- 1 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (148 opinii)
- 2 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (148 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (4 opinie)
- 4 Państwowe firmy wymieniają zarządy (86 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
- 6 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie
Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.
- W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
- Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.
Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.
- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Marzy ci się dom z sauną? Są takie na sprzedaż
Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.
- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.
- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.
Katastrofa kolejowa w Trójmieście. Nagrania
Opinie (299) ponad 100 zablokowanych
-
2024-04-02 22:48
w nosie ma to co sobie życzy
jakis Mykola :))))
- 19 0
-
2024-04-02 23:01
Dasz palec a chcą całą rękę.
Niech sami wymienia tory a nie frajerów szukają.
- 21 0
-
2024-04-02 23:18
Może wgl im Bałtyk oddać w końcu to ich xd
- 15 0
-
2024-04-02 23:19
Mieszkam koło torów kolejowych
na trasie Śląsk - Porty..
często chodze z psem na spacery.
Do tej pory widziałem jeden ..tylko jeden skład towarowy z plandekami ..co może świadczyc o ładunku zboża..ulraińskiego- 0 7
-
2024-04-02 23:23
Coś się komuś data z prima aprilisem pomyliła
- 15 0
-
2024-04-02 23:27
Skandal!. NIech wprowadzają normalne tory u siebie. Ukraincom w końcu zależy na przewozach a nie Polsce!!!
Czyżby to pomysł z UE, nowe zadanie dla Tuska?
- 14 2
-
2024-04-02 23:35
A te dzikusy sie patrza i smieja z tych naiwniakow
Ale jak daja to biora garsciami. Podobno kiedys ten narod obalil komune a dzisiaj polityk debatuje nad rozdawaniem nie swojej kasy bo dime trzeba kochac mimo ze to 3 swiat. Stracilem nadzieje na lepsze jutro.
- 13 0
-
2024-04-02 23:57
Co raz bardziej robią się bezczelni i roszczeniowi.
- 17 0
-
2024-04-03 00:04
Ukraiński minister jest niespełna rozumu.
Zamiast u nas budować szerokotorową linię kolejową, oni powinni przebudować swoje koleje na tor standardowy
- 15 0
-
2024-04-03 00:08
Jestem za!!!
Szybciej zboże bedzie jezdzic. :D
- 0 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.