- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 4 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.
Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".
W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.
![Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3332/150x100/3332138__c_178_20_837_604__kr.webp)
Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.
W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.
19 wiaduktów i mostów na trasie
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
![Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3158/150x100/3158069__c_175_65_1045_755__kr.webp)
Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.
Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie (292) ponad 10 zablokowanych
-
2022-12-15 17:12
Pamiętam jako dzieciaki chodziliśmy z Brodwina przez las, "eksplorować" budowaną obwodnicę... to był raj dla chłopaków :)
- 3 0
-
2022-12-15 17:37
W 1978 albo 79r
Siedziałem sobie na nasypie obwodnicy i napawałem się widokiem pustej prostej asfaltowej wstęgi.
Pierwsze skojarzenia: Ameryka i film "Znikający punkt"- 4 0
-
2022-12-15 17:38
I dzień pozniej...
Zdarzył się na niej pierwszy wypadek :D
- 1 0
-
2022-12-15 17:40
Podziękujcie Gierkowi!
Bez Niego Polak za komuny jeździł by furmanką po klepisku!!!! W gumiakach i mieszkał by w gdańsku w domach krytych strzechą
- 2 1
-
2022-12-15 17:42
Mało kto wie
ale pierwotnie miały po być trzy pasy w danym kierunku ale z plotek wiadomo ze poszły łapówki i dziś wszyscy tracimy, wieczne korki, zablokowane zjazdy itp. Z opowieści "projektant miał dostać 2 lata odsiadki". Czy tak było? Niech ci co znają temat się wypowiedzą.
- 1 2
-
2022-12-15 17:50
Obwodowa
Pamietam,pamietam,pamietam. A ja pamietam ze w miejscu gdzie jest teraz obwodnica to zbieralem kozaki ,opienki ,prawusy. Tyle w temacie .
- 1 1
-
2022-12-15 17:52
Heh, i od 45 lat ruch odbywa się głównie na 2 pasach
Przydałby się jeszcze jeden. Generalnie jesteśmy w na samym tyle w rankingu miast w Polsce jeśli chodzi o drogi...
- 0 1
-
2022-12-15 17:58
obwodnica
najwazniejszą sprawą aby na obwodnicy odbywał się płynny ruch. . Powinno przestrzegać się odstepów między autami zgodnie z kodeksem no i ta predkosć!!! Jaka??? Ja mogę jechać i 80 km na godzine bo wiem ze jak bedę jechała taka predkością beż korków, postojów , dojadę bez problemu. pobłażanie piratom drogowym na obwodnicy doprowadza do korów, do spowolnienia jazdy. uważam ze na obwodnicy powinny być kamery i powinno się wyłapywać tych cwaniaczków, którzy narażają nas, nasze dzieci na utratę życia, na stanie w korkach, niepotrzebne nerwy itp. Gdybyśmy tak przestrzegali prawa........
- 3 1
-
2022-12-15 17:58
Szkoda że taka cieńka , po cztery pasy by się przydało
- 0 0
-
2022-12-15 18:07
Obwodnica powstawała w latach 70-tych i 80 -tych XX wieku. (1)
Pamiętam czasy kiedy na obwodnicy mój tata sprawdzał osiągi naszego samochodu. Dacia jechała 160km/godz.
- 3 0
-
2022-12-15 20:26
A potem co? Silnik do remontu?
160 Dacią. Chyba z dużym wiatrem.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.