• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa tramwaju zdezorganizowała ruch

Maciej
27 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Jakie utrudnienia czekają na mieszkańców Moreny w związku z budową tramwaju pokazuje film naszego czytelnika, pana Macieja


Nasz czytelnik, pan Maciej, jest mieszkańcem Moreny. O utrudnieniach wynikających z budowy tramwaju i przebudowy infrastruktury drogowej opowiada z punku widzenia pieszego, rowerzysty i kierowcy, punktując przy okazji rzeczy, które można by zmienić. Oto jego spostrzeżenia.



Czy według ciebie przebudowa infrastruktury pod tramwaj na Morenę utrudniła życie pieszym, rowerzystom i kierowcom?

Przy okazji budowy linii tramwajowej na Morenę są wykonywane liczne remonty i rozbudowy infrastruktury drogowej. Niestety, jak pokazała praktyka - wiele zmian zostało wprowadzonych tak, że zamiast ułatwić życie mieszkańcom - utrudnią je. Oto kilka przykładów, które można zaobserwować poruszając się po tych okolicach na co dzień:

Z perspektywy pieszego/rowerzysty

Zacznijmy od przejścia/przejazdu przez ul. Rakoczego przy skrzyżowaniu z ul. Jaśkowa Dolina, gdzie zrobiono światła na żądanie. Gdańsk pokazuje, że dalej za nic ma sobie rozporządzenie ministra infrastruktury, które zakazuje stosowania przycisków na przejazdach rowerowych. To dałoby się jednak przeżyć, gdyby te przyciski umożliwiały sprawny przejazd bądź przejście. Niestety przejazd rowerem na drugą stronę ulicy może nam w tym miejscu zająć nawet cztery minuty.

Co więcej, jeśli chcemy jechać dalej ścieżką, to po kolejnych 50 metrach znowu przechodzi ona na drugą stronę i musimy odczekać swoje na kolejnych światłach z ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, a następnie na światłach z ul. Piekarniczą zobacz na mapie Gdańska. W praktyce rowerzyści jeżdżą prosto, omijając fragment ścieżki zlokalizowany po drugiej stronie ulicy.

Kolejną rzeczą jest to, że przy umacnianiu skarpy przy ul. Warneńskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska przeniesiono schody, które znajdowały się w kierunku Jaśkowej Doliny. Dodatkowo, przejście dla pieszych przez ul. Rakoczego przeniesiono na drugą stronę skrzyżowania z ul. Belgradzkązobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego na tym przeniesionym przejściu oraz na przejściu przez ul. Belgradzką dołożono światła. Efekt? Wydłużyło to drogę od ul. Warneńskiej do kościoła (lub do Lidla) o kilka minut.

Idąc dalej - przejścia/przejazdy przez ul. Warneńską oraz po drugiej stronie - przy stacji BP i sklepie Netto, otrzymały sygnalizację świetlną. W tym miejscu nigdy nie było problemów z przejściem. Teraz, aby legalnie przejść, trzeba czekać na zielone światło. Oczywiście praktyka pokazuje, że ludzie przechodzą na czerwonym, nie chcąc bezsensownie czekać, skoro nic nie jedzie.

Nie lepiej jest z przejściem/przejazdem przez ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska w okolicy skrzyżowania z ul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska - przeniesiono je na drugą stronę skrzyżowania, przez co - aby dojść do centrum handlowego lub wjechać na ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Schuberta - trzeba pokonać: światła na ul. Nowolipie (dwuetapowe) i następnie światła na ul. Schuberta. Łącznie to trzy sygnalizatory. Jeśli jedziemy rowerem w kierunku GPNT to dodatkowo za kilkadziesiąt metrów zatrzymamy się na światłach na wyjeździe z centrum handlowego. A zanim przejedziemy na drugą stronę ulicy, samochody są już kilka kilometrów dalej.

Następne jest przejście/przejazd przez ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska przy skrzyżowaniu z ul. Rakoczego - zostały tam zamontowane światła. Bardzo dobrze, bo to skrzyżowanie było wyjątkowo niebezpieczne. Nie rozumiem jednak, dlaczego ruch pieszo-rowerowy został tam potraktowany tak źle. Aby przejść na drugą stronę trzeba najpierw czekać na jednych światłach, a gdy wreszcie dostaniemy sygnał zielony, w tym czasie na światłach drugiej nitki ul. Bulońskiej zapala się czerwone i spędzimy tam ponad minutę, czekając na przejście. W tym czasie samochody pojadą we wszystkich możliwych kierunkach, a my dalej będziemy stać i czekać.

Z perspektywy kierowcy

Wyjazd z ul. Warneńskiej w kierunku ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska wcześniej wymagał wyłącznie ustąpienia pierwszeństwa pojazdom na ul. Rakoczego i przejazdu przez małe rondo. Teraz dołożono na wyjeździe światła, a ponieważ zlikwidowano to rondo, wyjazd możliwy jest tylko w prawo.

Jeśli chcemy jechać w kierunku ul. Potokowej, wymaga to przejechania przez pięć sygnalizatorów: na wyjeździe z Warneńskiej, na skręcie w lewo w Jaśkową Dolinę, na nawrotce za skrętem, na skrzyżowaniu z drugą nitką Jaśkowej Doliny i ponownie na krzyżówce z Warneńską.

Kolejny to skręt z ul. Rakoczego w ul. Piekarniczą zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej był tam sygnalizator ogólny z zieloną strzałką, który został zastąpiony sygnalizatorem kierunkowym. Teraz kierowcy muszą czekać bez względu na to, czy jest ktoś, czy nie ma nikogo, kto by im przeszkadzał w skręcie w prawo.

Uprzedzając komentarze - nie chcę wyjść na malkontenta - widzę też dobre rozwiązania, wśród których najbardziej doceniam przebudowę skrzyżowania ul. Rakoczego i Bulońskiej, która zwiększy bezpieczeństwo w tym miejscu. Nie mogę jednak przejść obojętnie wobec tego, że po zbudowaniu całej tej nowej infrastruktury, poruszanie się po mojej najbliższej okolicy stało się trudniejsze. A chyba nie o to chodziło.

Zobacz nasz materiał o postępach prac na budowie tramwaju na Morenę.

Maciej

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (257) 5 zablokowanych

  • Ale tak na środku drogi budowali ten tramwaj?

    Nie mogli gdzieś do zakładu przenieść?

    • 5 1

  • tramwa na morene buduja? (1)

    Tramwaj buuja o to spory musi byc

    • 1 1

    • tramwaj projektowali zbudować jeszcze w latach 1980-tych

      jak powstawało osiedle Morena. Zadbali o rezerwę terenu - stąd możliwość realizacji tej inwestycji teraz.
      Szkoda, że nadal projektują zbyt szerokie pasy do jazdy samochodów, co prowokuje kierowców do nagminnego przekraczania limitów prędkości poza godzinami szczytu.
      Wydłuża to także cykle zmiany świateł i mamy miasto dla pojazdów, niewygodne dla ludzi.

      • 1 1

  • Cos jeszcze (2)

    A mnie ciekawi jeszcze jeden wątek, nie poruszony w tym artykule. Z dużym zainteresowaniem czekam na uruchomienie kombinowanego przystanku tramwajowo-autobusowego na torowisku przy Netto. Myslę ze będzie dobra zabawa zanim kierowcy autobusów naucza sie po czyms takim jezdzic. W chwili obecnej widać juz mniej więcej gdzie autobusy będą zjeżdżać z torowiska - poza liniami skręcającymi z Rakoczego przy przychodni w Jaskowa Doline (127, 129, 130, 184, 210). Czy tam zjazd jest planowany na samym rondzie?

    • 0 2

    • kierowcy autobusów sobie poradzą szybciej niż myślisz. (1)

      to nie jest mechanika kwantowa. Wystarczy jechać dość uważnie - zachowując limity prędkości na terenie zabudowanym: dla przypomnienia: maksimum 50 km/h

      • 3 1

      • Ano, pożyjemy zobaczymy

        Oprócz zachowania prędkości trzeba będzie jeszcze zmieniać pasy (np. z Jaśkowej bezpośrednio na tory). A ruch na Rakoczego jest duży.

        • 0 0

  • (2)

    Przecież to psychol jakiś kamerkę na rowerze montuje... Pieniacz ot co

    • 2 7

    • normalne

      jak byś naprawdę był cyklistą też byś miał dla bezpieczeństwa

      • 2 0

    • pseudo prawdziwy cyklista

      zwykły prawdziwy cyklista myśli pozytywnie o innych i nie hejtuje.

      • 0 0

  • budowa tramwaju czy budowa lini tramwajowej? (1)

    wyzsze wykształcenie redaktora i tekst analfabety!

    • 4 2

    • jak nie rozumiesz popularnych skrótów myślowych

      przećwicz tworzenie krótkich form poetyckich typu haiku.
      Polecam Szymborską.

      • 0 1

  • Tramwaj

    Chodzi tu z pewnością o budowę linii tramwajowej, bo tramwaje jako takie są budowane w bydgoskiej firmie PESA

    • 4 0

  • Chyba budowa linii tramwajowej

    Gdzie profesjonalizm naszych pismaków 👍

    • 2 2

  • myslalem, ze buduja linie tramwaju/tramwajowa a nie tramwaj

    Tramwaje to raczej buduje sie w fabryce....

    • 3 2

  • (1)

    Wylali już wierzchnią warstwę asfaltu czy studzienki jeszcze wystają z jezdni???

    • 1 0

    • wylali wiele odcinków, studzienki w wielu miejscach poznikały.

      Prace trwają.

      • 1 0

  • potrojne standardy (4)

    nie rozumiem, czemu autor filmu uwaza, ze rowerzysci i piesi powinni byc traktowani inaczej(czyt. lepiej) od kierowcow, ktorzy jezdza przez Morene. a co do swiatel napewno zostana one zsynchronizowane, gdy zaczne poruszac sie tamtedy tramwaje

    • 3 4

    • Bo to miasto

      Samochody, szerokie drogi zabijają tkankę miejską.
      Miasta są dla ludzi. Samochody hałasują smrodzą trują są niebezpieczne utrudniają życie. Dlatego lepiej żeby było ich jak najmniej przy dużych skupiskach.

      Proste?

      • 2 1

    • nadmiar samochodów utrudnia życie wszystkim

      wiele przejazdów samochodem odbywa się na odległość mniejszą niż 5 kilometrów.
      Miasto powinno bardziej dbać o pieszych, rowerzystów i klientów transportu publicznego - dzięki temu i kierowcy, którzy naprawdę "muszą" wybrać samochód mają lepiej.

      • 2 0

    • nie muszą być traktowane lepiej (1)

      ale wystarczy, że będą traktowane tak samo: np. 1 minuta świateł dla aut/1 minuta dal pieszych/rowerów.

      • 0 0

      • Muszą być traktowani lepiej

        żeby ludzi zachęcić do chodzenia, jazdy na rowerze czy komunikacją, a nie autem.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane