- 1 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (112 opinii)
- 2 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (138 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (80 opinii)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (192 opinie)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (73 opinie)
Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie
Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.
- W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
- Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.
Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.
- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Marzy ci się dom z sauną? Są takie na sprzedaż
Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.
- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.
- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.
Katastrofa kolejowa w Trójmieście. Nagrania
Opinie (299) ponad 100 zablokowanych
-
2024-04-03 06:24
Byłem Na Ukrainie
- 9 4
-
2024-04-03 06:28
Sprawa może ciekawa ale absolutnie nierealna
Wiem bo mi kuma powiedziała- 1 1
-
2024-04-03 07:00
W ankiecie powinno być "nie, nigdy i nie zamierzam być".
- 16 0
-
2024-04-03 07:02
Może jeszcze flage powinniśmy zmienić na Ukrową
Za bardzo się panoszą jak na kraj ogarnięty wojną, śmieszną wojną
- 22 0
-
2024-04-03 07:06
Stop
Nie dla UA. Wypad
- 21 0
-
2024-04-03 07:43
Niech oni zbudują wąskie u siebie
- 15 0
-
2024-04-03 07:47
Nie ma potrzeby
Po jaką cholerę ,
- 12 0
-
2024-04-03 07:50
Łatwiej będzie przewieść broń do Polski przez ruskich
podczas konfliktu
- 11 1
-
2024-04-03 08:20
A potem jeszcze trasa eksterytorialna. Chcą transportować coś po naszej infrastrukturze, niech sami się dostosują.
A przede wszystkim uczciwie płacą!
- 9 0
-
2024-04-03 08:37
ukraincy chca ulatwic rosjanom desant na Polske. szerokimi torami rosjanie szybciej dowioza do nas sprzet.
ukrainiec = rusek gadajacy gwara ukrainska- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.