• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • w nosie ma to co sobie życzy

    jakis Mykola :))))

    • 19 0

  • Dasz palec a chcą całą rękę.

    Niech sami wymienia tory a nie frajerów szukają.

    • 21 0

  • Może wgl im Bałtyk oddać w końcu to ich xd

    • 15 0

  • Mieszkam koło torów kolejowych

    na trasie Śląsk - Porty..
    często chodze z psem na spacery.
    Do tej pory widziałem jeden ..tylko jeden skład towarowy z plandekami ..co może świadczyc o ładunku zboża..ulraińskiego

    • 0 7

  • Coś się komuś data z prima aprilisem pomyliła

    • 15 0

  • Skandal!. NIech wprowadzają normalne tory u siebie. Ukraincom w końcu zależy na przewozach a nie Polsce!!!

    Czyżby to pomysł z UE, nowe zadanie dla Tuska?

    • 14 2

  • A te dzikusy sie patrza i smieja z tych naiwniakow

    Ale jak daja to biora garsciami. Podobno kiedys ten narod obalil komune a dzisiaj polityk debatuje nad rozdawaniem nie swojej kasy bo dime trzeba kochac mimo ze to 3 swiat. Stracilem nadzieje na lepsze jutro.

    • 13 0

  • Co raz bardziej robią się bezczelni i roszczeniowi.

    • 17 0

  • Ukraiński minister jest niespełna rozumu.

    Zamiast u nas budować szerokotorową linię kolejową, oni powinni przebudować swoje koleje na tor standardowy

    • 15 0

  • Jestem za!!!

    Szybciej zboże bedzie jezdzic. :D

    • 0 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane