• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • jak sami za to zapłacą i kupią nam nowy tabor, to niech sobie budują

    • 7 22

  • (1)

    Mam wrażenie że od jakiegoś czasu Polska to Ukraina.wszystko pod ukraińców dla ukraińców przywileje bo pokrzywdzeni przez los.zaczynają się panoszyć na każdym kroku bywają roszczeniowi a Polak pomału zaczyna się dostosywać pod ukraińca
    Żenada

    • 63 1

    • Joanna

      I dobrze,że się przyzwyczajasz.

      • 1 32

  • Tory (3)

    Niech Ukraińcy robią sobie szersze tory na Ukrainie! Polskę niech zostawią sobie w spokoju! My ich tutaj nie potrzebujemy, ani Nie Chcemy!!!

    • 53 1

    • Joanna (2)

      Będą tory i będzie tranzyt produktów z Ukrainy.
      I mam nadzieję,że prace rozpoczną się niebawem.

      • 1 25

      • Nie bredź tłumoku.

        • 8 1

      • Czytałem że szeroki tor jest już do Stalinogrodu a dalej budują już jeszcze szerszy tor dwumetrowy pod sam Berlin

        • 1 1

  • Ten projekt moze byc przyszłościowy

    Ukraińcy zagwarantują na 10 lat transporty ale potem może to otworzyc szlak na Chiny! Tak jak w Sławkowie to się rozwijało przed 2022roku! Gdańsk mógłby zostać Europejskim portem dla szlaku jedwabnego, będac zagrożeniem nie tylko dla Hamburga ale nawet Roterdamu

    • 1 42

  • Ze względów militarnych też

    stanowcze NIE.

    • 43 1

  • Jasne

    i co jeszcze. Może jeszcze Polska ma zbudować to ze swoich funduszy

    • 30 0

  • Do samego Gdańska brakuje normalnego toru

    Lepiej wybudować normalny 3 tor, albo i 4-ty tor od Pruszcza do Gdańska. Żeby pociągi dalekobieżne nie opóźniały pociągów Regio.

    • 25 1

  • bezpieczeństwo (1)

    Rozmiar naszych torów to bezpieczeństwo niekontrolowanego wjazdu nie wiadomo kogo ze wschodu.

    • 38 0

    • ZSRR miało takie tory, żeby im obce armie

      Nie wjechały droga kolejową

      • 9 2

  • Zbudujemy im tor, jak przeprowadza ekshumacje (1)

    Zamordowanych na Wołyniu, przestaną czcic Szuchewycza, Banderę i innych zbrodniarzy, zaburza ich pomniki, muzea, od kłamią historię, a nie ze Jezus był Ukraincem i wycofają pozwy,

    • 43 1

    • Nie, nawet wtedy im tego nie zbudujemy! Dość relacji z tą nacją, jakichkolwiek.

      • 12 0

  • Typowe ukraińskie myślenie Ty dostosuj się do Nas.
    Zabawne

    • 54 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem polskim reprezentują jej założyciele i obecni członkowie Zarządu: Bogdan Górski – Prezes i Iwona Górska – Wiceprezes. Przedsiębiorstwo powstało w 1981 roku, koncentrując się głównie na realizacji domów jednorodzinnych na zlecenie indywidualnych inwestorów.

Najczęściej czytane