• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą poszerzyć autostradę A1 o trzeci pas

Maciej Korolczuk
12 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (144)
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 miałaby zostać poszerzona o trzeci pas między Toruniem a Włocławkiem. Autostrada A1 miałaby zostać poszerzona o trzeci pas między Toruniem a Włocławkiem.

Drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad chcą poszerzyć o trzeci pas fragment autostrady A1. Przebudowany miałby zostać 35-km odcinek między Toruniem a Włocławkiem. Właśnie otwarto oferty na dokumentację projektową planowanej inwestycji.



Poszerzenie autostrady A1 o trzeci pas to:

Przebiegająca przez środek Polski trasa od Trójmiasta do granicy z Czechami w Gorzyczkach ma 566 km długości, z czego ok. 152 km to odcinek koncesyjny (płatny).

Na większości trasy kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Wyjątkiem jest oddany pod koniec ubiegłego roku odcinek między węzłami w Piotrkowie Trybunalskim i w Kamieńsku. Zostały tam udostępnione obie jezdnie w pełnym przekroju, w efekcie czego od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w obu kierunkach.

Niebawem trzypasmowa autostrada ma powstać bliżej Trójmiasta. Na razie do przebudowy wytypowano jeden, liczący 35 km odcinek między Toruniem a Włocławkiem. Jezdnia w obu kierunkach miałaby tam zostać poszerzona do trzech pasów.

Czy wkrótce autostradą A1 po minięciu bramek w Toruniu pojedziemy trzema pasami? Czy wkrótce autostradą A1 po minięciu bramek w Toruniu pojedziemy trzema pasami?

Drugi przetarg i aż dziewięć ofert



O tym, że plany są poważne, świadczy fakt, że drogowcy po jesiennym fiasku pierwszego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej, na początku roku ogłosili kolejne postępowanie w tej sprawie.

I właśnie otworzyli koperty.

Na przetarg odpowiedziało aż dziewięciu potencjalnych wykonawców. Wśród nich nie brakuje firm z Trójmiasta. Zadaniem wybranej firmy będzie opracowanie materiałów do wniosku o uzyskanie tzw. Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, dla poszerzenia autostrady A1. Uzyskanie tej decyzji otworzy drogę do realizacji zadania.



Lista złożonych ofert:

  • Voessing Polska - 2,9 mln zł
  • Trakt - 3,3 mln zł
  • Ivia - 3,6 mln zł
  • Europrojekt Gdańsk - 3,6 mln zł
  • LH Engineering - 4 mln zł
  • Multiconsult Polska - 4,8 mln zł
  • Value Engineering - 5,3 mln zł
  • Transprojekt Gdański - 5,3 mln zł
  • Mosty Katowice - 6,3 mln zł


- Pierwszy przetarg, który ogłosiliśmy jesienią ubiegłego roku, zakończył się unieważnieniem postępowania, a w nowym postępowaniu wprowadziliśmy szereg zmian w opisie przedmiotu zamówienia. Po zmianach w drugim przetargu oferty złożyło aż dziewięciu wykonawców. Dla porównania w pierwszym postępowaniu tylko jeden. Proponowane kwoty są znacznie bliższe budżetowi GDDKiA, który wynosi 2,4 mln zł - informuje GDDKiA.
Według drogowców realizacja inwestycji ma zapewnić zwiększenie przepustowości, skrócenie czasu przejazdu oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa istniejącej autostrady prowadzącej do Trójmiasta.

Poszerzenie o trzeci pas w przyszłości ma też umożliwić efektywne rozprowadzenie zwiększonego ruchu drogowego na trasach dojazdowych do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • Budujcie (2)

    Od 2026 autostrady i drogi ekspresowe będą płatne dla pojazdów osobowych

    • 5 3

    • Już dawno powinny być winiety na wszystkie drogi! (1)

      • 1 1

      • To jest kwestia ceny

        Przejazd polska autostradą wte i wewte to roczna winieta w Austrii czy Szwajcarii

        • 3 0

  • Brawo trzeba zachęcać ludzi do korzystania z aut (2)

    Szkoda tylko że nikt nie pomyśli o dobudowaniu drugiego toru do Słupska czy też do Zakopanego. Zamiast tego będziemy mieli kolejny pas na autostradzie albo kolejną drogę szybkiego ruchu.

    • 8 4

    • (1)

      Nie planuję kupować własnej lokomotywy, więc bardziej przyda mi się dodatkowy pas niż dodatkowy tor.

      • 4 2

      • I dodatkowe miejsce na parkingu w mieście co? I koniecznie poszerzenie ulic byś wygodnie jeździł szczególnie w centrum

        • 1 0

  • To poszerzenie ma swój cel (13)

    To poszerzenie ma swój cel. Od Włocławka do Torunia będzie wspólny przebieg A1 i S10 i tylko dlatego robią drogę szerszą, a nie z powodu obecnego nateżenia ruchu

    • 177 9

    • (1)

      3 pasy na autostradzie mają sens w tym miejscu, ale jeszcze bardziej prosi się o to odcinek A1 od węzła z A2 za węzeł Tuszyn.

      • 15 1

      • Tam zaraz będzie S14 na zachodniej stronie Łodzi, to zmieni rozkład natężenia

        • 0 1

    • (8)

      Że niby Bydgoszcz i okolice będą jechały do 3-miasta 10tką i potem A1?
      Nie rozumiem tej inwestycji.
      Wystarczy że zrobią odcinek miedzy Toruniem a Łodzią płatny i od razu ruch się unormuje i trzeci pas będzie bez sensu.

      • 3 22

      • Ale ty jesteś głupi... (7)

        Chodzi o wspólny przebieg S10 z A1, który będzie częścią składową drogi ekspresowej z Warszawy do Szczecina. Potoki ruchu ulegną tam zsumowaniu, stąd ta decyzja która dotyczy tego właśnie odcinka. Jak nic nie wiesz, to się nie wypowiadaj!

        • 23 3

        • potok samochodów do... Szczecina? (4)

          • 2 2

          • (2)

            Mam bujną wyobraźnię, ale też tego nie widzę.

            • 0 1

            • TIRy do portów Szczecin Świnoujście? (1)

              Słabą masz wyobraźnię.

              • 2 0

              • A gdzie one dziś są te TIRy?

                • 0 1

          • Do Berlina

            Do Brukseli, do Dublina, Do Lizbony....

            • 1 1

        • Bedzie płatna? (1)

          S-10 kończy się lub zaczyna na autostradzie A-1 za Toruniem i jak na razie nie zasługuje na miano S-ki chociaż od lat bramki w stronę Bydgoszczy stoją i straszą.

          • 1 0

          • Będą zlikwidowane

            • 0 0

    • Nie tak działa ruch, że jak numerek drogi ma wspólny przebieg to ruch jest większy. Te pojazdy i tak już jadą A1.

      Największy ruch generują duże aglomeracje dlatego na całym świecie więcej pasów buduje się w okolicach dużych miast. U nas więcej pasów budujemy między wiochami.

      • 3 7

    • Co nas na trojmiasto.pl obchodzi jakiś Toruń?

      Informujcie że nasza obwodnica będzie trójpasmowa, to by dopiero było

      • 2 3

  • Jhh (6)

    Trzeba było zrobić od razu . Ale po co jak można dwa razy wałek zrobić na jednej Drodze . Koszta rozpisać i kasa jest w kieszeni.

    • 115 77

    • POto własnie tak sie budowało za POKOozcji (1)

      • 15 30

      • Teraz jest lepiej.

        Odcinek S7 pod Warszawą nie ruszył się odkąd PiS przejął władzę...

        • 5 7

    • Wałki to masz na Nowogrodzkiej. Żeby nie nazwać tego złodziejstwem!

      • 29 11

    • Powiedział pewnie gość, który od 12 lat nie zabrał się za wymianę szafy w przedpokoju, albo inną prowizorkę w domu ma jeszcze od rządów SLD.

      • 22 1

    • Nastepny mądry :D

      Nie od razu zbudowano "Gdańsk"...

      • 1 1

    • na tym odcinku jest rezerwa pod trzeci pas w pasie rozdziału. Czyli wszystkie obiekty inzynierskie w śladzie autostrady i ponad nią oraz wszytskie węzły drogowe są zrobione z szerokością na trzy pasy , Ta dobudowa będzie polegała na zabraniu powierzchni z pasu rozdziału , utwardzenia z każdej strony po 3,75 m i nałożeniu asfaltu. Poza tym w chwili budowy i obecnie na tym odcinku nie jest jeszcze potrzebny trzeci pas . Ta koncepcja związana jest z planem puszczenia na odcinku Toruń -Włocławek A 1 i S 10 na Warszawę we wspólnym przebiegu . S 10 idzie zs Szcecina na Warszawę i na węxle Toruń Połudnei juz sie wpina w A 1 . Na razie krajowa 10 idzie przez Lubicz . Tak więc ruch w strone Warszawy nei kumuluje sie na A 1.

      • 4 0

  • Co za brednie...

    zjazdy trzeba poszerzyć... nie drogę, tylko malutkie fragmenty przy zjazdach i najwazniejsze: same zjazdy....

    • 3 7

  • (3)

    Popieram. Zróbmy coś wyprzedzając przyszłość, a nie jak to bywa praktycznie zawsze - po fakcie. To że teraz jest luźno nie oznacza, że tak będzie do końca świata. Za 10 lat już może być tłoczno. Dla przykładu sytuacja z parkingami na Przymorzu. Niektóre bloki nie mają nawet parkingu, inne parking do połowy bloku jak nie krócej. Nikt nie przewidział kiedyś że będzie więcej samochodów a będzie coraz gorzej, gdyż następuje zmiana pokolenia. Dlatego zawsze jestem za pomysłami, wizją z przyszłością a ten projekt mi pod takowy podchodzi. Trzymam kciuki za realizację.

    • 9 2

    • No i dobrze że nie ma parkingu

      Dzięki temu nikt nie podjeżdża autem

      • 0 4

    • Przeciwnie za kilka lat bedzie pusto na ulicach bo bedzie zakaz jazdy autem spalinowym w miescie a nijkogo niestac na kosztowne (1)

      • 1 0

      • To się tam namaluje

        Jakieś linie i puści się rowery.

        • 0 0

  • Kolej rozbudowywujcie

    Inwestujcie w transport publiczny
    Tiry na tory, rozbudowywać drogi kolejowe wraz z infrastrukturą, dworcami, parkingami przy stacjach kolejowych, dworcach autobusowych i połączeniach z każdą miejscowością.
    Tylko takie rozwiązania mają sens.
    Wystarczy spojrzeć na miejsca na świecie gdzie rozbudowywane są drogi to niezależnie od ilości pasów korki były są i będą.
    Kierowcy postępują zawsze tak że im szersza droga tym więcej aut na nią wjeżdża. To nieuniknione.

    • 9 3

  • Obwodnica Trójmiasta powinna mieć na cwk długości po 3 pasy. A jest odcinek w stronę bramek A-1 gdzie jest tylko jeden! Tragedia!!!

    • 13 1

  • dla kogo ta autostrada jak chcą zakazac aut spalinowych !! (1)

    • 2 1

    • To elektryczne mają zakaz jazdy na autostradzie?

      • 1 1

  • (2)

    obwodnicy dorobcie a nie autostradzie

    • 7 2

    • I tu i tu. (1)

      • 1 1

      • jechałeś kiedyś autostradą? Jedyne problemy na niej to bramki i ewentualnie wypadek...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane