• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

129 mln zł za modernizację 21 SKM-ek

piw
6 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jedna ze zmodernizowanych już wcześniej kolejek SKM. Jedna ze zmodernizowanych już wcześniej kolejek SKM.

Modernizacją 21 kolejek SKM zajmie się najprawdopodobniej konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole oraz Skoda. Zażądało za wykonanie tej inwestycji niespełna 129 mln zł, znacznie mniej od innych firm biorących udział w przetargu.



Co jest dla ciebie ważniejsze, komfort podróży czy częstotliwość jazdy kolejek?

To już drugie podejście SKM do modernizacji swojego taboru. Pierwotnie 21 kolejek miało zostać odnowionych jeszcze przed Euro 2012. W lutym ubiegłego roku rozstrzygnięto pierwszy przetarg w tej sprawie, wygrała go firma Newag. Wszystko miało kosztować 139 mln zł, ale prace nigdy się nie rozpoczęły, bo SKM za późno pozyskało środki na wkład własny w inwestycję i przetarg trzeba było unieważnić.

Ogłoszono kolejny, wystartowało w nim trzech oferentów.

Konsorcjum firm: Tabor Szynowy Opole S.A. oraz Skoda Polska sp. z.o.o. chce za modernizację kolejek 128 mln 866 tys. zł.

Konsorcjum firm: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk
Mazowiecki S.A.
oraz Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. chce 141 mln 523 tys. zł.

Z kolei oferta złożona przez Newag S.A. opiewa aż na 174 mln 611 tys. zł.

- PKP SKM przeznaczyła na wykonanie tego zadania kwotę 139 mln 218 tys. zł. Od dnia dzisiejszego będą trwały obrady komisji przetargowej, która wyłoni zwycięzcę przetargu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zwycięzca przetargu będzie miał 14 miesięcy - od momentu podpisania umowy - na zmodernizowanie 21 kolejek SKM.
piw

Miejsca

Opinie (186) 2 zablokowane

  • Dopiero jak zaczną rozbierać te ciepągi zobaczą w co się wpakowali :P (4)

    Potem zacznie się oszczędzanie na podzespołach i po raz kolejny wyjedzie zmodernizowany ciepąg, który po dwóch latach będzie już bardzo przypominał starszych kolegów :D Szkoda, że u nas panuje taka bieda w związku z czym panuje moda na modernizowanie staroci za kupę kaski. Już wolę 15 wagonów ale nowych, niż 21 starych-odnowionych.

    • 9 2

    • za 130 milionów nie byłoby 15 ezetów nowych (3)

      tylko 7, co przy stanie technicznym reszty taboru nie dałoby większych róznic w kosztach utrzymania i wynikach eksploatacyjnych

      • 2 0

      • Wole 7 ale sprawnych a nie drogo zmodernizowane złomy co się psują :) (1)

        Nie od razu zbudowano Amerykę synu :)

        • 2 3

        • 7 zamiast 21?

          Czyli trzykrotnie rzadsze kursowanie. Czyli trzykrotnie więcej pasażerów w pociągu.

          Ciekawe ile dni by te 7 nowych wytrzymało taką eskploatację...

          • 1 0

      • nie 7 a 4

        za to długie (przeliczając wg ceny z przetargu warszawskiego na ELFy)

        • 0 0

  • Renimacja trupów, to nasza polska specjalnosc... (10)

    A tak komfortowi jezdzi sie SKM w Niemczech: youtube.com/watch?v=aTL7Qin-mJo

    • 7 3

    • w Berlinie... (4)

      ...uzywano przedwojennych wagonów S-Bahn przez ok. 60 - 70 lat. Modrnizując je w międzyczasie.

      W trójmieście wagony mają średnio 20 - 25 lat.

      • 4 0

      • ile? te złomy są z lat 80! (3)

        nie da sie porównać porządnej niemieckiej konstrukcji dobrze serwisowanej, do polskiego bidawozu konstrukcyjnie sprzed 1 wojny światowej, naprawianej w warsztacie młotkiem i drutem

        • 3 2

        • lata 80-te... (2)

          Były właśnie dwadzieścia kilka lat temu. A niektóre wagony są nawet z lat 90-ych.

          Słusznie była mowa o dobrym serwisowaniu w Niemczech. A czymże innym jest gruntowna modernizacja jednostek SKM, zarówno od strony technicznej jak wizualnej?

          • 2 2

          • 2012-1982 - 30 lat (1)

            2012-1980 = 32 lata. umiesz liczyc, duraku?

            • 1 1

            • 2012 - 1989 = 23 lata

              Umiesz liczyć duraku?

