• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Nowa trasa tramwajowa wymusi zmiany na Żabiance

Krzysztof Koprowski
29 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (162)
  • Głównym elementem omawianego opracowania GPL jest uwzględnienie możliwości budowy trasy tramwajowej od ul. Pomorskiej do rejonu przystanku SKM Gdańska Żabianka - AWFiS.
  • Głównym elementem omawianego opracowania GPL jest uwzględnienie możliwości budowy trasy tramwajowej od ul. Pomorskiej do rejonu przystanku SKM Gdańska Żabianka - AWFiS.
  • Głównym elementem omawianego opracowania GPL jest uwzględnienie możliwości budowy trasy tramwajowej od ul. Pomorskiej do rejonu przystanku SKM Gdańska Żabianka - AWFiS.
  • Głównym elementem omawianego opracowania GPL jest uwzględnienie możliwości budowy trasy tramwajowej od ul. Pomorskiej do rejonu przystanku SKM Gdańska Żabianka - AWFiS.

Poprawa integracji przestrzeni wokół przystanku SKM z deptakiem przez Żabiankę oraz rezerwacja terenu pod nowy układ tramwajowy - to główne ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu ul. SubisławaMapka. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w Letnicy, a za kolejne dwa przedstawimy wytyczne dla placu gen. MaczkaMapka na Strzyży.



Czy budowa tramwaju na Subisława jest potrzebna?

Ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego główne założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, dla rejonu ul. SubisławaMapka nie powinny stanowić dużego zaskoczenia w kontekście prac planistycznych w tej części Gdańska.

Projekt nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Żabianka rejon przystanku SKM Żabianka - AWFiS" będzie poddany pod głosowanie na najbliższej sesji Rady Miasta Gdańska - w czwartek, 31 sierpnia.

Planowany układ sieci tramwajowej w północnej części Dolnego Tarasu. Planowany układ sieci tramwajowej w północnej części Dolnego Tarasu.




GPL zgodny z planem, który przewiduje trasę tramwajową



Największą zmianą względem stanu obecnego jest możliwość budowy odnogi trasy tramwajowej z ul. Pomorskiej przez ul. Subisława do rejonu przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej.

Podyktowane jest to potrzebą integracji różnych środków transportu zbiorowego, a jednocześnie zapewnienia dodatkowego miejsce do zakończenia biegu tramwajów w północnej części Gdańska.

- Wytyczne GPL dla rejonu ul. Subisława były sporządzane jednocześnie z procedowanym Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z myślą o zachowaniu spójności obu dokumentów - dodaje Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie

Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL. Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL.

Bez podziału na chodnik i jezdnię w ul. Subisława



W sąsiedztwie nowego przystanku tramwajowego na wysokości deptaka przewiduje się:
  • po północnej stronieMapka (tj. w kierunku Drogi Zielonej) podtrzymanie terenów zieleni i rekreacji,
  • po południowej stronieMapka (tj. w kierunku ul. Pomorskiej) rozbudowę oferty usług i handlu w obrębie pasażu handlowego (z zachowaniem odsunięcia na zieleń od strony deptaka).

Istotnym postulatem jest także przekształcenie ul. Subisława na wysokości przystanku SKM w ciąg jednoprzestrzenny (tj. bez podziału na jezdnię i chodnik) ściśle powiązany z deptakiem prowadzącym przez osiedle do przystanku kolei, a w przyszłości także tramwajowego.

Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Zmiany na deptaku do przystanku SKM



Sam deptak również docelowo powinien zmienić formę. Na odcinku w obrębie osiedla mieszkaniowego proponuje się wprowadzenie dodatkowych elementów małej architektury, elementów sztuki oraz zieleni, np. wyniesionych rabat.

We fragmencie bliżej przystanku SKM w opracowaniu GPL uwzględniono możliwość sytuowania ogródków gastronomicznych oraz dodatkowych dojść do pasażu handlowego (po jego przebudowie i rozbudowie).

Rada dzielnicy przyjęła opracowanie "milczącą zgodą"



Konsultacje opracowania GPL z Radą Dzielnicy Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia odbyły się we wrześniu 2022 r. W spotkaniu udział wzięli również pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego ze względu na poruszone zagadnienia nowej trasy tramwajowej i organizacji ruchu autobusów.

- Zgodnie z wolą Rady ewentualne uwagi do karty GPL miały zostać przekazane po spotkaniu drogą pisemną, w ustalonym terminie. Ostatecznie jednak żadne pismo w tej sprawie nie wpłynęło. Karta została przyjęta drogą tzw. milczącej zgody, czyli w ustalonym terminie Rada nie przekazała pisemnej opinii - informuje Błaszkowska.
W 2016 r. nie wytrzymał naporu wody po ulewie. Przebudowa zbiornika Subisława na Potoku Oliwskim W 2016 r. nie wytrzymał naporu wody po ulewie. Przebudowa zbiornika Subisława na Potoku Oliwskim

  • Zejście do przejścia pod torami i przystanku SKM Gdańsk Żabianka - AWFiS.
  • Deptak prowadzący przez Żabiankę na przystanek SKM.
  • Deptak prowadzący przez Żabiankę na przystanek SKM.
  • Teren na północ od deptaka - przeznaczony pod zieleń.
  • Pasaż handlowy przy przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej.
  • Ulica Subisława w rejonie deptaka.
  • Ulica Subisława w rejonie deptaka.
  • Deptak prowadzący przez Żabiankę na przystanek SKM.

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

10:25 2 WRZEśNIA 23

"Żabianka nie chce tramwaju" (218 opinii)

Radni nie słuchają mieszkańców, może włodarze się jeszcze zreflektują? Nie psujcie nam osiedla! Kilometr torów na wąskiej uliczce, jeden przystanek i koniec? Bzdura!

Obecnie do tramwaju mamy kilka minut i to nam wystarczy !

Aaaa, zapomniałbym, przy okazji zabiorą nam autobusy: 148 i nocny. Niedźwiedzia przysługa !

Połóżcie sobie tory pod własnymi oknami ! Czy ktoś w ogóle wziął pod uwagę przekroczenie dopuszczalnej normy hałasu ?

Nie chcemy tramwajowej linii Surowikina.
Zobacz więcej
Radni nie słuchają mieszkańców, może włodarze się jeszcze zreflektują? Nie psujcie nam osiedla! Kilometr torów na wąskiej uliczce, jeden przystanek i koniec? Bzdura!

Obecnie do tramwaju mamy kilka minut i to nam wystarczy !

Aaaa, zapomniałbym, przy okazji zabiorą nam autobusy: 148 i nocny. Niedźwiedzia przysługa !

Połóżcie sobie tory pod własnymi oknami ! Czy ktoś w ogóle wziął pod uwagę przekroczenie dopuszczalnej normy hałasu ?

Nie chcemy tramwajowej linii Surowikina.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (162) 4 zablokowane

  • Rada dzielnicy przyjęła opracowanie "milczącą zgodą" I to jest kolejny przykład radnych niezaradnych wiedzxa ze mieszkancy sa

    A to dlatego ze były przewodniczacy rady jest wradzie miasta wKOalicji ateraz jego brat startuje do rady miasta rada kolesiuiów politycznych nie zrobi nic przeciwko władzom miasta chocby były to najbardziej szkoldliwe działania!!

    Jakw idac biuronierorozwoju miasta jest najwiekszym szkodnikiem w dzielncach bo tramwaj nikt niechce w dzielnicy pod oknem nie che tam tego hałasu i natym deptakujest zabroniony ruch rowerzystów ze wgledu ze tam biegaja dzieci .Ale radni niezaradni niemaja pojecia co sie dzieje w dzielnicy rowerzysta jest gigantycznym zagrozenienm a tramwaj juz nie!!
    Jak ktos niema pojecia to tramwaj w Gdańsku hałasuje berzdoej niz jakiekolwiek auta w miescie!!A jak piszczy wie kazdy kto stał na skrzyzowaniu Hallera!!Tramwaj w Gdańsku niem zadnych zalet ale z uporem maniaka władze Gdańska chca wbrew woli mieszkanców wpakowac tramwaj wszedzie i zabierac mieszkancom przestrzen.
    Jednoczesnie wprowadzajac wielkie niebezpieczenstwo.To ze koszty tramwaju sa 100razy wieksze niz bus pasa i autobusu tego juz niepodaja .

    • 31 6

  • Kolejny głupi pomysł (1)

    Nie wiem skąd biorą te pomysły? Żeby wyprać pieniądze?
    Jak już mają prać to niech wymyślą chociaż coś racjonalnego.

    • 59 5

    • Wysepki

      piorą , budują na środku drogi nikomu nie potrzebne wysepki i firma szwagra zarabia

      • 15 0

  • Ludzie co się z wami dzieje? jak autobus czy tramwaj a nawet samochód osobowy nie podjeżdża pod klatkę schodową albo podjazd w domu to jest tragedia! może troche pochodzic sadełko by zniknęło i nogi nie odmawiałyby po przejściu kilku kroków, posłuszeństwa

    • 41 1

  • Zbędna inwestycja

    Zabianka jest dobrze skomunikowana, niech zadbają o Gd. Południe gdzie jest zupełny chaos komunikacyjny i drogowy.

    • 56 3

  • Zastanawia mnie jedno

    Zastanawia mnie jedno, dlaczego zdjęcia są tak "nierealnie" wydłużone - mają optycznie powiększyć fakytczną odległość przystanku skm od istniejących punktów komunikacyjnych i mieszkaniwych?

    • 34 1

  • Już Józef Bąk z ZTM Wam życie ułatwi!

    • 6 2

  • (2)

    To nie lepiej pociagnac przystanek wzdluz ergo areny wzdluz tej dwupasmowej szosy i zintegrowac z gdyniskim zbiorkomem? Wtedy wreszcie zaczelyby powstawac trojmiejskie wezly, jeszcze integracja rozkladowa i taryfy i jakas namiastka by byla. I skm rownolegla do obecnej tylko blizej obwodnicy. Ogolnie czas zaczac myslec o premetrze w Trojmiescie

    • 41 3

    • Nie, nie, nie. Integrować zbiorkom 3 miast? My, włodarze, nie pozwolimy na taką samowolkę!

      • 12 1

    • nie po to budowano autostradę w środku miasta, żeby teraz biedapiesi do tramwaju tam chodzili

      • 4 0

  • Co pomysł, to głupszy...

    Po bezsensownej bocznicy do dworca we Wrzeszczu, równie niepotrzebne tory do nikąd na Żabiance. Aż strach pomyśleć czym "uszczęśliwią" oszołomy z Urzędu mieszkańców Strzyży.

    • 40 3

  • Znowu robota do połowy, jak na Klonowej (1)

    Dlaczego nie pociągną przez Rybacką do Ergo i potem powrót Gospody? Miejsce jest.

    • 18 5

    • Bo to byłby dobry pomysł, a takie nie są w cenie.

      • 4 0

  • (2)

    To już mądrzejszy był by tramwaj przez Gospody do Ergo Areny potem Drogą zieloną do Grunwaldzkiej i powrót w kierunku Oliwy. A jak się z czasem rozpędzimy to i do pętli trolejbusowej w Sopocie Wyścigach. Bo na jeden tani bilet zkm, skm, pkm raczej za szybko się nie doczekamy.

    • 27 5

    • jestem za. polaczyc oliwe i sopot bo to co jest to jest dramat

      • 7 3

    • Nikt na Gospody nie chce kolejnej lini tramwajowej

      2 linie krzyżują się tuż obok. Po co więcej?
      Budujcie tramwaje na osiedlach, gdzie ich brakuje

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane