- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (61 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (81 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (79 opinii)
45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.
Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".
W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.
Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK
Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.
W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.
19 wiaduktów i mostów na trasie
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje
Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.
Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie (292) ponad 10 zablokowanych
-
2022-12-15 09:35
To byly czasy (1)
Pamiętam jak wyznaczaliśmy w 1948 rezerwę terenowa pod tę inwestycję moi mili I kochani...
- 3 8
-
2022-12-15 11:19
Ty wyznaczałeś ? Nie ośmieszaj się.
- 1 0
-
2022-12-15 09:40
Pamiętam jak PO wymieniało wybudowanie obietnicy za swój sukces.
Na końcu Spacerowej była Wysoka a nie Osowa i przejazd przez obwodnicę to był problem ale zaraz pojawiły się światła a dużo później wiadukt.Słowo korki nie było nawet znane.
- 8 3
-
2022-12-15 09:42
Dobry czas.
Jechałem rowerem i było super,tylko ani jednego autka.
- 6 3
-
2022-12-15 09:44
Bo dobrze już było..
Pamiętam jeszcze jak przy obwodnicy nie było praktycznie żadnej zabudowy, a samą obwodnicą dało się przejechać nie spotykając czasami w ogóle innych aut po drodze..
- 14 0
-
2022-12-15 09:55
Obwodnica jest super.
Jak zwykle narzekają ci, którzy nie umieją jeździć...
- 8 0
-
2022-12-15 10:20
To co sie aktualnie dzieje jest dramat (1)
- 1 2
-
2022-12-15 10:55
To co sie dzialo za Tuska to byl dramat
- 1 0
-
2022-12-15 10:26
(1)
45 lat?
To jeszcze 5 lat zostało i teren pod jezdniami powróci z powrotem na własność rolników.
Wtedy wyjadą, zaorają i wysieją zboże.
Chyba, że będą pobierali opłaty za przejazd...- 3 2
-
2022-12-15 10:34
Ja bym brał nawet 10 groszy od auta
Licząc razy kilkadziesiąt tysięcy aut to i tak wychodzi ładna sumka.
- 1 0
-
2022-12-15 10:33
Pięta ahillesowa naszej arterii jest brak pasa awaryjnego (1)
Każda największa metropolia w Polsce posiada drogę ekspresową lub autostradę z pełnym pasem awaryjnym. Trójmiasto jako jedyne jest upośledzone. Wystarczy jedna zepsuta ciężarówka aby sparaliżować ruch w mieście. Dwa pasy ruchu w zupełności by wystarczyły gdyby był szeroki pas awaryjny i dłuższe zjazdy i wjazdy na węzłach (jak np. na węźle Lipce na poludniowce).
- 9 1
-
2022-12-15 13:41
I zgadnij kto tym pasem będzie jeździć.
- 1 0
-
2022-12-15 10:45
Wycieczka rowerowa.
Mieszkałem na Przymorzu i wraz z kumplami wybraliśmy się na wycieczkę rowerową zaraz po otwarciu obwodnicy.Trasa była taka ,że pojechaliśmy z Przymorza do Doliny Radości,później odbiliśmy w lewo i wyjechaliśmy na ulicy Słowackiego na górze tuż przed Matarnią a stamtąd na obwodnicę do Osowy(normalne skrzyżowanie ,żadnych wiaduktów)i Spacerową do Oliwy.Najlepsze jest to że nie wyprzedził nas żaden samochód.Po prostu samochodów było tak mało że nie było żadnych korków nawet w godzinach szczytu że nikt nie chciał nakładać drogi jadąc obwodnicą.
- 10 1
-
2022-12-15 10:45
Mój ojciec ją budował
co prawda robił na zastępstwo za kolegę przez dwa miechy, ale zawsze jak miał nockę wracał pijany
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.