- 1 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (267 opinii)
- 2 Będzie pył, nie będzie premii? (65 opinii)
- 3 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (60 opinii)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (110 opinii)
- 5 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (131 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (41 opinii)
Autobusy zjadą do podziemi na 3 Maja
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3189/750x0/3189361-Koncepcja-zagospodarowania-terenu-dworca-PKS-z-2020-r-oraz-istniejacy-stan.webp)
porównać
Całkowita metamorfoza terenu zajmowanego przez dworzec PKS przy ul. 3 Maja wkracza w ostatni etap prac planistycznych - gotowego projektu planu zagospodarowania przestrzennego. Zapisy dokumentu w znacznej mierze opierają się o prezentowaną już dwa lata temu koncepcję właściciela terenu - dewelopera PB Górski. Wprowadzono dodatkowo kilka obostrzeń, które mają zagwarantować wygodę pasażerów autobusów.
Od samego początku deweloper deklarował chęć zrównania z ziemią istniejącego budynku z lat 70. XX wieku i realizację obiektu usługowego, np. hotelu.
W lipcu 2020 r. przy okazji zmiany granic przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania zaprezentowano wstępną koncepcję nowego dworca PKS wraz z obiektami o funkcji usługowej, biurowej oraz hotelowej.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3189/750x0/3189360-Koncepcja-zagospodarowania-terenu-dworca-PKS-z-2020-r-oraz-istniejacy-stan.webp)
porównać
Plan zagospodarowania na bazie koncepcji właściciela terenu
Zgodnie z tą koncepcją obsługa ruchu pasażerskiego będzie odbywała się pod ziemią, zaś na powierzchni oprócz nowych budynków powstanie plac z osią widokową na fortyfikacje.
Nowy plan zagospodarowania w dużej mierze wykorzystuje to opracowanie i sankcjonuje zarówno proponowane funkcje, jak i utworzenie nowego placu w centralnej części - zajmowanej obecnie przez stanowiska odjazdowe i plac manewrowy.
Wprowadza też (uwzględnione już w koncepcji) jeszcze jedno wejście na teren Hevelianum, które znajdzie na wysokości dzisiejszego wejścia do budynku dworca.
Nowy dworzec autobusowy o powierzchni 500 m kw.
W projekcie planu, oprócz dopuszczenia lokalizacji całej infrastruktury transportowej w kondygnacji podziemnej, wprowadzono obostrzenia, które mają zagwarantować minimum komfortu pasażerom autobusów:
- dworzec autobusowy wraz z zapleczem (kasy, poczekalnia itp.) powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 500 m kw.,
- w przypadku zlokalizowania dworca pod ziemią wejście do niego powinno być połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
- plac manewrowy powinien uwzględniać co najmniej 20 miejsc odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż osiem peronów dla podróżnych.
- Usługi nie mogą w żadnym stopniu i na żadnym etapie pogarszać działania funkcji podstawowej [tj. dworca autobusowego - dop. red.], w szczególności wydłużać czasu przemieszczania pieszych pasażerów ani utrudniać wykonania przesiadek - czytamy w karcie terenu projektu planu dla obszaru dworca autobusowego.
Wycofane partery budynków i szeroki chodnik wzdłuż 3 Maja
Oprócz funkcji dworca dopuszczono zabudowę usługową o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. o. czterech do sześciu pięter), przy czym partery budynków od strony ul. 3 Maja będą wycofane względem wyższych kondygnacji o 6 m celem wygospodarowania szerokiego chodnika przed budynkami.
Projekt planu dopuszcza także utworzenie przejścia naziemnego pomiędzy dworcem a peronami tramwajowymi w ciągu ul. 3 Maja.
Mieszkania lub hotel w dawnej siedzibie Urzędu Pracy
W granicach projektu planu uwzględniono również charakterystyczny budynek z czerwonej cegły, w którym znajdował się Powiatowy Urzędu Pracy (ul. 3 Maja 9
Projekt planu przewiduje jego dalsze użytkowanie jako obiekt biurowy (w tym na potrzeby urzędników), ale także ewentualną przebudowę na mieszkania lub hotel.
Dyskusja publiczna, na której zabrakło mieszkańców
Dotychczasowe zainteresowanie mieszkańców projektem planu można określić jako nikłe. Na zdalnej dyskusji publicznej w maju obecni byli wyłącznie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska.
Uwagi do proponowanych zapisów planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 czerwca br. Wszystkie dokumenty oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej BRG.
Miejsca
Opinie (296) 10 zablokowanych
-
2022-06-03 16:38
Przerobić skrzyżowania i wywalić wszystkie samochody
Na 3 maja. Przed dworcem PKP jedynie komunikacja tramwaje i deptak.
- 2 4
-
2022-06-03 17:37
Budynek urzędu pracy to dawna szkoła
wojskowa,która ukończył znany na całym świecie feldmarszałek Erwin Rommel .Ciekawostką jest że ukończył ja z bardzo słabymi ocenami.Ot lis ostatniej ławki i unikania nauki.Później lis pustyni
- 6 0
-
2022-06-03 18:45
to jest kpina kto pozwolił na zakup prywaciarzowi takiego terenu w centrum Gdańska? ile dał pod stołem (1)
najgorsze rozwiązanie to podziemny dworzec- tłum , smród a niech coś się stanie to nie będzie jak uciec
- 9 1
-
2022-06-04 01:15
Obrażasz imię.zmarłego.... (zabitego)
- 0 0
-
2022-06-03 21:53
Nie rozumiem po co tutaj coś zmieniać ?
Na chwilę obecną, jest to jeden z niewielu dworców w Polsce, gdzie można spokojnie kręcić filmy o światłych czasach PRL. Zawsze to może się przydać, po co budować makiety filmowe kiedyś w przyszłości.
Gduńsk niech się trzyma swojej starówki, Motławy i Neptuna, turyści i tak nic więcej nie oczekują od tego miasta.
Kończąc. Po co zmieniać coś do czego wszyscy się przyzwyczaili ?- 5 1
-
2022-06-03 22:07
Tak to jest w zwyczaju, że Deweloper zawsze zarobi na Mieście.
- 8 0
-
2022-06-04 00:04
Pięknie
Ale my mamy bardzo ładny dworzec PKS, taki z lat 80 tych. Nikt takiego nie ma :) Mogliby tam kolejną część Misia nakręcić
- 0 3
-
2022-06-04 00:33
cokolwiek zrobia z tym budynkiem bedzie dobrze (1)
gorzej juz byc nie moze
- 1 4
-
2022-06-04 01:10
Znając życie i gdański władze gorzej być może...
- 2 0
-
2022-06-04 01:12
W zamian za wyremontowanie syfu który musi być wyremontowany zabudujemy pół placu. Taki deal po gdańsku.
- 6 0
-
2022-06-04 05:47
Co za klocek?!
W Gda królują dwa typy rozwiązań architektonicznych: betonoza i klockownia. Zabudowa w propozycji z wydzielonym nie wiadomo po co wewn.placem to koszmarek. Hala dworcowa z poczekalnią powinna być na poziomie jak obecnie a podjazdy jeśli zadaszone to z łukami lub filarami otwartymi dla lekkosci i podobienstwa z dworcem PKP. Kondygnscja wyższa na pewno na jakieś restauracje i szybkiej obsługi bary, których w tej części nie ma plus miejsca odpoczynku dla podróżnych z widokiem na dworzec pkp. Takie tarasowe rozwiązanie. Mamy "inteligentne" i tanie materiały więc można zrobić otwierany sezonowo dach z opcją magazynowania energii. Parking podziemny jak najbardziej dla autobusów oczekujących i pasażerów, tylko trzeba sprawdzić czy nie będzie zalewane przy okazji małej burzy. Deweloper powinien skonsultować rozwiązanie bo na tej propozycji to ani deweloper nie za bardzo skorzysta przez zły fame, ok może jak zrobi kolejny hotel ale to się nie za bardzo sprawdziło w przypadku Pg4 a na rozwiązanie trzeba patrzeć w perspektywie co za 20 lat itp. Budynek powinien być nowoczesny ze sznytem tradycji czyli cegła ale do adaptacji dla pojazdów elektrycznych i ewentualnie np.taksówek powietrznych. Nie wiem dlaczego mało daje się wiary w pomysły młodych ludzi architektów z wizją, tylko dla klockoproduktorów. Stać nas przecież na nowoczesny i ładny dworzec.PS. Nie jestem architektem tylko pasażerką korzystająca czasem z tego dworca.
- 2 0
-
2022-06-04 06:30
Funkcja Dworca Autobusowego najważniejsza
Patrząc obiektywnie, to Dworzec powinien zajmować zarówno podziemie i obecny poziom. Dwadzieścia miejsc odstawczych to za mało - wystarczy policzyć ile autobusów tam codziennie się znajduje. Hotel i prywatne interesy PB Górski tam nie mają prawa zdominować zabudowy. Skandal, skończy się jak w innych tego typu "ulepszeniach" - ścisk i fetor. Interes dewelopera najważniejszy... Parodia!
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.