- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (140 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (256 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 4 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (87 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.
Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".
W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.
![Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3332/150x100/3332138__c_178_20_837_604__kr.webp)
Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.
W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.
19 wiaduktów i mostów na trasie
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
![Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3158/150x100/3158069__c_175_65_1045_755__kr.webp)
Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.
Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie (292) ponad 10 zablokowanych
-
2022-12-15 19:19
Pamiętam jak na Chwarznie nie było wjazdu na obwodnicę.
Aby jechać w stronę Gdańska trzeba było przejechać pod mostem i następnie skręcić w prawo. Jechać po polu mniej więcej w miejscu, gdzie Stuba miał autohandel i trzeba było wjechać na obwodnicę przez brakującą barierkę.
- 1 0
-
2022-12-15 19:35
obwodnica
Kilka niedziel w czynie społecznym z łopatą działałem przy profilowaniu poboczy od strony Pruszcza i Rusocina. .Nawet piwa nie postawili.
- 2 0
-
2022-12-15 19:47
A na początku uprzedzali:
Nie jedź obwodnicą, bo tam żywego ducha ...
I jak coś się stanie to z nikąd pomocy ...- 0 1
-
2022-12-15 21:26
tego nie wiem, bo byłem 2 latkiem, ale pamiętam światła nad pasami na obwodnicy (4)
ktoś mi przypomni gdzie to było ?
- 1 1
-
2022-12-15 22:59
Osowa
- 4 0
-
2022-12-16 14:16
obwodnica
Chyba skrzyrzowanie Obwodowa spacerowa w Osowej
- 1 0
-
2022-12-16 17:05
Osowa
- 1 0
-
2022-12-18 17:08
Skrzyżowanie ze Spacerową
- 1 0
-
2022-12-15 22:16
gdyby nie komuna nic by nie było bo dziś managerowie i włodarze miast to raczej gamonie
- 2 0
-
2022-12-15 22:23
Sedno
Kiedyś budowano najpierw drogi , a potem dopiero dostawiano do nich domy i osiedla. Teraz sprzedaje się wszytsko bez opamiętania deweloperom, nawali sie bloków bez dró, bez pakingów a na koniec jak juz sie naie da jezdzic to się mówi że nie ma miejsca na poszerzenie drogi. Obecne władze Gdańska to porażka na całym froncie , za Adamowicza było już nieco lepiej. Czy wyobrazacie sobie aby ktos teraz budował drogi gdzie maja powstac osiedla za kilka lat ? Letnica np. juz mieszka tam pare tysiecy , a syf na potege , ani jednej porządnej ulicy i lini autobusowej, a deweloperzy stawiaja tylko kolejne hong-kongi , kasaa kasa i kasa od deweloperki , nic od miasta dla ludzi
- 3 0
-
2022-12-16 01:33
3 pasy w jedną stronę (1)
to byłby hit
- 0 0
-
2022-12-18 15:00
pod warunkiem ze byłoby szeroko na zjazdach
- 0 0
-
2022-12-16 02:22
obwodnica (1)
Pierwszy o obwodnicy Trójmiasta pomyślał już Eugeniusz Kwiatkowski, w latach międzywojennych. Niestety, ówczesna sytuacja geopolityczna i potem wojna przekreśliły możliwość realizacji tego pomysłu.
- 1 0
-
2022-12-16 08:24
podobnie jak spowodowaly malo korzystny przebieg "weglowki"
Z premia gorska miedzy Wiezyca a Gdynia oraz ciezkim ruchem towarowym w srodku miasta i zawijasami w porcie...
I tez nikt nie ma zamiaru z tym cokolwiek zrobic, nawet podczas glownego remontu kolejowego zaplecza portu...- 0 0
-
2022-12-16 06:44
Potok Demptowski (1)
Szkoda że projektant nie uwzględnił zbiorników retencyjnych. Podczas opadów deszczu woda odprowadzana jest na dziko do strumyka Demptowskiego co skutkuje systematycznym zalewaniem budynków mieszkańców. Dzisiaj po 40-tu latach nie zamierzają nic z tym zrobić.
- 1 0
-
2022-12-16 08:19
Demptowo ma zbiornik przy lesniczowce
Za maly?
- 0 0
-
2022-12-16 08:08
Stare zdjęcia
Gdzie można obejrzeć zdjęcia starej obwodnicy?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.