              • 4 1

    • Ceny biletów w Berlinie (3)

      zapomniałeś dołączyć:
      www.s-bahn-berlin.de/lang/englisch/tickets-fares/tickets.html

      • 0 0

      • i ? (1)

        Od 2,30 Euro do 3 Euro za przejazd. To tak jak u nas 2,3 złotego czy 3 złote. Oni zarabiają tyle samo tyle ze w euro. Nie przeliczaj euro na złotówki, oni nie są turystami tylko to ich waluta.

        • 4 1

        • a co do tego mają zarobki?

          ceny taboru i jego podzespołu nie są w Polsce 4-krotnie niższe niż na zachodzie, poziom cen w Europie jest podobny w kazdym kraju.

          • 1 0

      • chlopcze, kto tam placi ci codziennie za bilet na kazdej stacji?

        kupujesz za 70 eur mies bilet i jezdzisz wszystkim po miescie,

        • 0 0

    • Nie rozumiem:

      U nas też w SKMce jeżdżą psy...

      • 0 0

  • Baju baju, bedziem w raju!

    SKM jak stara wypierdziana taksowka, z choinka zapachowa w srodku. Na kolejne 50 lat!

    • 12 2

  • SKM i urzednicy i tak nie sluchaja ludzi

    Kilku frajrow w urzedzie czy firmie ma "wizje" za unijne pieniadze na dodatek i bedzie reanimowac trupy. szok! porabany kraj!

    • 9 3

  • Niech remontują, BYLE Z GŁOWĄ!

    Chcę kolejek z SZEROKIMI I WYSOKIMI SIEDZENIAMI (bez wybrzuszeń po środku zachęcających mężczyzn do stania) oraz BEZ DENERWUJĄCYCH KOMUNIKATÓW GŁOSOWYCH (ewentualnie z cichym i przyjemnym głosem).

    • 5 3

  • Pewnie ta kasa wystarczylaby na przynajmniej 1 calkiem nowy sklad... (7)

    Lepiej wybrac metode malych krokow i powoli stawiac na jakosc a nie na ilosc i wywalac ciezkie sumy na remonty tych samych starych pociagow...jak dlugo tak sie da? Kiedys powoli byly kupowane nowe autobusy miejskie, troche to trwalo, ale dzis prawie wszystkie sa nowe. Mysle ze tak samo da sie z skm, od poczatku mogli zbierac kase na nowe pociagi i jakos to wszystko lepiej zaplanowac z uwzglednieniem przyszlych parudziesieciu lat...

    • 9 3

    • W którym mieście... (2)

      ...prawie wszystkie autobusy są nowe? I co to znaczy "prawie nowe"?

      • 0 4

      • w Gdańsku (1)

        prawie to kilkuletnie, max 10

        • 0 0

        • max 10...?

          Czyli ani sztuki sprzed 2002 roku?

          • 0 0

    • tyle, że kupując za tę kwotę nowy skład, skreśla się te 21 z użytku (3)

      one naprawdę domagają się remontu! Być może owszem, lepiej byłoby przeznaczyć 35 mln na zakup nowego pojazdu, za resztę pieniędzy przebudować już nie 21 a 15 składów.

      • 1 1

      • (2)

        "Ilość a jakość" - można dyskutować bez końca... W jakim stanie beda te remontowane pociagi za 20 lat a w jakim byly by nowe?

        • 0 0

        • Takim samym, jeśli się dba. Pojazdy szynowe są długowieczne.

          Zrozum, zmodernizowany skład ma ze starego tylko szkielet. To de facto nowy pojazd, tyle że ze szkieletem z odzysku.

          • 0 0

        • wolisz mieć 21 jeżdżących składów, czy 4?

          teraz pomyśl: z 21 wypadają dwa (kolizja, awaria spowodowana przepięciem, demolka w wykonaniu kiboli). mamy 19. Z czterech wypadają dwa. mamy dwa. Kupno nowych tak - ale nie wolno się wypinać na stare!

          • 0 0

  • "modernizację kolejek " puder na trupa

    jest w cenie

    • 9 1

  • NIEEEE (3)

    MY MIESZKANCY 3MIASTA CHCEMY KATEGORYCZNIE NOWE SKM-ki. MAJA WYGLADAC NOWOCZESNIE A NIE WYREMONTOWANE...... TO TAK JAK BY SIE MIALO REMONTOWAC IKARUSY ......

    STANOWCZO MOWIMY NIE REMONTOWI !!!!

    • 23 6

    • My...? (2)

      Ile osób cie upoważniło żebyś się za nich wypowiadał?

      Ikarusy tez były remontowane, niektóre służyły nawet 30 lat dzięki temu. A wagony mają znacznie łuższą żywotnośc niż autobusy.

      • 2 7

      • zamknij dziub, komunisto glupi (1)

        jw

        • 0 4

        • Naucz się ortografii.

          Nie dziub, tylko dziób.

          Nie jestem komunistą, za to ty faktycznie jesteś głupi, skoro nie umiesz poprawnie pisac.

          • 4 0

  • Mają do wydania niespełna 140mln (16)

    na 21 składów do remontu. Ile kosztuje taki nowy skład ? Myślę że nie więcej niż 14 mln więc mieliby 10 NOWYCH składów. Jeśli teraz wydadzą 140 mln na remont tych szrotów to mogę nie dożyć dnia kiedy zakupią nowe składy.

    • 13 3

    • skad wiesz ile kosztuje nowy? (8)

      A jesli nawet masz racje, to naprawdę chcesz upchać te masę pasażerów w dwukrotnie mniejszej liczbie pociągów?

      • 1 4

      • Nie wiem (7)

        dlatego dałem znak zapytania :) Myślę, podejrzewam, przypuszczam że nie więcej niż 14 mln. Jeśli 21 składów ma po 50 lat, i po zakupie byśmy mieli 10 nowych składów i 11 - 50 letnich a za kilka lat by kupili kolejne 11 składów i tym samym byśmy mieli odświeżoną flotę. A tak to za 10 lat będziemy mieli 60 letnie składy...Podobnie było z Ikarusami, pomyśl gdyby wtedy zamiast kupować Neoplany,Solarisy remontowaliby te złomy. Efekt jest taki że teraz Ikarusy kursują tylko na liniach nocnych.

        • 2 0

        • Tu żadna jednostka nie ma 50 lat. (6)

          Nawet 40 nie mają. Nie wiem skąd te mity. Zdecydowana większość taboru pochodzi z lat 80-ych, więc mają jakieś 20 - 30 lat. To jest POŁOWA żywotności taboru kolejowego, czas na jego modernizację i odnowienie, a nie złomowanie.

          • 1 5

          • Sprawdzilem na wikipedi

            i przyznaję rację co do wieku składów. W wikipedi prosze wpisać: EN57 oraz EW58

            • 3 1

          • A jednak (4)

            W historii SKM mozna wyczytać: EN57 zostały zakupione w latach 60, EW58 w latach 70-tych. Więc jednak mają po 40-50 lat.....

            • 1 0

            • W latach 60-ych... (3)

              ... to EN57 były skonstruowane. Nikt ich dla SKM nie kupował wtedy, bo tu wtedy jeździły berlińskie przedwojenne wagony na 800V. A tory dalekobieżne u nas wcale nie były zelektryfikowane.

              EW58, z lat 70-cyh praktycznie wymarły, a to co jeździ to jednostki EN57 w większosci z lat 80-ych i 90-ych.

              • 3 0

              • no tak...

                dopiero w 1976 roku nastąpiła zmiana napięcia na 3000V i wymiana taboru więc rzeczywiście mogą one mieć po 20-30 lat.

                • 1 0

              • co nie zmienia faktu, ze to TRUPY, ZLOM NIEPOJETY! (1)

                jw.

                • 1 3

              • Nie.

                To tylko oznacza, że tabor SKM doszedł do połowy swojego żywota i należy mu się porządna modernizacja.

                • 2 0

    • Możesz się grubo mylić (2)

      Wykorzystując analogię do tramwajów:
      Nowa Pesa kosztowała niespełna 10 mln zł
      Zakup i remont Dortmunda ok. 750 tyś. zł

      • 2 0

      • to 1/10 nowego, a nie jak w przypadku SKM 1/3! (1)

        przy 1/10 wartośći modernizacja ma sens, szczególnie, ze te Mundki są technicznie współczesne. A nie ten złom z PaFaWagu

        • 0 0

        • ale ten złom...

          ...to z PaFaWagu będzie miał tylko ostoję i pudła...

          • 0 0

    • nowy EZT Pesy - 35 mln

      • 0 0

    • Jak masz do wyboru 21 albo 10 składów, każda z tych partii w tej samej cenie, niczym się od siebie nie różnią (2)

      to który interes jest lepszy? Nie ma żadnej różnicy między zmodyfikowanym, a nowym pociągiem. A skoro nie ma różnicy, po co przepłacać?

      • 0 2

      • Jest taka różnica, że z zakupionymi pociągami będzie ich razem 31, a po renowacji - zostanie tyle samo (1)

        • 0 1

        • Nie.

          Bo tym 21 starym nieremontowanym skończy się termin rewizji i nie będa mogły kursować.

          • 0 0

  • (1)

    zwolnic ankietera !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 11 3

    • Tak ankieta jest the best

      może zróbmy ankietę na najlepszą ankietę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane