• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1 mln zł za projekty remontów trzech przystanków SKM

Michał Brancewicz
11 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 08:59 (7 stycznia 2019)
Zdjęcie peronu SKM Grabówek z 2013 roku. Od tego czasu niewiele się w tym miejscu zmieniło. Zdjęcie peronu SKM Grabówek z 2013 roku. Od tego czasu niewiele się w tym miejscu zmieniło.

Dwie firmy zgłosiły się do przetargu na opracowanie projektów modernizacji trzech peronów SKM w Gdyni: na Grabówku zobacz na mapie Gdyni, Leszczynkach zobacz na mapie Gdyni i w Orłowie zobacz na mapie Gdyni. Oferta jednego z wykonawców, na łączną kwotę ponad 1 mln zł, mieści się w budżecie, a druga przekracza 3 mln zł i znacznie go przewyższa. Dokumentacja powstanie maksymalnie w ciągu roku.



AKTUALIZACJA, 7 stycznia 2019
SKM unieważniła przetarg. Firma, która złożyła korzystniejszą ofertę mieszczącą się w budżecie, nie wpłaciła wadium, a oferta drugiej była zbyt wysoka.


Jak powinny wyglądać przystanki SKM?

Wymienione przystanki należą do najbardziej zaniedbanych na całej trasie SKM i są zarazem jednymi z ostatnich, które czekają na modernizację. Wystarczy wspomnieć, że peron na Grabówku powstał w 1952 roku, w Orłowie rok później, a na Leszczynkach w 1973 roku. Oczywiście w międzyczasie przechodziły one mniejsze lub większe prace modernizacyjne.

SKM właśnie wykonała pierwszy krok w kierunku ich gruntownego remontu. Jest nim otwarcie kopert w przetargu na wykonanie projektów przebudowy każdego przystanku. Oferty złożyły dwie firmy.

Transprojekt Gdański za wykonanie projektu i nadzór inwestorski zażyczył sobie w sumie ponad 3,2 mln zł (Leszczynki 906 tys., Grabówek 933 tys. i Orłowo 1,39 mln zł). Z kolei Multiconsult Polska z Warszawy chce te same prace wykonać za 1,06 mln zł (odpowiednio 309 tys. zł, 309 tys. zł i 442 tys. zł).

Spółka SKM ma przeznaczone na ten cel 1,3 mln zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Pasażerów idących na peron SKM Leszczynki wita stary szyld. Pasażerów idących na peron SKM Leszczynki wita stary szyld.
W przypadku Grabówka i Leszczynek prace projektowe potrwają 12 miesięcy, a Orłowa o miesiąc krócej.

Zakres prac projektowych w przypadku wszystkich trzech jest podobny i obejmuje:

  • nowy peron o długości ok. 200 metrów i wysokości 96 cm
  • nową wiatę przykrywającą jak największą część peronu
  • wymianę torów w obrębie peronu
  • modernizację przejścia podziemnego
  • montaż 24 kamer monitoringu, czterech wyświetlaczy LED, dwóch dwustronnych zegarów, czterech automatów biletowych i sześciu kasowników, dwóch słupków SOS/INFO.

Jest też kilka różnic w poszczególnych projektach.

W przypadku Grabówka nie przewiduje się budowy windy, a jedynie pochylnię w miejsce schodów. Winda będzie za to na Leszczynkach i w Orłowie. Na Grabówku likwidacji ulegnie również zadaszenie nad schodami i poczekalnią oraz dwukondygnacyjny budynek techniczno-socjalny. Zaprojektowane zostanie wyjście z przejścia podziemnego od strony ul. Zakręt do Oksywia oraz nowe przejście podziemne pod torem nr 502, poprowadzone od granicy terenu kolejowego od strony ul. Morskiej.

W projekcie dla SKM Leszczynki projektant musi przewidzieć wyburzenie istniejącego zadaszenia nad schodami oraz obiektów handlowych zlokalizowanych bezpośrednio przy wejściu i istniejącej kasy biletowej.

W przypadku Orłowa zaprojektowane zostaną też nowe rozjazdy.

Warto wspomnieć, że w maju 2019 roku ruszy remont peronu SKM w Redłowie. Obecnie trwają prace projektowe. Przystanek w nowej odsłonie zostanie udostępniony pasażerom w marcu 2020 roku.

W kolejce na remont, poza Grabówkiem, Leszczynkami i Orłowem, czekają jeszcze perony Gdynia Stocznia i Gdańsk Stocznia.

Opinie (134) 3 zablokowane

  • Lepiej wydać te pieniądze na kolej do Obłuża i Oksywia , mnie jest wszystko jedno jaki jest peron , dworzec , byle było gdzie przed deszczem się schować i wiatrem i żeby kursowały punktualnie pociągi

    • 10 5

  • hahaha Grabówek (2)

    ten slams od lat bez zmian

    nie pracuję na terenie Radmoru od 4 lat, a tam dalej ten sam syf, który kiedyś oglądałem:)

    no i nie zapominajmy o tych nieużytkach, śmieciach i menelstwie wzdłuż torów

    moja ulubiona scenka: 2 Sebiksów i jedna Andżelika z dzieciakiem w wózku piją sobie browarki na murku 20 metrów od torów, o 9 rano

    • 15 4

    • i to jest piekne

      mamy tak bogate i socjalne panstwo ze nasi wspaniali obywatele w koncu moga, zamiast kieratu i ciezkiej pracy, rozwijac swoje pasje i zyc pelnia zycia :) to wspaniale spoleczenstwo wreszcie na wzor panstw kolonialnych wykorzystujac nieokrzesane hordy ze wschodu moze spokojnie budowac swoj dobrobyt. by zylo sie lepiej! tak trzymac!

      • 5 0

    • Super SKM

      Murku już nie ma bo powstaje płot

      • 3 0

  • Nowe przejście podziemne na SKM Grabówek?

    Zaraz zaraz co ja czytam?:
    "oraz nowe przejście podziemne pod torem nr 502, poprowadzone od granicy terenu kolejowego od strony ul. Morskiej."
    Czyżby mieli stworzyć nowe przejście wychodzące prosto na parking koło Lidla? I już nie trzeba się będzie bać mandatów za przechodzenie po torach? No to była super wiadomość!

    • 17 1

  • Orłowo powinno być wyremontowane najlepiej , w końcu to prestiżowa i luksusowa dzielnica i w tym typie (2)

    powinien być przystanek SKM, proponuje marmur, granity i aluminium jako główne składniki i materiały składające się na przebudowa,żadnego polbruku czy tandety, Orłowo zasługuje na najlepsze rzeczy

    • 7 6

    • Kiedyś obiecali, przed remontem kładki, ze będzie zachowana biała stolarka, taka w stylu molo. I Guzik dotrzymali obietnicy. Walnęli czarne żelastwo i tyle.

      • 0 0

    • nonsens

      zestawienie slow prestiz i SKM to naprawde awangardowe porownanie.... tego typu srodek transportu jest dobry dla holoty, ktora morduje sie w nim z byle powodu.... juz predzej przesiade sie na rower niz do tego bydlecego zbiorowego motlochu jakim jest SKM

      • 1 3

  • luz (1)

    jak dorzucą jeszcze stocznie i przebudowę redlowa

    • 2 1

    • Redłowo już sie projektuje , przetarg rozstrzygnięty kilka miesięcy temu

      • 1 0

  • Skm

    Mam gdzieś te perony niech w końcu wezmą się za tabor żeby było wygodniej podróżować A nie tabor 1973 czy 76 i 83 I te wieczne spóźnienia i niech jadą co 4 minuty między godziną 6-8 I 15-18 I będzie ok ale tak bedzie chyba jak zejdę na emeryturę za 25 lat.

    • 11 5

  • Ze szwagrem zrobilibyśmy taniej

    10 tysi i będzie pan zadowolony. Pytanie na co idzie reszta tej kasy?

    • 8 3

  • Zostawić kasę i obiekty handlowe...

    Komu one przeszkadzają? Należy się skupić nie tyle co na peronie ale też na parkingach wokół peronów i sklepach..

    • 5 2

  • (3)

    Już mi się tych zapowiedzi nawet nie chce czytać, po co remont skoro później nikt nie dba o stan tych peronów?
    Może ktoś z redakcji trójmiasto.pl przeszedłby się z aparatem na stosunkowo nowy/świeży przystanek SKM Śródmieście i zrobił krótki fotoreportaż o tym jak marnuje się publiczne środki? Stan tego peronu to jest dramat i i sprawia wrażenie jakby miał 15 lat. Ławki pordzewiałe i brudne, filary obdrapane, kostka powypaczana, woda stojąca w tunelu od strony ul. Toruńskiej itd itd. Dodatkowo porażający brak wyobraźni ludzi z SKM, którzy do dziś nie umieścili biletomatu od strony toruńskiej i żeby kupić bilet trzeba przejść cały peron aż do wejścia od okopowej.

    • 11 3

    • pretensje do twijego szefa struka (1)

      skieruj bezpośrednio malkontentny lemingu.
      przecież od strony Toruńskijej urzędasy zmiasta nie odebrały jeszcze.

      • 1 1

      • Tumanie, od strony toruńskiej chodzą tylko urzędnicy? Czy w twojej ciasnej głowie nie mieści się myśl, że służy ono również mieszkańcom Starego Przedmieścia i okolic? Przejście zresztą już dawno oddane do użytku.

        • 0 0

    • co chcesz peron istnieje od 2015 r.

      a przejście Toruńska dopiero od kilku miesięcy nawet nie wiadomo czy oficjalne przecięcie wstęgi było, w tym tempie biletomat to za jakieś 10 lat będzie

      • 1 0

  • Cena szokująca (1)

    kogoś mocno pos.....ło z wyceną.

    • 5 4

    • 1 mln to dużo?

      normalny to ty nie jesteś

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane