• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania?

Michał Brancewicz
11 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (362)
aktualizacja: godz. 18:00 (12 lipca 2023)
Codzienność kierowców na Armii Krajowej, wracających po południu na południe Gdańska. Korek nierzadko zaczyna się już przy zjeździe na Chełm. Codzienność kierowców na Armii Krajowej, wracających po południu na południe Gdańska. Korek nierzadko zaczyna się już przy zjeździe na Chełm.

Miasto zleca analizę ruchu dla al. Armii Krajowej i ulic wzdłuż tej trasy. Ma to dać odpowiedź na pytanie, czy w przyszłości powinny powstać estakady na skrzyżowaniu z ul. Łostowicką i Havla. Będzie też rozważana budowa nowych skrzyżowań w ciągu Armii Krajowej.



AKTUALIZACJA, 12.07



W przetargu siedem firm złożyło oferty.

  1. Refunda Maciocha i Wspólnicy z Wrocławia - 110 454 zł
  2. LPW z Katowic - 117 772,50 zł
  3. PM Traffis z Gdańska - 129 150 zł
  4. Grandiens z Kielc - 149 506,50 zł
  5. Biuro Konsultacyjno - Projektowe Inżynierii Drogowej "Trafik" z Gdańska - 156 210 zł
  6. Stadtraum Polska z Poznania - 299 000 zł
  7. Konsorcjum spółek Poldukt Projekt - 498 150 zł

Na skrzyżowaniu Armii Krajowej - Łostowicka powinna powstać:

Temat budowy estakad na al. Armii Krajowej nad ul. Łostowicką i HavlaMapka wraca jak bumerang.

Powód jest prosty, w tym miejscu trasa W-Z najbardziej się korkuje. Rano w stronę centrum, po południu w kierunku obwodnicy.

Wielu kierowców uważa, że budowa estakad, pod które powstały lata temu nasypyMapka, rozwiązałaby ten problem.

Informacje o korkach na Armii Krajowej w Raporcie z Trójmiasta





Pomysł na korki na Armii Krajowej. Drogowcy są za, policja ma wątpliwości. Tekst z 2022 roku Pomysł na korki na Armii Krajowej. Drogowcy są za, policja ma wątpliwości. Tekst z 2022 roku

Drogowcy odpowiadają, że o ile w kierunku obwodnicy powstanie przeprawy byłoby zasadne, o tyle w stronę centrum przesunie jedynie korek na skrzyżowanie z ul. 3 Maja i tam i tak trzeba będzie swoje odstać.

Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z. Tekst z 2020 roku Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z. Tekst z 2020 roku

Teraz DRMG szuka firmy, która przeprowadzi analizę ruchu dla roku 2030. Pomiary natężenia ruchu będą wykonywane w 10 wybranych miejscach.

Miejsca, w których wykonywane będą pomiary natężenia ruchu. Miejsca, w których wykonywane będą pomiary natężenia ruchu.
Na tej podstawie powstanie plan rozbudowy trzech węzłów.

Trzy warianty rozbudowy węzła Armii Krajowej - Łostowicka



Pierwszy dotyczy skrzyżowania al. Armii Krajowej, Łostowickiej i Havla. Należy tu przeanalizować warianty:

  1. Budowa wiaduktu nad skrzyżowaniem al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Vaclava Havla (pasy ruchu w obu kierunkach)
  2. Budowa wiaduktu w kierunku obwodnicy nad skrzyżowaniem al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką (pasy ruchu w kierunku obwodnicy)
  3. Budowa lewoskrętu z al. Armii Krajowej w al. Vaclava Havla poprzez wydłużenie pasa


Powstaną skrzyżowania z Cedrową i Leszczynową?



Analizy ruchu będą również przygotowane dla węzłów al. Armii Krajowej - ul. CedrowaMapka oraz węzła al. Armii Krajowej - LeszczynowaMapka. Obecnie te ulice nie łączą się ze sobą, a jedynie przebiegają nad trasą W-Z.

- Analizy ruchu mają być wykorzystane w  przyszłej koncepcji, która będzie miała na celu wskazanie możliwości i kierunków rozbudowy układu drogowego w okolicy - wyjaśnia Aneta Niezgoda z DRMG. - Ponadto celem analizy jest m.in. wskazanie najkorzystniejszych rozwiązań oraz ustalenie etapowania analizowanych wariantów i dostarczenie danych o ruchu niezbędnych do wymiarowania podstawowych elementów przekroju poprzecznego drogi czy wyboru typów skrzyżowań.

Opinie (362) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    Co wy robicie, przecież wieczne stanie w korkach w drodze na przedmieścia lub galerii handlowej i trąbienie na siebie to jest sens życia mieszkańców południa:) I koniecznie im większe skupisko aut, tym bardziej trzeba tam się pakować samochodem!

    • 24 49

    • (2)

      Co, boli, że nas stać?

      • 9 5

      • swoją drogą ciekawe czy on takimi komentarzami zarabia na chleb czy problem jest bardziej złożony i takie komentarze dostarczają mu po prostu satysfakcji.

        • 0 2

      • Słoju inwazyjny, jeszcze określ swoje getto mianem shadovki resort haha

        • 0 0

    • Kupiłeś już bilet na metro? (2)

      Nie! Nie ma w Gdańsku metra? A tramwaje ciągle się psują i sa zatłoczone? Autobusy stoją w tych samych korkach? No co ty nie powiesz XD

      • 6 1

      • (1)

        W Gdańsku jest SKM, która poza zbyt niskim jak na metro taktem jest naziemnym odpowiednikiem metra.

        • 2 6

        • Ma tylko jedną drobną wadę - nie dociera do 80% mieszkańców.

          • 4 1

  • Moze po prostu niech zrobia ankiete wsrod stojacych w korkach? (10)

    Minimum to powinna powstac estakada w kierunku obwodnicy

    • 53 5

    • Ankieta? (7)

      Mieszkańcy mają decydować? To jest chory pomysł...
      Od decyzji są urzędnicy, zawsze nieomylni i nie ponoszący za nie odpowiedzialności.
      No przecież muszą mieć uzasadnienie do brania pieniędzy za swe etaty.

      • 6 1

      • (4)

        kacper pilnuj parkingu

        • 2 5

        • Pojawił się temat kacpra więc trafiłeś w sedno!!! (2)

          • 0 0

          • Kacper chciał tam zbudować naddźwiękowy tramwaj :) (1)

            • 2 1

            • Ola by chciała pić pod wiaduktem

              Ale na ławeczki już nie starczy

              • 1 1

        • Ola skończ pić

          Bo piszesz z małej litery

          • 1 1

      • podziękuj pisowi że podpisał ustwę o zapomnieniu błędów Covidówych i o braku odpowiedzialności urzędniczej - to wasz kochany pis - zminia prawo pod wariatów , kryminalistów i złodzieji , partaczy i aktualnie alkholików by nie zabierać auta jak masz 1 promil i jesteś z pisu

        • 3 5

      • ankieta już jest w artykule, wystarczy. Budować

        • 0 0

    • Mieszkańcy będą chcieli szybkich dróg wewnętrznych z estakadami (1)

      ale urzędnicy zaczną je rozbierać - już od dawna co innego robią a co innego mówią.
      Jak złapiesz za rękę to dopiero się przyznają - ale tak to nie, najlepiej, żeby nowe obciążenia wchodziły po cichu, żeby ludzie obudzili się z chrząszczami na talerzach ze świadectwami energetycznymi a lody nad morzem tylko na glejt o wycięciu migdałków.
      Zobaczcie, że już szukają urzędników do certyfikatów energetycznych - za chwilę połowa Waszych mieszkań będzie niesprzedawalna a ceny drugiej połowy wystrzelą w kosmos, będziecie utrzymywać kolejnych skorumpowanych biurokratów i płacić kolejne podatki. A infrastruktura? A wciśnie się jakiś kit, że tu np nie można bo białuszka czarna czy coś tam.

      • 6 3

      • Kim są ci mieszkańcy?

        "Szybkie wewnętrzne drogi z estakadami" mamy dokładnie przetestowane w Warszawie. Efekt wszyscy znają.

        • 2 0

  • (19)

    Szkoda, że analiza nie określi zasadności budowy przystanków i buspasów na trasie W-Z. Rozbudową Armii Krajowej napluto w twarz użytkownikom linii 167 czy 168, które zamiast jechać prosto, kręcą jakieś bączki między Jasieniem i Karczemkami. Ale ważne, że samochodziki mają prosto i szeroko.

    • 65 90

    • (2)

      Jakie buspasy skoro jest torowisko

      • 13 6

      • Torowisko na Jasieniu? Coś Ci się chyba pokręciło. (1)

        • 9 4

        • Skrzyżowanie z Havla i Łostowicką na Jasieniu? Chyba coś ci się pokręciło.

          • 1 2

    • (2)

      To powinno powstać x lat temu- przystanki + buspas w okolicy skrzyżowania z Łostowicką aby autobusy omijały korki. Wytrasować linie przyspieszone z Szadółek, Karczemek itd do Węzła Śródmieście i byłaby jakaś atrakcyjna oferta konkurencyjna z samochodem.

      Obecnie jest typowo po Gdańsku, autobusy snują się i kluczą po drogach serwisowych i rondach dookoła AK a potem zamiast szybko dotrzeć do Centrum to jadą po Kartuskiej/Warszawskiej.

      • 24 2

      • zastanawia mnie od lat, dlaczego nie ma kilku linii ekspresowych. zbierałaby z konkretnej dzielnicy pasazerow i do wezła (1)

        w mieście jednak liczy się fakt, żeby mieć jak najdłuższe trasy z ogromną ilością przystanków

        • 10 0

        • Szczególnie teraz, kiedy mamy hulajnogi i zaraz wróci mevo.

          Nawet jak wyjdzie kilometr do ekspresu, nie ma problemu.

          • 0 0

    • (3)

      po środku AK był planowany tramwaj

      • 9 1

      • (2)

        I nadal jest w planach, ale miasto niespecjalnie kwapi się do jego stworzenia.

        • 2 1

        • Jak ludzie mieliby się dostać na przystanki? (1)

          • 0 0

          • Wlacz myslenie

            Przez przejścia podzemne, np. Jak w warszawie, przystanek ratusz Arsenal.

            • 1 1

    • W punkt (1)

      Trafnie. Zbiorkom projektują nie jako alternatywa dla auta, tylko tak, żeby zbierać największe pokrycie przystankami i liniami.

      • 9 0

      • Zbiorkom projektują pod emerytów.

        Nieważne ile będzie jechał, byle od drzwi do drzwi.

        Nie mówię - takie linie też są potrzebne, ale kompletnie nie nadają się do zastąpienia samochodu.

        • 4 0

    • (6)

      Czas na bus z Karczemek do Śródmieścia SKM jadący przez AK

      • 4 1

      • A po co? Jest PKM Kiełpinek. (5)

        • 0 0

        • Ale potem nic.

          Na Jasień z południowej strony AK za daleko.

          • 1 0

        • (3)

          PKM kielpinek jest tylko dla jednego osiedla. Reszta jest skazana na beznadziejne autobusy jadące kartuska

          • 0 0

          • To może lepiej autobus do PKMek (2)

            Kursujący po osiedlu w tą i z powrotem.

            • 1 0

            • (1)

              To już było i się nie sprawdziło. Mieszkańcy nie będą tłuc się do centrum godzinę, już autem szybciej

              • 0 0

              • A autobusem to nie będą się tłuc?

                • 0 0

  • Nowa swietokrzyską (3)

    też analizują od 25 lat :D

    • 87 2

    • ci sami ludzie zajmują się analizą komunikacji miejskiej i zawsze im wychodzi ze linie autobusowe muszą objezdzac

      wszystkie dzielnice

      • 6 1

    • tylko nowa Świętokrzyska to powstanie całkowicie nowej drogi a tu dorobienie estakad

      • 1 2

    • Jak widać ich wyborcom to wystarcza...

      • 3 0

  • (15)

    Jeżeli trzeba zlecać analizę ruchu jak to wygląda w tej okolicy to UM jest totalnie odklejony od rzeczywistości. Może czas zatrudnić mieszkańców do um a nie przypadkowych przyjezdnych z poza Trójmiasta.

    • 183 14

    • Trzeba bo znajomi królika muszą zarobić

      • 18 3

    • spojrzenie (11)

      Do tego jest potrzebny specjalista. "Miejscowy" nie spojrzy na ruch z większej perspektywy, jak jedno skrzyżowanie. Popatrz np jaki sens ma estakada w kierunku miasta, prawie żaden. Wg mnie przeniesie korek dalej do miasta. Jedyny zysk będzie dla skręcających na Chełm, ale to ułamek. Tak mi się wydaje, ale chyba lepiej jak ktoś mądrzejszy się tym zajmie, prawda? Mamy teraz mądrość ludu (kierowaną sondażami) w polityce i dobrze na tym nie wychodzimy.

      • 20 19

      • W Gdańsku mamy same mądrości "specjalistów" i też dobrze na tym nie wychodzimy

        • 18 2

      • (3)

        > Tak mi się wydaje

        Źle ci się wydaje.
        1. Estakada zdejmie ze skrzyzowania większość ruchu wzdluż Armii Krajowej. Umożliwi to wydłużenie świateł w kierunku poprzecznym a zatem udrożnienie Łostowickiej i Havla
        2. Auta zjeżdzające na Chełm Witosa nie będą musiały odstawać dlugich minut w korku
        3. Auta wyjeżdżajace z Gdańska miałby swobodny przelot i bezproblemowy wjazd na obwodnicę

        Argument z przeniesieniem korków jest nietrafiony. Ilość samochodów w nich stojących się nie zmieni (bo niby dlaczego?) a ulży się części kierowców, którzy nie jadą w "korkowych" kierunkach. Szybki odpływ tych aut "na boki" zmniejscy pozostałym sumaryczną ilość czasu spędzoną w korku.

        • 23 4

        • (2)

          To nie jest do końca prawda, że liczba aut nie ulegnie zmianie. Będziemy mieli do czynienia z tzw. popytem indukowanym - zamiast inwestycji w transport publiczny zainwestujmy w estakady, ludzie przyzwyczają się, że autem będzie szybciej i bezkolizyjnie, bo i tak autobus jeździ u nich coraz rzadziej, więc jeszcze więcej aut wjedzie do miasta.

          • 6 13

          • (1)

            Na mojej 17km trasie podróż komunikacją miejską autobus + tramwaj to 1,5 godziny jazdy nie licząc dojścia do miejsc docelowych. Samochód to około 25 minut. Dodatkowo poza godzinami szczytu autobus jedzie co pół godziny a wieczorem raz na godzinę - zakładając że przyjedzie bo często się psują (BP Tour).

            • 4 0

            • Powiedz mi teraz jaka to trasa.

              W 25 minut nie jestem w stanie samochodem dojechać ze Śródmieścia do Havla.

              • 1 6

      • Nie no w szczególności korek od 14 w kierunku Gdańska. Może rusz 4 litery zanim cos napiszesz? Korek sięga do Jasienia a samochody jadą w kierunku Łostowicka, Havla, mało co jedzie do centrum więc nie pisz farmazonów, korek spowodowany jest brakiem możliwości skrętu w prawo i lewo i nie przedłuży niczego do centrum.

        • 12 2

      • Czyli jesteś za dyktaturą?

        To mieszkańcy powinni mieć decydujący głos w sprawie rozbudowy sieci drogowej bo to oni tam mieszkają, oni tracą czas w korkach i to na ich życie to wpływa a nie na życie kogoś mieszkającego daleko stąd, dla kogo propagowanie zwężania ulic będzie tylko kolejnym zleceniem.

        • 8 3

      • Słabe argumenty... Dlaczego każesz stać w korku tym co nie jadą w dół a chcą z Havla skręcić w kierunku obwodnicy? (2)

        Pod estakadami nie musieli by stać na światłach ale ty tego nie ogarniasz..

        • 9 0

        • Bo to jest takie eko.

          • 2 0

        • Ile samochodów jeździ w tym kierunku?

          Jak chcesz robić priorytetem mniejszość kosztem wszystkich, to dajmy priorytet hulajnogom, co się ograniczać?

          • 0 4

      • W warszawie wiele lat temu w ciagu al jerozolimskich wybudowano estakady. U nas jak zwykle myślący inaczej, żeby nienapisac dosadniej. Przez takich ja ty mamy tragiczna komunikację w Gdansku

        • 4 1

    • Prawdopodobnie ta analiza będzie załącznikiem do wniosku o dofinansowanie

      Pewnie po to jest potrzebna.

      • 1 0

    • Plują nam w twarz

      Wybory w przyszłym roku.
      Czas pogonić tę bandę nierobów.

      • 0 0

  • Od dawna, bez fachowych analiz wiadomo

    że estakady na Armii Krajowej są potrzebne. Nasypy i podobno fundamenty w nich już przecież są. Może w końcu...

    • 67 7

  • Sprawa najważniejsza to Ekrany akustyczne... (5)

    Na całej długości AK

    • 14 42

    • (3)

      Po co ekrany koło cmentarza?

      • 11 1

      • bo kazdy chce spokoju po śmierci

        a nie tylko ziuu ziuuu ziuuu

        • 5 0

      • Nie słychać księdza. (1)

        • 2 0

        • Bo najpierw trzeba mu zapłacić, to przemówi.

          • 5 0

    • Budownictwo

      No tak, kupiło się tanio mieszkanie przy głównej drodze i nagle zaczeły odgłosy przeszkadzać i teraz wszyscy mają się zrzucić na ekrany. Nie. Niech mieszkańcy osiedli się zrzucają w czynszy czy czymś tam i budują jak dostaną zgodę.

      • 0 3

  • Odgrzewany temat (9)

    Przecież już dawno temu było to badane i miasto było od zawsze na nie. Wbrew logice i stojący mieszkancom w korkach. I dalej forsują swoje i**otyzmy a korki tak jak były na wz są dalej.

    • 67 7

    • Do tego lobbyści wymyślają jeszcze ścieżkę rowerową zamiast pasa wzdłuż Armii Krajowej (8)

      Oderwani od rzeczywistości i narcystyczni w swoim aktywizmie.

      • 17 5

      • (7)

        Na odcinku, gdzie ta ścieżka rowerowa ma być, i tak nigdy nie ma korka, a pas dla rowerów znacząco ułatwiłby poruszanie się między Chełmem i centrum na rowerze.

        • 2 9

        • (6)

          Taaa już to widzę jak tysiące mieszkańców południa będzie zasuwać codziennie rowerkiem do i z pracy.
          Skończy się jak na Jana z Kolna. Jeden pas na wylotówce przerobiony na jakiś śmieszny DDR aby 5 osób dziennie mogło sobie pojeździć. Służby ratunkowe nie mają jak przejechać? Phi, ważne że jaśnie oświecony rowerzysta ma luksus.
          Lobby rowerowe strasznie się ostatnio panoszy. Pewnie dlatego, że lato. W zimę zawsze znikacie, ciekawe czemu.

          • 6 7

          • Pięknie odwracasz kota ogonem. (4)

            Wcześniej służby mogły przejechać, czy stało tam stado Januszy siedzących pojedynczo w puszkach?

            • 3 5

            • (3)

              Owszem, wcześniej mogli przejechać gdyż był dodatkowy pas, kierowcy mieli możliwość zjechania aby przepuścić służby ratunkowe.
              No ale pojawiło się lobby rowerowe, popłakali jaki to chodnik nierówny i dostali. Cały jeden pas ruchu w stronę Nowego Portu został wyłączony z ruchu, ogrodzony barierkami. I dzięki temu kierowcy nie mają jak przepuścić np karetki.
              Nie wspomnę o tym, że przed "przemianą" korków na tej drodze nie było. Teraz są notorycznie.
              Ile osób korzysta z tej nowiutkiej drogi dla rowerów? 5, w porywach 10 dziennie.
              Brawo rowerzyści, brawo.

              • 4 2

              • Mówisz że ten pas stał pusty i służby mogły nim przejechać? (2)

                To po co miał się taki teren marnować?

                Poza tym, lobby rowerowe nie chce żadnych ścieżek, które i tak kończą jako parkingi. Rowerzystom jest bardzo dobrze w normalnym ruchu na jezdni.

                To płacz kierowczyków że przez nich nie mogą łamać limitów prędkości powoduje powstawanie takich wynalazków.

                A przecież 5-10 rowerów dziennie jest nie do zauważenia, więc czemu nie mają jeździć środkiem jezdni?

                • 2 5

              • (1)

                Nie, posiadając jeden dodatkowy pas ruchu kierowcy mogli zrobić miejsce dla karetki. Teraz nie mogą. Z jednej strony krawężnik, z drugiej barierki.
                Czy to aż tak trudno zrozumieć?

                • 3 2

              • Bardzo trudno. Nie potrafisz wjechać na krawężnik?

                Wyobraź sobie, że nie chcesz przepuścić karetki, a chcesz zaparkować.
                Wtedy i słupki nie przeszkadzają i da się je objechać.

                • 1 2

          • Droga rowerowa na Jana z Kolna wciąż jest zamknięta, więc ciężko by były tam tłumy. Piękne samozaoranie kierowczyków xD

            • 1 2

  • Obiecanki przedwyborcze

    Oni wolą wydać pieniądze na imprezy i promocję a nie żeby pomóc ludziom

    • 58 2

  • Żadnych estakad, wystarczy szeroka droga rowerowa (13)

    W mieście tylko rowery a auta za obwodnicę. Ja jeżdżę rowerem cały rok więc i inni mogą!

    • 15 80

    • ty tak serio ??? (1)

      • 12 1

      • kup se rower i wysiądź ze swojego kopcącego szrota!

        • 2 11

    • To sobie jeździj

      • 13 2

    • A ja jeżdżę samochodem cały rok więc i inni mogą!

      • 11 2

    • (6)

      młody pseudo-mądry. Weź wsadź babcie na rower albo rób zakupy dla 4-osobowejj rodziny rowerkiem. Weź się puknij.

      • 16 3

      • są elektryki! (5)

        • 2 7

        • (4)

          A prąd do elektryków skąd się bierze szanowny panie pseudo eko?
          Przyznajcie w końcu, że w nosie macie tą całą ekologię. Wy po prostu nienawidzicie kierowców.

          • 8 4

          • Z paneli słonecznych, jak 80% samochodów elektrycznych w tej chwili. Inaczej się zwyczajnie nie opłaca. (3)

            Nie kierowców, a Januszy których nie stać na utrzymanie samochodu i kopcą na pół dzielnicy.

            • 2 9

            • (2)

              Z paneli? W Polsce? Gdzie słońca mamy może z cztery miesiące w roku?
              O nie nie nie, prąd do elektryków idzie z kopcących i kompletnie nieekologicznych elektrowni węglowych. Zwłaszcza w zimę.
              Szkoda nawet gadać o tym, że stworzenie jednej tylko baterii do elektryka produkuje tyle zanieczyszczeń co elektrownia węglowa produkuje w parę miesięcy.
              No i to, że nie istnieje aktualnie żaden sposób recyklingu czy utylizacji zużytych baterii. Po prostu się je zakopuje.
              Proszę zapytać Niemców jak im się aktualnie podoba przejście na zieloną energię. Proszę przy okazji zapytać czy podobał im się zeszłoroczny import energii z Francji (atom) i Polski (węgiel) za 200 miliardów euro bo no cóż, eko energia jakoś nie podołała jednej rzeczy. Zimie.

              • 6 3

              • Tak, z paneli. (1)

                Średnio samochód w Polsce robi 20km dziennie, więc nawet zimą nie ma problemu.

                Nie porównuj całej sieci energetycznej do ładowania samochodów. To zupełnie różne rzeczy.

                "Szkoda nawet gadać o tym, że stworzenie jednej tylko baterii do elektryka produkuje tyle zanieczyszczeń co elektrownia węglowa produkuje w parę miesięcy."
                Po pierwsze - kłamiesz.
                Po drugie - dostawa paliwa na stację benzynową produkuje jeszcze więcej zanieczyszczeń.

                • 2 7

              • To śmieszne ze zarzucasz komuś kłamstwo i sam się nim posługujesz.

                "Po drugie - dostawa paliwa na stację benzynową produkuje jeszcze więcej zanieczyszczeń."

                • 1 0

    • Nie będziesz mi życia układał

      • 4 1

    • Dzieci do przedszkola też rowerem wozisz?

      Masz do pracy 30km i jedziesz zimą w deszczu, śniegu i mrozie?
      Czy latem w garniturze bo masz ważne spotkanie? Też rowerem?
      Chłopie ogarnij się

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane