• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na Trakcie św. Wojciecha musi poczekać. Rada dzielnicy przeciwna zmianom

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (164)
Buspas planowano wytyczyć poprzez "przesunięcie" pasa ruchu dla aut do centrum Gdańska na środek jezdni przeznaczony pod lewoskręty i części wyłączone z ruchu. Buspas planowano wytyczyć poprzez "przesunięcie" pasa ruchu dla aut do centrum Gdańska na środek jezdni przeznaczony pod lewoskręty i części wyłączone z ruchu.

Wiosną pasażerowie komunikacji miejskiej mieli korzystać z buspasa na Trakcie św. Wojciecha. Choć wielkimi krokami zbliża się nowy rok szkolny, nadal nie wprowadzono żadnych usprawnień w ruchu komunikacji miejskiej. Nieoczekiwanie inwestycję wstrzymała lokalna rada dzielnicy, która oczekuje "mniej inwazyjnej formy buspasa".



Czy radni dzielnicy powinni mieć wpływ na buspasy?

Przypomnijmy: w grudniu opisaliśmy zapowiedź realizacji wydzielonego pasa dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum miasta na odcinku Urząd Dozoru TechnicznegoMapka - GościnnaMapka.

Buspas miał powstać kosztem ciągnących się na całej długości lewoskrętów do poszczególnych posesji wzdłuż Traktu. Reorganizację ruchu planowano wdrożyć wiosną br. - gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne.

- Mamy połowę lata, a buspasa nie ma. Czy on w ogóle powstanie? Myślę, że jest to temat, który zainteresuje znaczną część mieszkańców z południa Gdańska oraz tych, którzy dojeżdżają od strony Pruszcza Gdańskiego - napisał do nas kilka dni temu pan Jan, czytelnik Trojmiasto.pl

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Planowany w ubiegłym roku odcinek z buspasem w stronę centrum Gdańska. Planowany w ubiegłym roku odcinek z buspasem w stronę centrum Gdańska.

Rada dzielnicy przeciwna wytyczeniu buspasa



Okazuje się, że urzędnicy nadal podtrzymują chęć wdrożenia buspasa, ale ich działania zostały wstrzymane przez Radę Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce.

- W ramach prac nad przedłużeniem buspasa w ul. Trakt Św. Wojciecha odbyło się spotkanie Miejskiego Inżyniera Ruchu i przedstawiciela ZTM z lokalną radą dzielnicy. Rada sprzeciwiła się wyznaczeniu buspasa. Protest wynikał z likwidacji lewoskrętów w ciągu ulicy, które obsługują m.in. osiedle TBS MotławaMapka - informuje Dagmara Szajda, kierownik Sekcji Komunikacji i Marketingu w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Na potrzeby dalszych rozmów z Radą planowane jest przygotowanie analizy "potencjalnych zysków wynikających ze zmniejszenia opóźnień komunikacji zbiorowej przy realizacji buspasa".

- Po ponownym przeanalizowaniu powrócimy do Rady z wynikami - zapowiada Szajda.


Radni dzielnicy obawiają się, że buspas skomplikuje dojazd samochodami m.in. do osiedla TBS Motława. Radni dzielnicy obawiają się, że buspas skomplikuje dojazd samochodami m.in. do osiedla TBS Motława.

Radni chcą pogodzić interesy mieszkańców i pasażerów



Co istotne, urzędnicy docelowo chcą wydzielonym pasem przyspieszyć ruch komunikacji miejskiej na całym ciągu od Pruszcza Gdańskiego aż po wiadukt Biskupia GórkaMapka.

Rada Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce jest przeciwna planom urzędników, tłumacząc to nadmiernymi uciążliwościami dla pozostałych uczestników ruchu.

- Rada wyraziła zaniepokojenie planowanym buspasem w formie, którą pierwotnie przedstawił ZTM Gdańsk. Na spotkaniu z urzędnikami nastąpiła rzeczowa dyskusja, w której podnieśliśmy swoje uwagi i podczas której zaproponowaliśmy mniej inwazyjną formę buspasa - godzącego interesy przede wszystkim mieszkańców, jak i komunikacji zbiorowej. Czekamy obecnie na ponowne badania ze strony ZTM i kolejne spotkanie celem przeanalizowania nowych danych - informuje Zarząd Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce.
Na pytanie, jak interpretować "mniej inwazyjną formę buspasa", nie otrzymaliśmy już odpowiedzi ze strony radnych dzielnicy. Rada podkreśla natomiast, że zależy jej na coraz lepszej komunikacji zbiorowej, która niestety w ostatnich czasach jest "ucinana".

Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (164) 4 zablokowane

  • Tylko tramwaj (1)

    Dlaczego nie przywrócili tramwaju jak robili remont? Albo zrobić wiszący tramwaj jak w wyppertal w Niemczech nad kanałem Raduni

    • 16 1

    • zróbmy...refernedum- wraz z wyborami

      tramwaj czy bus pas?
      Głosowanie trwa...

      • 3 0

  • No to czekamy na kolejnego posta pani radnej jak to słaba komunikacja autobusowa jest w dzielnicy.

    • 8 12

  • Czy rada dzielnicy płaci za utrzymanie drogi? (4)

    Jeśli nie, to nie powinna mieć nic do powiedzenia. Wiadomo, że każdy będzie głosował za prywatnym komfortowym dojazdem do swojej posesji, zwłaszcza za pieniądze innych.

    • 9 37

    • Mieszkańcy płacą za drogi i za komunikację miejską, nawet jeśli z niej nie korzystają (3)

      więc powinni mieć więcej do powiedzenia niż urzędnicy, którzy tam nie mieszkają i kierują się jakimś fanatyzmem komunikacji miejskiej i rowerów a nie rzeczywistymi potrzebami mieszkańców.

      • 15 4

      • Pieniądze z podatków mieszkańców w tamtym rejonie (2)

        Nie pokryją nawet malowania linii na tej drodze. Drogę utrzymują biznesy i mieszkańcy gęsto zaludnionych dzielnic. To oni też będą jeździć tą drogą z/do pracy i to oni powinni mieć decydujący głos.

        • 3 13

        • Od kiedy Pruszcz jest dzielnicą Gdańska? (1)

          • 4 6

          • mentalnie- od zawsze

            • 0 1

  • Musi poczekać na wybory

    Koniec rozkradania tego miasta mevo autobosy za 177 mln zł warte 30% tego fala . Obudźmy się

    • 18 3

  • Gdzie tam buspas

    To nie miejsce na takie dziwadła.

    • 14 8

  • Buspasy są tańsze niż tramwaj. Wręcz można projektować wszystkie drogi z buspasami. (1)

    Wyobraźmy sobie każdą większą drogę w mieście z buspasem bez żadnego tam tramwaju. Świętokrzyska, Trakt św. Wojciecha, Kartuska, 3-Maja, Sobieskiego, Słowackiego, Hallera itd, można wymieniać bez końca. Bus pasy zamiast tramwajowych szyn. Nawet budować buspasy samotne bez innej infrastruktury jak chociażby Nowa Świętokrzyska. Jeden buspas w środku pola też robiłby robotę.
    Autobusy są elastyczniejsze od tramwajów, są tańsze od tramwajów a buspasy mogą być wykorzystane przez służby miejskie, motory i taksówki.

    • 9 12

    • I wyobraźmy sobie rady dzielnic

      które tak jak ta na Oruni protestują przeciwko buspasom. Wyobraźmy też sobie, że populiści dochodzą do władzy i likwidują te buspasy, żeby oddać kolejny pas ruchu umęczonym kierowcom.

      • 4 2

  • aha. czyli nadal kierowczyki na miejscu pierwszym. (5)

    Lobby samochodowe rządzi, lobby samochodowe radzi, lobby samochodowe nigdy cię nie zdradzi.
    Więcej kasy na kierowczyków, za mało im jeszcze. Ich nowe Range Rovery i inne tłuste suvy wymagają bardziej gładkich asfaltów. A hołota niech "kiśnie" w autobusach i tramwajach. Tak właśnie myśli ta nadzwyczajna kasta.
    To ile bierze ta tzw. rada dzielnicy?

    • 15 37

    • Oddychaj. Oddychaj głęboko. Wdech wydech wdech wydech

      • 13 6

    • Ty tak na serio... (3)

      ... myślisz, że ten bus pas przyspieszy w znaczącym stopniu komunikację? Paradoks Trójmiasta robienie buspasików po 150-300 m i udawanie, że problem komunikacji jest rozwiązany.

      • 16 6

      • Tak, buspasiki powinny być połączone w sieć.

        Tyle że za każdym razem kierowcy protestują...

        • 9 8

      • Ty tak na serio? Myślisz, że ludzie nie widzą korków po kilka kilometrów każdego dnia?

        Myślisz, że jak ci miasto zafundowało darmowy asfalt to ludzie nie zauważą, że tak jakoś nie mieścicie się w mieście? Czego nie widzisz dokładnie? Zapchanego zatrutego miasta? Czemu sobie końca rury wydechowej nie skierujecie do wnętrza kabiny, przecież według was to nic nie truje?
        Zakłamane towarzystwo.

        • 2 3

      • bus pas od Pruszcza Gd do samego Gdańska

        • 0 1

  • Ale jak to? (10)

    Urzędnicy się mylą? Niemożliwe, przecież oni lepiej wiedzą jak uszczęśliwić mieszkańców poszczególnych dzielnic i co im jest potrzebne. Projekty palcem po wodzie kreślone. Brawo dla rady dzielnicy.

    • 103 49

    • Szkoda tylko, że miszkańcy zajmują się jedynie dojazdem na własne osiedle (2)

      a zapominają, że mieszkają przy głównej drodze wylotowej z miasta

      • 23 21

      • Tylko patrząc na uprzejmość kierowców i chęć do puszczania osób skręcających, to zapowiada się przyjemne spowolnienie ruchu.

        • 18 4

      • A czym się mają zajmować?

        Skoro nieudolne miasto z patologicznym DRMG nie potrafią nic zaplanować to lepiej już na wstepie powiedzieć nie.
        Obwodowa stoi bo bawili się w stawianie wiaduktu na łącznicy z południową, a na wylotówce z miasta o której piszesz w tym samym czasie remont kładek dla pieszych na Orunii i ruch po jednej nitce, kto to skoordynował, jakiś.. z UM czy DRMG.
        Ludzie walczą o swoje bo UM wcale nie zależy na ułatwieniu życia, to samo ścieżka rowerowa przy dworcu PKS (w śladzie jezdni) po co skoro wybudowano ją obok rozdzieloną od ruchu, to samo Hucisko... zrozumcie nie można tym paprakom z obu wyżej opisanych instytucji pozwolić na ingerencje w dzielnice bo zamkną nasz w pieknych 15 minutowych miastach.... a na wakacje będziesz potrzebował przepustki albo zgody Prezydenta RP...

        • 15 4

    • przyspawani do samochodów stwierdzili, że wolą aby wszyscy stali w korkach (6)

      • 23 29

      • (4)

        Śmieszy mnie to gadanie "przyspawani do samochodów", dla wielu to konieczność, a nie widzimisię, uwierz znam wiele osób, które przesiadły by się na komunikację, ale jest kilka istotnych spraw z nią związane:
        - koszty biletów
        - punktualność
        - awaryjność
        - harmonogram
        - dostępność

        • 32 14

        • (3)

          bez buspasa nie ma mowy o punktualności, bo jak? tak właśnie tworzy się konieczność samochodu

          • 19 13

          • (2)

            Konieczność tworzy się z tego, że tworzy się wielkie osiedla bez pomysłu ich skomunikowania, bez szkół, przychodzi itp. obiektów, które były standardem na osiedlach w latach słusznie minionych.

            • 17 4

            • Za każdym razem kiedy pada pomysł powrócenia do tego, słychać krzyki w stylu "chcą nas zamknąć w gettach".

              • 11 1

            • DRMG

              Dyrekcja rozbudowy miasta Gdańska - czyli mamy koncepcje rozbudowy miasta, zwiększyliśmy powierzchnie miasta przez dodanie dna morskiego, dzięki temu jesteśmy najwieksza gminą w Polsce?
              UM - sprzedaliśmy za Pawełka tyle gruntów deweloperom, bo kasa kasa a jak wychodzi to teraz widzimy,
              Witamy w Gdańsku gdzie bezmyślność urzędników widać na każdym kroku....

              • 11 0

      • Panie nieprzyspawany

        Przetestowałem komunikację Orunią Wrzeszcz. Tragedia. Hulajnoga to demon szybkości w porównaniu z ZTM.

        • 3 0

  • Można połączyć buspas z pasem do skrętu. Da się. Tak jest na podwalu przedmiejskim (7)

    Nie wymagałoby to zmian w organizacji ruchu a lewoskręty byłyby zachowane. Tylko ktoś z urzędników musiałby się wykazać dobrą wolą a to już zbyt trudne dla nich.

    • 64 15

    • Jak połączyć? (3)

      Przecież lewoskręt jest w stronę Pruszcza, a buspas do centrum . Jeździłbyś na czołówkę z autobusem ??

      • 13 0

      • Da się to zrobić. W godzinach 6-11 wyłącznie buspas w stronę centrum. (2)

        Od 11 do 6 buspas w stronę Pruszcza z lewoskrętami.

        • 2 5

        • A przystanki na środku jezdni?

          • 3 0

        • A od 6 do 11 Jak mieszkańcy mają wjechać na posesję jadąc od centrum ?

          • 0 0

    • W jaki sposób zrealizowałbyś na środkowym pasie buspas i lewoskręty w dwóch różnych kierunkach ruchu - buspas będzie pod prąd na lewoskręcie czy lewoskręt będzie pod prąd na buspasie? Poza tym buspas musi być na skrajnym prawym pasie aby miał sens z uwagi na przystanki. Esy floresy raz buspas raz lewoskręt? Codziennie byłyby kolizje i wymuszenia.

      • 5 1

    • No chyba nie...

      Jest różnica z połączeniem prawoskrętu z BUSpasem (jak na podwalu) a lewoskrętu jak to by było na Trakcie dla kierunku z centrum.

      • 3 0

    • Mam nadzieję że rada to lub coś zaproponowała

      A nie, że było 'nie bo nie'

      • 1 1

  • A Gdańsk potrzebuje 200-300 km buspasow

    I ich ciągłość ciągłość i jeszcze raz ciągłość
    Ale Gdańsk upiera się, że buspasow nie będzie bo są tramwaje...
    Idąc tym tokiem myślenia: Skoro są tramwaje to po co autobusy?

    • 9 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane