• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzielnice - wizje przestrzeni. Nowa trasa tramwajowa wymusi zmiany na Żabiance

Krzysztof Koprowski
29 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (162)
  • Głównym elementem omawianego opracowania GPL jest uwzględnienie możliwości budowy trasy tramwajowej od ul. Pomorskiej do rejonu przystanku SKM Gdańska Żabianka - AWFiS.
  • Głównym elementem omawianego opracowania GPL jest uwzględnienie możliwości budowy trasy tramwajowej od ul. Pomorskiej do rejonu przystanku SKM Gdańska Żabianka - AWFiS.
  • Głównym elementem omawianego opracowania GPL jest uwzględnienie możliwości budowy trasy tramwajowej od ul. Pomorskiej do rejonu przystanku SKM Gdańska Żabianka - AWFiS.
  • Głównym elementem omawianego opracowania GPL jest uwzględnienie możliwości budowy trasy tramwajowej od ul. Pomorskiej do rejonu przystanku SKM Gdańska Żabianka - AWFiS.

Poprawa integracji przestrzeni wokół przystanku SKM z deptakiem przez Żabiankę oraz rezerwacja terenu pod nowy układ tramwajowy - to główne ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla rejonu ul. SubisławaMapka. Dwa tygodnie temu pisaliśmy o propozycjach zmian w Letnicy, a za kolejne dwa przedstawimy wytyczne dla placu gen. MaczkaMapka na Strzyży.



Czy budowa tramwaju na Subisława jest potrzebna?

Ustalenia opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL, jego główne założenia przypominamy w ramce na dole), autorstwa Biura Rozwoju Gdańska, dla rejonu ul. SubisławaMapka nie powinny stanowić dużego zaskoczenia w kontekście prac planistycznych w tej części Gdańska.

Projekt nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Żabianka rejon przystanku SKM Żabianka - AWFiS" będzie poddany pod głosowanie na najbliższej sesji Rady Miasta Gdańska - w czwartek, 31 sierpnia.

Planowany układ sieci tramwajowej w północnej części Dolnego Tarasu. Planowany układ sieci tramwajowej w północnej części Dolnego Tarasu.




GPL zgodny z planem, który przewiduje trasę tramwajową



Największą zmianą względem stanu obecnego jest możliwość budowy odnogi trasy tramwajowej z ul. Pomorskiej przez ul. Subisława do rejonu przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej.

Podyktowane jest to potrzebą integracji różnych środków transportu zbiorowego, a jednocześnie zapewnienia dodatkowego miejsce do zakończenia biegu tramwajów w północnej części Gdańska.

- Wytyczne GPL dla rejonu ul. Subisława były sporządzane jednocześnie z procedowanym Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z myślą o zachowaniu spójności obu dokumentów - dodaje Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie

Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL. Potencjały zagospodarowania terenu w ramach opracowania GPL.

Bez podziału na chodnik i jezdnię w ul. Subisława



W sąsiedztwie nowego przystanku tramwajowego na wysokości deptaka przewiduje się:
  • po północnej stronieMapka (tj. w kierunku Drogi Zielonej) podtrzymanie terenów zieleni i rekreacji,
  • po południowej stronieMapka (tj. w kierunku ul. Pomorskiej) rozbudowę oferty usług i handlu w obrębie pasażu handlowego (z zachowaniem odsunięcia na zieleń od strony deptaka).

Istotnym postulatem jest także przekształcenie ul. Subisława na wysokości przystanku SKM w ciąg jednoprzestrzenny (tj. bez podziału na jezdnię i chodnik) ściśle powiązany z deptakiem prowadzącym przez osiedle do przystanku kolei, a w przyszłości także tramwajowego.

Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL. Wytyczne do projektów wskazane w opracowaniu GPL.

Zmiany na deptaku do przystanku SKM



Sam deptak również docelowo powinien zmienić formę. Na odcinku w obrębie osiedla mieszkaniowego proponuje się wprowadzenie dodatkowych elementów małej architektury, elementów sztuki oraz zieleni, np. wyniesionych rabat.

We fragmencie bliżej przystanku SKM w opracowaniu GPL uwzględniono możliwość sytuowania ogródków gastronomicznych oraz dodatkowych dojść do pasażu handlowego (po jego przebudowie i rozbudowie).

Rada dzielnicy przyjęła opracowanie "milczącą zgodą"



Konsultacje opracowania GPL z Radą Dzielnicy Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia odbyły się we wrześniu 2022 r. W spotkaniu udział wzięli również pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego ze względu na poruszone zagadnienia nowej trasy tramwajowej i organizacji ruchu autobusów.

- Zgodnie z wolą Rady ewentualne uwagi do karty GPL miały zostać przekazane po spotkaniu drogą pisemną, w ustalonym terminie. Ostatecznie jednak żadne pismo w tej sprawie nie wpłynęło. Karta została przyjęta drogą tzw. milczącej zgody, czyli w ustalonym terminie Rada nie przekazała pisemnej opinii - informuje Błaszkowska.
W 2016 r. nie wytrzymał naporu wody po ulewie. Przebudowa zbiornika Subisława na Potoku Oliwskim W 2016 r. nie wytrzymał naporu wody po ulewie. Przebudowa zbiornika Subisława na Potoku Oliwskim

  • Zejście do przejścia pod torami i przystanku SKM Gdańsk Żabianka - AWFiS.
  • Deptak prowadzący przez Żabiankę na przystanek SKM.
  • Deptak prowadzący przez Żabiankę na przystanek SKM.
  • Teren na północ od deptaka - przeznaczony pod zieleń.
  • Pasaż handlowy przy przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej.
  • Ulica Subisława w rejonie deptaka.
  • Ulica Subisława w rejonie deptaka.
  • Deptak prowadzący przez Żabiankę na przystanek SKM.

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)



Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.

Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.

Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć, powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.

Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

10:25 2 WRZEśNIA 23

"Żabianka nie chce tramwaju" (218 opinii)

Radni nie słuchają mieszkańców, może włodarze się jeszcze zreflektują? Nie psujcie nam osiedla! Kilometr torów na wąskiej uliczce, jeden przystanek i koniec? Bzdura!

Obecnie do tramwaju mamy kilka minut i to nam wystarczy !

Aaaa, zapomniałbym, przy okazji zabiorą nam autobusy: 148 i nocny. Niedźwiedzia przysługa !

Połóżcie sobie tory pod własnymi oknami ! Czy ktoś w ogóle wziął pod uwagę przekroczenie dopuszczalnej normy hałasu ?

Nie chcemy tramwajowej linii Surowikina.
Zobacz więcej
Radni nie słuchają mieszkańców, może włodarze się jeszcze zreflektują? Nie psujcie nam osiedla! Kilometr torów na wąskiej uliczce, jeden przystanek i koniec? Bzdura!

Obecnie do tramwaju mamy kilka minut i to nam wystarczy !

Aaaa, zapomniałbym, przy okazji zabiorą nam autobusy: 148 i nocny. Niedźwiedzia przysługa !

Połóżcie sobie tory pod własnymi oknami ! Czy ktoś w ogóle wziął pod uwagę przekroczenie dopuszczalnej normy hałasu ?

Nie chcemy tramwajowej linii Surowikina.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (162) 4 zablokowane

  • Wszędzie tramwaje (2)

    Czy ZTM ma problemy z autobusami ? skoro wszedzie wciska tramwaje.Pomysl mizerny i nie konsultowany z mieszkancami.Okazuje się ze wybrani przez mieszkańców sa zwykłymi kacykami i przyklepuja wszystko co wymysli Ratusz.Zero inwencji,byle kaska była na czas.Mieszkańców pyta się przez internet.Już nie zagłosuję na żadną miernote z dzielnicy.

    • 31 7

    • pasjonatem tramwajów jest obecny dyrektor ZTM

      autobusy bez buspasów nie bardzo wyrabiają się czasowo z rozkładem jazdy

      • 1 1

    • Oczywiście że tramwaje.

      Tory są tańsze i szybsze w budowie, utrzymaniu i remoncie (w porównaniu z asfaltem to są prawie że klocki lego), tramwaje z definicji jadą na tańszy od paliw kopalnych prąd i w dodatku są względnie tanie i proste w budowie i utrzymaniu, bo silniki elektryczne są najprostszymi silnikami a elementy ruchome dla szyn są o wiele prostsze i tańsze od odpowiedników wymaganych dla dróg asfaltowych (nie ma opon, nawet specjalnie nie da się skręcać bo za to odpowiadają tory). W dodatku jeden motorniczy może przewieźć spokojnie 100-200 pasażerów.

      Tramwaje są najlogiczniejszym rozwiązaniem na trasach które mają dużo pasażerów i sporo przystanków. Autobusy są bardzo dobrym rozwiązaniem, ale ich głównym atutem jako zbiorkom jest to że mogą pracować wszędzie gdzie jest asfalt, a więc są uniwersalne i łatwo dostosowują się do potrzeb. Jednak gdy potrzeby są stałe, przewidywalne i duże to ze względów praktycznych i ekonomicznych lepiej sprawdza się tramwaj.

      • 3 0

  • Tramwaj na Obrońców Wybrzeża

    Poroniony pomysl skoro są autobusy a tramwaj na ulicy chlopskiej.Rada dzielnicy zachowuje się tak jak by nie znała problemów swojej dzielnicy.Masakra kogo my wybraliśmy,miernotę bez koncepcji rozwoju komunikacji w dzielnicy nie niszczac i tak juz ubogich terenów zielonych.Maskra

    • 7 3

  • Przydal by sie tramwaj na swWojciech przez Orunie

    • 1 0

  • Budowa odcinka trasy tramwajowej na Subislawa

    Bez poprowadzenia torow kolo Ergo Areny i polaczenia z petla w Jelikowie to bez sensu.Co do reszty planu zeby to mialo rece i nogi to petla w Jelitkowie powinna byc polaczona wzdluz al Kaczynskiego z Brzeznem

    • 3 0

  • Za dużo alkoholu się leje w tym magistracie, bo takie pomysły na trzeźwo nikt nie wymyśli.

    • 9 1

  • Do kolejki na Żabiance

    Tramwaj powinien dojeżdżać wygodniej będzie się przesiadać przecież często mamy duży bagaż wracając z dworca

    • 1 10

  • Ona

    Po co komu tramwaj do skm Żabianka. Od strony Pomorskiej nie widać biegnących do kolejki. Z Oliwy nie dojeżdżają tutaj bo bliżej do Oliwy. Inni przyjeżdzają autobusem. Czy ktoś musi na tym zarobić? Może te finanse wydać na inne inwestycje.

    • 8 0

  • Czarnym Dworem się zajmijcie,nie bajkami na sw nigdy, przecież ta ulica jest już zamurowana

    • 3 0

  • Pomysł nie poprawi komunikacji (1)

    Ogromne pieniądze na pozornie potrzebną inwestycję. Pani prezydent i rządzący chcą realizować inwestycje które nie są potrzebne! 1 km linii tramwajowej nie jest potrzebny! Jest autobus i SKM w tym miejscu! Tramwaj jest potrzebny do Osowej! Do Osowej potrzebny jest tunel pod lasem oliwskim! Ogromne pieniądze na zbędną budowę i zmniejszanie przepustowości ulic! Brak rozsądnej wizji rozwoju komunikacji i miasta. Władze Gdańska nie potrafią zarządzać!!!

    • 2 0

    • Przecież na Osowej mieszkańcy by zbojkotowali tramwaj podobnie jak każdą inną inwestycję w tamtym miejscu.

      • 0 0

  • Miasto w stanie hibernacji

    Zakorkowany Gdańsk brak przepustowości, nowe ograniczenia w ruchu i kompletny brak realnych planów na poprawę sytuacji to owoc polityków bez zaangażowania w życie miasta. Inwestycja w tramwaj to pozorny ruch aby pokazać działanie tylko po co? NO po to aby na wyborach za rok pokazać COŚ! Zmiana w jakości urzędników miejskich jest konieczna! Za dużo polityki a za mało kompetencji!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane