• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa tramwaju zdezorganizowała ruch

Maciej
27 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Jakie utrudnienia czekają na mieszkańców Moreny w związku z budową tramwaju pokazuje film naszego czytelnika, pana Macieja


Nasz czytelnik, pan Maciej, jest mieszkańcem Moreny. O utrudnieniach wynikających z budowy tramwaju i przebudowy infrastruktury drogowej opowiada z punku widzenia pieszego, rowerzysty i kierowcy, punktując przy okazji rzeczy, które można by zmienić. Oto jego spostrzeżenia.



Czy według ciebie przebudowa infrastruktury pod tramwaj na Morenę utrudniła życie pieszym, rowerzystom i kierowcom?

Przy okazji budowy linii tramwajowej na Morenę są wykonywane liczne remonty i rozbudowy infrastruktury drogowej. Niestety, jak pokazała praktyka - wiele zmian zostało wprowadzonych tak, że zamiast ułatwić życie mieszkańcom - utrudnią je. Oto kilka przykładów, które można zaobserwować poruszając się po tych okolicach na co dzień:

Z perspektywy pieszego/rowerzysty

Zacznijmy od przejścia/przejazdu przez ul. Rakoczego przy skrzyżowaniu z ul. Jaśkowa Dolina, gdzie zrobiono światła na żądanie. Gdańsk pokazuje, że dalej za nic ma sobie rozporządzenie ministra infrastruktury, które zakazuje stosowania przycisków na przejazdach rowerowych. To dałoby się jednak przeżyć, gdyby te przyciski umożliwiały sprawny przejazd bądź przejście. Niestety przejazd rowerem na drugą stronę ulicy może nam w tym miejscu zająć nawet cztery minuty.

Co więcej, jeśli chcemy jechać dalej ścieżką, to po kolejnych 50 metrach znowu przechodzi ona na drugą stronę i musimy odczekać swoje na kolejnych światłach z ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, a następnie na światłach z ul. Piekarniczą zobacz na mapie Gdańska. W praktyce rowerzyści jeżdżą prosto, omijając fragment ścieżki zlokalizowany po drugiej stronie ulicy.

Kolejną rzeczą jest to, że przy umacnianiu skarpy przy ul. Warneńskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska przeniesiono schody, które znajdowały się w kierunku Jaśkowej Doliny. Dodatkowo, przejście dla pieszych przez ul. Rakoczego przeniesiono na drugą stronę skrzyżowania z ul. Belgradzkązobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego na tym przeniesionym przejściu oraz na przejściu przez ul. Belgradzką dołożono światła. Efekt? Wydłużyło to drogę od ul. Warneńskiej do kościoła (lub do Lidla) o kilka minut.

Idąc dalej - przejścia/przejazdy przez ul. Warneńską oraz po drugiej stronie - przy stacji BP i sklepie Netto, otrzymały sygnalizację świetlną. W tym miejscu nigdy nie było problemów z przejściem. Teraz, aby legalnie przejść, trzeba czekać na zielone światło. Oczywiście praktyka pokazuje, że ludzie przechodzą na czerwonym, nie chcąc bezsensownie czekać, skoro nic nie jedzie.

Nie lepiej jest z przejściem/przejazdem przez ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska w okolicy skrzyżowania z ul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska - przeniesiono je na drugą stronę skrzyżowania, przez co - aby dojść do centrum handlowego lub wjechać na ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Schuberta - trzeba pokonać: światła na ul. Nowolipie (dwuetapowe) i następnie światła na ul. Schuberta. Łącznie to trzy sygnalizatory. Jeśli jedziemy rowerem w kierunku GPNT to dodatkowo za kilkadziesiąt metrów zatrzymamy się na światłach na wyjeździe z centrum handlowego. A zanim przejedziemy na drugą stronę ulicy, samochody są już kilka kilometrów dalej.

Następne jest przejście/przejazd przez ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska przy skrzyżowaniu z ul. Rakoczego - zostały tam zamontowane światła. Bardzo dobrze, bo to skrzyżowanie było wyjątkowo niebezpieczne. Nie rozumiem jednak, dlaczego ruch pieszo-rowerowy został tam potraktowany tak źle. Aby przejść na drugą stronę trzeba najpierw czekać na jednych światłach, a gdy wreszcie dostaniemy sygnał zielony, w tym czasie na światłach drugiej nitki ul. Bulońskiej zapala się czerwone i spędzimy tam ponad minutę, czekając na przejście. W tym czasie samochody pojadą we wszystkich możliwych kierunkach, a my dalej będziemy stać i czekać.

Z perspektywy kierowcy

Wyjazd z ul. Warneńskiej w kierunku ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska wcześniej wymagał wyłącznie ustąpienia pierwszeństwa pojazdom na ul. Rakoczego i przejazdu przez małe rondo. Teraz dołożono na wyjeździe światła, a ponieważ zlikwidowano to rondo, wyjazd możliwy jest tylko w prawo.

Jeśli chcemy jechać w kierunku ul. Potokowej, wymaga to przejechania przez pięć sygnalizatorów: na wyjeździe z Warneńskiej, na skręcie w lewo w Jaśkową Dolinę, na nawrotce za skrętem, na skrzyżowaniu z drugą nitką Jaśkowej Doliny i ponownie na krzyżówce z Warneńską.

Kolejny to skręt z ul. Rakoczego w ul. Piekarniczą zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej był tam sygnalizator ogólny z zieloną strzałką, który został zastąpiony sygnalizatorem kierunkowym. Teraz kierowcy muszą czekać bez względu na to, czy jest ktoś, czy nie ma nikogo, kto by im przeszkadzał w skręcie w prawo.

Uprzedzając komentarze - nie chcę wyjść na malkontenta - widzę też dobre rozwiązania, wśród których najbardziej doceniam przebudowę skrzyżowania ul. Rakoczego i Bulońskiej, która zwiększy bezpieczeństwo w tym miejscu. Nie mogę jednak przejść obojętnie wobec tego, że po zbudowaniu całej tej nowej infrastruktury, poruszanie się po mojej najbliższej okolicy stało się trudniejsze. A chyba nie o to chodziło.

Zobacz nasz materiał o postępach prac na budowie tramwaju na Morenę.

Maciej

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (257) 5 zablokowanych

  • malkontenctwo

    ból d*py i tyle, taka nasza natura, nawet jak w totka ktoś wygra to problem bo co ja z tym zrobię ;p

    • 2 1

  • co autor ma na mysli??

    budowa tranwaju??czy lini tranwajowej??bo tranwaj dawno zbudowny czeka w Niemczech....

    • 3 2

  • Brawo panie Maćku (1)

    niech pan zmieni przepisy zamiast przejść dla pieszych będą przejścia dla rowerów
    a teraz niech pan przejdzie tą samą drogę na pieszo!
    dodatkowa informacja dla pana przy ruchu tramwajowym zapewne powstaną dodatkowe światła dla pieszych przez torowisko.
    Udanego narzekania i ma pan złoty medal w tej narodowej dyscyplinie.
    a i do pracy wstajemy i wyruszamy wcześniej nawet te 5 minut a życie staje się spokojniejsze od narzekania.

    • 2 3

    • Nie ma przejść dla rowerów

      są przejazdy dla rowerów. Nie trzeba zmieniac przepisów - one juz są.

      obejrzyj sobie filmik szanowny hejterze, może zrozumiesz o co chodzi, artykuł jest zapewne dla ciebie za długi.

      • 0 0

  • raczej nigdzie tak nie ma, aby cala drogę pokonać bez świateł, życie

    • 1 1

  • W Polsce nawet tramwaje na drogach dla buduje... (1)

    "O utrudnieniach wynikających z budowy tramwaju..." wtf?! Na drodze ten tramwaj budują?! Nie wstyd, droga redakcjo, takie kwiatki puszczać w świat? To jednak prawda, poziom jakości Waszych artykułów spada. Może warto jednak zainwestować w ludzi posługujących się poprawną polszczyzną?

    • 3 0

    • Miało być

      *na drogach się buduje..
      oczywiście mój błąd, ale w końcu to nie ja jestem dziennikarką ;-)

      • 0 0

  • Tramwaj

    "Jakie utrudnienia czekają na mieszkańców Moreny w związku z budową tramwaju pokazuje film naszego czytelnika, pana Macieja"

    To oni tam budują tramwaj od podstaw na ulicy? Koła, podwozie itp?

    • 2 1

  • (1)

    Najbardziej śmieszą mnie takie subiektywne oceny. Jadąc samochodem klną na rowerzystów, w weekend wsiadają na rower i uważają się za święte krowy. W międzyczasie idąc pieszo narzekają na kierowców i rowerzystów.

    • 0 2

    • Czyli nie czytałes artykułu.

      • 0 0

  • Budowa tramwaju, czy raczej linii tramwajowej ???

    • 2 1

  • To budują tramwaje na torach???

    • 2 1

  • Budowa tramwaju? I to w kilku zdaniach ten sam błąd. Wstyd.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane