• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (292)
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.

Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.



Jak ocenasz obowdnicę:

Dokładnie 15 grudnia 1977 roku oddano do użytku pierwszą jezdnię Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta, zwanej też Trasą Obwodową Trójmiasta, a dzisiaj po prostu Obwodnicą Trójmiasta.

Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.

Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".

W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin



  • Pusto na obwodnicy. Taki widok, to marzenie każdego kierowcy. Zdjęcie wykonane z wiaduktu w Demptowie w lipcu 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.

W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.

19 wiaduktów i mostów na trasie



Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.

Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.

Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa. Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.

57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Pamiętam jak na Chwarznie nie było wjazdu na obwodnicę.

    Aby jechać w stronę Gdańska trzeba było przejechać pod mostem i następnie skręcić w prawo. Jechać po polu mniej więcej w miejscu, gdzie Stuba miał autohandel i trzeba było wjechać na obwodnicę przez brakującą barierkę.

    • 1 0

  • obwodnica

    Kilka niedziel w czynie społecznym z łopatą działałem przy profilowaniu poboczy od strony Pruszcza i Rusocina. .Nawet piwa nie postawili.

    • 2 0

  • A na początku uprzedzali:

    Nie jedź obwodnicą, bo tam żywego ducha ...
    I jak coś się stanie to z nikąd pomocy ...

    • 0 1

  • tego nie wiem, bo byłem 2 latkiem, ale pamiętam światła nad pasami na obwodnicy (4)

    ktoś mi przypomni gdzie to było ?

    • 1 1

    • Osowa

      • 4 0

    • obwodnica

      Chyba skrzyrzowanie Obwodowa spacerowa w Osowej

      • 1 0

    • Osowa

      • 1 0

    • Skrzyżowanie ze Spacerową

      • 1 0

  • gdyby nie komuna nic by nie było bo dziś managerowie i włodarze miast to raczej gamonie

    • 2 0

  • Sedno

    Kiedyś budowano najpierw drogi , a potem dopiero dostawiano do nich domy i osiedla. Teraz sprzedaje się wszytsko bez opamiętania deweloperom, nawali sie bloków bez dró, bez pakingów a na koniec jak juz sie naie da jezdzic to się mówi że nie ma miejsca na poszerzenie drogi. Obecne władze Gdańska to porażka na całym froncie , za Adamowicza było już nieco lepiej. Czy wyobrazacie sobie aby ktos teraz budował drogi gdzie maja powstac osiedla za kilka lat ? Letnica np. juz mieszka tam pare tysiecy , a syf na potege , ani jednej porządnej ulicy i lini autobusowej, a deweloperzy stawiaja tylko kolejne hong-kongi , kasaa kasa i kasa od deweloperki , nic od miasta dla ludzi

    • 3 0

  • 3 pasy w jedną stronę (1)

    to byłby hit

    • 0 0

    • pod warunkiem ze byłoby szeroko na zjazdach

      • 0 0

  • obwodnica (1)

    Pierwszy o obwodnicy Trójmiasta pomyślał już Eugeniusz Kwiatkowski, w latach międzywojennych. Niestety, ówczesna sytuacja geopolityczna i potem wojna przekreśliły możliwość realizacji tego pomysłu.

    • 1 0

    • podobnie jak spowodowaly malo korzystny przebieg "weglowki"

      Z premia gorska miedzy Wiezyca a Gdynia oraz ciezkim ruchem towarowym w srodku miasta i zawijasami w porcie...

      I tez nikt nie ma zamiaru z tym cokolwiek zrobic, nawet podczas glownego remontu kolejowego zaplecza portu...

      • 0 0

  • Potok Demptowski (1)

    Szkoda że projektant nie uwzględnił zbiorników retencyjnych. Podczas opadów deszczu woda odprowadzana jest na dziko do strumyka Demptowskiego co skutkuje systematycznym zalewaniem budynków mieszkańców. Dzisiaj po 40-tu latach nie zamierzają nic z tym zrobić.

    • 1 0

    • Demptowo ma zbiornik przy lesniczowce

      Za maly?

      • 0 0

  • Stare zdjęcia

    Gdzie można obejrzeć zdjęcia starej obwodnicy?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane