• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • Już się zaczyna. Bezczelność!!!

    • 66 0

  • NA Ukrainie (1)

    • 70 4

    • Dokładnie

      Tak jak "na wsi" i "w mieście", "w Polsce" i "na Ukrainie", "na Węgrzech", "na wyspach" ale "w Anglii", "na morzu" ale wypływam w morze". Chora poprawność polityczna i jej 62 płcie, żeby kogoś nie obrazić. Obrażacie logikę i nasz język.

      • 30 0

  • Brakuje w ankiecie odpowiedzi

    Nie bylem i nie bede dopoki kredy nie wroca do nas. Oczywiscie bez piatej kolumny

    • 31 0

  • Normalny tor to mamy też od Braniewa do Królewca vel Koenigsbergu (1)

    I nie chciejmy aby na wypadek konfliktu coś po nim do nas zaczęło wjeżdżać

    • 33 0

    • Normalny ale i szeroki też aż do z Braniewa

      • 3 0

  • A gdzie "redaktor" widzial normalny

    tor do Lwowa? Co za farmazony tu wygłasza!

    • 24 3

  • Wąskie tory u siebie niech zbudują (1)

    Proste

    • 50 1

    • Proste.

      • 10 1

  • Doprawdy skąd bierzecie takiego ,,eksperta"? (5)

    Przecież on jest gotowy wymienić Wszystkie mosty i wiadukty oraz zburzyć budynków by wybudować 3ci Szeroki tor!
    A prawda jest taka ze foklada się Jedną szynę do obecnie istniejących torów i sprawa jest rozwiązana!
    Poza tym nie będziemy wozić Tylko zboża ale i inne towary!
    Te zboże Zostanie w porcie, ile wjechało tyle będzie załadowanie ma statki.
    Poza tym masowo ropopochodne.
    Nikt nie będzie inwestował w wagony o automatycznej zmiennej szerokości kół.
    Kiedyś trwalo to godzinami na granicy a teraz pociąg pasażerski po prostu zwalnia i oś sama dostosowuje się na odcinku kalibracyjnym do zmiany szerokości.
    Nie ma to sensu przy wagonach towarowych gdyż wymagało by to dedykowanych wagonów tylko dla tej relacji.
    Problemem Ukrainy są odcinki o zmiennym i stalym napięciu sieci trakcyjnej.
    Ale to za Bugiem i już nie nasza sprawa
    Kiedys

    • 12 30

    • Dokłada się szynę....no proszę,jakie to proste (4)

      Z tym ze nie masz pojęcia o tym.Tor spleciony wymaga specjalnego projektu i budowy linii od podstaw i jest bardzo drogi w utrzymaniu.

      • 16 0

      • Jest Zdecydowanie Tańszy niż dobudowa nowego szerokiego toru (3)

        W ciągu 3 miesięcy można go dołożyć i czerpać Zyski z tranzytu.
        Przy czym docelowo będą mogły dojeżdżać kontenery z Chin.
        I tu gotowy będzie port w Elblągu który może się specjalizować jako hub dla feederów na Cały Bałtyk

        • 2 15

        • Co ty pitolisz - takiej konstrukcji/przeplotu nie ma w żadnym kraju (1)

          Odległość między oboma szynami musiałby wynosić max 25 milimetrów - to technicznie niewykonalne

          • 9 0

          • Jak ty wyliczyłeś te 25 mm ?

            ...trzecią szyne da sie zabudować ale trzeba wymienić wszystkie podkłady i inaczj je zazbroić,no i kompleksowo wymienić wszystkie rozjazdy....

            • 2 1

        • Żartownis z ciebie ty pewnie z tych c0

          CPK wybudowali by w dwa lata.

          • 2 0

  • Dać

    Palec to już na bezczelnego chcą całą rękę może tak zabiorą swoich dezerterów co są w Polsce Żeleński krzyczę że brak żołnierzy nie ich bieze

    • 75 0

  • Żadnych interesów z Ukrainą

    A ci co są deportować.

    • 91 0

  • Przeciez to prima aprilis

    • 28 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane