• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na Trakcie św. Wojciecha musi poczekać. Rada dzielnicy przeciwna zmianom

Krzysztof Koprowski
25 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (164)
Buspas planowano wytyczyć poprzez "przesunięcie" pasa ruchu dla aut do centrum Gdańska na środek jezdni przeznaczony pod lewoskręty i części wyłączone z ruchu. Buspas planowano wytyczyć poprzez "przesunięcie" pasa ruchu dla aut do centrum Gdańska na środek jezdni przeznaczony pod lewoskręty i części wyłączone z ruchu.

Wiosną pasażerowie komunikacji miejskiej mieli korzystać z buspasa na Trakcie św. Wojciecha. Choć wielkimi krokami zbliża się nowy rok szkolny, nadal nie wprowadzono żadnych usprawnień w ruchu komunikacji miejskiej. Nieoczekiwanie inwestycję wstrzymała lokalna rada dzielnicy, która oczekuje "mniej inwazyjnej formy buspasa".



Czy radni dzielnicy powinni mieć wpływ na buspasy?

Przypomnijmy: w grudniu opisaliśmy zapowiedź realizacji wydzielonego pasa dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum miasta na odcinku Urząd Dozoru TechnicznegoMapka - GościnnaMapka.

Buspas miał powstać kosztem ciągnących się na całej długości lewoskrętów do poszczególnych posesji wzdłuż Traktu. Reorganizację ruchu planowano wdrożyć wiosną br. - gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne.

- Mamy połowę lata, a buspasa nie ma. Czy on w ogóle powstanie? Myślę, że jest to temat, który zainteresuje znaczną część mieszkańców z południa Gdańska oraz tych, którzy dojeżdżają od strony Pruszcza Gdańskiego - napisał do nas kilka dni temu pan Jan, czytelnik Trojmiasto.pl

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Planowany w ubiegłym roku odcinek z buspasem w stronę centrum Gdańska. Planowany w ubiegłym roku odcinek z buspasem w stronę centrum Gdańska.

Rada dzielnicy przeciwna wytyczeniu buspasa



Okazuje się, że urzędnicy nadal podtrzymują chęć wdrożenia buspasa, ale ich działania zostały wstrzymane przez Radę Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce.

- W ramach prac nad przedłużeniem buspasa w ul. Trakt Św. Wojciecha odbyło się spotkanie Miejskiego Inżyniera Ruchu i przedstawiciela ZTM z lokalną radą dzielnicy. Rada sprzeciwiła się wyznaczeniu buspasa. Protest wynikał z likwidacji lewoskrętów w ciągu ulicy, które obsługują m.in. osiedle TBS MotławaMapka - informuje Dagmara Szajda, kierownik Sekcji Komunikacji i Marketingu w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Na potrzeby dalszych rozmów z Radą planowane jest przygotowanie analizy "potencjalnych zysków wynikających ze zmniejszenia opóźnień komunikacji zbiorowej przy realizacji buspasa".

- Po ponownym przeanalizowaniu powrócimy do Rady z wynikami - zapowiada Szajda.


Radni dzielnicy obawiają się, że buspas skomplikuje dojazd samochodami m.in. do osiedla TBS Motława. Radni dzielnicy obawiają się, że buspas skomplikuje dojazd samochodami m.in. do osiedla TBS Motława.

Radni chcą pogodzić interesy mieszkańców i pasażerów



Co istotne, urzędnicy docelowo chcą wydzielonym pasem przyspieszyć ruch komunikacji miejskiej na całym ciągu od Pruszcza Gdańskiego aż po wiadukt Biskupia GórkaMapka.

Rada Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce jest przeciwna planom urzędników, tłumacząc to nadmiernymi uciążliwościami dla pozostałych uczestników ruchu.

- Rada wyraziła zaniepokojenie planowanym buspasem w formie, którą pierwotnie przedstawił ZTM Gdańsk. Na spotkaniu z urzędnikami nastąpiła rzeczowa dyskusja, w której podnieśliśmy swoje uwagi i podczas której zaproponowaliśmy mniej inwazyjną formę buspasa - godzącego interesy przede wszystkim mieszkańców, jak i komunikacji zbiorowej. Czekamy obecnie na ponowne badania ze strony ZTM i kolejne spotkanie celem przeanalizowania nowych danych - informuje Zarząd Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce.
Na pytanie, jak interpretować "mniej inwazyjną formę buspasa", nie otrzymaliśmy już odpowiedzi ze strony radnych dzielnicy. Rada podkreśla natomiast, że zależy jej na coraz lepszej komunikacji zbiorowej, która niestety w ostatnich czasach jest "ucinana".

Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu Lokalny ryneczek i pomosty dla kajaków w Św. Wojciechu
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (164) 4 zablokowane

  • Tego urzędnika z GZDiZ-tu wysłać do Gdyni. Tam jest modne malowanie Bus-pasów.

    • 7 4

  • A może lepiej wybudować coś swojego zamiast niszczyć to co wiele lat temu zostało zbudowane? (1)

    Może tak po prostu dobudować dodatkowy pas ruchu? Ale to trzeba by pomyśleć prawda? A z tym to już wśród urzędników GZDiZ to raczej trudno!

    • 8 2

    • Spoko, możemy przez Twoje podwórko też pociągnąć buspas?

      • 3 3

  • w zaproponowanym miejscu nie ma korków (1)

    Propozycja zrobienia buspasa w miejscu gdzie jest płynny ruch jest bezsensowna, chyba ktoś chce sie wykazać ze cos robi co z góry nie przyniesie efektów. Wystarczy przejechać się kilka razy na trasie Gd - PRGd.

    Korek jest przed skrzyżowaniami:
    1) Sandomierska/Małomiejska w obie strony
    2) Gościnna w stronę Pruszcza
    3) wjazdem na obwodnice południową z każdej strony (korek jest dla jadących na wprost, wjazd jest bezproblemowy pod warunkiem dojechania do zjazdu). Jest miejsce by wykonać dodatkowy pas tylko na wprost po zachodniej stronie który pozwoliłby rozładować korek z gdańska do Pruszcza.
    Zjazd z obwodnicy od strony Warszawy bywa zakorkowany.
    4) zjazdem na Borkowo, Straszyn i Starogard w ul Starogardzka
    5) wjazd do Pruszcza zakorkowany i na całej długości droga krajowa prowadząca przez Pruszcz
    6) skrzyżowanie i wyjazd ze Św Wojciecha w stronę Pruszcza zakorkowane (w godz szczytu korek połączony z tym wjazdowym do Pruszcza do samego Pruszcza)

    Niejednokrotnie trasa z Gd Gł do Pruszcza (11 km) zajmuje ok 45-60 min

    • 12 3

    • Jadę z Oruni do Pruszcza rowerem wałem ok. 20 minut bardzo luźno.

      • 1 2

  • Tramwaj!!! (1)

    Budować obiecane tory tramwajowe a nie kolejne buspasy....

    • 4 4

    • Za głębokiej komuny tramwaj jeździł na Orunię do pętli na Gościnnej. Za demokracji się nie opłaca!

      • 1 1

  • Buspas dwukierunkowy na środkowym pasie (1)

    Rano w stronę Gdańska, popołudniem na wylocie. Lewoskręty z buspasa - pojedyncze skręcające samochody dużo mniej zablokują komunikację niż cały sznur aut.

    • 3 5

    • Rada nie chce żadnego buspasa!!!

      Czy tak trudno to zrozumieć?!!!

      • 0 1

  • no i d... podziękować tej śmiesznej radzie dzielnicy...

    • 3 10

  • Te lewoskręty służą nie tylko do skrętu w lewo ale również znacznie ułatwiają właczanie się do ruchu

    pojazdom skręcającym w lewo z ulic podporządkowanych. Trakt ma ciągły ruch w obydwie strony o wielkim natężeniu, często widzę, że włączający się do ruchu da radę się włączyć tylko dzięki temu że traktuje taki lewoskręt jako tymczasowe schronienie zanim uda mu się włączyć dalej do ruchu.

    • 11 2

  • Zlikwidowanie lewoskrętów na tak ruchliwej drodze powodowałoby potężne korki. (1)

    Ruch idzie w godzinach szczytu dość wolno 50-60km/h, ale idzie, a z buspasem , bez lewoskrętów wszystko by stanęło, bo pojazd skręcający w lewo musiałby czekać pół minuty zanim go ktoś wpuści.
    Absolutnie zły pomysł z tym buspasem.

    • 14 3

    • Typowy kierowczyk, któremu za wolno 60 km/h w terenie zabudowanym w otoczeniu domów

      • 3 6

  • Borkowo, Pruszcz, Romanka , Św Wojciech , Orunia Dolna - tutaj ilośc mieszkańców zwiększyła się kilkukrotnie

    Teraz na tych terenach mieszka 150 tys. mieszkańców. A droga jaka funkcjonuje jest taka sama jak w latach 50-tych.
    Bez dodatkowych torów SKM aż do Pruszcza lub Tczewa żadne buspasy tu nie pomogą. Tutaj do pracy trzeba dowieźć dziesiątki tysięcy pasażerów dziennie, a jest tylko jedno jednopasmowa droga i kilka pociągów osobowych, które muszą wcisnąć się w tory pomiędzy Pendolino i masę pociągów towarowych.
    Bez rozbudowy infrastruktury kolejowej problemu się nie rozwiąże.

    • 13 1

  • Opinia wyróżniona

    Od stacji SKM Gdańsk Śródmieście co najmniej do Pruszcza Gdańskiego lub nawet do Tczewa (2)

    powinna prowadzić osobna para torów, umożliwiająca uruchomienie jednolitego taktu połączeń południowych dzielnic Gdańska z resztą Trójmiasta przy pomocy SKM i PKM. Warto także stworzyć dobre warunki dostępu do wszystkich jej stacji dla pieszych i rowerzystów, oczywiście dbając także o zapewnienie wygodnej drogi rowerowej wzdłuż terenów kolejowych - równolegle do Traktu św. Wojciecha.

    • 44 5

    • Przecież jest droga rowerowa. I jest wygodna.

      • 3 0

    • Pociągi ze Śródmieścia będą docelowo kursowały dalej do stacji Gdańsk Węzeł Kowale. Pruszcz powinien mieć natomiast częściej pociągi Regio oraz lepsze połączenie autobusowe z dworcem.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane