- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (142 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (88 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (257 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
45 lat temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
Można narzekać, że pęka w szwach, że natłok aut sprawia, że jest na niej niebezpiecznie, że nie ma dnia bez wypadków i korków. Mimo tego, chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania Trójmiasta bez obwodnicy. Właśnie mija 45 lat od uruchomienia pierwszej nitki tej ekspresówki.
Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem, koło Rusocina, a Gdynią.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta pojawił się już 30 lat wcześniej. W maju 1948 roku został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia".
W pasie dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin
Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś działa pod nazwą Transprojekt Gdański.
![Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3332/150x100/3332138__c_178_20_837_604__kr.webp)
Zespół projektantów pod kierunkiem Janusza Stelli wytyczał drogę bezpośrednio w terenie, przez lasy na wzgórzach morenowych i na terenie niezabudowanym.
W rejonie węzła Straszyn wykorzystano pas terenu przygotowany przez Niemców dla drogi łączącej Gdańsk z autostradą Królewiec-Berlin.
19 wiaduktów i mostów na trasie
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
![Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3158/150x100/3158069__c_175_65_1045_755__kr.webp)
Robotnicy pracowali w systemie dwuzmianowym. Średnio na jedną zmianę przypadało ok. 50 sztuk sprzętu ciężkiego, a więc spycharki, zgarniarki samojezdne, wysokowydajne koparki.
Zorganizowano też do produkcji masy bitumicznej centralną wytwórnię, gdzie zainstalowano otaczarkę o wydajności 1800 ton w ciągu 10 godzin.
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
57 miesięcy budowy, otwarcie dwa tygodnie przed terminem
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
15 grudnia 1977 roku, w uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Druga nitka i rozbudowa w kolejnych latach
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie (292) ponad 10 zablokowanych
-
2022-12-15 13:02
W Trójmieście brakuje normalnej gęstej siatki dróg
Nie tyle obwodnica jest problemem, ale to, że w Trójmieście królują pojedyncze połączenia pomiędzy poszczególnymi dzielnicami. Alternatyw jest jak na lekarstwo. Jak na Grunwaldzkiej/Zwycięstwa jest korek/wypadek/cokolwiek, to obwodnica ze wszystkimi węzłami jest zakorkowana.
- 12 0
-
2022-12-15 13:17
3 lata na dróżkę
bo nie była to taka droga jak dziś. Duzo krótsza i dużo węższa. Dłużej niż dziś.
- 1 1
-
2022-12-15 13:19
Jeżdziliśmy rowerem z Pruszcza do Otomina (1)
obwodnicą ! Raptem 30 lat temu
- 7 1
-
2022-12-15 13:36
Bo powinien wzdłuż obwodnicy iść pas dla rowerów
- 1 0
-
2022-12-15 13:21
(2)
Co trzeba zrobić od razu:
1. Stałe kontrole policji na obwodnicy, szczególne karanie tych co przekraczają prędkość i siedzą na ogonie - dzięki temu będzie mniej wypadków więc mniej korków
2. Autobusy komunikacji jeżdżące po obwodnicy co 5 minut - spora część kierowców by się przesiadła, co także zmniejszy korki.
W przyszłości:
1. Pociąg jeżdżący wzdłuż obwodnicy
2. Drugi zjazd na Pruszcz obsługujący ciągle powstające nowe firmy i magazyny w tamtym rejonie.- 6 4
-
2022-12-15 13:37
Gdzie byś widział jeszcze jeden zjazd na Pruszcz? Tam już nie ma miejsca (1)
- 0 2
-
2022-12-15 13:47
1. Widziała
2. Np. na wysokości ulicy Towarowej, z jednej strony odgałęzienie do Będzieszyna, z drugiej połączenie przez Towarową do Zastawnej.- 3 0
-
2022-12-15 13:38
Pamiętam jak przebiegaliśmy przez obwodnicę i jak na trasie z Gd do Ga auta jadące w drugą stronę można było na palcach policzyć
- 3 0
-
2022-12-15 13:40
bylem tam
od poczatku budowy obwodnicy pracowalem w g p r d jako kierowca wywrotki najgorszy odcinek demptowo bagna objazdy mimo malo sprzetu do przodu i wykonano ale zupa z kielbaso o 10 dostarczono dbano o pracownika hotel darmo az chcialo sie zyc bez kredytu 15 lat i mieszkanie bylo
- 7 0
-
2022-12-15 14:00
a co z drogą kaszubską
Miała być w grudniu, ale cisza, zostało niewiele dni do sylwestra
- 2 1
-
2022-12-15 14:09
Pamietam budowe 2 nitki (1)
Do Chyloni, no i jak przechodzilo się z Demptowa do kościoła zamiast tunelem przez jezdnie.
- 1 0
-
2022-12-15 16:53
dd
Ha, ha. Też to robiłem, właśnie mi przypomniałeś/łaś.
- 0 0
-
2022-12-15 14:35
OT (2)
Za komuny OT jako część dk6 oddano dwa tygodnie przed terminem a teraz jest o niebo lepiej bo odcinek S6 odda PiS ale z prawie dwuletnim opóźnieniem.
- 3 5
-
2022-12-15 16:04
Zobacz ile lat opoznienia bylo na Stogach
- 1 0
-
2022-12-15 16:11
Teraz co zrobilo PO do remontu,niektore standardowe obniekty zamkniete bo grozi katastrofa budowlana a szef od drog w wiezieniu
- 2 0
-
2022-12-15 15:22
A nie prawda!
Bo to nie była w założeniu obwodnica Trójmiasta tylko obwodnica Żukowa.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.