• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • No, no,

    szerokie tory w razie wojny dla rusków jak znalazł. Pociągi łatwo by tu wjechały. Kto w ogole wymyślił taką głupotę? Mamy tu szerokość torów normalnego świata! Czy ktoś chce tu Wschodu?

    • 31 0

  • Opinia wyróżniona

    Odgrzewane kotlety z lat 90tych

    Starzy kolejarze pamiętają pomysły na szeroki tor z Braniewa do portu w Gdańsku gdy powstały elewatory koło obecnego DCTu. Miało iść zboże z/do Kanady i Ukrainy. Ale jak to w Polsce sprawa się rypła, a elewatory stoją. Niech puszcza wszystko w kontenerach i sprawa się rozwiąże.

    • 165 4

  • Opinia wyróżniona

    Nie (8)

    Szerokie tory to ukłon dla ruskich. Ich logistyka wojskowa opiera się na transporcie kolejowym. Na granicy wschodniej są tysiące ramp do przeładunku z szerokich na wąskie tory. Miały służyć do przeładunku ruskich czołgów zmierzających w kierunku Paryża.

    • 409 7

    • (7)

      Teraz są wagony z samoregulacją rozstawu kół w wózkach jezdnych, a kiedyś wymieniano wózki w wagonach.

      • 13 2

      • ile jest tych wagonów? (3)

        • 3 3

        • 86 szt

          • 3 0

        • Ze czterdzieści! (1)

          • 0 0

          • popieram czterdzieści

            W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
            W dziewiątym - same tuczone świnie,
            W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie.
            A tych wagonów jest ze czterdzieści,
            Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.

            • 3 1

      • (2)

        to po co im szeroki tor? ;)

        • 14 0

        • (1)

          Musieliby zakupić technologię w firmie zewnętrznej, PKP Cargo takie rozwiązanie opracowała lata temu. Ale to nie tu jest problem. Chcą aby te tory były ich, ew. dzierżawa na kilkadziesiąt lat. Czyli taki eksterytorialny kanał transportowy. Nabrzeże w porcie gdańsim jest już w ofercie na dzierżawę (30 lat). Przypadek? Temat wydaje się być dograny.

          • 20 0

          • Tu chodzi o co innego.

            Z automatu jak będzie szeroki tor, to te transporty będzie wozić ukraińska kolej, a nie polska. Poza tym strona ukr, mówi, że mają inwestora na zrobienie tychże torów. Czyżby ukr chciała dostępu do 'polskiego' morza?Dziwnie się to zbiega z trwającym przetargiem w porcie gdańskim na 30-letnią dzierżawę nabrze ża w Gdańsku...

            Chcą nas zrobić w wuja, a znając nasze zarządzające orły tak z po jak i pisu - pójdą na to.

            • 27 0

  • Ze względów bezpieczeństwa NIE, przeładunki w Polsce ew wagony z "przestawnymi" osiami

    Był już szeroki tor nawet do Elbląga ale z Królewca, później do Braniewa się ostał. Tylko prSeladunki w Polsce albo tabor z automatycznym przestawem osi.

    • 46 1

  • I co jeszcze ?

    Może autostrada do Moskwy i korytarz do Berlina

    • 31 0

  • USA chcą budować CPK, Ukraina szerokie tory

    A kto pyta o polskie interesy?

    • 28 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    A po co. Wystarczy wspólnie wyprodukować zestawy kołowe do wagonów towarowych i w okolicy granicy ze dwa zestawy przedstawcze SUV-2000 i sprawa załatwiona. Hiszpanie nas podpatrzyli i zrobili system Talgo , który z powodzeniem stosują.

    • 194 8

    • Ja bym pozostawiła jak było , po co zmieniać to co dobre.

      • 13 1

    • Po co wspólnie?

      Jest system, który pozwala na jazdę po róznej szerokości torów i posiada go pkp. Jak chcą, to niech kupią go i wyposażą w niego swoje wagony, a my na granicy możemy je przepinać na nasze tory i lokomotywy.

      • 9 0

    • wojna wiecznie nie bedzie trwala,Morze Czarne odblokuja,na granicy systemy zmiany kol funkcjonuja i wystarczy!

      • 2 0

    • Magiczne słowo - skrajnia

      Ukraińskie wagony nie spełniają wymogów skrajni UIC i nawet gdyby miały odpowiedni rozstaw kół to i tak nie mogłby wiechać na większość polskiej sieci. Zresztą to nie tylko zestawy kołowe, ale też inne sprzęgi.

      • 0 0

  • Oni chcieli i szerokie tory i zarzadzadz elewatorami w porcie.....Te rzeczy musza byc w Polskich rekach.Niech buduja u siebie

    • 27 0

  • Kto zarabial by wtedy na przewozie ?Ukrainskia kolej...Juz nasz transport prawie splajtowal a teraz by chcieli polozyc nam

    Kolej...Na przewozie maja zarabiac polskie fimy na skaldzie maja zarabiac polskie firmy...Ukrainiec ma znalezsc odbiorce i statki.

    • 25 0

  • W życiu

    Ukraińcom w t....się przewraca. Jak zbudujemy tu szrokie tory to ukraińskie zboże zaleje Europę a nasi i zachodni rolnicy skończą marnie

    • 41 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane