• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (299)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (299) ponad 100 zablokowanych

  • Ale przecież nikt im nie zabrania przeładowywać zboża. Mogą też u siebie pociągnąć linię węższej kolei.

    • 56 0

  • Szeroki to z Ukrainy do Gdańska bo kumple Zeleńskiego tak chcą?

    Albo prowokacja albo bardzo niesmaczny żart trącący powtórką z lat XXX ubiegłego wieku.

    • 88 0

  • Za komuny nie było szerokich torów. (1)

    Coś za dużo U chcą. Roszczeniowi.

    • 73 2

    • Były i są do dzisiaj na Linii Hutniczo Siarkowej LHS i nawet ruskie Gagariny po niej kursują.

      • 3 1

  • Szerokie pory

    Hehehehe

    • 32 2

  • Z wojskowego punktu widzenia to pomysł nieracjonalny (2)

    Załóżmy że Ukraina przegra wojnę. Załóżmy że Rosja przejmie kontrolę nad Ukrainą. Załóżmy że Rosja zaatakuje państwa Nato i Polskę. Armia rosyjska swoją logistykę ma opartą na kolei. To budowanie autostrady dla Moskali przez środek Polski.
    Oczywiście pomysł nie przejdzie.

    • 86 1

    • Nie trzeba zakładać

      • 7 3

    • Na szczęście to tylko straszenie i nikt nas nie zaatakuje bo nie ma w tym absolutnie żadnego sensu ale z tymi torami to niech spadają na szczaw i u siebie budują do naszych rozmiarów

      • 3 0

  • Paranoja. To Ukraina powinna zmodernizować standard zamiast brnąć w ruskie szyny.

    Chcą do UE, czy nie?

    • 75 1

  • Bezczelny typ (1)

    Nie ma prawa mówić co powinno powstać w Polsce. Jedyne co powinno powstać to nie, taki jak na granicy z Białorusią niestety

    • 125 4

    • Niestety w TVPolen, telewizji osiedlowej cisza...

      • 11 3

  • To jest absurd (1)

    Nie da się zmienić istniejącej infrastruktury z Podkarpacia do Gdańska na szerokie tory, choćby to miał być tylko jeden tor. Trzeba zbudować 700 km całkowicie nowej linii + np. dedykowane tylko dla niej nowe mosty, wiadukty, wywłaszczenia ziemi etc.

    • 52 0

    • 100/100 racja.

      • 5 0

  • To są teksty, które raczej prowadzą do konfliktów.

    Polacy jakby mieli ruski rozstaw szyn, to ruskie tym chętniej zaatakowali by taki, "kompatybilny" kraj.

    • 66 2

  • Czas wracać dezerterzy.

    Póki mogą niech wąskimi torami wracają do swojej ukrainy, szerokich nie będzie. Osobiście mam dość ukraińców.

    • 109 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane