• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • z nich robią się tacy kolejni żydzi co im się wszystko należy za darmo i ma być tak jak oni chcą kolejny naród uciśniony a jak coś nie jest po ich myśli to zaraz wyzywają od przyjaciół putina

    • 98 4

  • Ostro odlatują nasi bracia, może jeszcze autostradę eksterytorialną mamy im zorganizować? (1)

    Ułatwienie dla nich to też potencjalnie ułatwienie dla ruskich pociągów gdyby zajęli UA.

    • 117 1

    • Akurat ruscy mają tor od Władywostoku prawie pod sam Elbląg więc przekucie 80 kilometrów to sprawa tygodnia.

      • 3 0

  • Oczywiście że nie ma sensu (6)

    To tak jakby kupować ferrari, żeby jeździć po tanie zakupy do marketu. Gdyby Polska miała być częścią szlaku dla całego wschodu, to może jeszcze jeszcze, ale na to się nie zanosi. Łechtanie naszego ego i marcheweczka w postaci "10 lat w przód" a wyjdziemy na tym jak Zabłocki na mydle. Tylko stronie ukraińskiej na tym zależy, więc jeśli potrzebują takiej inwestycji to powinni ją sfinansować jeśli już. Ale budowa jakiegokolwiek toru na takim długim odcinku to i tak abstrakcja i gigantyczne pieniądze.

    • 339 4

    • Żeby ruskie mogły dojechać w 3 godziny? (1)

      Ukraińcy, powoli mam was dość

      • 74 0

      • powoli?

        • 1 0

    • Nie dla krainyU (1)

      Zabrać im socjal I przekazać dla Polaków. Złodzieje...

      • 41 6

      • Dużo tych svenow petersburskich

        • 3 11

    • Mylisz się pisząc że to ukraińskiej stronie powinno zależeć. To ukraińskie zboże jest tylko ukraińskie z nazwy bo jest to zboże uprawiane na tamtejszej ziemi. W rzeczywistości to zboże będące własnością firm z krajów Europy Zachodniej i tamtejszych konsorcjów. Tak więc to im zależy żeby ich produkt wyjechał z Ukrainy i by mogli dalej zarabiać na nim miliardy euro.Cóż ruskie trolle nie śpią i na każdym poście w sieci dzielą nasze społeczeństwa.

      • 6 17

    • Mają jeszcze swoje porty więc niech kupią okręty do ich pilnowania i eskorty dla statków ze zbożem.

      • 2 0

  • (1)

    I co jeszcze? We Wrocławiu budują parkingi tylko dla ukraińców bo biedni uchodzcy skarzyli się że nie maja gdzie parkować swoich wypasionych samochodów! To jest dyskryminacja Polaków we własnym kraju!

    • 121 1

    • Coś w tym jest.

      Oni kupując te auta w leasingu lub na raty liczą na to, że jak zbombardują ich salon samochodowy lub Ukraina przegra nigdy tych aut spłacać już nie będą musieli. Cwani jak my.

      • 8 0

  • A czemu Ukraina nie zwęży swoich torów? (4)

    Przecież jej celem powinno stać się kompatybilną z Unią Europejską i niekompatybilną z Rosją, żeby utrudnić jej logistykę wojenną, a teraz mają okazję na to podczas odbudowy.

    • 137 2

    • bo ma dużo wagonów na szersze, tak wynika z tekstu (3)

      • 4 22

      • Ale to nie jest żaden argument (1)

        Czas żeby w końcu przeszli na rozstaw europejski, bo inaczej zawsze będą atakowani przez Rosję (w której szerszy rozstaw został wprowadzony celowo w celu utrudnienia potencjalnej inwazji państw europejskich) i nie zintegrują się z krajami Europy zachodniej

        • 32 2

        • Poczytaj sobie najpierw

          Nie znasz historii kolejnictwa w Polsce z czasów pod zaborami.

          • 0 6

      • to fajnie, ale nadal bardziej się opłaca sprzedać im wózki

        niż budować szeroki tor. Inna kwestia, że przy spodziewanych wolumenach transportu kolejowego tor towarowy powinien powstać równolegle do LK9

        • 13 0

  • (7)

    To ile oni są w stanie wywieźć tego zboża? W kraju w którym jest wojna...

    • 107 2

    • (5)

      Foldery reklamowe zapraszają do ukrainy na wczasy , informuja że jest bezpiecznie bo działania wojenne zajmuja niecałe 20 procent ich kraju... to ma byc wojna? Reszta kraju ma się świetnie , rolnictwo produkuje pełna parą w takich ilościach ze musi eksportować na cały świat. hotele zapraszaja na wakacje... to jest wojna?

      • 50 4

      • tylko jakieś rakiety od czasu do czasu spadają na Lwów, lecąc przez polską przestrzeń powietrzną (4)

        • 6 24

        • (3)

          Średnio 3 rakiety na tydzień. Większe jest prawdopodobieństwo śmierci w wyniku potrącenia przez samochód na przejściu dla pieszych.

          • 12 2

          • Akurat kierowcy kupują ropę na której tak czy inaczej zarabia putin więc mordercami są i tak

            • 1 8

          • Różnica taka że wiesz gdzie i kiedy masz się spodziewać bandytów na drodze (na drodze i chodniku ale nie w domu) a nie móc spokojnie spać wiedząc że w każdej chwili zabije cię rakieta to różnica ogromna i straszna

            • 0 6

          • Zwłaszcza u nich gdzie ludzie np. w Kijowie łażą na czerwonym bo jezdnia na Kreszczatiku ma po 4 pasy w każdą stronę.

            • 1 0

    • Mają wojnę ale nadal zapraszają do siebie turystów...

      • 25 0

  • Ukraińcy to mentalność azjatycka (1)

    Ukraina chcąc być w UE musi się dostosować do przepisów UE a nie na odwrót. To, że mentalność ukraińska jest bardziej z Azji niż z Europy doświadczamy tego na co dzień w autobusach, sklepach.... niestety

    • 147 2

    • Jakich przepisów? Przecież inna szerokość torów jest także w państwach Unii Europejskiej - nawet w artykule jest to wyraźnie napisane. A takie inwestycje mają sens wtedy, gdy się opłacają - proste.

      • 1 4

  • Odciąć się od nich (2)

    Ciekawe czy jeszcze dają im pieniądze za siedzenie w domu bo znam takich bezrobotnych

    • 112 1

    • (1)

      Oczywiście że dają... u mnie na osiedlu mieszka uchodzcyni z ukrainy, przyjechała z 3 dzieci. Nie pracuje, za wynajem i czynsz za mieszkanie dostaje zwrot pieniędzy, na utrzymanie dzieci dostaje wszelkie zasiłki, żyje im się świetnie na koszt Poalków! Niedawno urodziła czwarte dziecko , pyatnie jakim cudem skoro jest samotną matką...

      • 48 1

      • Może to cud i niepokalane poczęcie w wersji wschodniej?

        • 9 1

  • Można wymieniac wózki w wagonach (1)

    Przynajmniej tak radzono sobie do tej pory...

    • 49 2

    • Dzisiaj już nie ma takiej potrzeby.

      • 0 0

  • (2)

    Niech sami zrobią kolej o normalnej szerokości. "niech polacy zrobią szerokie tory, to zarobią". My mamy inwestować, żeby oni mogli zarabiać. Mają bogatych oligarchów, niech sypią kasą na wagony do przewozu jak chcą wysyłać zboże przez Polskę.

    • 391 3

    • Skoro chcą do Europy i UniiE to niech stosują się do naszych standardów.

      Mogą ciągnąć nasz rozstaw torów choćby do Bajkału

      • 39 1

    • Mało tego, chcą aby w Trójmieście pobudować przetwórnie do których będą trafiały ich towary a my będziemy

      to obrabiać - cwaniaki, my kosztować się mamy, budowy, plany, energia a oni tylko dostarczać. Niech szukają głupszego do siebie

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane