• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (292)
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.

Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.



Jak ocenasz obowdnicę:

Dokładnie 15 grudnia 1977 roku oddano do użytku pierwszą jezdnię Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta, zwanej też Trasą Obwodową Trójmiasta, a dzisiaj po prostu Obwodnicą Trójmiasta.

Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.

Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".

W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin



  • Pusto na obwodnicy. Taki widok, to marzenie każdego kierowcy. Zdjęcie wykonane z wiaduktu w Demptowie w lipcu 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.

W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.

19 wiaduktów i mostów na trasie



Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.

Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.

Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa. Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.

57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • I to jest to czego naszym wlodarzom brakuje (3)

    Przewidywanie, planowanie!!
    Juz 60 latemu planowano obwodnicę, wiedziano bowiem ze natezenie ruchu bedzie roslo. A tetaz co? Budowa inwestycji drogowej np rozbudowa Chwarznienskiej... 100tys mieszkancow mieszka za obwodnica na wiczlinie i okolicach i co? Planowane poszerzenie dróżki o buspas..
    Teraz szczurki budują (planują bo do budowy daleka droga) cos co bylo potrzebne 10 lat temu a nie coś co będzie potrzebne za 10 lat. I tu jest ta smuta różnica

    • 32 3

    • Mieszkańcom Wiczlina jak widać przewidywania i planowania nie zabrakło ;)

      • 1 0

    • wcześniej

      obwodnicę, a przynajmniej jej gdyński odcinek i Trasę Kwiatkowskiego zaplanowano już w pierwszych planach budowy miasta i portu z lat 20-tych

      • 0 0

    • Jakie 100 tys. na Wiczlinie bajkopisarzu ? Nie ośmieszaj się.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (40)

    Heh, pamiętam światła na przecięciu się ze Spacerową jak jeszcze nie było wiaduktu na Osowę. Kosmos z dzisiejszej perspektywy.
    Pamiętam też końcówkę lat 90 i przełom wieku, kiedy na drogach mieliśmy Dziki Zachód a CAŁĄ obwodnicę dało się przejechać w 13 minut (!). Oczywiście z gazem w podłodze. Teraz często 13 minut nie wystarczy na przejechanie od węzła do węzła ;)

    • 417 6

    • (14)

      To ty masz słabą pamięć. Ja pamiętam, jak tam był znak stop i żadnych świateł. To dopiero się tam działo!!

      • 69 1

      • (7)

        Zacząłem wówczas samodzielnie jeździć Maluchem po zrobieniu prawa jazdy i często przejeżdżałem przez to skrzyżowanie jadąc do kumpli w Osowej, trzeba było uważać jak cholera, niby auta na obwodnicy miały w tym miejscu ograniczenie do 70km/h, ale jak z tym zwalnianiem było to wiadomo... Za to na Spacerowej ruch był wówczas taki, że często wracając po zmroku do domu całą jej długość jechałem na światłach drogowych: ani jednego samochodu w górę.

        • 37 1

        • bez kasy z UE się dało? - dzisiaj to "niemożliwe" :))))))))))))))))))) (5)

          kiedy u nas coś buduje się z przysłowiowej kasy UE (a nie z naszych składek) to niemiec fancuz i zyd śmieją się najgłośniej...

          • 15 51

          • tyle, że bez kasy z UE (3)

            do dzisiaj byś dymał jednopasmówką na wakacje, bo kasa na bombelki i pastusów musi być a nie na drogi.

            • 46 17

            • wybierz jeszcze raz takich jak budyn a kolejne 20 lat bedziesz czekal na 5km torów tramwajowych jak na Chełm!

              albo jego kochankę, matkę czy inną miernotę! Nie pisz że się nie da niczego bez bo UE wybudowac bo to kłamstwo a UE dyma nas jak koń mrówkę - specjalnie dobrałem "proporcje" żebyś zrozumiał

              • 16 41

            • wierz w to dalej (1)

              że ci ta magiczna UE kasę daje za free

              • 14 13

              • Oczywiście że nie za darmo.

                UE na tym zyskuje, bo już dawno zrozumieli że żeby gospodarką się rozwijała trzeba mieć partnerów biznesowych, a nie niewolników. Jest to całkowitą przeciwnością mentalności kacapskiej. Niestety ta kacapska mentalność nadal mocno się w Polsce trzyma.

                • 24 1

          • Udalo sie, a potem stanelismy na krawedzi bankructwa i wyprzedalismy wsystko za umorzenie dlugow.

            • 4 3

        • Żeby maluchem na obwodnicy przekroczyć 70-kę, musiałbyś zacząć się rozpędzać w Czechosłowacji.

          • 4 6

      • Obydwoje macie za dobrą

        Bo pod każdym artykułem o korkach jakieś półgłówki piszą, że od pół wieku nic się w Trójmiejskich drogach nie zmieniło. Nie jesteście reprezentatywni ;)

        • 41 2

      • Słabo pamiętasz, bo nic się nie działo, bo rzadko kto miał samochód, więc ruch był znikomy

        Wtedy w prasie jeden mądry redaktorek pisał - dla kogo i w ogóle po co została wybudowana ta droga ?

        • 13 2

      • Dokładnie, był stop (2)

        I pamiętam, że już pod koniec ruch był na tyle duży, że bardzo ciężko było przejechać. Ślepy odcienk Spacerowej od strony Osowej po dawnym śladzie istnieje do dziś, widać go wyraźnie na google maps, natomiast od strony Oliwy to teraz droga dojazdowa do parkingu hipermarketu.

        • 11 1

        • Ten slepy odcinek od strony Osowej to Kielnienska? (1)

          • 2 0

          • Tak

            • 0 1

      • Wypadki

        Pamiętam jak byłem dzieckiem potworny wypadek. Zwłoki były przykryte jakimiś prowizorycznymi płachtami. Spod jednej wystawały nogi w eleganckich kobiecych kozakach. Do dzisiaj dreszcze mnie przechodzą na to wspomnienie.

        • 1 1

    • A na miejscu marketu stało gospodarstwo z rozpadającym się płotem :) takie mam wspomnienia

      • 27 1

    • Dokładnie.

      Mojemu koledze jadącemu obwodnicą w kierunku Gdańska na tym właśnie skrzyżowaniu wymusił pierwszeństwo maluch. Kolega nie chcąc w niego uderzyć zaliczył barierki jakieś słupki kasując przy tym samochód. Sprawca odjechał sobie w kierunku Osowej jak gdyby nigdy nic. Inna sprawa, że kolega nie jechał z prędkością jaka tam obowiązywała.

      • 1 1

    • obwodnica/spacerowa (4)

      A ja pamiętam jak tam nie było w ogóle świateł. Miałem stłuczkę z pojazdem, który wyjechał nagle na obwodnicę z dołu ul. Spacerowej.

      • 6 1

      • (1)

        kiedy w koncu Spacerowa zostanie odkorkowana?
        autobusy na koscierska, sciezka rowerowa, kladka nad obwodnica - czy cos moze wlodarze planuja zrobic aby ulatwic mieszkancom zycie?

        • 3 10

        • Żebyście znowu oprotestowali? Szkoda czasu

          Są bardziej produktywne dzielnice niż Osowa i Żabianka

          • 21 1

      • A ja pamietam jak niemiec (1)

        Zaatakowal polaka w tym miejscu we wrzesniu 39 i co z tego?

        • 1 9

        • Jajco!!!

          • 3 0

    • Osowa

      Żółte światło paliło się tam 6 sekund, a gdzie indziej zwykle były 4 sekundy. Miałem kilkanaście lat wtedy.

      • 1 0

    • 46 kilometrów w 13 minut. (6)

      Nie uważasz że w tym coś jest nie tak? Który samochód z tamtych lat jeździł obwodnicą ze stałą prędkością ponad 200 km/godz?

      • 5 3

      • Honda CRX 1.6 160 KM (1)

        • 19 1

        • r

          • 0 0

      • (2)

        Nie było 46 km bo nie było odcinka Straszyn-Juszkowo.
        Nie trzeba było stałej prędkości ponad 200 km/h. Tak czy siak już wtedy były takie auta, które tak by dały radę. W tamtych czasach obwodnica była miejscem, gdzie można było bić rekordy prędkości. Najlepszy był odcinek w stronę Straszyna tak od aktualnego zjazdu na Szadółki. 230-250 km/h osiągalne ;)

        • 7 0

        • a potem sie obudzilem slyszac pytanie: "kupiles marchewke?"..

          • 0 0

        • 39 nie 46

          I wciąż nie ma 46 km- odcinek obwodnicy w pierwotnym kształcie to około 39 km dziś modyfikacja przebiegu polega na "przelocie" do A1- wówczas początek był na przecięciu z drogą Tczew- Pruszcz Gd. w miejscowości bodajże Łęgnowy.

          • 0 0

      • obwodowa

        39 km

        • 0 0

    • Bez świateł

      Pamiętam to skrzyżowanie jeszcze bez świateł. One pojawiły się później.

      • 7 0

    • Za komuny.....

      Praca na 2 zmiany i ile sprzętu !

      Dziś praca na 3/4 zmiany a czas realizacji?

      • 9 3

    • tez te czasy pamietam.....

      • 1 0

    • Końcówka w stronę Chyloni przypominała drogę w góry ,a nie nad morze.

      Tak opowiadała moja ciocia z centrum Polski jak jechała do nas na wakacje.

      • 4 0

    • Podczas pandemii, zanim zaczeły się remonty - ikea > gdynia mały kack - 15 minut. Ale to już nie wróci.Teraz jest tylko lepiej.

      • 0 1

    • Wiadukt w Osowej lub do Osowej

      • 1 0

    • Moj rekord, całkiem niedawno. Od zjazdu z autostrady do końca w 17m9n ;)

      • 3 3

    • 15 min osowa - chylońska jadę "normalnie" poza godzinami szczytu bez napinki . Więc bredzisz waść

      • 1 0

    • Adam, my też pamietamy

      • 0 0

    • Obwodowa

      13 minut prawie 39 km (Łęgnowy- Chylonia Morska) nawet bez ruchu z gazem w podłodze?1? Trochę przesada, choć można było szybko. Tylko nie 13 minut, bo co wtedy tak szybko się poruszało. W 20 minut to prędzej uwierzę, to i tak daje średnią pod 120 km/h a to już bardziej możliwe. pozdrawiam

      • 0 0

  • Pamiętam jeden pas między Straszynem, a Juszkowem (8)

    Taka granicą szybkich dróg, bo potem krajowa 7ka to już tylko dalej w 1 pas

    • 88 3

    • Nie 7 tylko 1 (2)

      • 21 0

      • a nie 91?? (1)

        • 1 11

        • nie,

          91 jest od momentu powstania autostrady A1, wcześniej krajowa 91 była krajową "jedynką"

          • 18 0

    • pamiętam autobus na poboczu obwodnicy który pełnił funkcję baru (1)

      zawsze jak jechaliśmy dużym fiatem do cioci w Chyloni to obowiązkowo w ramach atrakcji był przystanek na frytki ;-)

      dopiero kilka lat później obejrzałem Poranek Kojota....

      • 17 1

      • Pięćset złotych piękny kawalerze

        • 10 0

    • Jaki jeden 1 pas ? Chyba tylko 1 jezdnia po pasie w każdym kierunku ruchu.

      • 0 1

    • a na końcu zamiast ronda było zwykłe skrzyżowanie

      tylko po 2 pasy w każdym kierunku tam dali, żeby się wygodniej jeździło i każdy dawał ile fabryka, żeby nareszcie wyprzedzić ciężarówki za którymi wlókł się całą jedynkę od Pszczółek

      • 2 0

    • I skrzyżowanie..

      Na wysokości centrum dystrybucyjnego LPP, na którym z dnia na dzień były coraz gorsze dzwony.

      • 0 0

  • A ja pamiętam jak podcza remontu na Gdyńskim odcinku zginęła (chyba) kobieta w Oplu Tigra (w płomieniach?)

    • 3 1

  • Przestałem czytać po nagłówku (3)

    Bo nic mnie tak nie wkurza jak stwierdzanie ze jest słabo ale przynajmniej jest obwodnica. To jest identyczne jak wiedza o tym ze kraj jest w ekonomicznej zapaści ale przynajmniej bombelkom dali. Jesteśmy w D i się w niej umeblowalismy. Tak samo wyglada sytuacja z obwodnicą i w większości beznadziejnymi zjazdami z niej do miast.

    • 14 60

    • Ja oglądam TVP , tam jest wszystko w porządku, to co miało spadać rośnie zaś to rośnie to spada. To wszystko dzięki komu .................

      • 9 1

    • juz dawno pisalem ,,no wiec jak towarzysze pomozecie?, no, pomorzecie"!, i z pompa otwarcie przekopu, i podkopu, i kazdego odcinka drogi i chodnioka.ot takie PZPPiS=PZPR.

      • 0 2

    • Konsekwencją kiepskich wyborów odnośnie miejsca zamieszkania jest właśnie permanentna irytacja

      Bo jakbyś zadał sobie odrobinę trudu (np. Eurostat), to Polska jest powyżej średniej zarówno w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, jak i km2, w takich kategoriach jak: (1) długość dróg szybkiego ruchu; (2) długość dróg ogółem. Do tego średnia prędkość komutacji w Trójmieście jest najwyższa ze wszystkich polskich obszarów metropolitarnych. Więc jak to jest słabo to sorry, kup sobie helikopter.

      • 2 0

  • Jaka jest taka, jest, ale wole sobie nie wyobrazic sytuacji bez obwodnicy.

    • 15 0

  • Szybko

    Oddali coś przed terminem jaki założyli w czasach gdzie technologia nie była tak do przodu, nie było tylu maszyn ulatwiajacych pracę.Teraz czekamy na trasę kaszubska, która jest opóźniona z oddaniem chyba o ponad rok.

    • 22 2

  • Obwodnica ma mieć swojego patrona (3)

    Ciekawe dlaczego tym patronem ma zostać Jarosław K.

    • 10 10

    • Ciekawe dlaczego jesteś inteligentny inaczej?

      To nie hejt. To jest diagnoza...

      • 0 0

    • obwodnica ma patrona (1)

      i nie jest nim Jarosław K. a Władysław J.

      • 1 0

      • Zgadza się

        Obwodnica to oficjalnie aleja Kazimierza Jagiellończyka, o czym się zapomina a wielu pewnie nawet nie wie. Ale, na szczęście, wobec tego inny patron nam nie grozi.

        • 0 0

  • jechałem tamtędy w życiu może z kilkanaście razy przez ostatnie 15 lat, nie wiem po co miałbym wieć wyobrażam sobie życie bez (2)

    nie wszyscy musza dzien w dzien na roboty jezdzic kilometry

    • 7 15

    • No i...?

      Trudno żebyś jeździł, jeśli nie masz jej po drodze do jakiegoś celu. Ja przez ostatnie 15 lat tylko kilka razy byłem na Brzeźnie i Osowej... a w Sztumie to w ogóle nie byłem. tylko co z tego wynika?

      • 2 1

    • A zdajesz sobie sprawę jak wiele osób pracuje za kółkiem?

      Kierowcy, kurierzy, dostawcy, przedstawiciele, taxi, itd. itp.

      • 0 1

  • (2)

    Najwyższy czas na poszerzenie Obwodnicy na całej długości.

    • 16 8

    • A niby z jakiej racji ? Częste korki robią kolizje i wypadki nieuważnych kierowców.

      • 0 0

    • Będzie poszerzana po zakończeniu budowy obwodnicy metropolitalnej

      Tak zapowiedział dyrektor gddkia w Gdańsku

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane