• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez drugiego tunelu przy dworcu w Gdyni

Michał Sielski
11 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na tym skrzyżowaniu łatwo zmienić kierunek jazdy tylko w świąteczne dni, gdy ruch jest niewielki. Poza tymi chwilami takie manewry powodują duże korki, a przede wszystkim niebezpieczne sytuacje. Na tym skrzyżowaniu łatwo zmienić kierunek jazdy tylko w świąteczne dni, gdy ruch jest niewielki. Poza tymi chwilami takie manewry powodują duże korki, a przede wszystkim niebezpieczne sytuacje.

Jedno z najtrudniejszych skrzyżowań w Gdyni, a może i w całym Trójmieście, w końcu doczeka się zapowiadanej od siedmiu lat przebudowy. Splot ul. 10 Lutego, Dworcowej i Podjazd zobacz na mapie Gdyni będzie łatwiejszy do pokonania dla kierowców aut i rowerzystów. Zrezygnowano już z planów budowy tunelu i kładki pieszo-rowerowej.



Czy w Trójmieście są skrzyżowania, które trudno się przejeżdża?

Przebudowa skrzyżowania przy dworcu znalazła się w tegorocznym planie budżetowym Gdyni. Ale to jeszcze niczego nie przesądza, bo tak samo było przed rokiem czy przed dwoma laty. Inwestycja ciągle była jednak odkładana. Raz wstrzymywały ją inne remonty i urzędnicy nie chcieli fundować kierowcom korków w kolejnej części miasta, innym razem projekt przejazdu dla rowerzystów i kłopoty z jego zaprojektowaniem.

Czytaj więcej: Tunel czy kładka dla rowerzystów w centrum Gdyni?

Teraz po raz pierwszy wszystko wskazuje, że inwestycja w końcu doczeka się realizacji. Wprawdzie znalazła się na liście wojewody pomorskiego, który może dofinansować przebudowę kwotą w wysokości 3 mln zł, ale jest to mało realne.

Zbudujemy, nawet bez dofinansowania

- Skrzyżowanie jest jedynie na wstępnej liście wniosków rozpatrzonych, które zakwalifikowały się formalnie. Jest jednak na dalekim miejscu i w zasadzie bez szansy na dofinansowanie z tzw. schetynówki. Wynika to z charakteru inwestycji, którą wykonujemy samodzielne, a w przypadku dofinansowania premiowane punktowo były inwestycje międzygminne. W przypadku skrzyżowania w centrum miasta, nie ma możliwości połączenia sił z sąsiadami - wyjaśnia Sebastian Drausal, rzecznik prasowy gdyńskiego magistratu.
Urzędnicy nie mają jednak wyjścia, więc inwestycję zrealizują nawet samodzielnie. Także dlatego, że ruch na skrzyżowaniu - które wcześniej pokonywało nawet kilkaset samochodów w ciągu godziny - zwiększył się po przebudowie pobliskiego splotu ul. 10 Lutego i 3 Maja, gdzie wyznaczono kontrapas dla rowerzystów.

Łatwiej dla jadących samochodami i rowerami

Niewątpliwie planujemy zakończenie inwestycji w tym roku
Skrzyżowanie przy dworcu nastręcza bowiem kierowcom sporo problemów. Niełatwo skręcić w lewo z ul. Podjazd w Dworcową, a także wyjechać z ul. Dworcowej w 10 Lutego. Po zmianie geometrii oraz dodaniu dodatkowych pasów będzie to znacznie łatwiejsze. Także dlatego, że planowana jest tam sygnalizacja świetlna. Łatwiej też będzie dojechać do centrum rowerzystom.

- Aktualnie opracowywany jest projekt budowy ciągu pieszo-rowerowego pod istniejącym wiaduktem w ul. Podjazd. Jego pierwsza wersja gotowa ma być na 20 stycznia. Później żmudny proces dopracowania i pozwoleń na budowę. Niewątpliwie planujemy rozpoczęcie inwestycji w tym roku - dodaje Sebastian Drausal.
Tym samym upadł pomysł wykonania kładki pieszo-rowerowej lub dodatkowego przebicia przez tunel dla rowerzystów. Na przeszkodzie stanęły koszty, ale też niepewność kolejarzy, czy nie spowoduje to uszkodzeń w infrastrukturze niezbędnej do ruchu pociągów. Na jednym ze spotkań pracownicy PKP nieśmiało zasugerowali bowiem, że nie mają konkretnej wiedzy, w jakich dokładnie miejscach przebiegają przewody. Ich przełożenie, albo - co gorsza - uszkodzenie, byłoby bardzo skomplikowane. Zdecydowano się więc na poszerzenie istniejącego wiaduktu.

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • kiedy w końcu napiszecie o tegorocznym tragicznym budżecie Gdyni (2)

    Mieszkańcy mają prawo wiedzieć o gigantycznym spadku dochodów miasta i tragicznie niskim budżecie na inwestycje

    • 14 2

    • ale o co chodzi? (1)

      • 1 0

      • Chodzi o to, że co roku na początku stycznia był artykuł o budżecia miasta na bieżący rok

        W tym roku nic jeszcze nie napisali a budżet uchwalono pod koniec grudnia. Jeszcze chyba nigdy w historii nie było takiego spadku dochodów miasta

        • 1 1

  • Szczerze mowiac to w dzisiejszych czasach projektowac drogi i nie uwzgledniac ruchu pieszego i rowerowego to troche wstyd.

    Ciekawe, ze drogi ponad sto lat temu powstaly z inicjatywy rowerzystow a teraz samochody chca zawlaszczac cala przestrzen...

    • 7 10

  • Ciekawe

    Nie można wykopać tunelu pieszo/rowerowego z jednej lub drugiej strony bo PKP nie wie jest co pod ziemią ale poszerzyć można?
    To tylko ściemnianie, skończy sie na zamknięciu jednego pasa w jedną i drugą stronę przerobienia na ścieżkę rowerową i chodnik plus zamontowanie zostaną światła.

    • 5 0

  • Rowerzyści górą (2)

    Fajnie się jeździ rowerem, bo to bez korków i naturalny air condition, ale bez przesady - nie może 50 rowerzystów trząść całą strukturą budowy dróg i chodników
    - tak się dzieje np. w Gdyni.
    Pozdrawiam

    • 16 4

    • najfajniej Morską w stronę centrum

      tak jak w zeszłą środę, jedzie sobie dwóch pajaców, jeden obok drugiego, godzina 16 z groszem, za nimi kor jak ta lala, obok, trawnik a dalej pusta ściecha rowerowa !!

      mogę jeździć ściechą ?
      zmieszczę się tam
      skoro pedalarze wolą tamować ruch na ulicy (rozumiem gdyby jechali te 50km/h)

      • 3 1

    • rowerzyści proponują w tym miejscu bezkolizyjną kładkę w kierunku alei 17 grudnia

      Chyba masz kłopoty z kojarzeniem faktów.

      Jak na razie lobby samochodowo-parkingowo-infrastrukturalne forsuje projekty tworzenia przewymiarowanej infrastruktury dla pojazdów, traktując potrzeby pieszych i rowerzystów w ostatniej kolejności.

      • 0 0

  • Rowerzyści p a n o s z ą s i ę !! (1)

    Niestety rowerzyści jeżdżą szybko i nieostrożnie po chodnikach. Gdzie jest Straż Miejska i Policja? Przepis mówi: jeśli chodnik przebiega wzdłuż jezdni, na której dozwolona jest jazda z prędkością do 50 km/h wtedy rowerzysta nie może jechać po chodniku , jeśli nie ma na nim ścieżki rowerowej. Musi jechać po jezdni i dlatego prezydent Szczurek wyznaczył część jezdni ul. 3go Maja dla nich. Strach z dziećmi chodzić po Gdyńskich chodnikach, o osobach starszych narażonych na kontuzję po kolizji z mknącym rowerzystą nie wspomnę.

    • 10 1

    • Luizo, rozumiem, że z podobną energią będziesz walczyć o egzekwowanie prawa

      wobec kierowców samochodów parkujących nieprawidłowo na chodnikach.

      Pamiętaj także o tych, którzy za nic mają ograniczenia prędkości.

      Jak na razie to jakością refleksji się nie popisałaś.

      • 0 0

  • Ważniejsze jest bezkolizyjne na Wiśniewskiego w kierunku Obłuża

    Dworcową można by wpuścić pod ziemię, wtedy skrzyżowanie byłoby prostsze.
    Jednak duze korki się robią na Wiśniewskiego w pobliżu Trasy Kwiatkowskiego, tam powinno być skrzyżowanie bezkolizyjne - zamiast tych świateł.

    • 2 0

  • Zróbcie tam rondo

    I będzie po problemie

    • 4 1

  • (1)

    Kontrpas dla rowerzystów na 3 maja to popis intelektu i myśli inżyniersko- urbanistycznej urzedników pana Szczurka. To powinno byc zgłoszone do księgi rekordów głupoty urzędniczej.

    • 15 3

    • to że próbujesz stygmatyzować słabszych uczestników ruchu to już wiemy

      co proponujesz?

      Miasto nie dbające o pieszych i rowerzystów to miasto pełne konfliktów o przestrzeń do parkowania i kierowców nacierających na siebie w sytuacjach konfliktowych: niekiedy z łomami w dłoniach.

      • 0 0

  • "skrzyżowanie (...) doczeka się zapowiadanej od siedmiu lat przebudowy"

    To cudownie.
    A co z rewitalizacją ulic Opata Hackiego i Zamenhofa?
    Obiecujecie ją od blisko dekady i wciąż kończy się na gadaniu!

    • 4 0

  • lewoskręty, prawoskręty (1)

    i buspasy - nazywam się stępa i wszystko jasne.

    • 3 2

    • jak na razie to masz trudności ze zrozumieniem źródeł trudności poruszania się samochodem po mieście

      wyobraź sobie miasto, w którym wszyscy rowerzyści i pasażerowie autobusów i trolejbusów wsiadają do samochodów i próbują jednocześnie dojechać do pracy.

      Może coś skumasz.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane