• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • czy miał kwity ? (1)

    Jeżeli sternik miał pokończone kursy kwalifikujące go do prowadzenia tego typu jednostki, to musiał także być zaznajomiony z przepisami prawa drogi oraz sygnalizacją dźwiękiem oraz światłem a te dokładnie opisują co można i kiedy można na morzu i wód do niego przylegających a co nie wolno itd. Albo miał lewe papiery i kompletnie nie znał się na sygnał ostrzegawczych dawanych przez inne jednostki, albo miał jakieś patenty zrobione i pomimo wiedzy odnośnie sygnalizacji i praw morskich ignorował je świadomie. Nie ma innej opcji tutaj

    • 9 1

    • no właśnie gdzie te ostrzeżenia

      • 0 0

  • A czy ktoś ze śledczych (1)

    porozmawia z właścicielem łódki, który zatrudnia załogę?
    Może izba morska, czy kto tam wydaje uprawnienia, postawi wymóg odbycia stażu przynajmniej rocznego pod okiem osoby z doświadczeniem? Czy załoga przynajmniej zasygnalizowała możliwość założenia kapoków?

    • 10 2

    • prawo jest jakie jest - z pretensjami do PIS oni je stanowią obecnie

      • 1 3

  • Dla niego będzie lepiej w więzieniu (1)

    Pewnie przysłowiowo chciałby się teraz zapaść pod ziemię, tylko więzienie da mu teraz spokój przed wzrokiem i komentarzami innych. W takich przypadkach więzienie nie zawsze jest karą.

    • 3 10

    • jeśli wyjedzie do innego miasta, to kto go rozpozna?

      • 4 2

  • (1)

    Łapie za ster wiec jest świadomy i odpowiedzialny ,cyk i 4 trupy do pierdla koniec i kropka.

    • 5 11

    • Nie tylko on jest współwinny śmierci tych 3 osób. Róznie też mówią o tych z holowników

      • 2 8

  • Pomroczność jasna? (3)

    Kierowca który wyprzedza na podwójnej ciągłej na oznakowanym zakręcie robi to świadomie czy nie? Odpowiadał za życie tych ludzi i w pierwszym rzędzie powinni mieć ubrane kapoki czy kamizelki ratunkowe. Już tylko za samo to powinien odpowiadać , również za to ze nie miał dość umiejętności ny uniknąć wypadku. To jest skutek "Róbta co chceta" każdy może robić wszystko. Dokument można kupicckazdy to tylko kwestia ceny lub znajomosci. To nie jest hejt to jest prawda ale teraz prawdy pisać nie należy.

    • 5 6

    • "w pierwszym rzędzie powinni mieć ubrane kapoki"

      w drugim rzędzie również
      ;-)

      • 1 1

    • trudno porównać do ruchu drogowego, bowiem każdy wie, że trzeba zapinać pasy i nie przekraczać ciągłych linii,

      ale gdyby wszyscy wiedzieli, że należy mieć kapoki, to codziennie ktoś by fotki robił i wysyłał do funkcjonariuszy, a zresztą ilu policjantów i strażników widziało, że nie ma kapoków i co robili?

      • 2 0

    • chcesz dobrze, a jesteś zwykłym głupcem jak każdy foliarz

      prawo nie nakazuje zakładania kamizelek, było to już napisane w artykułach o tym wypadku, skoro NIE wymaga to nie można nikogo zmusić, bo tacy jak ty od razu zaczna szczekać, że ogranicza się i wolności

      skoro miał patent sternika, to co pitolisz, że miał umiejętności by uniknąć wypadku

      NIE przestrzegał zasad określonych w przepisach i za to odpowie

      to że ty kupujesz maturę czy prawo jazdy, nie znaczy że wszyscy to robią, to ty jesteś aspołeczny a nie wszyscy dokoła

      oczerniasz człowieka bez jakiejkolwiek podstawy - zachowujesz się jak śmieć i tak to właśnie jest hejt w twoim wykonaniu

      • 0 1

  • Biedny chłopak

    • 5 3

  • (1)

    a czemu nikt nie mówi że po tragedii nie chciał się przyznać że prowadził tą lodź?

    • 14 3

    • ten z holownika? a to ..........

      • 1 6

  • Za niski ??? (3)

    Tragedia, najlepiej by w zawiasach i na rok zabrać uprawnienia...
    Co to za stękanie że kara zmarnuje mu życie. A tym rodzinom co stracili bliskich to nie współczujecię ?

    • 7 6

    • I co tym rodzinom da zamknięcie chłopaka na lata w więzieniu? (2)

      Jakby chodziło o moich bliskich to po pierwsze byłabym na nich wściekła, że wypłynęli bez kapoków. To jak nie zapięcie pasów w samochodzie.

      • 3 2

      • I jak dziecko Twe wejdzie na zebrę ze smartfonem i zginie, to też będziesz nań wściekła? (1)

        'niezapięcie' piszemy łącznie

        • 1 1

        • co innego dziecko, co innego dorośli ludzie

          od dziecka nie można wymagać odpowiedzialności i wyobraźni, od dorosłych tak

          • 1 1

  • Sternik? kpina po paru godzinach nauki dostał papier a gdzie godziny wypływane na łodziach ? Ci co go zatrudnili są współ winni !!!

    • 12 2

  • czyli jak ktoś wsiada po pijaku za kółko i powoduje wypadek to jest to umyślne?

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane