się u nich zmieniło od wtedy?

        • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane