• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (292)
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.

Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.



Jak ocenasz obowdnicę:

Dokładnie 15 grudnia 1977 roku oddano do użytku pierwszą jezdnię Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta, zwanej też Trasą Obwodową Trójmiasta, a dzisiaj po prostu Obwodnicą Trójmiasta.

Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.

Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".

W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin



  • Pusto na obwodnicy. Taki widok, to marzenie każdego kierowcy. Zdjęcie wykonane z wiaduktu w Demptowie w lipcu 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.

W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.

19 wiaduktów i mostów na trasie



Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.

Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.

Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa. Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.

57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Pusta obwodnica (1)

    Pamiętam jak jeździłem obwodnicą z Gdańska do Gdyni i jak spotkałem 2-3 auta to był tłok.

    • 2 0

    • Tak !!

      Bo dojazd do obwodnicy zajmował więcej czasu niż przejazd przez miasto :)

      • 1 0

  • Popełniono wielki błąd nie tworząc przepustów dla leśnej zwierzyny.

    W ten sposób zamknięto korytarze ekologiczne pomiędzy lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego a otoczeniem. Prowadzi to do tzw. chowu wsobnego u zwierząt. Na wielu odcinkach nie ma też przejść dla turystów. Tereny przyległe do tej drogi zostały ogrodzone wysoką siatką, aby nie dochodziło do kolizji pojazdów ze zwierzyną. Brak owych przejść, niedostatek pożywienia wskutek masowego wyrębu drzew - buków i dębów - powoduje, że dziki chętnie buszują w mieście (świadczy to o ich inteligencji). Konkluzja: należy w ramach modernizacji wybudować owe przejścia dla zwierzyny, równocześnie wykorzystywane przez turystów pieszych i rowerzystów.

    • 2 0

  • Dlaczego ciasno ?

    To już wiecie dlaczego ciasno na obwodnicy. Ciasno bo obwodnica była budowana pod ruch jaki panował 45 lat temu i od tego czasu niewiele się zmieniło a ruch .... 8 może 10 większy niż wtedy

    • 0 1

  • W 1978

    Po raz pierwszy w życlu, znanym kultowym pojazdem amerykańskim przekroczyłem 220 km/h !
    Prawie nikt wówczas obwodnicą nie jeździł.
    To były czasy !!!

    • 0 0

  • ty

    łezka w oku globalistów .

    • 0 0

  • ah

    z Osowy do Gołębiewa rowerem przez obwodnice i to bez problemu .

    • 0 0

  • vff

    na mapie z gazety coś mi nie gra , jest odnoga z gdańska do Straszyna ? nie widzę tego na obecnych mapach

    • 0 0

  • Obwodnica trójmiejska

    Projekt nie tylko tej obwodnicy ale i innych ulic w tym autostrad, połączeń Gdańsk- Gdynia, odbudowy miast
    Gdańsk, Gdynia, Sopot, Elbląg, Malbork, Tczew, Wejherowo i in. zaczęto już w kwietniu 1945 roku ( czyli już przed zakończeniem II wojny światowej). Opracowano plany rozbudowy m.in.Gdańska - stworzenie obwodnicy
    południowej dla 250 tys. mieszkańców w tym zaplanowano szereg dodatkowych ulic , niestety do dziś nie zbudowanych.
    Ponadto zapisano by np. nie budować domów w rejonie nabrzeży bo jak zapisano będą kłopoty dla komunikacji
    mieszkańców co niestety dziś się potwierdziło. A już wtedy planowano budowę dwóch obwodnic , jedną zbudowano
    w latach 70 drugiej na razie nie ma.

    • 0 0

  • Pamiętam budowali ja, ale czy ktoś przewidział takie natężenie ruchu

    Po mojej krótkiej analizie, wyliczeniach i obliczeniach całek obliczyłem, że trzeba by wybudować jeszcze 2 obwodnicę aby odkorkować trójmiasto, 1 w pasie nadmorskim 2 równolegle do isniejacej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane