• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy zjadą do podziemi na 3 Maja

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
Przesuń aby
porównać

Całkowita metamorfoza terenu zajmowanego przez dworzec PKS przy ul. 3 MajaMapka wkracza w ostatni etap prac planistycznych - gotowego projektu planu zagospodarowania przestrzennego. Zapisy dokumentu w znacznej mierze opierają się o prezentowaną już dwa lata temu koncepcję właściciela terenu - dewelopera PB Górski. Wprowadzono dodatkowo kilka obostrzeń, które mają zagwarantować wygodę pasażerów autobusów.



Gdzie powinny się znaleźć perony autobusowe PKS?

Właścicielem dworca autobusowego przy ul. 3 Maja od 2012 r. jest Przedsiębiorstwo Budowlane Górski, które modernistyczny gmach wraz z placem manewrowym nabyło dekadę temu za kwotę 10,2 mln zł.

Od samego początku deweloper deklarował chęć zrównania z ziemią istniejącego budynku z lat 70. XX wieku i realizację obiektu usługowego, np. hotelu.

W lipcu 2020 r. przy okazji zmiany granic przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania zaprezentowano wstępną koncepcję nowego dworca PKS wraz z obiektami o funkcji usługowej, biurowej oraz hotelowej.

Przesuń aby
porównać

Plan zagospodarowania na bazie koncepcji właściciela terenu



Zgodnie z tą koncepcją obsługa ruchu pasażerskiego będzie odbywała się pod ziemią, zaś na powierzchni oprócz nowych budynków powstanie plac z osią widokową na fortyfikacje.

Nowy plan zagospodarowania w dużej mierze wykorzystuje to opracowanie i sankcjonuje zarówno proponowane funkcje, jak i utworzenie nowego placu w centralnej części - zajmowanej obecnie przez stanowiska odjazdowe i plac manewrowy.

Wprowadza też (uwzględnione już w koncepcji) jeszcze jedno wejście na teren Hevelianum, które znajdzie na wysokości dzisiejszego wejścia do budynku dworca.

  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.
  • Koncepcja zagospodarowania terenu dworca PKS z 2020 r., która w znacznej mierze przełożyła się na zapisy projektu planu.

Nowy dworzec autobusowy o powierzchni 500 m kw.



W projekcie planu, oprócz dopuszczenia lokalizacji całej infrastruktury transportowej w kondygnacji podziemnej, wprowadzono obostrzenia, które mają zagwarantować minimum komfortu pasażerom autobusów:
  • dworzec autobusowy wraz z zapleczem (kasy, poczekalnia itp.) powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 500 m kw.,
  • w przypadku zlokalizowania dworca pod ziemią wejście do niego powinno być połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
  • plac manewrowy powinien uwzględniać co najmniej 20 miejsc odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż osiem peronów dla podróżnych.

- Usługi nie mogą w żadnym stopniu i na żadnym etapie pogarszać działania funkcji podstawowej [tj. dworca autobusowego - dop. red.], w szczególności wydłużać czasu przemieszczania pieszych pasażerów ani utrudniać wykonania przesiadek - czytamy w karcie terenu projektu planu dla obszaru dworca autobusowego.
Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne. Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne.

Wycofane partery budynków i szeroki chodnik wzdłuż 3 Maja



Oprócz funkcji dworca dopuszczono zabudowę usługową o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. o. czterech do sześciu pięter), przy czym partery budynków od strony ul. 3 Maja będą wycofane względem wyższych kondygnacji o 6 m celem wygospodarowania szerokiego chodnika przed budynkami.

Projekt planu dopuszcza także utworzenie przejścia naziemnego pomiędzy dworcem a peronami tramwajowymi w ciągu ul. 3 Maja.

Budynek, w którym działał PUP, może zostać przekształcony na hotel lub apartamentowiec. Budynek, w którym działał PUP, może zostać przekształcony na hotel lub apartamentowiec.

Mieszkania lub hotel w dawnej siedzibie Urzędu Pracy



W granicach projektu planu uwzględniono również charakterystyczny budynek z czerwonej cegły, w którym znajdował się Powiatowy Urzędu Pracy (ul. 3 Maja 9Mapka).

Projekt planu przewiduje jego dalsze użytkowanie jako obiekt biurowy (w tym na potrzeby urzędników), ale także ewentualną przebudowę na mieszkania lub hotel.

  • Podział obszaru projektu planu na poszczególne tereny funkcjonalne.
  • Zapisy dotyczące zieleni i wody w projekcie planu.
  • Skutki środowiskowe przyjęcia projektu planu.
  • Struktura własności gruntów w rejonie projektu planu.

Dyskusja publiczna, na której zabrakło mieszkańców



Dotychczasowe zainteresowanie mieszkańców projektem planu można określić jako nikłe. Na zdalnej dyskusji publicznej w maju obecni byli wyłącznie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska.

Uwagi do proponowanych zapisów planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 czerwca br. Wszystkie dokumenty oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (296) 10 zablokowanych

  • Działka gdzie znajduje się Dworzec PKS

    powinna zostać odebrana od dewelopera.

    • 11 0

  • spaliny i wysokość autobusów

    Nawet pod chmurką spaliny potrafią przydusić, a co dopiero pod dachem. Do tego autobusy są teraz dosyć wysokie, co widać po obitych nadprożach obecnego dworca.

    • 11 0

  • węzeł przesiadkowy (1)

    Dworzec PKS został zaprojektowany został jako element węzła przesiadkowego (kolej, autobus i tramwaj). Jeden z tych elementów, po uchwaleniu nowego planu, zostanie właśnie usunięty. Nie powinno się chować dworca pod ziemię, bo to nie jest funkcjonalne rozwiązanie. Oczekiwanie na autobus na peronie pełnym spalin, pod ziemią z pewnością stanie się koniecznością pod przymusem, zniechęcającą podróżnych do korzystania z tego miejsca. Czy na dyskusję o nowym planie zaproszono kierowców autobusów i operatorów linii autobusowych? (Oni najlepiej znają możliwości manewrowe swoich wielkich pojazdów na stromych krętych rampach). Dworzec jest dziś bardzo zaniedbany, trwa to od lat, bo właściciel ma inne plany wobec niego. Tak być nie musi. Przykład renowacji dworca autobusowego w Kielcach pokazuje, że architektura z lat 70. ma wielki potencjał. Nie wszystko, co wymyślono 50 lat temu było złe.

    • 12 0

    • W każdym cywilizowanym mieście buduje się takie

      dworce pod ziemią.Żyjesz 20 wiekiem

      • 0 5

  • Znowu jakiś bunkier.

    Czy naprawdę nie ma już w tym naszym grodzie kochanym architektów, którzy mają jeszcze jakieś elementarne poczucie estetyki??

    • 12 2

  • (1)

    To może zaorać całe miasto od razu i oddać pod deweloperke i hotele? Mieszkańców przeniesie się pod ziemie

    • 10 0

    • tak najlepiej dawny zak ,oraz wszystkie urzedy miejskie, urzad wojewodzki zmienic w hotele lub apartamety do wynajecia

      • 0 0

  • Pod ziemią będzie jeden wielki brud i syf, kto to zatwierdził?

    Zawsze tak jest. Zresztą nawet teraz można to zobaczyć w podziemnych przejściach od kas na perony PKSu.

    • 9 0

  • A może ktoś się przyjrzy jakie osoby i jakie fortuny stoją za największymi deweloperami. Chyba jednak nie. Wszyscy się boją lub mają inny powód by nie zauważać...

    • 5 0

  • Ten dworzec PKS był o wiele za mały a teraz zrobił się wręcz mikroskopijny -za to dewelo[per zadowolony z siebie i zysków

    • 8 0

  • To, że plan zagospodarowania pisze deweloper, to w Gdańsku oczywistość

    Dziwne, że tu to jawnie przyznają. To że na dyskusję z bucami z BRG nikt nie przychodzi to też oczywiste - te dyskusje są jałowe, nikt mieszkańców nie słucha, co najwyżej ich Grzelak obraża pasąc swoje ego.

    • 6 0

  • Gdański standard - sprzedać, nie dbać, niszczyć, a potem biadolić jakie zaniedbane

    i wtedy wchodzi deweloper z "rewitalizacją". Aż dziw że ten dworzec jeszcze nie spłoną.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane