• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • Zamiast tak głupie pomysły wymyślać lepiej się dogadajcie z najeźdźcą bo was wykończy grając na czas.

    • 25 0

  • Chyba kogoś pogrzało.

    To może niemcom też pozwolić jezdzic na polskich autostradach bez limitu predkosci bo tak mają u siebie?

    • 28 0

  • Oby nie

    Nie po drodze nam z tym państwem od dawna..

    • 35 1

  • Moze gwiazdke z nieba jeszcze

    • 23 0

  • Ile można ? (1)

    Pomagać .
    Lubię pomagać ale to już się staje przesadą . Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska ? Niech sobie sami dostosują tabor kolejowy do naszych torów .
    Wszystko dla Ukrainy a dla naszych biedniejszych obywateli nic nie ma .

    • 36 0

    • Dokładnie. Miała wejść ustawa o aktywności zawodoweh

      , która miała wszystkich Polaków objąć darmowym ubezpieczeniem zdrowotnym (niepracujący, a np. opiekujący się bliską osobą, miałby ubezpieczenie po zgłoszeniu się do ZUS-u). I co? Poprzedni rząd, ani obecny nawet nie dał tego projektu pod obrady Sejmu. Ludzie nieubezpieczeni muszą płacić za lekarza lub cierpieć. Ale pieniądze na finansowanie rzeczy związanych z wojną na Ukrainie są? Czyli nikogo nie obchodzą schorowani nieubezpieczeni Polacy w Polsce?

      • 3 0

  • Chory pomysł

    A co chcą przewozić swoim taborem ? Na pewno nie nasze zboże i tym podobne . My mamy swoje od Naszych rolników i to dużo lepsze jakościowo, Bardzo głupi pomysł , mam nadzieje że Nasz rząd do tego nie dopuści .

    • 26 1

  • Nie padajmy przed Ukraincami na kolana. Europa tez.

    Zaczynam sie zastanawiac , czy ruskie RWPG bylo bardziej drmokratyczne niz obecne niemieckie EWG.

    • 29 1

  • Co jeszcze by chcieli.

    To już są jaja czego jeszcze będą chcieli za jakiś czas , może żeby w polskiej szkole uczyć się języka ukraińskiego, to jest brak taktu, szacunku do innych. Jedziesz do kogoś to stosujesz się do jego zasad, proste, nie chcesz się stosować wracasz do siebie.

    • 30 0

  • Po co?

    Nie zgadzam się!!!!chyba że do deportacji rozrywkowiczów a później demontaż po ostatnim składzie!!!!

    • 27 0

  • Ten Mykoła to niezły cwaniak.Chcesz robić interesy na sprzedaży zboża to zainwestuj u siebie w wagony a nie szukasz głupiego.

    • 29 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane