- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (100 opinii)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie
Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.
- W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
- Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.
Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.
- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Marzy ci się dom z sauną? Są takie na sprzedaż
Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.
- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.
- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.
Katastrofa kolejowa w Trójmieście. Nagrania
Opinie (299) ponad 100 zablokowanych
-
2024-04-02 18:37
Już się zaczyna. Bezczelność!!!
- 66 0
-
2024-04-02 18:38
NA Ukrainie (1)
- 70 4
-
2024-04-02 19:35
Dokładnie
Tak jak "na wsi" i "w mieście", "w Polsce" i "na Ukrainie", "na Węgrzech", "na wyspach" ale "w Anglii", "na morzu" ale wypływam w morze". Chora poprawność polityczna i jej 62 płcie, żeby kogoś nie obrazić. Obrażacie logikę i nasz język.
- 30 0
-
2024-04-02 18:40
Brakuje w ankiecie odpowiedzi
Nie bylem i nie bede dopoki kredy nie wroca do nas. Oczywiscie bez piatej kolumny
- 31 0
-
2024-04-02 18:42
Normalny tor to mamy też od Braniewa do Królewca vel Koenigsbergu (1)
I nie chciejmy aby na wypadek konfliktu coś po nim do nas zaczęło wjeżdżać
- 33 0
-
2024-04-02 22:08
Normalny ale i szeroki też aż do z Braniewa
- 3 0
-
2024-04-02 18:42
A gdzie "redaktor" widzial normalny
tor do Lwowa? Co za farmazony tu wygłasza!
- 24 3
-
2024-04-02 18:43
Wąskie tory u siebie niech zbudują (1)
Proste
- 50 1
-
2024-04-02 18:57
Proste.
- 10 1
-
2024-04-02 18:46
Doprawdy skąd bierzecie takiego ,,eksperta"? (5)
Przecież on jest gotowy wymienić Wszystkie mosty i wiadukty oraz zburzyć budynków by wybudować 3ci Szeroki tor!
A prawda jest taka ze foklada się Jedną szynę do obecnie istniejących torów i sprawa jest rozwiązana!
Poza tym nie będziemy wozić Tylko zboża ale i inne towary!
Te zboże Zostanie w porcie, ile wjechało tyle będzie załadowanie ma statki.
Poza tym masowo ropopochodne.
Nikt nie będzie inwestował w wagony o automatycznej zmiennej szerokości kół.
Kiedyś trwalo to godzinami na granicy a teraz pociąg pasażerski po prostu zwalnia i oś sama dostosowuje się na odcinku kalibracyjnym do zmiany szerokości.
Nie ma to sensu przy wagonach towarowych gdyż wymagało by to dedykowanych wagonów tylko dla tej relacji.
Problemem Ukrainy są odcinki o zmiennym i stalym napięciu sieci trakcyjnej.
Ale to za Bugiem i już nie nasza sprawa
Kiedys- 12 30
-
2024-04-02 18:54
Dokłada się szynę....no proszę,jakie to proste (4)
Z tym ze nie masz pojęcia o tym.Tor spleciony wymaga specjalnego projektu i budowy linii od podstaw i jest bardzo drogi w utrzymaniu.
- 16 0
-
2024-04-02 19:05
Jest Zdecydowanie Tańszy niż dobudowa nowego szerokiego toru (3)
W ciągu 3 miesięcy można go dołożyć i czerpać Zyski z tranzytu.
Przy czym docelowo będą mogły dojeżdżać kontenery z Chin.
I tu gotowy będzie port w Elblągu który może się specjalizować jako hub dla feederów na Cały Bałtyk- 2 15
-
2024-04-02 19:21
Co ty pitolisz - takiej konstrukcji/przeplotu nie ma w żadnym kraju (1)
Odległość między oboma szynami musiałby wynosić max 25 milimetrów - to technicznie niewykonalne
- 9 0
-
2024-04-02 22:06
Jak ty wyliczyłeś te 25 mm ?
...trzecią szyne da sie zabudować ale trzeba wymienić wszystkie podkłady i inaczj je zazbroić,no i kompleksowo wymienić wszystkie rozjazdy....
- 2 1
-
2024-04-02 21:59
Żartownis z ciebie ty pewnie z tych c0
CPK wybudowali by w dwa lata.
- 2 0
-
2024-04-02 18:49
Dać
Palec to już na bezczelnego chcą całą rękę może tak zabiorą swoich dezerterów co są w Polsce Żeleński krzyczę że brak żołnierzy nie ich bieze
- 75 0
-
2024-04-02 18:51
Żadnych interesów z Ukrainą
A ci co są deportować.
- 91 0
-
2024-04-02 18:52
Przeciez to prima aprilis
- 28 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.