• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (292)
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.

Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.



Jak ocenasz obowdnicę:

Dokładnie 15 grudnia 1977 roku oddano do użytku pierwszą jezdnię Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta, zwanej też Trasą Obwodową Trójmiasta, a dzisiaj po prostu Obwodnicą Trójmiasta.

Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.

Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".

W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin



  • Pusto na obwodnicy. Taki widok, to marzenie każdego kierowcy. Zdjęcie wykonane z wiaduktu w Demptowie w lipcu 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.

W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.

19 wiaduktów i mostów na trasie



Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.

Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.

Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa. Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.

57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (11)

    Piękna historia,w tamtym czasie nie przewidzieli jak będzie ruch,szkoda że przez tyle lat nikt nie pomyślał aby dobudować dodatkowe pasy.Bo wystarczy 1 wypadek i wszystko stoi...

    • 28 27

    • (1)

      Zgadza się ale pamiętaj krawiec kraje jak mu materii staje,głównym problemem na obwodowej są niezdyscyplinowani i zanarchizowani kierowcy.,nieprzestrzegający elementarnych zasad ruchu drogowego.

      • 16 2

      • Nazywają to "zjawisko" plaga Polska.

        • 4 1

    • (2)

      7 lat i nic. Potrzeba menadzera. Horala?

      • 5 7

      • (1)

        horała jest dobry na wszystko
        horała na drogę za śliską
        horała na stopę za niską
        horała podniesie Ci ją

        to śpiewałem ja, jacuś z TVP

        • 9 3

        • Koncz wasc wstydu oszczedz,to ja Andrzej Kmicic.

          • 1 3

    • Milion pasów w każdą stronę, taką mam koncepcję.

      • 4 2

    • Nie tyle dodatkowe pasy, co pełnoprawny pas awaryjny. Bo to, co jest teraz nie pomieści nawet malucha zmieniającego koło, o większych autach nie wspomnę. Stąd wystarczy kapeć w osobówce i już mamy korek na 2 godziny.

      • 6 4

    • Misiowy rozumku, dodatkowy pas nic nie zmieni dopóki nie zmieni się mentalność husarii w passatach. (1)

      • 8 2

      • oczywiście, że zmieni

        Teraz jest za duża różnica prędkości między prawym s lewym oadem. Prawym jadą TIry 80-90 km/h a lewym wszyscy, tzn ci normalni i ci nienormalni. Jak by był trzeci pas to środkowym by jechali normalni a lewym ci co jeżdżą ponoć szybko ale bezpiecznie.

        • 0 0

    • Na autostradach czy to w Niemczech czy innych Czechach jak masz wypadek to nieważne czy 3 czy 5 pasów. Też wszystko stoi.

      • 9 1

    • Właśnie przewidzieli. Kiedyś był artykuł na tym portalu i podawali jak komuniści szacowały...

      wzrost ilości aut na drogach i im to wyszło tylko ta obwodnica nie miała przecież załatwić problemów które pojawią się za 40 lat tylko wyprzedzała swoje czasy. Do upadku komuny obwodnica spełniała swoje zadanie, niestety późniejsza władza nie potrafiła nadążyć za potrzebami i stąd mamy to co mamy

      • 6 4

  • Dziś obwodnica jest miejscem zadumy (4)

    Jest czas zwolnić, a nawet zatrzymać się na kilka godzin i zastanowić nad swoim życiem.

    • 148 2

    • W wakacje natomiast

      A latem zaczyna się już tutaj parking na Helu!

      • 27 1

    • Wygrałeś, haha xD

      • 7 3

    • (1)

      I tego nam wszystkim brakuje w dzisiejszych czasach, gdy liczy się tylko pieniądz, a tempo życia przerasta nasze możliwości.

      • 10 1

      • dobrze ze już czasy zamożności Polaków się kończą a razem z nimi problemy korków - chwała panującym nam bolszewikom

        • 2 0

  • Dziś to już bardziej "korkownica" (2)

    niż obwodnica...

    • 52 14

    • Na potwierdzenie mojej tezy

      O godzinie 07:13 dodano raport "obwodnica stoi od Karwin do Chyloni"
      Szach mat minusujący :D

      • 13 5

    • Wg zarzadcy tej drogi zatrzymalismy sie

      W 1975 roku, bo nadal mają nam wystarczyć dwa pasy bez awaryjnego. Porażające d**ilizm wlodarzy.....

      • 2 1

  • (2)

    "Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym".

    Dzisiaj zostalby zrównany z ziemią przez procedury, ochrone srodowiska, zielonych i generalnie całą machinę biurokracyjną i armię hamulcowych urzędnikow, ktorzy siedzą jak nowotwór i pasożyt na zdrowej tkance.

    • 99 19

    • (1)

      Ale mimo wszystko Trasa Kaszubska jakoś zmierza ku końcowi.

      • 11 3

      • Ile lat planowania, rysowania, mierzenia i od nowa planowania itd.

        Od pierwszych ważnych szkicow, do rozpoczęcia budowy mijało wiele lat. Do tego znalazło się wielu przeciwników, którzy protestowali, bo droga musi być, ale daleko od moich okien, ale blizko okien sąsiada. Za czasów PRL geodeci mierzyli i wytyczali, księgowi liczyli, a kasierzy wypłacali (grosze) za ziemię.

        • 8 1

  • 57 miesięcy (5)

    A teraz? Nowoczesny sprzęt, technologie a Kaszubska ciągle w budowie

    • 116 13

    • Tak smerfie Maruda

      • 10 27

    • Dziś każdy chce zarobić. Wtedy tylko kacyki (1)

      • 6 5

      • Ktoś stwierdził, że Polska była najbogatrzym krajem świata, bo wszyscy kradli i było jeszcze co ukraść.

        • 2 0

    • Lata

      57 miesięcy to 4 lata i 9 miesięcy. To nie jest imponujący wynik

      • 15 4

    • 57 miesięcy od momentu rozpoczęcia budowy

      Nie planowania, nie projektowania, tylko budowy. To w sumie PolAqua ma jeszcze spore rezerwy czasowe...

      • 5 2

  • Niby za komuny było źle i komuniści nic nie budowali ale w porównaniu do PiS to to były tysiące inwestycji :))) (12)

    Teraz to ci z PiS nawet porządnie nie potrafią naprawić obwodnicy nie mówiąc już o jakichkolwiek inwestycjach :)))

    • 90 60

    • one sa, Maliniak, ale podobnie jak za komuny, tam gdzie aktyw sprawniejszy (2)

      ...w przedpokojowej polityce i blizej odpowiednich uszu...

      Obecnie Pomorze to zad*pie, piaskownica dla "warsiawki", bez zadnych znaczacych sil gospodarczych. Praktycznie od Bydgoszczy na polnoc, to "czarna dziura" z ludzmi zyjacymi po lasach...

      Po co inwestowac??!

      • 6 10

      • Ale kto nam najwięcej zabrał ? Wiadomo PiS - nienawidzą nas bo na nich nie głosujemy - nawet Lotos nam sprzedali ruskom :((( (1)

        • 8 4

        • nikt nam niczego nie zabrał...

          to Pomorze nie umie dbać o własny interes...

          • 1 3

    • Autostrady i stadiony,i nasypy kolejowe budowane za Tuska sie rozwalaja. (2)

      • 0 11

      • Akurat ta hala która kilkanaście dni temu runęła bo beton poszedł na lewo to sztandarowa inwestycja PiS :)))

        Prom w Świnoujściu posklejany taśmą foliową na użytek wielkiego otwarcia 3 lata temu dalej nie pływa :))) Sami nieudacznicy i dyletanci z PiS - jedyne co się im `udało` to przewał na maseczkach bez atestu i respiratorach których nadal nie ma :)))

        • 11 4

      • twoja stara się rozwala

        • 1 0

    • Z tych inwestycji drogowych budowanych za komuny (2)

      Nic nie zostało. Ani z obwodnicy, ani z błędnika, ani z wiaduktu przy locie.
      Wszystko to po kilkunastu latach wymagało remontu generalnego.
      Na obwodnicy po kilku latach były takie koleiny, że strach było szybko jechać.
      Ale za pomysł i realizację obwodnicy przez środek parku krajobrazowego autorowi należy się pomnik. Dzisiaj to albo było by niemożliwe , albo trwałoby długie lata.

      • 9 2

      • Nic? (1)

        Nic nie zostało? Trasa Kwiatkowskiego, na odcinku do Morskiej, wybudowana też za Gierka. Czasy były słusznie do bani, lecz takiego bezprawia rządzących, w tym ostentacyjnego łamania konstytucji, jak obecnie - nie było. Nie bez powodu wielu publicystów dokonania Kaczyńskiego zaczyna porównywać do lat 30-tych w Niemczech, lat umacniania się faszyzmu

        • 2 3

        • Co ma Konstytucja do marnej jakości inwestycji PRL-u?

          Wam "silni razem" wszystko się z D kojarzy. Nawet w dyskusji o obwodnicy musicie użyć argumentu "ad hitlerum" :D

          • 2 1

    • Ta matematyka to jakaś dziwna jest.

      • 0 0

    • Goi

      wódz tusku ci wybuduje juz wydoil cie OFe a ty nawet nie wiesz -bo słuchacz tvn jestes

      • 1 3

    • PiS to też komuniści wiec nic się nie zmieniło;)

      • 0 0

  • Błogosławieństwo trójmiejskich kierowców (6)

    A zatory powstają tylko z winy właścicieli czterech kółek. Brak wyobraźni albo roztargnienie i przepis na korek gotowy.

    • 49 17

    • Gdzie pasy awaryjne. (4)

      Zatory powstają również z powodu braku pasów awaryjnych, których jak przypominam na obwodnicy 3M nie mamy.

      • 4 7

      • (3)

        Pas awaryjny służy do postoju zepsutych samochodów. W jaki sposób miałby wpływać na zator?

        • 4 3

        • (2)

          Bo teraz zepsute szroty blokują ruch.
          Ale na to nie wpadłeś...

          • 4 3

          • Zmień szrota na normalny samochód (1)

            • 2 2

            • Nowy tak samo się psuje.

              A potrafią być upiorne paskudy. Głównie elektronika, bo musi być po kilka komputerów, by to działało.

              • 2 0

    • Dodaj do tego telefon. Co 2 jeździ z telefonem i przewija facebooka. Z góry więcej widac.

      • 0 0

  • Piekny kawal historii (1)

    A bedzie tylko lepiej! Polska bedzie top 7 w PKB na mieszkanca wg sily nabywczej. Do 2040

    • 21 21

    • Odstaw leki

      Albo bierz połowę

      • 4 2

  • A za 45 lat doczekamy się 3 pasa (9)

    Ot tak działa GDDKiA.

    • 43 27

    • tak jest i zamiast dwóch zablokowanych pasów będą trzy zablokowane.

      • 20 7

    • trzeci pas na obwodnicy jest potrzebny na wczoraj, bez tego nie będzie rozwoju regionu (2)

      • 7 14

      • Bez trzeciego pasa wrócimy do epoki kamienia łupanego. Skandal i niedowierzanie!

        • 15 5

      • Trzeci pas to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

        Najpierw niech kierowcy nauczą się jeździć prawym pasem a nie przedostatnim z lewej. Jak będzie siedem pasów to będą jeździli drugim od lewej.

        • 13 6

    • ravczej nie, bo samohodów bedzie znacznie mniej (2)

      juz teraz prawie kazdy dorosly ma samochod, wiec jak wejdzie zakaz rejestracji spalinowych, to zacznie ich ilosc gwaltownie spadac

      • 5 5

      • Nic takiego nie wejdzie, bo suweren się nie zgodzi (1)

        • 1 2

        • Ekonomia nie pyta o zdanie

          • 1 1

    • Potrzebna gęstsza sieć dróg -tutaj Obw.Metropolitalna

      a nie siódmy pas tej samej drogi

      • 3 1

    • Jak nasz zarąbisty rząd będzie dalej ciąć budżety dla miasto to nigdy się nie doczekasz

      • 2 0

  • (1)

    Wszystko co powstało za komuny lub po 89 a nie popiera tego propaganda pis jest be . Nie ma to jak jedyna słuszna partia i słońce narodu

    • 51 34

    • Co Ty bredzisz?

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane