• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (292)
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.

Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.



Jak ocenasz obowdnicę:

Dokładnie 15 grudnia 1977 roku oddano do użytku pierwszą jezdnię Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta, zwanej też Trasą Obwodową Trójmiasta, a dzisiaj po prostu Obwodnicą Trójmiasta.

Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.

Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".

W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin



  • Pusto na obwodnicy. Taki widok, to marzenie każdego kierowcy. Zdjęcie wykonane z wiaduktu w Demptowie w lipcu 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.

W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.

19 wiaduktów i mostów na trasie



Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.

Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.

Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa. Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.

57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Obwodnica była bardzo dobrze zaplanowana i zaprojektowana. No ale co z tego jak od tych 15/10 lat szaleje u nas niekontrolowana suburbanizacja, ktora poza napedzaniem niekończących się wydatków infrastrukturalnych(niestety) jeszcze bardziej przyspieszy po oddaniu obwodnicy metropolitalnej. Przy takim "planowaniu" miasta, bazując na bezwaldnym rozlewaniu się zabudowy na peryferia, to bawet jak zrobią po 5 pasów w każdą stronę, to i tak będą korki.
    A no tak, zapomniałem, że taki ma byc nasz rozwoj- stare dzielnice mają być wynajmowanym folwarkiem dla warszawki i Skandynawii z astronomicznymi cenami, a mieszkańcy niech wyp..ja za obwodnicę.

    De-mo-kra-cja!!!
    Wol-ne sonnndy!

    • 48 12

    • Sondy są bardzo szybkie, ale z sądami to jest tragedia. Nic wolniejszego od sądów nie istnieje.

      • 3 0

    • Nie była dobrze zaplanowana, gdyż nie przewidziano pasa awaryjnego

      Na najważniejszych arteriach pas awaryjny to podstawa.

      • 3 1

  • (10)

    Fantastyczne te foty z lat 70ych, jak pusto nie tylko na ulicy, ale i wokoło, marzenie, aby tak było dzisiaj

    • 50 9

    • I pewnie...

      I pewnie to ty byś miał być tym wybrańcem który miałby pustkę w koło swojego domku.

      • 9 4

    • Dziś dookoła same blachosmrody.

      • 2 7

    • Nic dziwnego.

      Spójrz na fotki sprzed lat - na tych malutkich parkingach pod blokami stało po pięć aut.

      • 3 0

    • samochody (4)

      W tamtych czasach samochód był dobrem ogólnie niedostępnym. Jak ktoś jechał to musiał być kimś ważnym, albo bogatym, jeździły też ciężarówki i dostawczaki. Dlatego ten kto jechał był ważniejszy od tego kto szedł (tak jest obecnie w Korei Północnej). Jeśli samochód kogoś potrącił, to była to wina pieszego, że jak to mówiono "wtargnął na jezdnię". Dlatego jezdnie były puste, ale za to tłok w tramwajach, autobusach i pociągach. Jak widzę co niektórym marzy się powrót tamtych czasów, co może się i niedługo spełni, bo jak można poczytać są takie zapędy ponoć aby chronić klimat.

      • 5 4

      • (3)

        a zebys wiedzial,ze niektore sprawy nawet w tym zapyzialym PRL byly sensowniejsze..Tak powinno byc w przyszlosci-samochody nie dla kazdego chmyzka,powinny byc generalnie rzadkoscia.-chodzic piechota,rowery,komunikacja miejska.Opakowania szklane,zadnych jednorazowych plastikow czy kartonow.
        Mniej spalin,korkow,stresu,smieci

        • 2 5

        • (1)

          typowa lewacka mentalność z ideologia antysamochodową. Uświadom sobie człowieku, że własny środek poruszania się to wolność przemieszczenia się i niezależność . Samochodu nie można zastąpić innym środkiem rowerem czy hulajnogą, gdyż na większe odległości , po kilkaset kilometrów przemieszczanie się nimi jest iluzją. Pociągi i autobusy też nie jeżdżą wszędzie , więc są ewentualnie alternatywą miedzy jedynie aglomeracjami. Poza tym musisz pojechać na dworzec i jechać o godzinie jaką ci zaproponuje przewoźnik . z czasem przejazdu jaką przewoźnik. Nadto pociągi przy dwóch, czy trzech osobach sa juz droższe niż samochód. Są tez wolniejsze. W tym roku jadąc z Gdanska do Przemyśla i korzystając z nowych ekspresówek jechałem z postojem 8 godzin. Nie przekrczałem dozwolonej prędkości. Pociąg w tym czasie jedzie ok 9 -10 godzin

          • 2 2

          • Typowe prawackie pierd+++nie o wolności rodem z Korwina.

            • 1 3

        • A czy wiesz, ze opakowania szklane

          Potrzebują duuuuzo więcej energii na wyprodukowanie oraz mycie i generują z powodu mycia taką masę ścieków, że nijak nie można tego porownac do PET?
          Przy czym owszem - musimy popracować nam recyklingiem pet.

          • 0 0

    • Da się zrobić. Tylko Ty talonu na samochód nie dostaniesz ;)

      • 3 0

    • a jakim bogatym spoleczenstwem bylismy. nie to co teraz

      • 1 0

  • Jako (2)

    Małe dziecko pamiętam jak obwodnica jechał wóz konny taki ruch był ojciec to syrenka go wyprzedził i to właściwie chyba był ten jedyny nazwijmy to pojazd jaki wtedy widziałem

    • 20 5

    • Pytanie, czy koń był trzeźwy!

      • 4 0

    • Czyli

      Kierujący zaprzęgiem konnym złamał prawo. Na tej drodze, od początku był zakaz wjazdu pojazdów zaprzęgowych.

      • 0 0

  • (4)

    Trzeciego pasa nie będzie nigdy, a na pewno nie za naszego życia. Prędzej samochody będą latały jak w filmach sci-fi

    • 14 8

    • Choćby było i dziesięć pasów w każdą stronę (3)

      Nie zmieni to faktu, że przyczyną korków są samochody.

      • 5 7

      • No a co ma być - rowery?

        • 8 2

      • (1)

        wiecej ci powiem-ta obwodnica jest wlasnie dla samochodow przeznaczona.Moze to szokujaca wiedza-ale trzeba spojrzec prawdzie w oczy.

        • 5 2

        • Nie tylko dla samochodów.

          M.in. też dla motocykli. Ale czego się spodziewać po wypowiedzi kogoś przyspawanego do fotela samochodowego, kto uważa, że nawet chodniki są jego ("panie, a gdzie mam parkować!")...

          • 2 4

  • Obwodnicą przestała być, tą drogą, już dawno temu. (3)

    Pamiętam, jak można było "spokojnie" przebiec przez nią, dzisiaj to możliwo dopiero o północy, albo gdy obie jezdnię w jednym rejonie, w jednym momencie stoją.

    • 25 9

    • Sorry, ale jeśli wybudowaną za grube miliony drogą ekspresową da się bez problemu, w dzień powszedni, przebiec w poprzek, to znaczy że tak szeroka droga nie była tam wcale potrzebna...

      • 8 1

    • Obwodnica jest wtedy, kiedy można "spokojnie" przebiec przez nią...

      Gratuluję rozumowania...

      • 1 0

    • Można spokojnie przebiec

      Jakieś 10 lat temu jechałem z Gdańska do Redy na Wigilię u rodziców i po drodze widziałem takiego, który tego próbował. Usportowiony musiał być, bo mu białe adidaski spod czarnej plandeki wystawały.

      • 0 0

  • Niby autor wymienia wszystkie modernizacje trasy, a najwiekszych czyli węźle Karczemki i Straszyn nie ma ani słowa.

    • 17 2

  • Gdyby człowiek wtedy wiedział jak to się wszystko rozwinie (4)

    Kupiłby kilka hektarów ziemii wokół w dowolnym miejscu dziś byłby milionerem

    • 35 1

    • Jakbym miał czarodziejską kulę w której widać przyszłość, to kupiłbym nie działki przy obwodnicy za tysiące, ale bitcoiny za grosze - byłbym miliarderem...

      • 10 1

    • właśnie budują trasę kaszubską do Bożego Pola... (2)

      kup kilka hektarów gdzieś w okolicy węzła jakiegokolwiek...
      za kilkanaście lat tereny wzdłuż nowej S6 będa tak samo wyglądały jak teraz wzdłuż obwodnicy

      • 3 0

      • już Obje bajtek wykupił (1)

        • 3 0

        • Albo żona Matiego.

          • 2 0

  • i STOI do dzisiaj

    • 5 0

  • Dzis to jest nie do pomyslenia, aby droge o takim znaczeniu otwierali politycy rzadzacy z drugiel linii.

    Vice minister, vice prezydent, vice. Oj nie bylo takiego parcia na szklo jakie jest teraz. Zadnego ministra, zadnego prezydenta

    • 21 2

  • (5)

    Brawo Gierek, w tamtych latach, z tamtą technologią zbudowali to porządnie, dziś 2-3 lata i trzeba naprawiać.

    • 46 8

    • Gierek w latach 80-tych? (2)

      to chyba raczej Rydz -Smigly

      • 0 3

      • Obwodnica powstała w latach siedemdziesiątych. (1)

        W czasach Gierka brano dużo kredytów i budowano.

        • 3 0

        • tak tylko wtedy była to droga jednojezdniowa z węzłami i to nie wszędzie . W latach 80-tych dobudowano drugą jezdnię i zlikwidowano większośc skrzyżowań . Otatnie w Osowej zniknęlo w latach 90-tych

          • 0 2

    • Ta obodnica z czasów gierkowskich nie istnieje . Wlatach 2000 do 2001 r. zostalł praktycznie zbudowana od nowa i dobrze sie trzyma. Nie ma na niej kolein . Przed remontem byla zuzyta i zkoleinami, mimo że przez 20 lat uzytkowania nei było nawet 1/100 ruchu jak teraz

      • 3 0

    • Co porządnie ? W standardach autostrad ? Obwodnica na początku z Rusocina do Straszyna miała jedną jezdnię

      z jednym skrzyżowaniem w jednym poziomie, dalej dwie, gdzie w Osowej skrzyżowanie też było przez długie lata w jednym poziomie - tu pamiętam sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu obwodnicy i Kielnieńskiej.

      Zaś sama tak zwana "gierkówa" czyli droga Warszawa - Katowice miała liczne krzyżówki w jednym poziomie. To miała być droga ekspresowa, z której można było w lewo skręcać na skrzyżowaniach z lewoskrętów ?

      I czemu tylko tą jedną drogę wybudował ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane