• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (292)
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.

Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.



Jak ocenasz obowdnicę:

Dokładnie 15 grudnia 1977 roku oddano do użytku pierwszą jezdnię Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta, zwanej też Trasą Obwodową Trójmiasta, a dzisiaj po prostu Obwodnicą Trójmiasta.

Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.

Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".

W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin



  • Pusto na obwodnicy. Taki widok, to marzenie każdego kierowcy. Zdjęcie wykonane z wiaduktu w Demptowie w lipcu 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.

W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.

19 wiaduktów i mostów na trasie



Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.

Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.

Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa. Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.

57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • To byly czasy (1)

    Pamiętam jak wyznaczaliśmy w 1948 rezerwę terenowa pod tę inwestycję moi mili I kochani...

    • 3 8

    • Ty wyznaczałeś ? Nie ośmieszaj się.

      • 1 0

  • Pamiętam jak PO wymieniało wybudowanie obietnicy za swój sukces.

    Na końcu Spacerowej była Wysoka a nie Osowa i przejazd przez obwodnicę to był problem ale zaraz pojawiły się światła a dużo później wiadukt.Słowo korki nie było nawet znane.

    • 8 3

  • Dobry czas.

    Jechałem rowerem i było super,tylko ani jednego autka.

    • 6 3

  • Bo dobrze już było..

    Pamiętam jeszcze jak przy obwodnicy nie było praktycznie żadnej zabudowy, a samą obwodnicą dało się przejechać nie spotykając czasami w ogóle innych aut po drodze..

    • 14 0

  • Obwodnica jest super.

    Jak zwykle narzekają ci, którzy nie umieją jeździć...

    • 8 0

  • To co sie aktualnie dzieje jest dramat (1)

    • 1 2

    • To co sie dzialo za Tuska to byl dramat

      • 1 0

  • (1)

    45 lat?
    To jeszcze 5 lat zostało i teren pod jezdniami powróci z powrotem na własność rolników.
    Wtedy wyjadą, zaorają i wysieją zboże.
    Chyba, że będą pobierali opłaty za przejazd...

    • 3 2

    • Ja bym brał nawet 10 groszy od auta

      Licząc razy kilkadziesiąt tysięcy aut to i tak wychodzi ładna sumka.

      • 1 0

  • Pięta ahillesowa naszej arterii jest brak pasa awaryjnego (1)

    Każda największa metropolia w Polsce posiada drogę ekspresową lub autostradę z pełnym pasem awaryjnym. Trójmiasto jako jedyne jest upośledzone. Wystarczy jedna zepsuta ciężarówka aby sparaliżować ruch w mieście. Dwa pasy ruchu w zupełności by wystarczyły gdyby był szeroki pas awaryjny i dłuższe zjazdy i wjazdy na węzłach (jak np. na węźle Lipce na poludniowce).

    • 9 1

    • I zgadnij kto tym pasem będzie jeździć.

      • 1 0

  • Wycieczka rowerowa.

    Mieszkałem na Przymorzu i wraz z kumplami wybraliśmy się na wycieczkę rowerową zaraz po otwarciu obwodnicy.Trasa była taka ,że pojechaliśmy z Przymorza do Doliny Radości,później odbiliśmy w lewo i wyjechaliśmy na ulicy Słowackiego na górze tuż przed Matarnią a stamtąd na obwodnicę do Osowy(normalne skrzyżowanie ,żadnych wiaduktów)i Spacerową do Oliwy.Najlepsze jest to że nie wyprzedził nas żaden samochód.Po prostu samochodów było tak mało że nie było żadnych korków nawet w godzinach szczytu że nikt nie chciał nakładać drogi jadąc obwodnicą.

    • 10 1

  • Mój ojciec ją budował

    co prawda robił na zastępstwo za kolegę przez dwa miechy, ale zawsze jak miał nockę wracał pijany

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane