• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • Strona u-ńska niech najpierw ogarnie problem mafii, przemytu, o wojnie nie wspominając. Może by tak wykrzesać trochę woli do zakończenia tego konfliktu z Rosją, co, u-ńskie ludki? Wasze społeczeństwo chyba też ma dość rządzących, chociaż głośno tego nie może mówić, bo zaraz każdy zostanie odstrzelony pod zarzutem kolagoracji, dzieci sprzedane na przemiał a dobra rozgrabione.

    • 31 1

  • No pewnie że nie, bo wszystkie ukraińskie zboże pójdzie przez Gdańsk

    Jak będzie wąski tor na Ukrainie to pociągi rozjadą się do Hamburga, Amsterdamu i dalej. Oczywiście tam przyjmą je do wspólnego obszaru celnego UE i trafi droższe na nasze stoły jak holenderskie, niemieckie, belgijskie itd. Nam Zielony ład wrzucą żebyśmy sami konkurencji nie robili.

    • 18 0

  • Niech tryzuby zwężą swoje.

    • 28 0

  • My zapłacimy i wybudujemy im szerokie tory, a po zdobyciu Ukrainy przez Rosję, w razie "W" tymi torami pojadą rosyjskie transporty na front.

    • 21 1

  • Za mało daliśmy? Teraz by chcieli kontyngenty?

    Jak ZSRR? Nigdy! W o n do siebie

    • 23 0

  • Never. Co jeszcze? Rurociąg z olejem jadalnym juz przerabialismy i to wcale nie w dniu wczorajszym jako zart.

    • 18 0

  • Niepodległość

    Kiedyś miałaby autostrada Berlinka a teraz kolej Ukrainka
    Masakra

    • 23 0

  • czy konsul i ambasador

    w POlsce panstwa UA w koncu zacznie przepraszac POlaków za tą patologie co przylazła tu uważając sie za uchodzców a odjaniepawla patologiczne rzeczy?

    • 22 0

  • Koń trojański w pakiecie

    PoDziękujemy

    • 26 0

  • Wszystko oddajcie i zmieńcie flagi z biało czerwonych na żółto niebieskie bo tak chcemy. (1)

    Kto tu jest Panem oni czy my ?

    • 32 0

    • oni

      na to wygląda

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane