• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • Czemu oni chcą nas podporządkować sobie? (1)

    Kto tu jest gościem?

    • 17 0

    • Jakim gościem?

      Jacek na molo powiedział: to jest wasze miejsce to jest wasz dom wciągając ukraińską flagę na maszt.

      • 4 0

  • Chcę...

    Ukropolitańczyk.

    • 3 6

  • Co jeszcze? (3)

    W szkołach i przedszkolach sa nauczyciele i opiekunowie z ukrainy co źle odbija się na polskich dzieciach bo uczy niepoorawnej wymowy itd. Wszedzie reklamy z napisami w jezyku ukrainskim. Co 10 nowy biznes w PL jest juz ukrainski. To jest bardzo duzo.. Polakow wielu za granica ale nie przypominam sobie by ktos sie do tego dostosowywal czy w usa do ludzi z meksyku. Ludzie, czas sie obudzic. To jest nasza konkurencja biznesowa a nie best friends. Na osiedlach wydzieraja sie. Widac ze to ludzie z innym mentalem. Nie czujecie sie obco we wlasnym kraju?

    • 25 0

    • (1)

      Dwa lata już chodzą do polskiej szkoły, a dalej na przerwach między sobą po rosyjsku rozmawiają.

      Coś słabo przebiega ta polonizacja Ukraińców.

      • 10 0

      • Nie chcą się uczyć ani integrować z polskimi uczniami.

        • 3 0

    • Tak. Czujemy się obco we własnym kraju.

      Za to Ukraińcy nadzwyczaj dobrze.

      • 4 0

  • Ukrainie i Ukraińcom mówimy NIE

    Osobiście mam ich dosyć.

    • 25 2

  • W Finlandii, Estonii, Łotwie i Litwie też są szerokie tory.

    Nie tylko w Portugalii i Hiszpanii.

    • 2 6

  • Powinniśmy wymagać nauki języka polskiego od ludzi, którzy chcą w Polsce mieszkać dłużej. To jest nasz podstawowy interes, żeby Polska pozostała Polską.

    • 23 0

  • Może jeszcze eksterytorialne te tory?

    Jedni już tak chcieli na Pomorzu zrobić. Plus autostradę.

    • 10 0

  • Polakom nie pasuje wolny rynek na nasze produkty rolne.

    Igor

    • 0 17

  • Niech se Ukraincy przejda na otorowanie unijne wtedy zarobia na zboże

    • 14 0

  • (3)

    Lepiej pomóżmy im amunicja przeciw Faszystom z Kremla.

    • 1 17

    • Samą amunicją wojny nie wygraja bo brakuje im ludzi chcących walczyć a nie robić kasę na Zachodzie.

      • 4 0

    • A bataliony Kraken ,Azow i Krym to kim są i co maja wytatuowane pod prawym ramieniem ?

      • 1 0

    • Amunicję na boku sprzedają.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane