• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez drugiego tunelu przy dworcu w Gdyni

Michał Sielski
11 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na tym skrzyżowaniu łatwo zmienić kierunek jazdy tylko w świąteczne dni, gdy ruch jest niewielki. Poza tymi chwilami takie manewry powodują duże korki, a przede wszystkim niebezpieczne sytuacje. Na tym skrzyżowaniu łatwo zmienić kierunek jazdy tylko w świąteczne dni, gdy ruch jest niewielki. Poza tymi chwilami takie manewry powodują duże korki, a przede wszystkim niebezpieczne sytuacje.

Jedno z najtrudniejszych skrzyżowań w Gdyni, a może i w całym Trójmieście, w końcu doczeka się zapowiadanej od siedmiu lat przebudowy. Splot ul. 10 Lutego, Dworcowej i Podjazd zobacz na mapie Gdyni będzie łatwiejszy do pokonania dla kierowców aut i rowerzystów. Zrezygnowano już z planów budowy tunelu i kładki pieszo-rowerowej.



Czy w Trójmieście są skrzyżowania, które trudno się przejeżdża?

Przebudowa skrzyżowania przy dworcu znalazła się w tegorocznym planie budżetowym Gdyni. Ale to jeszcze niczego nie przesądza, bo tak samo było przed rokiem czy przed dwoma laty. Inwestycja ciągle była jednak odkładana. Raz wstrzymywały ją inne remonty i urzędnicy nie chcieli fundować kierowcom korków w kolejnej części miasta, innym razem projekt przejazdu dla rowerzystów i kłopoty z jego zaprojektowaniem.

Czytaj więcej: Tunel czy kładka dla rowerzystów w centrum Gdyni?

Teraz po raz pierwszy wszystko wskazuje, że inwestycja w końcu doczeka się realizacji. Wprawdzie znalazła się na liście wojewody pomorskiego, który może dofinansować przebudowę kwotą w wysokości 3 mln zł, ale jest to mało realne.

Zbudujemy, nawet bez dofinansowania

- Skrzyżowanie jest jedynie na wstępnej liście wniosków rozpatrzonych, które zakwalifikowały się formalnie. Jest jednak na dalekim miejscu i w zasadzie bez szansy na dofinansowanie z tzw. schetynówki. Wynika to z charakteru inwestycji, którą wykonujemy samodzielne, a w przypadku dofinansowania premiowane punktowo były inwestycje międzygminne. W przypadku skrzyżowania w centrum miasta, nie ma możliwości połączenia sił z sąsiadami - wyjaśnia Sebastian Drausal, rzecznik prasowy gdyńskiego magistratu.
Urzędnicy nie mają jednak wyjścia, więc inwestycję zrealizują nawet samodzielnie. Także dlatego, że ruch na skrzyżowaniu - które wcześniej pokonywało nawet kilkaset samochodów w ciągu godziny - zwiększył się po przebudowie pobliskiego splotu ul. 10 Lutego i 3 Maja, gdzie wyznaczono kontrapas dla rowerzystów.

Łatwiej dla jadących samochodami i rowerami

Niewątpliwie planujemy zakończenie inwestycji w tym roku
Skrzyżowanie przy dworcu nastręcza bowiem kierowcom sporo problemów. Niełatwo skręcić w lewo z ul. Podjazd w Dworcową, a także wyjechać z ul. Dworcowej w 10 Lutego. Po zmianie geometrii oraz dodaniu dodatkowych pasów będzie to znacznie łatwiejsze. Także dlatego, że planowana jest tam sygnalizacja świetlna. Łatwiej też będzie dojechać do centrum rowerzystom.

- Aktualnie opracowywany jest projekt budowy ciągu pieszo-rowerowego pod istniejącym wiaduktem w ul. Podjazd. Jego pierwsza wersja gotowa ma być na 20 stycznia. Później żmudny proces dopracowania i pozwoleń na budowę. Niewątpliwie planujemy rozpoczęcie inwestycji w tym roku - dodaje Sebastian Drausal.
Tym samym upadł pomysł wykonania kładki pieszo-rowerowej lub dodatkowego przebicia przez tunel dla rowerzystów. Na przeszkodzie stanęły koszty, ale też niepewność kolejarzy, czy nie spowoduje to uszkodzeń w infrastrukturze niezbędnej do ruchu pociągów. Na jednym ze spotkań pracownicy PKP nieśmiało zasugerowali bowiem, że nie mają konkretnej wiedzy, w jakich dokładnie miejscach przebiegają przewody. Ich przełożenie, albo - co gorsza - uszkodzenie, byłoby bardzo skomplikowane. Zdecydowano się więc na poszerzenie istniejącego wiaduktu.

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • Proszę, nie piszcie już o tym co "może" będzie... (1)

    Piszcie o tym co faktycznie już powstało i jakie przyniosło ułatwienia. Bajkopisanie pozostawcie bajkopisarzom. Z góry dziękuję.....

    • 7 1

    • Wtedy będzie o 3/4 mniej artykułów o Gdyni ;)

      • 2 0

  • Kolejna opowieść z cyklu: Fantazje po gdyńsku.

    Który to już nierealizowany projekt w mieście w ostatnim czasie ? Ostatnie 5 lat to wyłącznie planowanie...... bez pokrycia.

    • 6 1

  • A jaka korzyść z tych rowerwców? (1)

    Niech płacą za przejazd ścieżkami jak za autostradę! Odechce im się panoszenia!

    • 8 3

    • jak na razie to samochody panoszą się na chodnikach

      • 0 0

  • Idiotyzm! (1)

    Z jednej strony miasto robi buspas na Władysława IV bo promuje transport zbiorowy i autobusy zyskują 1-2 minuty czasu w godzinach szczytu a z drugiej strony miasto funduje idiotyczny pas dla rowerzystów na 3 Maja kosztem lewoskrętu, No i w tym miejscu tworzą sie korki ( głownie przez skręcających w lewo ) Oczywiście autobusy tracą więcej czasu niz zyskają 500 metrów dalej na buspasie. Typowa logika "urzędasów" z Gdyni... I ciekawe czy, któryś z nich puści swoje dziecko na rowerze, "pod prąd" na tym nowym, "idealnym", wymazanym farbą pasie rowerowym?

    • 12 2

    • jak na razie to wszyscy tracą na trudności odejścia od myślenia prosamochodowego

      • 0 0

  • Najwyrazniej Wojewoda sfinansuje bo te lajzy kasy na taki rzeczy nie wydadza. Podobnie jak w lwiej czesci spoza budzetu Gdyni sfinansowana byla modernizacja Teatru Muzycznego, czy Szpitala Miejskiego na Placu Kaszubskim. Gdynianie szczurasom niewiele rzeby nie rzec wrecz, ze niczego nie zawdzieczaja

    • 2 2

  • Rondo, woielkie rondo...

    I po temacie. Jest wystarczająco dużo miejsca. Tylko takie na którym zmieści się autobus łamany. Nie wiem nad czym tu się zastanawiać...

    • 2 1

  • nareszczie

    Raz wstrzymywały ją inne remonty i urzędnicy nie chcieli fundować kierowcom korków w kolejnej części miasta, innym razem projekt przejazdu dla rowerzystów i kłopoty z jego zaprojektowaniem.

    To,ze wymyslono kontrpasy dla rowerzystów w śródmiesciu, to porażka.Ale to,ze w koncu będzie przebudowa tego skrzyżowania to nareszcie ogromne gratulacje!!!ulży się kierowcom i aut i autobusów.Pan Bóg w końcu nas wysłuchał!!!!

    • 2 0

  • Skrzyżowanie

    Panowie i pani Prezydeny robimy całość czyli kompleksowo albo nic Przykładowo ulica Różowa Gdynska realizacja stanęła przy ulicy Wielkopolskiej a miała biec do klifu.Obecnie w tym temacie cicho

    • 0 1

  • Sielski,

    prosimy,zmień pracę lub pisz tylko pieśni pochwalne o Gdańsku.

    • 0 1

  • Szkoda

    Szkoda wydawać kasy na dobre skrzyżowanie !!!!!!! Nie widzę problemu na tym skrzyżowaniu a poruszam się tam od 15 lat codziennie. Jest dużo innych problemów na Gdyńskiej drodze, które wymagają interwencji.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane