• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

67 do 0. Zmieniając ruch na ul. Piramowicza wylano dziecko z kąpielą

Szymon Zięba
25 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Pomiar ruchu w okolicy Piramowicza i Hallera (10 min.)

Film z lewej strony pokazuje skrzyżowanie przy Operze Bałtyckiej i auta skręcające z Hallera w al. Zwycięstwa w kierunku Wrzeszcza. Film z prawej strony pokazuje skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Piramowicza.

Zamiast poprawy bezpieczeństwa są auta jadące pod prąd, a zamiast większego komfortu na drodze - jeszcze większe korki niż zwykle. Kierowcy narzekają na odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka i podkreślają, że rozwiązanie mocno utrudniło im życie. Z naszych obserwacji wynika, że przy natężonym ruchu, przez 10 minut żaden z kierowców nie skorzystał z nowego objazdu, natomiast trzy auta pojechały pod prąd.



Czy zmiana organizacji ruchu na ul. Piramowicza poprawiła bezpieczeństwo?

Przypomnijmy: od 31 lipca na ul. Piramowicza we Wrzeszczu obowiązuje nowa organizacja ruchu. Samochody poruszają się od al. ZwycięstwaMapka w kierunku al. HalleraMapka. Do tej pory było odwrotnie.

Taka reorganizacja ruchu (wprowadzona z powodów bezpieczeństwa) spotkała się ze sprzeciwem części kierowców. Wskazują oni, że zmiany doprowadziły do tego iż ruchliwa al. Hallera korkuje się - głównie w popołudniowym szczycie - nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza. Co więcej część kierowców ignoruje nowe znaki i wjeżdża na ulicę Piramowicza pod prąd.

Potwierdzają to dwa nagrania. Pierwsze wykonaliśmy na skrzyżowaniu al. Hallera i al. Zwycięstwa na wysokości Opery Bałtyckiej. Drugie przy skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Piramowicza.

Przez 10 minut naszego "pomiaru ruchu" ze skrzyżowania przy Operze Bałtyckiej w al. Zwycięstwa wjechało 67 samochodów. Przed zmianą organizacji ruchu, zapewne większość z nich, o ile nie wszystkie, nie wjeżdżałyby na to skrzyżowanie, bo pojechałyby ul. Piramowicza.

W tym samym czasie w zorganizowaną "na nowo" ul. Piramowicza nie wjechało żadne auto jadące al. Zwycięstwa. Natomiast kierowcy trzech pojazdów zignorowali nowe znaki i pojechali tą ulicą pod prąd, stwarzając tym samym zagrożenie na drodze, tym większe, że w obecnej sytuacji zarówno piesi, jak i rowerzyści mogą się po prostu nie spodziewać nadjeżdżającego "z góry" samochodu.

Skoro nie reorganizacja ruchu, to jakie rozwiązanie?



Warto przypomnieć, że zmiany w organizacji ruchu we wspomnianej okolicy wprowadzono m.in. dlatego, że na skrzyżowaniu ul. Piramowicza z al. Zwycięstwa z powodu ograniczonej widoczności dochodziło do wymuszeń pierwszeństwa przejazdu czy wręcz potrąceń rowerzystów przez kierowców, włączających się do ruchu w al. Zwycięstwa.

Być może jednak warto, by miejscy urzędnicy wsłuchali się w głos kierowców i rozwiązania drogowego kłopotu poszukali w innym, mniej "inwazyjnym" - z punktu widzenia organizacji ruchu drogowego - miejscu.

Pomysły podsuwają sami kierowcy, którzy sygnalizowali nam problem po zmianach wprowadzonych przez drogowców:

- Problem z dzwonami na al. Hallera - właśnie na odcinku między Operą Bałtycką a wiaduktem - również wydawał się nie do rozwiązania. Jakoś nikomu nie przyszło wówczas do głowy wprowadzenie tu ruchu jednokierunkowego. Problem rozwiązywano etapami - najpierw montaż garbów, potem zwężenie ruchu z dwóch pasów do jednego pasa, wreszcie opcja atomowa, czyli kamera - i wreszcie udało się zażegnać kłopot. Może w przypadku Piramowicza warto skorzystać z tych doświadczeń, a nie wylewać dziecko z kąpielą?

Samochód jadący pod prąd, ul. Piramowicza



Opinie (768) ponad 20 zablokowanych

  • Fajna analiza.

    Bardzo profesjonalnie. W ten sposób można szybko dojść do lepszego rozwiązania.

    • 4 2

  • Znak STOP dla rowerzytów (7)

    Jest to rzeczywiście dość niebezpieczne miejsce. Można postawić znak STOP dla rowerzytów i powrócić do poprzedniego ruchu samochodów. I na rowerach i w samochodach są tak samo ludzie, którzy spieszą się do pracy czy z niej wracają. Kompromis a nie karanie kierowców korkami!

    • 17 16

    • Jak to stop dla rowerzystów? (1)

      Im się w tym mieście wszystko należy. Piesi muszà na nich uważać, samochody. Oni nic nie muszą. Ich zasady ruchu drogowego nie obowiązują.

      • 6 11

      • teraz nawet przez przejścia dla pieszych śmigają rowerem

        bezpośredni przed maską samochodu

        • 6 5

    • (2)

      No to rowerzysta zeskoczy z roweru i przejdzie przejściem dla pieszych już z bezwzględnym pierwszeństwem. Wielka mi różnica dla samochodów, że będą dłużej muisały stać aby przepuścić wolniej idącego pieszego.

      Najlepiej stop na Zwycięstwa, aby wyjeżdżające z piramowicza samochody nie blokowały przejazdu dla rowerów tylko wjeżdżały od razu na Aleję.

      • 7 4

      • Ale co tłumaczysz bałwanom?

        Ci kretyni z prawem jazdy w chipsach znalezionym nie mają nawet świadomości, że takie rozwiązanie jest równie inteligentne i zgodne z prawem jak postawienie stopa na prawym skrajnym pasie Al. Zwycięstwa.

        • 6 2

      • Ale jakiez bezpiczenstwo dla uposledzonej czesci spoleczenstwa, korzystajacej akurat z rowerkow.

        • 1 0

    • (1)

      Stop na drodze z pierwszeństwem? To jakieś novum i aberracja zdrowego rozsądku.

      • 10 1

      • W sytuacji jak będzie stop, przestanie być z pierwszeństwem.

        • 2 4

  • Miałem tam wypadek (17)

    Miałem tam wypadek i zdecydowanie popieram zmianę. W poprzedniej organizacji było to cholernie niebezpiecznie ruchliwe miejsce.

    • 15 33

    • Ile pędziłes przez to skrzyżowanie? (7)

      • 13 10

      • Nie mam prędkościomierza.

        • 6 8

      • (3)

        samochody jeżdżą po 70. nie przeszkadza ci to?

        • 4 5

        • Tak, szczególnie włączając się tam do ruchu z tejże ulicy.... (1)

          • 7 2

          • Skrecajac z ulicy na inna ulice nie wlaczasz sie do ruchu :)

            • 0 1

        • Nie, nie przeszkadza

          Bo rowerzyści nie stosują się do przepisów, nie mają swiateł (już nie mówię, że w dzień), jeżdżą po chodnikach, przejściach dla pieszych o obok dróg rowerowych które za duże pieniadze wybudowana. Proste?

          • 5 7

      • Tyle ile legalnie można. (1)

        • 0 2

        • rowery też jeżdżą tak tyle ile można więc o co się plujecie?

          • 1 1

    • Jak jeździć nie umiesz to się dziwisz. (5)

      Tylko szkoda samochodu.

      • 8 6

      • Kierofczyk się odezwał (4)

        Tam i 5 km/h wystarczało, gdy bałwan w szrocie w prawo nawet nie zerknął

        • 9 12

        • Jak jeździsz jak święta krowa to się dziwisz (3)

          • 8 9

          • (2)

            czyli jak?

            • 1 0

            • jak samochodziarz, to jasne.

              • 1 0

            • Przeciez tam nie ma drogi dla rowerow, tam jest chodnik i Ci sie zabrania wjezdzac bezposrednio przed nadjezdzajacy pojazd!

              • 2 1

    • Och skoro TY miałeś wypadek... (2)

      to koniecznie musimy dokonać takiej zmiany!!! (sarkazm)

      Stig (znienawidzony przez tutejszych zapewne rowerzystów kierowca Top Gear - tożsamość utajniona;-) ) mawia, że "nie ma wypadku, którego nie można uniknąć", innymi słowy jeśli miałeś wypadek, to dlatego, że nie zachowałeś odpowiedniej ostrożności/uwagi/rozsądku... - To tak dla przemyślenia... przez wszystkich uczestników ruchu.

      • 3 4

      • Kolejny bzdet z twojej strony. Są wypadki, (1)

        których nie da się uniknąć, jak np. ten w sobotę, w Gliwicach.

        Nagle z pasa naprzeciwko ktoś zjedzie tuż przed ciebie i zanim to skumasz, jest już po "ptakach"- czołówka.

        Ty chyba faktycznie znalazłeś prawo jazdy w czipsach.

        • 2 4

        • Bredzisz.

          • 1 1

  • Tam trzeba było zrobić szykanę dla obcislogacich i samochodów i już

    • 11 5

  • (1)

    Proszę o wykonanie filmu który pokaże ilu pieszych i rowerzystów pokonuje w tym samym czasie przejście dla pieszych od strony Hallera- Piramowicza wtedy będzie prawdziwy obraz konieczności tej zmiany organizacji ruchu. 10 min film (oczywiście o tej samej godzinie i tego samego dnia czyli 3 ujęcia) udowodni czy pomysłodawca miał rację czy się mylił.A wtedy pracodawca niech wyciągnie odpowiednie wnioski do swojego genialnego pracownika, oczywiście pozytywne lub dyscyplinarne .

    • 13 1

    • 70 rowerzystów na tym filmie

      • 2 0

  • Przy okazji. Ile czasu gdańszczanka potrzebuje na wywiezienie bud z Targu Węglowego? (2)

    A może nie potrafi.

    • 8 2

    • (1)

      A niech stoja. Parking jest w Forum albo na Jana z Kolna

      • 2 1

      • Budy chcesz tam stawiać? To stawiaj i płać. Za straty miasta z tytułu pustych parkomatów na Targu, też.

        • 1 0

  • Tytuł (4)

    Jest do zaskarżenia do etyki mediów

    • 6 7

    • dlacego? (1)

      pytam z ciekawości.

      • 0 2

      • Bo ja wszystko zaskarżam od urodzenia

        • 0 2

    • bo zawiera tezę podważającą sens przesuwania granicy kompromisu (1)

      na rzecz słabszych uczestników ruchu (użytkowników przestrzeni miejskiej). Autor przyjmuje wyłącznie "samochodowy" punkt widzenia.

      • 1 1

      • Etyka Mediów

        jest do zaskarżenia!
        Takiego czegoś nie powinno być!
        Etyka Mediów = Cenzura.

        • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Ktoś powinien za to dostać nagane. (11)

    Takie decyzje to utrudnianie życia mieszkańcom.
    Spowolnić rowery na nitce chodnika Al. Zwycięstwa i z głowy. Nie zamykać ją dla pojazdów!

    • 237 39

    • Spowolnić rowery na nitce chodnika Al. Zwycięstwa i z głowy. (1)

      Zrobiono - odgięto ruch od osi Al. Zwycięstwa.

      Nie podziałało.

      • 13 4

      • Spowolnić

        Zrobić światła i po problemie

        • 1 2

    • uznanie samochodu jako jedynego sposobu poruszania się mieszkańców po mieście (3)

      dowodzi problemów z wyobraźnią, niekiedy zatrącającą o i**otyzm.

      • 16 30

      • A gdzieś to wyczytał taki pogląd?! (2)

        Bo nigdzie go ani w tym artykule ani w komentarzach nie ma.

        • 9 5

        • potrafię czytać między wierszami (1)

          osoby uwielbiające jazdę samochodem bywają ślepe na ich wady, stąd błędne wnioski o sensowności rozwiązań infrastruktury drogowej

          • 1 8

          • A

            jakie to niby wady masz na myśli?

            • 0 0

    • A czasem nie wpadłeś na taki pomysł, że to sami kierowcy są sobie winni?

      Wiele razy znajdowałem sie na wyjeździe z ulicy piramowicza jako kierowca. Droge rowerową widać jak na dłoni. ( tylko ślepy może nie zauważyć rowerzysty) też często przejeżdżam ten odcinek rowerem. ile razy musiałem hamować nie zlicze, kierowcą po prostu sie tutaj nie chciało rozglądać na rowerzystów, chodź jak dla mnie powinna tam stać policja i pisać mandaty za każde wymuszenie, ale to Polska. Urzędnicy znając problem poradzili sobie w ten sposób. Tylko szkoda że na tym cierpią wszyscy kierowcy którzy respektowali ruch rowerzystów.

      • 17 7

    • Ostatnie 20 lat w Polsce tacy piraci drogowi jak ty byli bezkarni i najwazniejsi w miescie dla tego mamy wypadki.

      Dlatego mamy najwiecej wypadków w europie .Teraz Podobno mają byc najważniejsi rowerzyści i piesi to zaledwie kropla w morzu zmian ale zawsze cos.

      • 8 7

    • Jaką naganę? Cały zespół opracowujący tę zmianę powinien pokryć koszt tej inwestycji, a następnym razem solidnie przyłożyliby się do tego co robią!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 6 2

    • Piramowicza...

      Wzorem tych najwżniejszych robimy ...nowelizację...i jedziemy dalej!

      • 0 1

    • A może jednak nagrodę

      Filmik po prawej stronie jest dowodem na to w jak olewczy sposób samochody przekraczały przejazd i przejście opuszczając Piramowicza. Tylko trzeci z pojazdów wykazał jakiekolwiek symptomy ostrożności, reszta na pałę waliła do krawędzi jezdni. A przed zmianą taki problem występował co 11 sekund. I został niemal wyeliminowany. A podwózki do Conradinum powinny dokończyć dzieła gdy pojawi się ruch w kierunku zgodnym. Co do korków to wcale nie jest powiedziane, że ich powodem nie są Janusze chcący pod prąd wjechać w Piramowicza. Jest to na wylocie skrzyżowania Hallera/Kliniczna i to skrzyżowanie może być blokowane. To jak z korkiem w pobliżu wypadku na przeciwnej jezdni. To zresztą jest pokazane na filmie czytelnika. Na filmie autorów nie widać, że cała Hallera między Kliniczną i Zwycięstwa jest wypełniona i blokuje wcześniejsze skrzyżowanie.
      Ponadto zawsze istnieje możliwość zawęzić przewymiarowany lewy pas i albo wyznaczyć trzy , albo o ile nie będzie miejsca pozostawić prawy szerszy na tyle aby samochody osobowe mogły ustawiać się w 2 kolumnach.

      • 0 0

  • Tylko elita finansowo-rządząca ma mieć prawo korzystać z aut. Reszta na rowery i do komunikacji zbiorowej (2)

    wiec vice Żelek robi wszystko żeby utrudnić życie kierowcom i na powrót wpędzić ich do autobusów i tramwajów. Te wszystkie zmiany mają Was wysadzić z Waszych aut i macie przestać być niezależni komunikacyjnie. A wszystkie zmiany w strefach parkowania? To widać w jakim to idzie kierunku. Albo was wypędzą zakazami albo finansami bo godzina parkowania 7 dni w tygodniu za 7,9 zł to już bandytyzm. W szczecinie przypomnę średnio 2,5 zł tylko od pn-pt. od g.8 do g.17. Widać gdzie jest normalnie.

    • 12 6

    • Na wsi stawki są zawsze niższe. (1)

      A jak stawki w cywilizacji za Odrą?

      • 2 1

      • A jak średnia krajowa w "cywilizacji" za odrą?

        • 0 2

  • na przejeździe rowerowym jest znacznie bezpieczniej (3)

    obecnie po prostu jedziesz, kiedyś musiałeś się zastanawiać, czy tym razem znów ktoś przejedzie Ci przed nosem, czy będzie hamował gwałtownie, tak jak Ty, czy cholera wie, co jeszcze. Ale w ankiecie wybrano odpowiedź negatywną, bo przecież stoimy w korka, które sami tworzymy, a że niechronieni uczestnicy ruchu mają w końcu spokój, to się nie liczy.

    • 12 16

    • Wszystkie przejazdy dla rowerów powinny zwalniać rowerzystów (2)

      Z myślenia, spostrzegania, stosowania się do przepisów. To inni muszą na nich uważać. Kierowcy, piesi, hulajnogowcy, rolkarze...

      • 6 11

      • Taa a na skrzyzowaniach na ulicach kazacmkiwrowczykom przepychac auta

        • 4 3

      • pod warunkiem że skrzyżowania będą spowalniać kierowców do takich samych prędkości

        nie ma równych i równiejszych. jak wam te 20kmh za dużo to należy ograniczyć prędkość w terenie zabudowanym do 10kmh dla wszysykich. i zabierac prawka po przekroczeniu.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane