• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • Nigdy! Niech odblokują transfer przez swoje porty

    • 10 0

  • Dowcip

    W Rosji miano budować pierwsza linie kolejowa. Główny inżynier poszedł do cara, aby skonsultować, czy budować tor normalny, czy szeroki.
    Wchodzi do gabinetu, po powitaniach i krótkiej rozmowie inżynier pyta cara: Miłościwy Panie, czy na linii maja być tory normalne, czy szersze?
    Na to car: Na c**j szersze?
    No i zrobili na c**j szersze

    • 10 1

  • Tak tak

    zbudujmy infrastrukturę, która przysłuży się najeźdźcom. Jeśli w tym kraju, wywiad dba faktycznie o interesy Państwa, to nie ma prawa przejść taki pomysł.

    • 14 0

  • hahahaha jeszcze im tory zbudują.

    rolnicy do domu,kołodziejczak kumpel wasz że hej,

    • 8 0

  • polacy tą albo tak głupi albo naiwni,jedno z dwóch ,innej opcji nie ma.

    • 9 0

  • Do Lwowa dochodzą tory o naszej szerokosci

    Niech dobudują tory 1435 mm do Lwowa i problem jest rozwiązany.

    • 11 0

  • Obyście się nie zdziwili jak będzie trzeba dostosować tory do ukraińskich,tam zachód czuje biznes (1)

    a polacy będą popychadłami europy,rudy już to załatwił. wrota z ukrainy otwarte na maksa.
    polski rolnik jedyne co może to sie za głowe złapać.

    • 11 6

    • Nie do końca. Ostatnio UE poprosiła Finlandię o przejście na tory o normalnej szerokości.

      • 3 0

  • A może to Ukraina niech zbuduje po swojej stronie wąskie?

    Tak ich ciągnie Europa, to może czas samemu się przestawić na rozstaw normalnotorowy.

    Dodajmy, że infrastruktura szerokotorową znacznie łatwiej przerobić na normalnotorową niż w drugą stronę (gdzie w praktyce trzeba budować nową linię, bo po obecnych kursują pociągi normalnotorowe).
    Infrastruktura szerokotorowa ma większą skrajnię, więc zmiana na normalny tor wymaga w zasadzie tylko dosunięcia jednej z szyn i przerobienia zwrotnic.

    A jak to taki problem, to wystarczy że wagony do przewozu tego zboża wyposażą w polski system SUW 2000, umożliwiający zmianę rozstawu kół wagonów w biegu, bez przeładunku i bez wymiany wózków.

    • 14 0

  • NIE

    • 10 0

  • bzdura

    trzeba przeladowac w polscec sprawdzic i niech jada transporty przez polske . . do gdanska czy na lotwe litwe do niemiec czy do chorwacji

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem polskim reprezentują jej założyciele i obecni członkowie Zarządu: Bogdan Górski – Prezes i Iwona Górska – Wiceprezes. Przedsiębiorstwo powstało w 1981 roku, koncentrując się głównie na realizacji domów jednorodzinnych na zlecenie indywidualnych inwestorów.

Najczęściej czytane