• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1 mln zł za projekty remontów trzech przystanków SKM

Michał Brancewicz
11 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 08:59 (7 stycznia 2019)
Zdjęcie peronu SKM Grabówek z 2013 roku. Od tego czasu niewiele się w tym miejscu zmieniło. Zdjęcie peronu SKM Grabówek z 2013 roku. Od tego czasu niewiele się w tym miejscu zmieniło.

Dwie firmy zgłosiły się do przetargu na opracowanie projektów modernizacji trzech peronów SKM w Gdyni: na Grabówku zobacz na mapie Gdyni, Leszczynkach zobacz na mapie Gdyni i w Orłowie zobacz na mapie Gdyni. Oferta jednego z wykonawców, na łączną kwotę ponad 1 mln zł, mieści się w budżecie, a druga przekracza 3 mln zł i znacznie go przewyższa. Dokumentacja powstanie maksymalnie w ciągu roku.



AKTUALIZACJA, 7 stycznia 2019
SKM unieważniła przetarg. Firma, która złożyła korzystniejszą ofertę mieszczącą się w budżecie, nie wpłaciła wadium, a oferta drugiej była zbyt wysoka.


Jak powinny wyglądać przystanki SKM?

Wymienione przystanki należą do najbardziej zaniedbanych na całej trasie SKM i są zarazem jednymi z ostatnich, które czekają na modernizację. Wystarczy wspomnieć, że peron na Grabówku powstał w 1952 roku, w Orłowie rok później, a na Leszczynkach w 1973 roku. Oczywiście w międzyczasie przechodziły one mniejsze lub większe prace modernizacyjne.

SKM właśnie wykonała pierwszy krok w kierunku ich gruntownego remontu. Jest nim otwarcie kopert w przetargu na wykonanie projektów przebudowy każdego przystanku. Oferty złożyły dwie firmy.

Transprojekt Gdański za wykonanie projektu i nadzór inwestorski zażyczył sobie w sumie ponad 3,2 mln zł (Leszczynki 906 tys., Grabówek 933 tys. i Orłowo 1,39 mln zł). Z kolei Multiconsult Polska z Warszawy chce te same prace wykonać za 1,06 mln zł (odpowiednio 309 tys. zł, 309 tys. zł i 442 tys. zł).

Spółka SKM ma przeznaczone na ten cel 1,3 mln zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Pasażerów idących na peron SKM Leszczynki wita stary szyld. Pasażerów idących na peron SKM Leszczynki wita stary szyld.
W przypadku Grabówka i Leszczynek prace projektowe potrwają 12 miesięcy, a Orłowa o miesiąc krócej.

Zakres prac projektowych w przypadku wszystkich trzech jest podobny i obejmuje:

  • nowy peron o długości ok. 200 metrów i wysokości 96 cm
  • nową wiatę przykrywającą jak największą część peronu
  • wymianę torów w obrębie peronu
  • modernizację przejścia podziemnego
  • montaż 24 kamer monitoringu, czterech wyświetlaczy LED, dwóch dwustronnych zegarów, czterech automatów biletowych i sześciu kasowników, dwóch słupków SOS/INFO.

Jest też kilka różnic w poszczególnych projektach.

W przypadku Grabówka nie przewiduje się budowy windy, a jedynie pochylnię w miejsce schodów. Winda będzie za to na Leszczynkach i w Orłowie. Na Grabówku likwidacji ulegnie również zadaszenie nad schodami i poczekalnią oraz dwukondygnacyjny budynek techniczno-socjalny. Zaprojektowane zostanie wyjście z przejścia podziemnego od strony ul. Zakręt do Oksywia oraz nowe przejście podziemne pod torem nr 502, poprowadzone od granicy terenu kolejowego od strony ul. Morskiej.

W projekcie dla SKM Leszczynki projektant musi przewidzieć wyburzenie istniejącego zadaszenia nad schodami oraz obiektów handlowych zlokalizowanych bezpośrednio przy wejściu i istniejącej kasy biletowej.

W przypadku Orłowa zaprojektowane zostaną też nowe rozjazdy.

Warto wspomnieć, że w maju 2019 roku ruszy remont peronu SKM w Redłowie. Obecnie trwają prace projektowe. Przystanek w nowej odsłonie zostanie udostępniony pasażerom w marcu 2020 roku.

W kolejce na remont, poza Grabówkiem, Leszczynkami i Orłowem, czekają jeszcze perony Gdynia Stocznia i Gdańsk Stocznia.

Opinie (134) 3 zablokowane

  • Kto odpowie za odebranie cieknacego na dlugosci dachu skm zaspa? (1)

    Kiedy remont? Po co tam lawki skoro zawsze mokre gdy pada? Po co cieknacy dach skoro moze byc bez dachu... naprawcie cieknacy od nowosci dach bubel na skm Zaspa!!!

    • 11 2

    • Chlopie ten remont byl lata temu dawno po gwarancji

      • 0 0

  • Czytam remont, myślę- pociągi kursujące co półgodziny, i to z opóźnieniem.

    • 7 1

  • Na każdym peronie powinny być poczekalnie dla podróżnych. Na tych peronach zawsze tak wieje. Na Zaspie kiedyś była taka fajna. Rozebrali i tyle.

    • 6 0

  • Prawda

    Myślę że w pierwszej kolejności powinien zostać poprawiony komfort podróży! Ogromna liczba ludzi podróżuje SKM. W godzinach szczytu raz że ludzie ledwo co mieszczą się do SKM a dwa jak SKM się notorycznie spóźniają!

    • 8 1

  • Będzie przejście z Leszczynek na Hutniczą? (1)

    • 4 0

    • Nie będzie

      • 0 2

  • Bo to nie są tanie rzeczy, jak mawia Ferdynand Kiepski i on za to wziąlby co najmniej 10 piw.

    • 5 0

  • Grabowek_slamsy

    A gdzie ty mieszkasz i jakim prawem obrazasz ludzi tam mieszkających

    • 8 0

  • Bańka za projekty, nie za remonty!

    Masakra ile to wszystko kosztuje. A szeregowi pewnie 2000 netto na zlecenie...

    • 4 4

  • Będzie normalne przejście przez tor kolejowy w Orłowie? (2)

    Można zrobić identycznie jak na Zaspie - przejście naziemne przez jeden tor na peron SKM. To będzie spore ułatwienie dla osób niepełnosprawnych a także dla przewożących dzieci w wózkach.

    • 2 3

    • stop przejściom naziemnym (1)

      • 0 0

      • znacznie więcej ludzi ginie na przejściach przez ulicę niż gdy przechodzą przez tory kolejowe - czyli pociąg nie jest taki straszny. Można go dostrzec ze sporej odległości a do tego przejeżdża ich znacznie mniej niż aut na ruchliwym skrzyżowaniu

        • 0 0

  • EP07-1050 z Północnego Zakładu PKP Intercity w Gdyni, która jest na zdjęciu też już niesprawna.

    "Na stacji Łuków podczas jazdy manewrowej po obsłudze pociągu MHE 82173/2 "Uznam" relacji Świnoujście - Chełm, doszło do najechania na lokomotywę ET22-1029, która stała na torze, na który miała odstawić się lokomotywa PKP Intercity. Na skutek zdarzenia lok. EP07-1050 doznała uszkodzenia ostojnicy pudła w sposób uniemożliwiający dalszą eksploatację."

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane