• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (292)
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.

Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.



Jak ocenasz obowdnicę:

Dokładnie 15 grudnia 1977 roku oddano do użytku pierwszą jezdnię Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta, zwanej też Trasą Obwodową Trójmiasta, a dzisiaj po prostu Obwodnicą Trójmiasta.

Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.

Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".

W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin



  • Pusto na obwodnicy. Taki widok, to marzenie każdego kierowcy. Zdjęcie wykonane z wiaduktu w Demptowie w lipcu 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.

W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.

19 wiaduktów i mostów na trasie



Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.

Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.

Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa. Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.

57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Czyn społeczny (2)

    Moja mama wspomina jak pracowały z koleżankami z biura w soboty z łopatą przy budowie obwodnicy. Oczywiście w czynie społecznym

    • 7 3

    • Czyny społeczne były robione w niedzielę, a nie w soboty.

      • 2 0

    • Bubu

      głupoty piszesz

      • 0 0

  • Kiedyś to były czasy (3)

    Pamiętam te czasy. Wtedy było elegancko . Dzisiaj to już nie to samo. Tak właśnie było. Zupełnie inaczej. A dzisiaj?? Rzondzi pis i jest brak demokracji i łamanie praw kobiet.

    • 14 8

    • Rzeczywiście było elegancko. (1)

      Puste sklepy bród i smród bolszewickiej zarazy.

      • 5 2

      • Ten, który to naopowiadał, kłamał jak MM.

        • 0 1

    • Co to za bełkot.

      • 2 1

  • Precz z komuną

    Jednak komuniści trochę myśleli do przodu ,perspektywicznie ,teraz walą nowe osiedla a nikt nie myśli o komunikacji ,nowych dojazdach .Postawić sprzedać a reszta nieważna , od tego są radni ale oni mają wiadomo gdzie ludzi stojących w korku, kasa ma się zgadzać teraz a co po nas ,nawet potop.

    • 18 1

  • na 50-lecie powinien być jeden pas wiecej (1)

    taka potrzeba narodu

    • 6 5

    • raczej przedluzyc...

      Do portu w Gdyni...

      • 3 0

  • Obwodnica (1)

    Tak naprawdę to Trójmiasto tak się rozrosło, czy też może raczej aglomeracja trójmiejska, że obwodnica stała się "średnicówką", albo drogą śródmiejską (ale szybkiego ruchu, choć czasem tylko z nazwy). A właśnie ruszyła budowa obwodnicy obwodnicy, czyli Obwodnicy Metropolitalnej. Oby szybko powstała.
    Swoją drogą Trójmiejska Obwodnica należy do najbardziej obciążonych dróg w Polsce. Samo to świadczy o jej ważności dla mieszkańców i lokalnego biznesu.

    • 17 0

    • to za kilkadziesiąt lat trzeba bedzie budowac obwodnice obwodnicy obwodnicy

      skoro budują już osiedla domków na zachód od drogi krajowej 20.

      • 1 0

  • najwyzszy czas na dokonczenie tej drogi i przedluzenie jej do Pogorza Dolnego

    Tak jak to planowano lata temu.
    W tym celu istnieje rezerwa terenowa na osi ulic Poludniowa - Polnocna.
    To najwiekszy problem drogowy gdynskiego portu i miasta Gdyni.
    Trzeci pas poczeka...

    • 11 0

  • (2)

    Ja pamiętam, jak na odcinku gdańskiej obwodnicy jeździły jeszcze złote rydwany. Jeden nawet zachował się w całkiem dobrym stanie i wyeksponowany jest w magistracie.

    • 10 8

    • ...słabe...

      Musisz się bardziej postarać!

      • 1 2

    • ...dobre...

      mimo, że dałeś z siebie jedynie 40%

      • 0 1

  • Pamiętam czasy, kiedy się chodziło z buta po łąkach, na których dziś jest początek obwodnicy od strony Gdyni. (7)

    Pod wiaduktem w Chyloni też byłem, nic w tym czasie nie jeździło po obwodnicy, wiadukt był w budowie. Dzieciaki tam chodziły dla zabawy. Iny świat to był.

    • 150 3

    • za 50 lat tak będzie młodzież wspominać węzeł Koleczkowo (2)

      będa pisali na trojmiasto.pl jak bawili się i jeździli konno po kaszubskich łąkach wzdłuż nowo wybudowanej trasy kaszubskiej. a w 2075roku całe tereny do Bożego Pola będą wyglądały jak u nas wzdłuż obwodnicy. wyobrażacie sobie przy Szemudzie Salony Agata Meble Skoda Ikea, magazyny 7R, bricomany, auchany, majalandy i kolejne lotnisko ;-)
      (PS: akurat miejsce na majaland byłoby tam o niebo lepsze już teraz!)

      • 21 1

      • Nic takiego nie powstanie może oprócz magazynów logistycznych, społeczeństwo się starzeje i takie przybytki nie będą potrzebne w tych rejonach

        • 5 2

      • i Szadułki! nie zapominajmy o Szadułkach. :)

        • 0 0

    • Od strony Gdyni (2)

      to jest koniec obwodnicy a nie początek

      • 2 2

      • To ponownie będzie początek obwodnicy

        Połączony z drogą czerwoną, niebawem

        • 4 1

      • kazda obwodnica ma dwa konce

        • 3 0

    • Zwyczajowo, pod koniec sierpnia, wracaliśmy z Kieleckiego (od babci) do domu w Sopocie. Po otwarciu Obwodnicy,

      już zawsze z niej korzystaliśmy. Pamiętam pierwsze lata jej funkcjonowania. Siedzieliśmy z bratem na tylnich siedzeniach w Maluszku i wypatrywaliśmy samochodów jadących z naprzeciwka. Każde auto wywoływało naszą euforię. Od Pruszcza do Oliwy mijajliśmy 1-3 samochodów. To było pustkowie.

      • 0 0

  • (3)

    Tak porownywalnie mądrej inwestycji, dalekowzrocznie wykraczajacej w przyszlość tzw. elyty solidarnosciowe nie byly w stanie przez 30 lat zrealizowac Wiele natomiast zepsuto. Chociaż pamietam, ze i wtedy gdy obwodnica powstawala pomstowano, ze za daleko od miasta, ze niepotrzebna. Jak mądra byla to lokalizacja widac dzisiaj . Na tamte czasy obwodnica zaspokajala z zapasem wszystkie potrzeby komunikacyjne Trojmiasta i wystarczała jeszcze do niedawna, No ale wtedy politycy mysleli o potrzebach ludzi a nie o wlasnych biznesach

    • 21 1

    • Co ty koleś się czepiasz elit "S". Ośmieszasz się. Po 1990 a szczególnie po 2004 roku w PL nie powstały żadne drogi ? (1)

      Te nowe drogi obnażyły przaśność rządów PRL, które chwaliły się tylko jedną drogą - "gierkówą", której standard do obecnych dróg szybkiego ruchu była zdecydowanie kiepska.

      Bo masz na obecnych tych drogach liczne skrzyżowania w jednym poziomie ?

      • 0 3

      • Mówię o sprawie lokalnej a nie o budowie drog w Polsce.

        • 2 0

    • Pod koniec PRL uraczył kraj dwoma krótkimi odcinkami autostrad: Konin - Września i Kraków - Mysłowice, oba tak

      kiepskiej jakości, że na obu szybko powstały koleiny (jechałem w 1991 roku odcinkiem wielkopolskim, gdzie faktycznie na prawym pasie były charakterystyczne podłużne, niekończące się rowki). Drugi odcinek, na południu kraju przejął pod swój zarząd Staleksport, który długie lata męczył się z remontami, gdzie budowniczowie z PRL zaprojektowali słabą podbudowę na kurzawkach na tym odcinku A4. I chyba już się z tym uporali, bo od lat nic nie słyszę na temat wiecznych remontów na wspomnianym odcinku.

      Zaś odcinek Konin - Września poszedł do generalnego remontu, gdzie warstwy bitumiczne ułożono jeszcze raz - więcej i mocniejsze.

      • 0 1

  • a kto pamięta autobusa ogórka robiącego za restaurację na końcu obwodnicy w lesie za węzłem Straszyn ?:) (1)

    • 8 0

    • autobus ogórek restauracja kiełbasa i sznurek

      to kto jest ojcem kogo?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane