• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • Niech sobie u siebie

    Ten Mykoła rządzi

    • 11 0

  • (1)

    Po co Ukraińcy myślą o szerokim torze ze Lwowa do Gdańska?Za pół roku Ukrainy jako niepodległego państwa już nie będzie,bo po letniej ofensywie Rosji ich armia zatrzyma się na Bugu i będzie szykować się do operacji przeciwko republikom bałtyckim i Polsce.Może będą się heroicznie bronić Charków i Kijów,ale skończą jak Wrocław i Berlin w 1945 r.Ukraina tę wojnę przegrała bo po pierwsze ma za mały potencjał ludnościowy,a po drugie pomoc zachodnia jest zbyt mała,a jeśli jest coś wysyłane to w ilościach homeopatycznych i z dużym opóźnieniem.Na USA nie ma co liczyć,tymbardziej od listopada,gdy prezydentem zostanie Donald Trump,który szybko porozumie się z Putinem i odda Europę Srodkowo-Wschodnią pod strefę wpływów rosyjskich w zamian za polityczną pomoc przeciwko rosnącej potędze Chin.

    • 6 5

    • odstaw internet na trochę

      dobrze Ci zrobi

      • 0 0

  • (1)

    A dlaczego Ukraina nie chce przejść na system cywilizowany - europejski tylko upiera się przy rusko-azjatyckim?

    • 12 0

    • Chiny mają 1435 mm - dla przypomnienia

      • 0 1

  • chcą dostępu do naszego wybrzeża?! (1)

    Co to znaczy, że oni chcą dostępu do naszego wybrzeża?! Na naszej ziemi?! Dość tych żądań! Nasi Dziadowie w grobie się przewracają.

    • 12 0

    • Broń Boże nie dawac im dostępu do naszych portów, nic nie podpisywać. To będzie pętla na szyję Polski

      • 5 0

  • Tory

    Niech Ukraincy zmienią tory u siebie na węższe i będzie dobrze. Wtedy nawet Ruski nie będą mogli korzystać z ich torów. Dlaczego to my mamy się dopasować do nich.

    • 10 0

  • po co

    do rusków maja juz zbudowne. niech tam se jada niewdzieczniki jedne

    • 10 0

  • A teraz co Polska staje się nową Ukrainą?

    • 12 0

  • Bzdura

    Jeszcze czego ! Takie tory mają Rosjanie a my nie potrzebujemy .Można zorganizowac przewoz towarów drogą lądowa. Po za tym ograniczyć napływ z Ukrainy .

    • 10 0

  • Gonić to barachło bo tego już za dużo co oni wyprawiają jaka wojna to co w tv pokazują jedna wielka sciema oni chcą zaorac polskie nigdy Ukrainiec nie będzie żadnym bratem nawet sąsiadem

    • 13 0

  • Ukraińcy na poważnie wzięli słowa pisowców o "sługach narodu ukraińskiego". Teraz następni wzięli sobie ich przedstawicieli do rządu i zrobią z nas naprawdę ich sługami.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem polskim reprezentują jej założyciele i obecni członkowie Zarządu: Bogdan Górski – Prezes i Iwona Górska – Wiceprezes. Przedsiębiorstwo powstało w 1981 roku, koncentrując się głównie na realizacji domów jednorodzinnych na zlecenie indywidualnych inwestorów.

Najczęściej czytane