• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (292)
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.
  • Budowa pierwszej nitki Obwodnicy Trójmiasta, kwiecień 1975.

Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.



Jak ocenasz obowdnicę:

Dokładnie 15 grudnia 1977 roku oddano do użytku pierwszą jezdnię Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta, zwanej też Trasą Obwodową Trójmiasta, a dzisiaj po prostu Obwodnicą Trójmiasta.

Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.

Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".

W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin



  • Pusto na obwodnicy. Taki widok, to marzenie każdego kierowcy. Zdjęcie wykonane z wiaduktu w Demptowie w lipcu 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.

W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.

19 wiaduktów i mostów na trasie



Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje

Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.

Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.

Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa. Kombajn "Marini" do wytwarzania masy bitumicznej w pobliżu Rębiechowa.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.

57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • W Trójmieście brakuje normalnej gęstej siatki dróg

    Nie tyle obwodnica jest problemem, ale to, że w Trójmieście królują pojedyncze połączenia pomiędzy poszczególnymi dzielnicami. Alternatyw jest jak na lekarstwo. Jak na Grunwaldzkiej/Zwycięstwa jest korek/wypadek/cokolwiek, to obwodnica ze wszystkimi węzłami jest zakorkowana.

    • 12 0

  • 3 lata na dróżkę

    bo nie była to taka droga jak dziś. Duzo krótsza i dużo węższa. Dłużej niż dziś.

    • 1 1

  • Jeżdziliśmy rowerem z Pruszcza do Otomina (1)

    obwodnicą ! Raptem 30 lat temu

    • 7 1

    • Bo powinien wzdłuż obwodnicy iść pas dla rowerów

      • 1 0

  • (2)

    Co trzeba zrobić od razu:
    1. Stałe kontrole policji na obwodnicy, szczególne karanie tych co przekraczają prędkość i siedzą na ogonie - dzięki temu będzie mniej wypadków więc mniej korków
    2. Autobusy komunikacji jeżdżące po obwodnicy co 5 minut - spora część kierowców by się przesiadła, co także zmniejszy korki.
    W przyszłości:
    1. Pociąg jeżdżący wzdłuż obwodnicy
    2. Drugi zjazd na Pruszcz obsługujący ciągle powstające nowe firmy i magazyny w tamtym rejonie.

    • 6 4

    • Gdzie byś widział jeszcze jeden zjazd na Pruszcz? Tam już nie ma miejsca (1)

      • 0 2

      • 1. Widziała
        2. Np. na wysokości ulicy Towarowej, z jednej strony odgałęzienie do Będzieszyna, z drugiej połączenie przez Towarową do Zastawnej.

        • 3 0

  • Pamiętam jak przebiegaliśmy przez obwodnicę i jak na trasie z Gd do Ga auta jadące w drugą stronę można było na palcach policzyć

    • 3 0

  • bylem tam

    od poczatku budowy obwodnicy pracowalem w g p r d jako kierowca wywrotki najgorszy odcinek demptowo bagna objazdy mimo malo sprzetu do przodu i wykonano ale zupa z kielbaso o 10 dostarczono dbano o pracownika hotel darmo az chcialo sie zyc bez kredytu 15 lat i mieszkanie bylo

    • 7 0

  • a co z drogą kaszubską

    Miała być w grudniu, ale cisza, zostało niewiele dni do sylwestra

    • 2 1

  • Pamietam budowe 2 nitki (1)

    Do Chyloni, no i jak przechodzilo się z Demptowa do kościoła zamiast tunelem przez jezdnie.

    • 1 0

    • dd

      Ha, ha. Też to robiłem, właśnie mi przypomniałeś/łaś.

      • 0 0

  • OT (2)

    Za komuny OT jako część dk6 oddano dwa tygodnie przed terminem a teraz jest o niebo lepiej bo odcinek S6 odda PiS ale z prawie dwuletnim opóźnieniem.

    • 3 5

    • Zobacz ile lat opoznienia bylo na Stogach

      • 1 0

    • Teraz co zrobilo PO do remontu,niektore standardowe obniekty zamkniete bo grozi katastrofa budowlana a szef od drog w wiezieniu

      • 2 0

  • A nie prawda!
    Bo to nie była w założeniu obwodnica Trójmiasta tylko obwodnica Żukowa.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane