- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (129 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (252 opinie)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (81 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.
Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".
W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.
![Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3332/150x100/3332138__c_178_20_837_604__kr.webp)
Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.
W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.
19 wiaduktów i mostów na trasie
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
![Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3158/150x100/3158069__c_175_65_1045_755__kr.webp)
Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.
Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie (292) ponad 10 zablokowanych
-
2022-12-15 08:21
Czyn społeczny (2)
Moja mama wspomina jak pracowały z koleżankami z biura w soboty z łopatą przy budowie obwodnicy. Oczywiście w czynie społecznym
- 7 3
-
2022-12-15 10:30
Czyny społeczne były robione w niedzielę, a nie w soboty.
- 2 0
-
2022-12-15 20:23
Bubu
głupoty piszesz
- 0 0
-
2022-12-15 08:31
Kiedyś to były czasy (3)
Pamiętam te czasy. Wtedy było elegancko . Dzisiaj to już nie to samo. Tak właśnie było. Zupełnie inaczej. A dzisiaj?? Rzondzi pis i jest brak demokracji i łamanie praw kobiet.
- 14 8
-
2022-12-15 08:53
Rzeczywiście było elegancko. (1)
Puste sklepy bród i smród bolszewickiej zarazy.
- 5 2
-
2022-12-15 10:32
Ten, który to naopowiadał, kłamał jak MM.
- 0 1
-
2022-12-15 09:31
Co to za bełkot.
- 2 1
-
2022-12-15 08:33
Precz z komuną
Jednak komuniści trochę myśleli do przodu ,perspektywicznie ,teraz walą nowe osiedla a nikt nie myśli o komunikacji ,nowych dojazdach .Postawić sprzedać a reszta nieważna , od tego są radni ale oni mają wiadomo gdzie ludzi stojących w korku, kasa ma się zgadzać teraz a co po nas ,nawet potop.
- 18 1
-
2022-12-15 08:33
na 50-lecie powinien być jeden pas wiecej (1)
taka potrzeba narodu
- 6 5
-
2022-12-15 08:41
raczej przedluzyc...
Do portu w Gdyni...
- 3 0
-
2022-12-15 08:35
Obwodnica (1)
Tak naprawdę to Trójmiasto tak się rozrosło, czy też może raczej aglomeracja trójmiejska, że obwodnica stała się "średnicówką", albo drogą śródmiejską (ale szybkiego ruchu, choć czasem tylko z nazwy). A właśnie ruszyła budowa obwodnicy obwodnicy, czyli Obwodnicy Metropolitalnej. Oby szybko powstała.
Swoją drogą Trójmiejska Obwodnica należy do najbardziej obciążonych dróg w Polsce. Samo to świadczy o jej ważności dla mieszkańców i lokalnego biznesu.- 17 0
-
2022-12-15 09:27
to za kilkadziesiąt lat trzeba bedzie budowac obwodnice obwodnicy obwodnicy
skoro budują już osiedla domków na zachód od drogi krajowej 20.
- 1 0
-
2022-12-15 08:40
najwyzszy czas na dokonczenie tej drogi i przedluzenie jej do Pogorza Dolnego
Tak jak to planowano lata temu.
W tym celu istnieje rezerwa terenowa na osi ulic Poludniowa - Polnocna.
To najwiekszy problem drogowy gdynskiego portu i miasta Gdyni.
Trzeci pas poczeka...- 11 0
-
2022-12-15 08:46
(2)
Ja pamiętam, jak na odcinku gdańskiej obwodnicy jeździły jeszcze złote rydwany. Jeden nawet zachował się w całkiem dobrym stanie i wyeksponowany jest w magistracie.
- 10 8
-
2022-12-15 09:06
...słabe...
Musisz się bardziej postarać!
- 1 2
-
2022-12-15 09:28
...dobre...
mimo, że dałeś z siebie jedynie 40%
- 0 1
-
2022-12-15 08:51
Pamiętam czasy, kiedy się chodziło z buta po łąkach, na których dziś jest początek obwodnicy od strony Gdyni. (7)
Pod wiaduktem w Chyloni też byłem, nic w tym czasie nie jeździło po obwodnicy, wiadukt był w budowie. Dzieciaki tam chodziły dla zabawy. Iny świat to był.
- 150 3
-
2022-12-15 09:49
za 50 lat tak będzie młodzież wspominać węzeł Koleczkowo (2)
będa pisali na trojmiasto.pl jak bawili się i jeździli konno po kaszubskich łąkach wzdłuż nowo wybudowanej trasy kaszubskiej. a w 2075roku całe tereny do Bożego Pola będą wyglądały jak u nas wzdłuż obwodnicy. wyobrażacie sobie przy Szemudzie Salony Agata Meble Skoda Ikea, magazyny 7R, bricomany, auchany, majalandy i kolejne lotnisko ;-)
(PS: akurat miejsce na majaland byłoby tam o niebo lepsze już teraz!)- 21 1
-
2022-12-15 13:51
Nic takiego nie powstanie może oprócz magazynów logistycznych, społeczeństwo się starzeje i takie przybytki nie będą potrzebne w tych rejonach
- 5 2
-
2022-12-18 07:57
i Szadułki! nie zapominajmy o Szadułkach. :)
- 0 0
-
2022-12-15 14:44
Od strony Gdyni (2)
to jest koniec obwodnicy a nie początek
- 2 2
-
2022-12-15 15:13
To ponownie będzie początek obwodnicy
Połączony z drogą czerwoną, niebawem
- 4 1
-
2022-12-15 22:24
kazda obwodnica ma dwa konce
- 3 0
-
2022-12-19 20:14
Zwyczajowo, pod koniec sierpnia, wracaliśmy z Kieleckiego (od babci) do domu w Sopocie. Po otwarciu Obwodnicy,
już zawsze z niej korzystaliśmy. Pamiętam pierwsze lata jej funkcjonowania. Siedzieliśmy z bratem na tylnich siedzeniach w Maluszku i wypatrywaliśmy samochodów jadących z naprzeciwka. Każde auto wywoływało naszą euforię. Od Pruszcza do Oliwy mijajliśmy 1-3 samochodów. To było pustkowie.
- 0 0
-
2022-12-15 08:57
(3)
Tak porownywalnie mądrej inwestycji, dalekowzrocznie wykraczajacej w przyszlość tzw. elyty solidarnosciowe nie byly w stanie przez 30 lat zrealizowac Wiele natomiast zepsuto. Chociaż pamietam, ze i wtedy gdy obwodnica powstawala pomstowano, ze za daleko od miasta, ze niepotrzebna. Jak mądra byla to lokalizacja widac dzisiaj . Na tamte czasy obwodnica zaspokajala z zapasem wszystkie potrzeby komunikacyjne Trojmiasta i wystarczała jeszcze do niedawna, No ale wtedy politycy mysleli o potrzebach ludzi a nie o wlasnych biznesach
- 21 1
-
2022-12-15 11:11
Co ty koleś się czepiasz elit "S". Ośmieszasz się. Po 1990 a szczególnie po 2004 roku w PL nie powstały żadne drogi ? (1)
Te nowe drogi obnażyły przaśność rządów PRL, które chwaliły się tylko jedną drogą - "gierkówą", której standard do obecnych dróg szybkiego ruchu była zdecydowanie kiepska.
Bo masz na obecnych tych drogach liczne skrzyżowania w jednym poziomie ?- 0 3
-
2022-12-15 11:59
Mówię o sprawie lokalnej a nie o budowie drog w Polsce.
- 2 0
-
2022-12-15 11:18
Pod koniec PRL uraczył kraj dwoma krótkimi odcinkami autostrad: Konin - Września i Kraków - Mysłowice, oba tak
kiepskiej jakości, że na obu szybko powstały koleiny (jechałem w 1991 roku odcinkiem wielkopolskim, gdzie faktycznie na prawym pasie były charakterystyczne podłużne, niekończące się rowki). Drugi odcinek, na południu kraju przejął pod swój zarząd Staleksport, który długie lata męczył się z remontami, gdzie budowniczowie z PRL zaprojektowali słabą podbudowę na kurzawkach na tym odcinku A4. I chyba już się z tym uporali, bo od lat nic nie słyszę na temat wiecznych remontów na wspomnianym odcinku.
Zaś odcinek Konin - Września poszedł do generalnego remontu, gdzie warstwy bitumiczne ułożono jeszcze raz - więcej i mocniejsze.- 0 1
-
2022-12-15 09:17
a kto pamięta autobusa ogórka robiącego za restaurację na końcu obwodnicy w lesie za węzłem Straszyn ?:) (1)
- 8 0
-
2022-12-15 09:29
autobus ogórek restauracja kiełbasa i sznurek
to kto jest ojcem kogo?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.