- 1 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (220 opinii)
- 2 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (48 opinii)
- 3 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (108 opinii)
- 4 Biegli zbadali list Grzegorza B. (186 opinii)
- 5 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (322 opinie)
- 6 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (365 opinii)
Autobusy zjadą do podziemi na 3 Maja
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3189/750x0/3189361-Koncepcja-zagospodarowania-terenu-dworca-PKS-z-2020-r-oraz-istniejacy-stan.webp)
porównać
Całkowita metamorfoza terenu zajmowanego przez dworzec PKS przy ul. 3 Maja wkracza w ostatni etap prac planistycznych - gotowego projektu planu zagospodarowania przestrzennego. Zapisy dokumentu w znacznej mierze opierają się o prezentowaną już dwa lata temu koncepcję właściciela terenu - dewelopera PB Górski. Wprowadzono dodatkowo kilka obostrzeń, które mają zagwarantować wygodę pasażerów autobusów.
Od samego początku deweloper deklarował chęć zrównania z ziemią istniejącego budynku z lat 70. XX wieku i realizację obiektu usługowego, np. hotelu.
W lipcu 2020 r. przy okazji zmiany granic przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania zaprezentowano wstępną koncepcję nowego dworca PKS wraz z obiektami o funkcji usługowej, biurowej oraz hotelowej.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3189/750x0/3189360-Koncepcja-zagospodarowania-terenu-dworca-PKS-z-2020-r-oraz-istniejacy-stan.webp)
porównać
Plan zagospodarowania na bazie koncepcji właściciela terenu
Zgodnie z tą koncepcją obsługa ruchu pasażerskiego będzie odbywała się pod ziemią, zaś na powierzchni oprócz nowych budynków powstanie plac z osią widokową na fortyfikacje.
Nowy plan zagospodarowania w dużej mierze wykorzystuje to opracowanie i sankcjonuje zarówno proponowane funkcje, jak i utworzenie nowego placu w centralnej części - zajmowanej obecnie przez stanowiska odjazdowe i plac manewrowy.
Wprowadza też (uwzględnione już w koncepcji) jeszcze jedno wejście na teren Hevelianum, które znajdzie na wysokości dzisiejszego wejścia do budynku dworca.
Nowy dworzec autobusowy o powierzchni 500 m kw.
W projekcie planu, oprócz dopuszczenia lokalizacji całej infrastruktury transportowej w kondygnacji podziemnej, wprowadzono obostrzenia, które mają zagwarantować minimum komfortu pasażerom autobusów:
- dworzec autobusowy wraz z zapleczem (kasy, poczekalnia itp.) powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 500 m kw.,
- w przypadku zlokalizowania dworca pod ziemią wejście do niego powinno być połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
- plac manewrowy powinien uwzględniać co najmniej 20 miejsc odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż osiem peronów dla podróżnych.
- Usługi nie mogą w żadnym stopniu i na żadnym etapie pogarszać działania funkcji podstawowej [tj. dworca autobusowego - dop. red.], w szczególności wydłużać czasu przemieszczania pieszych pasażerów ani utrudniać wykonania przesiadek - czytamy w karcie terenu projektu planu dla obszaru dworca autobusowego.
Wycofane partery budynków i szeroki chodnik wzdłuż 3 Maja
Oprócz funkcji dworca dopuszczono zabudowę usługową o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. o. czterech do sześciu pięter), przy czym partery budynków od strony ul. 3 Maja będą wycofane względem wyższych kondygnacji o 6 m celem wygospodarowania szerokiego chodnika przed budynkami.
Projekt planu dopuszcza także utworzenie przejścia naziemnego pomiędzy dworcem a peronami tramwajowymi w ciągu ul. 3 Maja.
Mieszkania lub hotel w dawnej siedzibie Urzędu Pracy
W granicach projektu planu uwzględniono również charakterystyczny budynek z czerwonej cegły, w którym znajdował się Powiatowy Urzędu Pracy (ul. 3 Maja 9
Projekt planu przewiduje jego dalsze użytkowanie jako obiekt biurowy (w tym na potrzeby urzędników), ale także ewentualną przebudowę na mieszkania lub hotel.
Dyskusja publiczna, na której zabrakło mieszkańców
Dotychczasowe zainteresowanie mieszkańców projektem planu można określić jako nikłe. Na zdalnej dyskusji publicznej w maju obecni byli wyłącznie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska.
Uwagi do proponowanych zapisów planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 czerwca br. Wszystkie dokumenty oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej BRG.
Miejsca
Opinie (296) 10 zablokowanych
-
2022-06-04 06:54
to jakiś żart, 500 m kwadratowych dworzec to wielkość połowy działki budowlanej pod dom jednorodzinny
- 3 0
-
2022-06-04 07:20
Bosze...
Tylko nie Górski i te jego tandetne wypociny
- 5 1
-
2022-06-04 07:35
Dotychczas uczciwy człowiek mógł wracając z PUP usiąść z kolegami na murku i napić się wódeczki. A teraz co będzie? Wszystko pod bogoli!
- 1 2
-
2022-06-04 10:41
sprzedają resztki centrum miasta deweloperowi. będzie prywatny hotel.
takie wały jakie odchodza w gdąńsku i warszawie to chyba nigdzie w polsce.
- 3 0
-
2022-06-04 14:23
Dla fanów autobusów pod ziemią.
Za kilka lat zastąpią je elektryki. A te, jak się zapalą, są nie do ugaszenia. I tak będzie tak długo, jak długo w bateriach będzie metaliczny lit.
- 4 1
-
2022-06-05 14:46
Wałki i wałeczki gdańskich decdentów
- 1 0
-
2022-06-05 21:27
A kto z Was napisał już do p. Rosiak
Hej,
myślę, że warto byłoby podzielić się swoimi przemyśleniami z p. Rosiak z BRG. Ja już to zrobiłem. Też napiszcie mejla. Nie wiem czy BRG będzie czytać artykuły na trojmiasto.pl Rozwiązanie z Poznania przypadło mi do gustu. Zadaszone, a na świeżym powietrzu. JEst gdzie zaparkować auta w centrum handlowym.
Pozdro,- 1 0
-
2022-06-05 21:45
Beznadziejny projekt. Noc więcej.
Można się postarać bardziej.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.