Mevo łapie opóźnienie. Będzie konieczna wymiana rowerów?
Po problemach z pękającymi ramami rowerów w Sztokholmie Obszar Metropolitalny nie dopuści dostarczonych rowerów Mevo z napędem elektrycznym do użytku i prawdopodobnie wymusi na operatorze wymianę floty elektryków na inne rowery. To też oznacza, że system ruszy później, niż planowano.
W ich ramach Obszar Metropolitalny udostępnił 75 rowerów elektrycznych i 25 rowerów bez silnika i baterii, by urzędnicy, oficerowie rowerowi, eksperci i dziennikarze przetestowali rowery, zanim zostaną one - również w formie testów - udostępnione mieszkańcom.
Jeździliśmy rowerem Mevo. Wnioski? Jest nieźle, ale nie idealnie
Po drugie - urzędników odpowiedzialnych za wdrożenie Mevo zaczęły też niepokoić wstrzymane dostawy rowerów elektrycznych, które miały do Trójmiasta docierać w regularnych transzach i według określonego harmonogramu.
Tymczasem jeszcze w kwietniu ciężarówki z rowerami z włoskiej fabryki pod Bari przestały przyjeżdżać do Gdańska, przez co liczba dostarczonych rowerów elektrycznych zatrzymała się na 400. Tym samym, by uruchomić system w pełnym zakresie, wciąż brakuje ponad 2,5 tys. rowerów elektrycznych (pozostałe 1 tys. rowerów tradycyjnych dotarło do Gdańska w pierwszej kolejności).
Trzecia lampka ostrzegawcza zaświeciła się w czasie majówki, gdy ten sam operator zawiesił funkcjonowanie systemu rowerów miejskich w Sztokholmie. Powodem wycofania rowerów z ulic stolicy Szwecji były kłopoty z pękającymi ramami rowerów, a wcześniej z kablami zasilającymi i bateriami (dochodziło do ich zapłonu).
Szlaki rowerowe w Trójmieście i na Pomorzu
Baterie nie wytrzymują ujemnych temperatur
Już po pierwszych doniesieniach o kłopotach hiszpańskiego operatora w Sztokholmie przedstawiciele Obszaru tłumaczyli, że choć system sztokholmski i Mevo łączy ta sama flota rowerów, różni je sposób funkcjonowania samego systemu. To m.in. inaczej skonstruowana umowa (hiszpańska firma w Sztokholmie działa na podstawie koncesji i pobiera przychody niezależnie od tego, jak działa system) czy różnice w wymogach co do liczby stacji ładujących i ekip serwisowych.
- W 2022 r. City Bike Global, czyli operator systemu roweru metropolitalnego Mevo 2.0, rozpoczął działanie w Sztokholmie. Od początku jesteśmy w stałym kontakcie z urzędnikami odpowiedzialnymi za system, uważnie obserwowaliśmy jego funkcjonowanie. To pozwoliło nam na monitorowanie ewentualnych usterek. W pierwszym tygodniu grudnia ubiegłego roku w stolicy Szwecji okazało się, że baterie w rowerach elektrycznych nie są odpowiednio dostosowane do minusowych temperatur. City Bike Global wspólnie z producentem usunęli usterkę. Kolejne miesiące pokazały, że nie był to jedyny problem jednośladów. W kilku z nich zaczęły pękać ramy przy mocowaniu kierownicy i przedniego koła. Usterka okazała się na tyle poważna, że 3 maja system w Sztokholmie został zawieszony - mówi Katarzyna Kołodziejska z Obszaru Metropolitalnego.
Czy już nastąpił moment, by bić na alarm? Urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego starają się tonować nastroje i zapewniają, że robią wszystko, by Mevo 2.0 nie zakończyło się jeszcze większą klapą niż jego pierwsza wersja. W piątek w tej sprawie miała się odbyć nawet konferencja prasowa, ale spotkanie z dziennikarzami ostatecznie odwołano.
Wymiana rowerów na inne
Jak wynika z opublikowanego oświadczenia, urzędnicy nie chcą się zgodzić, by rowery (te dostarczone i te, na które jeszcze czekamy) wyjechały w lipcu na ulice metropolii.
Wiele na to wskazuje, że wyprodukowane we włoskiej fabryce rowery zostaną wycofane i wymienione przez operatora na inne, pozbawione wad fabrycznych, ale też zgodne z zapisami przetargu. Urzędnicy mieli zostać zapewnieni przez Hiszpanów, że nie potrwa to dłużej niż trzy miesiące, a nowa fabryka rowerów jest już wybrana.
- Od początku komunikowaliśmy, że nie dopuścimy do uruchomienia systemu i oddania go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Poinformowaliśmy City Bike Global, że wadliwe rowery nie mogą wyjechać na ulice Obszaru Metropolitalnego. Operator przedstawił nam rozwiązanie problemu, który pozwoli uruchomić bezpieczny system. Jesteśmy w stałym kontakcie z City Bike Global i w ciągu kilku najbliższych dni ogłosimy ostateczne rozwiązanie problemu - informuje Kołodziejska.
Problemy z rowerami i oczekiwanie na dostawę innych jednośladów oznaczają, że system nie ruszy w pełnym wymiarze na początku lipca, lecz - najszybciej - jesienią.
Miejsca
Opinie (537) ponad 20 zablokowanych
-
2023-05-05 14:04
Czekamy do wyborów
Prezydentka 2.0 ?
- 14 1
-
2023-05-05 14:05
Mevo
Żeby nie Szwedzi , wielki wał przeszedłby w Gdańsku ,bez echa !!! Kto za to odpowiada ,powinien iść do paki ! Miliony znowu wydane i wyrzucone w błoto ! Natychmiastowa Dymisja Urzędników zajmujących się Mevo !!!!
- 20 1
-
2023-05-05 14:08
Tak samo będzie z falą, zobaczycie .. (1)
- 29 1
-
2023-05-05 14:11
To samo już jest z falą.
Tylko jeszcze nie wypuszczone do opinii publicznej.- 10 1
-
2023-05-05 14:13
Wybaczcie ale chce mi się tylko śmiać...
- 13 2
-
2023-05-05 14:13
Odrazu odstapcie od Mevo i Fali
- 19 1
-
2023-05-05 14:17
Kiedy nagrody za ten sukces?
- 15 1
-
2023-05-05 14:18
Przeciez to mul, dno i kilo wodorostow. Czy leci z nami pilot.
- 14 1
-
2023-05-05 14:19
Ale jaja. Cena jak za auto klasy miejskiej a ciągle coś nie tak. Przecież to tylko rower nie prom kosmiczny
- 17 1
-
2023-05-05 14:22
Kolejna porażka - jak zwykłe
Wystarczyło przed zawarciem umowy zasięgnąć informacji o tej firmie i jak działa!!!!
/ To jest firmą bez praktyki w tym temacie/
Ponadto jak można zamawiać system i rowery bez oceny działania systemu i samego roweru.
Płacę kupę kasy to chcę zobaczyć i sprawdzić rower oraz dać testerom.program do sprawdzenia to jest normalne !!!!!!
Działania Gdańska wygląda następująco:
zrobimy przetarg,a potem zobaczymy co z tego wyjdzie , może się uda.
Zarząd Gdańska niech zacznie używać mózgu.- 16 1
-
2023-05-05 14:25
Brak słów
To jest istny cyrk..........
- 14 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.