- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (100 opinii)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie
Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.
- W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
- Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.
Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.
- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.
Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.
- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.
- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.
Katastrofa kolejowa w Trójmieście. Nagrania
Opinie (299) ponad 100 zablokowanych
-
2024-04-02 18:26
Ale przecież nikt im nie zabrania przeładowywać zboża. Mogą też u siebie pociągnąć linię węższej kolei.
- 56 0
-
2024-04-02 18:27
Szeroki to z Ukrainy do Gdańska bo kumple Zeleńskiego tak chcą?
Albo prowokacja albo bardzo niesmaczny żart trącący powtórką z lat XXX ubiegłego wieku.
- 88 0
-
2024-04-02 18:29
Za komuny nie było szerokich torów. (1)
Coś za dużo U chcą. Roszczeniowi.
- 73 2
-
2024-04-03 09:15
Były i są do dzisiaj na Linii Hutniczo Siarkowej LHS i nawet ruskie Gagariny po niej kursują.
- 3 1
-
2024-04-02 18:29
Szerokie pory
Hehehehe
- 32 2
-
2024-04-02 18:31
Z wojskowego punktu widzenia to pomysł nieracjonalny (2)
Załóżmy że Ukraina przegra wojnę. Załóżmy że Rosja przejmie kontrolę nad Ukrainą. Załóżmy że Rosja zaatakuje państwa Nato i Polskę. Armia rosyjska swoją logistykę ma opartą na kolei. To budowanie autostrady dla Moskali przez środek Polski.
Oczywiście pomysł nie przejdzie.- 86 1
-
2024-04-02 19:46
Nie trzeba zakładać
- 7 3
-
2024-04-03 15:22
Na szczęście to tylko straszenie i nikt nas nie zaatakuje bo nie ma w tym absolutnie żadnego sensu ale z tymi torami to niech spadają na szczaw i u siebie budują do naszych rozmiarów
- 3 0
-
2024-04-02 18:31
Paranoja. To Ukraina powinna zmodernizować standard zamiast brnąć w ruskie szyny.
Chcą do UE, czy nie?
- 75 1
-
2024-04-02 18:31
Bezczelny typ (1)
Nie ma prawa mówić co powinno powstać w Polsce. Jedyne co powinno powstać to nie, taki jak na granicy z Białorusią niestety
- 125 4
-
2024-04-02 18:46
Niestety w TVPolen, telewizji osiedlowej cisza...
- 11 3
-
2024-04-02 18:33
To jest absurd (1)
Nie da się zmienić istniejącej infrastruktury z Podkarpacia do Gdańska na szerokie tory, choćby to miał być tylko jeden tor. Trzeba zbudować 700 km całkowicie nowej linii + np. dedykowane tylko dla niej nowe mosty, wiadukty, wywłaszczenia ziemi etc.
- 52 0
-
2024-04-03 09:19
100/100 racja.
- 5 0
-
2024-04-02 18:33
To są teksty, które raczej prowadzą do konfliktów.
Polacy jakby mieli ruski rozstaw szyn, to ruskie tym chętniej zaatakowali by taki, "kompatybilny" kraj.
- 66 2
-
2024-04-02 18:36
Czas wracać dezerterzy.
Póki mogą niech wąskimi torami wracają do swojej ukrainy, szerokich nie będzie. Osobiście mam dość ukraińców.
- 109 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.