• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1 mln zł za projekty remontów trzech przystanków SKM

Michał Brancewicz
11 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 08:59 (7 stycznia 2019)
Zdjęcie peronu SKM Grabówek z 2013 roku. Od tego czasu niewiele się w tym miejscu zmieniło. Zdjęcie peronu SKM Grabówek z 2013 roku. Od tego czasu niewiele się w tym miejscu zmieniło.

Dwie firmy zgłosiły się do przetargu na opracowanie projektów modernizacji trzech peronów SKM w Gdyni: na Grabówku zobacz na mapie Gdyni, Leszczynkach zobacz na mapie Gdyni i w Orłowie zobacz na mapie Gdyni. Oferta jednego z wykonawców, na łączną kwotę ponad 1 mln zł, mieści się w budżecie, a druga przekracza 3 mln zł i znacznie go przewyższa. Dokumentacja powstanie maksymalnie w ciągu roku.



AKTUALIZACJA, 7 stycznia 2019
SKM unieważniła przetarg. Firma, która złożyła korzystniejszą ofertę mieszczącą się w budżecie, nie wpłaciła wadium, a oferta drugiej była zbyt wysoka.


Jak powinny wyglądać przystanki SKM?

Wymienione przystanki należą do najbardziej zaniedbanych na całej trasie SKM i są zarazem jednymi z ostatnich, które czekają na modernizację. Wystarczy wspomnieć, że peron na Grabówku powstał w 1952 roku, w Orłowie rok później, a na Leszczynkach w 1973 roku. Oczywiście w międzyczasie przechodziły one mniejsze lub większe prace modernizacyjne.

SKM właśnie wykonała pierwszy krok w kierunku ich gruntownego remontu. Jest nim otwarcie kopert w przetargu na wykonanie projektów przebudowy każdego przystanku. Oferty złożyły dwie firmy.

Transprojekt Gdański za wykonanie projektu i nadzór inwestorski zażyczył sobie w sumie ponad 3,2 mln zł (Leszczynki 906 tys., Grabówek 933 tys. i Orłowo 1,39 mln zł). Z kolei Multiconsult Polska z Warszawy chce te same prace wykonać za 1,06 mln zł (odpowiednio 309 tys. zł, 309 tys. zł i 442 tys. zł).

Spółka SKM ma przeznaczone na ten cel 1,3 mln zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Pasażerów idących na peron SKM Leszczynki wita stary szyld. Pasażerów idących na peron SKM Leszczynki wita stary szyld.
W przypadku Grabówka i Leszczynek prace projektowe potrwają 12 miesięcy, a Orłowa o miesiąc krócej.

Zakres prac projektowych w przypadku wszystkich trzech jest podobny i obejmuje:

  • nowy peron o długości ok. 200 metrów i wysokości 96 cm
  • nową wiatę przykrywającą jak największą część peronu
  • wymianę torów w obrębie peronu
  • modernizację przejścia podziemnego
  • montaż 24 kamer monitoringu, czterech wyświetlaczy LED, dwóch dwustronnych zegarów, czterech automatów biletowych i sześciu kasowników, dwóch słupków SOS/INFO.

Jest też kilka różnic w poszczególnych projektach.

W przypadku Grabówka nie przewiduje się budowy windy, a jedynie pochylnię w miejsce schodów. Winda będzie za to na Leszczynkach i w Orłowie. Na Grabówku likwidacji ulegnie również zadaszenie nad schodami i poczekalnią oraz dwukondygnacyjny budynek techniczno-socjalny. Zaprojektowane zostanie wyjście z przejścia podziemnego od strony ul. Zakręt do Oksywia oraz nowe przejście podziemne pod torem nr 502, poprowadzone od granicy terenu kolejowego od strony ul. Morskiej.

W projekcie dla SKM Leszczynki projektant musi przewidzieć wyburzenie istniejącego zadaszenia nad schodami oraz obiektów handlowych zlokalizowanych bezpośrednio przy wejściu i istniejącej kasy biletowej.

W przypadku Orłowa zaprojektowane zostaną też nowe rozjazdy.

Warto wspomnieć, że w maju 2019 roku ruszy remont peronu SKM w Redłowie. Obecnie trwają prace projektowe. Przystanek w nowej odsłonie zostanie udostępniony pasażerom w marcu 2020 roku.

W kolejce na remont, poza Grabówkiem, Leszczynkami i Orłowem, czekają jeszcze perony Gdynia Stocznia i Gdańsk Stocznia.

Opinie (134) 3 zablokowane

  • SKM Leszczynki

    przystanek i okolica z ogromnym potencjałem, aż dziw bierze że tak tam wszystko zapuszczone.
    Nowy przystanek zaprojektowany od zera i rewitalizacja tego placu między przystankiem a Biedronką, zieleń, ławeczki, nowy chodnik, oświetlenie, miejsca parkingowe.
    Mogłoby być tam pięknie.

    • 0 1

  • a kiedy powstanie druga linia PKM?

    • 0 0

  • A ta winda na Leszczynkach to po co?

    Pochylnie może nie, ale podjazdy na schodach by się na pewno przydały. Dziś dziecko mam już duże, ale nie tak dawno wózek dziecięcy zarzucałam na przysłowiowe plecy i w dół i w górę po eskaemkowych schodach targałam. Nie wyobrażam sobie takich akrobacji z niepełnosprawnym na wózku. Winda mogłaby być rozwiązaniem gdyby nie fakt, że tak, jak w Rumi będzie wiecznie popsutą noclegownią dla menelstwa.

    • 1 0

  • Tak dla uściślenia - połowa tunelu na stacji Grabówek należy do PLK i jakiś czas temu była remontowana (stropy , ściany, oświetlenie). Przy okazji zamontowano jedną z największych przewałek, o której dziwnie nikt nie pisze - windę dla niepełnosprawnych. Ten zapewne bardzo drogi sprzęt niedosyć, że zupełnie nieprzydatny (po co inwalidzie zjeżdżać do tunelu z którego się nie wydostanie), to jeszcze jest permanentnie zasyfiony przez amatorów tanich trunków i z reguły zepsuty. Wiadomo o tym, bo sygnalizuje to przeciągłym gwizdem, trwającym z reguły kilka dni zanim go ktoś przyjedzie i wyłączy. Myślę, że około 100 tyś poszło w błoto, a zanim przerobią tą stację to winda będzie wymagała wymiany. Cudny przewał.

    • 2 0

  • Zrównać z ziemią przystanki Grabówek i Leszczynki!!! (1)

    Wylęgarnia patologii

    • 2 1

    • Slamsy

      Najwieksze na Pomorzu

      • 0 0

  • Kolejne remonty planują, a w Chylonii nie do konca po remoncie jeszcze wszystko dziala jak powinno. Winda ktora to miala byc ułatwieniem dla osob starszych lub z ograniczonymi mozliwosciami ruchowymi, po dziś dzień nie została do uzytku oddana. Po co wiec brac sie za remont kolejnych stacji skoro nie wszystko jeszcze dziala jak powinno?

    • 1 0

  • Rowery

    A czy przy okazji można by było dołożyć na schodach prowadnice do rowerów? Nic skomplikowanego, taka zwykła rynienka, a bardzo ułatwia życie rowerzysty:)

    • 0 1

  • kwestion

    a ile lat mogą jezdzić lokomotywy ?
    co moze sie zepsuc w elektryku oprocz łozysk?

    • 0 0

  • Multiconsult Polska z Warszawy co to jest ? (1)

    Multiconsult Polska z Warszawy finansowanie się skończy, kapitału zagranicznego i padniecie. Zaniżając rynek projektowy

    • 0 0

    • Multiconsult Polska z Warszawy co to jest ?

      Dokładnie, tylko psujecie rynek dla prawdziwych fachowców. Takiej wyceny to bym nawet na fuche nie zrobił

      • 1 0

  • A inne?

    Reda, Rumia niestety dalej bez remontu. Nie ma opcji żeby skorzystały z przystanku skm kobiety z wózkami (W Redzie nawet nie ma podjazdu, o windzie to nawet strach wspominać) czy osoby niepelnosprawne

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane