• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez drugiego tunelu przy dworcu w Gdyni

Michał Sielski
11 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na tym skrzyżowaniu łatwo zmienić kierunek jazdy tylko w świąteczne dni, gdy ruch jest niewielki. Poza tymi chwilami takie manewry powodują duże korki, a przede wszystkim niebezpieczne sytuacje. Na tym skrzyżowaniu łatwo zmienić kierunek jazdy tylko w świąteczne dni, gdy ruch jest niewielki. Poza tymi chwilami takie manewry powodują duże korki, a przede wszystkim niebezpieczne sytuacje.

Jedno z najtrudniejszych skrzyżowań w Gdyni, a może i w całym Trójmieście, w końcu doczeka się zapowiadanej od siedmiu lat przebudowy. Splot ul. 10 Lutego, Dworcowej i Podjazd zobacz na mapie Gdyni będzie łatwiejszy do pokonania dla kierowców aut i rowerzystów. Zrezygnowano już z planów budowy tunelu i kładki pieszo-rowerowej.



Czy w Trójmieście są skrzyżowania, które trudno się przejeżdża?

Przebudowa skrzyżowania przy dworcu znalazła się w tegorocznym planie budżetowym Gdyni. Ale to jeszcze niczego nie przesądza, bo tak samo było przed rokiem czy przed dwoma laty. Inwestycja ciągle była jednak odkładana. Raz wstrzymywały ją inne remonty i urzędnicy nie chcieli fundować kierowcom korków w kolejnej części miasta, innym razem projekt przejazdu dla rowerzystów i kłopoty z jego zaprojektowaniem.

Czytaj więcej: Tunel czy kładka dla rowerzystów w centrum Gdyni?

Teraz po raz pierwszy wszystko wskazuje, że inwestycja w końcu doczeka się realizacji. Wprawdzie znalazła się na liście wojewody pomorskiego, który może dofinansować przebudowę kwotą w wysokości 3 mln zł, ale jest to mało realne.

Zbudujemy, nawet bez dofinansowania

- Skrzyżowanie jest jedynie na wstępnej liście wniosków rozpatrzonych, które zakwalifikowały się formalnie. Jest jednak na dalekim miejscu i w zasadzie bez szansy na dofinansowanie z tzw. schetynówki. Wynika to z charakteru inwestycji, którą wykonujemy samodzielne, a w przypadku dofinansowania premiowane punktowo były inwestycje międzygminne. W przypadku skrzyżowania w centrum miasta, nie ma możliwości połączenia sił z sąsiadami - wyjaśnia Sebastian Drausal, rzecznik prasowy gdyńskiego magistratu.
Urzędnicy nie mają jednak wyjścia, więc inwestycję zrealizują nawet samodzielnie. Także dlatego, że ruch na skrzyżowaniu - które wcześniej pokonywało nawet kilkaset samochodów w ciągu godziny - zwiększył się po przebudowie pobliskiego splotu ul. 10 Lutego i 3 Maja, gdzie wyznaczono kontrapas dla rowerzystów.

Łatwiej dla jadących samochodami i rowerami

Niewątpliwie planujemy zakończenie inwestycji w tym roku
Skrzyżowanie przy dworcu nastręcza bowiem kierowcom sporo problemów. Niełatwo skręcić w lewo z ul. Podjazd w Dworcową, a także wyjechać z ul. Dworcowej w 10 Lutego. Po zmianie geometrii oraz dodaniu dodatkowych pasów będzie to znacznie łatwiejsze. Także dlatego, że planowana jest tam sygnalizacja świetlna. Łatwiej też będzie dojechać do centrum rowerzystom.

- Aktualnie opracowywany jest projekt budowy ciągu pieszo-rowerowego pod istniejącym wiaduktem w ul. Podjazd. Jego pierwsza wersja gotowa ma być na 20 stycznia. Później żmudny proces dopracowania i pozwoleń na budowę. Niewątpliwie planujemy rozpoczęcie inwestycji w tym roku - dodaje Sebastian Drausal.
Tym samym upadł pomysł wykonania kładki pieszo-rowerowej lub dodatkowego przebicia przez tunel dla rowerzystów. Na przeszkodzie stanęły koszty, ale też niepewność kolejarzy, czy nie spowoduje to uszkodzeń w infrastrukturze niezbędnej do ruchu pociągów. Na jednym ze spotkań pracownicy PKP nieśmiało zasugerowali bowiem, że nie mają konkretnej wiedzy, w jakich dokładnie miejscach przebiegają przewody. Ich przełożenie, albo - co gorsza - uszkodzenie, byłoby bardzo skomplikowane. Zdecydowano się więc na poszerzenie istniejącego wiaduktu.

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • rondo

    najłatwiej będzie ustawić znaki o rondzie i po kłopocie, bez przebudowy i dużo niższe koszty

    • 11 1

  • Światła = korek!!! Tam lepsze będzie rondo!

    • 11 1

  • Rzecznik Praw Obywatelskich prowadzi postępowanie wobec Gdyni w temacie tego tekstu (1)

    Witam, w tym temacie informuję, że Rzecznik Praw Obywatelskich Prowadzi postępowanie wobec miasta Gdyni w przedmiocie nieprzestrzega nia praw obywateslkich w kwestii braku możiwości przejścia z ulicy Śląskiej do ulicy 10 Lutego. Rzecznik stwierdził , że miasta Gdynia łamie prawa osób poruszących się na wózku w ten sposób , że przez brak rozwiązań technicznych uniemożliwia przejazd wózkiem inwalidzkim z ul. Ślęskiej do ulicy 10 Lutego . Nie ma możliwości przejazdu z ulicy Śląskiej do centrum Gdyni .

    • 6 6

    • Ja w to niewierze

      Wiesz ile jest takich miejsc gdzie ludzie sprawni nie moga przejsc a co dopiero Inwalidzi?
      No tak ale niektorym juz sie w pupach poprzewracalo.

      • 5 3

  • dać tam rondo i po kłopocie

    • 4 1

  • (4)

    Żenada. Jak to jest nowoczesne miasto to ja jestem Chińska cesarzowa .

    • 13 3

    • W marketingu...

      UM Gdynia miasto Gdynia to szczyt nowoczesności współczesnego świata.

      • 6 2

    • (1)

      nie asia tylko Azja. Jesteśmy w Polsce i piszmy po polsku a nie po angielsku ;)

      • 1 5

      • ona pisze po amerykańsku

        • 0 0

    • witamy Cesarzową uniżenie

      wedle życzenia

      • 1 3

  • RONDO

    tam powinno być rondo, z każdej strony byłby spokojny wjazd i zjazd.

    • 8 1

  • rondo (1)

    Brak wypowiedzi specjalistów drogowców .Loby rowerowe pragnie kładkie lub tunel Problem należy rozwiązać kompleksowo Obecnie jest fatalnie Panie Prezydencie

    • 7 1

    • Zróbcie dobrze kręcidupkom w rajstopach

      to będzie jeszcze fatalniej. Przykład: 3 Maja - jak kiedyś na tym całym kontrabasie, tfu, konrapasie zobaczę cyklistę, to mu chyba pamiątkową fotkę zrobię.

      • 5 1

  • Mapka (2)

    Mapka projektu ? Konsultacje społeczne ? Urzędnicy nie są nieomylni - vide Węzeł Maksymiliana...

    • 5 4

    • a jakie kompetencje ma społeczeństwo (1)

      w planowaniu infrastruktury drogowej?

      urzędnicy nie wydają opini, oni zasięgają opinii to druga rzecz.

      konsultować można ale nie wszystko się nadaje do konsultacji,
      np nie można konsultować systemu podatkowego
      bo społeczeńśtwo nie ma kompetencji i zrozumienia w tej kwesti
      itd. itd.

      • 1 2

      • wielu mieszkańców korzystających z tego rejonu miasta dysponuje wystarczającymi

        kompetencjami, by być partnerami formalnie przygotowanych ekspertów.

        Eksperci często nie rozumieją, że miasto trzeba planować z myślą o warunkach ruchu ludzi, a nie wyłącznie pojazdów.

        Niektórym trudno przychodzi do głowy prosty fakt, ze samochód nie jest jedynym, a na pewno nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście.

        • 0 0

  • Rondo

    Idealne miejsce na rondo, aż się prosi...

    • 6 1

  • rondo rondo i tylko rondo

    to nie tylko tanie rozwiązanie ale skuteczne no i bezpieczne. ciężko zrozumieć skąd taki opór przez najprostszymi rozwiązaniami?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane