• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • no cóż,

    mogą Ukraińcy zwęzić u siebue. Po co my mamy inwestować w czyjś interes

    • 8 0

  • Pan minister chyba zapomniał jak nasi ukraińcy bracia nam podziękowali...

    Za przyjęcie 3 milionów uchodźców w godzinie W, za jeżdżenie naszych przedstwicieli po całej Europie w celu zapewnienia wsparcią przed ruską agresją, na samym początku konfliktu, za ogromne dostawy sprzętu i amunicji.
    Panie ministrze w takim razie spieszę z przypomnieniem, podziękowaliście nam wyzwiskami i pomówieniami na forum międzynarodowym, brakiem przeprosin za zabicie dwóch Polaków w Przewodowie oraz próbą wypchnięcie z rynku naszych rolników i firm transportowych.

    Więc my też Wam dziękujemy za takie tory, może idźcie na żebry do nowych przyjaciół z Niemiec, na pewno pomogą i wybudują co tylko sobie wymarzycie.

    • 7 0

  • Zboze techniczne ?

    • 3 0

  • Tory

    A może Ukraińcy dostosują się do Standardów Europejskich i u siebie zrobią węższe tory jak ma to miejsce w zachodnich krajach?

    • 3 0

  • Zaraz, zaraz

    czy tam przypadkiem nie toczy się wojna?

    • 4 0

  • Stop ukraińskiemu zbożu!

    Mamy wystarczająco dużo swojego, ten wyrób zbożopodobny nie może nawet przejeżdżać przez nasz kraj, bo ledwo się nie obrócimy i zacznie zalewać fabryki, bo tańsze, bo szybciej przyjeżdża itd...

    • 2 0

  • wyłącznie przeładunek na granicy...

    Z weryfikacją stanu faktycznego ładunku, użyciem polskich zestawów oraz na bazie pracy polskich maszynistów!

    • 2 0

  • Niech sobie Ukraincy "chcą" u siebie i prosze z szacunkiem do nas i do Polski, kraju ktory jak nikt inny pimaga

    • 2 0

  • On

    Dlaczego my wiecznie musimy się dostosować do kogoś...?? Może czas na to żeby Ukraina dostosował się do nas tak jak my to robimy chcąc, a czasami nie chcąc w pewnych kwestiach do zachodu ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane