• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • Gonic ich z takimi pomyslami!!

    Za nasza kase zbudowac zeby potem ruski mogl expresem swoje czolgo w glab polski przerzucic?!!?! Niech u siebie mniejsze zrobia!

    • 5 0

  • Nie nie nie

    • 10 0

  • niech oni zaopatrzą się w odpowiedni transport który mógłby jeździć po naszych torach, a nie że tylko dla nich Polska by miała coś budować, no bezsensu

    • 7 0

  • No chyba się im w głowach poprzewracało. Każdego polityka, urzędnika, Polaka, który na to przystanie powinien czekać trybunał i Sąd. Za zdradę stanu.

    • 6 0

  • Niech położą sobie takie tory jak u nas i po sprawie

    • 7 0

  • ooooo (1)

    Królewski zakup: Zełenski kupił rezydencję Karola III za ponad 25 milionów dolarów The London Crier

    ️Były kamerdyner króla Granta Harrolda twierdzi, że transakcja została sfinalizowana 29 lutego podczas wizyty Zełenskiego w Wielkiej Brytanii.
    ️Posiadłość Highgrove House przez 44 lata użytkowana była przez króla Wielkiej Brytanii.
    ️W tym domu on i księżna Diana wychowali swoje dzieci, książąt Williama i Harry'ego.
    ️Pośrednim potwierdzeniem sprzedaży rezydencji jest zwolnienie sześciu pracowników Highgrove.

    • 4 2

    • To fake.

      • 1 0

  • ten polski "ekspert" to chyba śpi - albo jak zwykle zlobbowany

    obudzi się jak ruski zaanektują lewobrzeżne terytorium Dniepru i Ukraina straci swój swobodny dostęp do Morza Czarnego - wtedy utracony przez takich "ekspertów" tranzyt to byłaby kasa sięgająca 1/4 całego naszego dzisiejszego budżetu

    • 0 8

  • Co to znaczy chcą?

    Pytali o zgodę? A jak tak bardzo chcą to niech za całość zapłacą!

    • 6 0

  • niech u siebie zrobią wąskie- europejskie tory (1)

    • 9 0

    • Dokładnie, wszak aspirują do Europy, a nie my do dalekiego wschodu i Azji.

      • 2 0

  • z jakich ceł jak UE zlikwidowała wszystkie cła i opłaty dla produktów rolnych ... tylko denerwujecie takimi tematami jeszcze bardziej ludzi

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem polskim reprezentują jej założyciele i obecni członkowie Zarządu: Bogdan Górski – Prezes i Iwona Górska – Wiceprezes. Przedsiębiorstwo powstało w 1981 roku, koncentrując się głównie na realizacji domów jednorodzinnych na zlecenie indywidualnych inwestorów.

Najczęściej czytane