- 1 Elektrownia jądrowa. GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (37 opinii)
- 2 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (123 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (73 opinie)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (187 opinii)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie
Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.
- W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
- Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.
Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.
- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.
Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.
- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.
- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.
Katastrofa kolejowa w Trójmieście. Nagrania
Opinie (299) ponad 100 zablokowanych
-
2024-04-03 19:11
Gonic ich z takimi pomyslami!!
Za nasza kase zbudowac zeby potem ruski mogl expresem swoje czolgo w glab polski przerzucic?!!?! Niech u siebie mniejsze zrobia!
- 5 0
-
2024-04-03 19:21
Nie nie nie
- 10 0
-
2024-04-03 19:22
niech oni zaopatrzą się w odpowiedni transport który mógłby jeździć po naszych torach, a nie że tylko dla nich Polska by miała coś budować, no bezsensu
- 7 0
-
2024-04-03 19:37
No chyba się im w głowach poprzewracało. Każdego polityka, urzędnika, Polaka, który na to przystanie powinien czekać trybunał i Sąd. Za zdradę stanu.
- 6 0
-
2024-04-03 19:38
Niech położą sobie takie tory jak u nas i po sprawie
- 7 0
-
2024-04-03 19:51
ooooo (1)
Królewski zakup: Zełenski kupił rezydencję Karola III za ponad 25 milionów dolarów The London Crier
️Były kamerdyner króla Granta Harrolda twierdzi, że transakcja została sfinalizowana 29 lutego podczas wizyty Zełenskiego w Wielkiej Brytanii.
️Posiadłość Highgrove House przez 44 lata użytkowana była przez króla Wielkiej Brytanii.
️W tym domu on i księżna Diana wychowali swoje dzieci, książąt Williama i Harry'ego.
️Pośrednim potwierdzeniem sprzedaży rezydencji jest zwolnienie sześciu pracowników Highgrove.- 4 2
-
2024-04-03 20:42
To fake.
- 1 0
-
2024-04-03 19:53
ten polski "ekspert" to chyba śpi - albo jak zwykle zlobbowany
obudzi się jak ruski zaanektują lewobrzeżne terytorium Dniepru i Ukraina straci swój swobodny dostęp do Morza Czarnego - wtedy utracony przez takich "ekspertów" tranzyt to byłaby kasa sięgająca 1/4 całego naszego dzisiejszego budżetu
- 0 8
-
2024-04-03 19:53
Co to znaczy chcą?
Pytali o zgodę? A jak tak bardzo chcą to niech za całość zapłacą!
- 6 0
-
2024-04-03 20:04
niech u siebie zrobią wąskie- europejskie tory (1)
- 9 0
-
2024-04-03 20:22
Dokładnie, wszak aspirują do Europy, a nie my do dalekiego wschodu i Azji.
- 2 0
-
2024-04-03 20:21
z jakich ceł jak UE zlikwidowała wszystkie cła i opłaty dla produktów rolnych ... tylko denerwujecie takimi tematami jeszcze bardziej ludzi
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.