- 1 Wyciek oleju do Motławy. Wznowiono ruch (69 opinii)
- 2 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (46 opinii)
- 3 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (132 opinie)
- 4 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (108 opinii)
- 5 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (235 opinii)
- 6 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (141 opinii)
Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? Tak, ale nie do końca
Wydawać by się mogło, że idea zakładająca takie projektowanie przestrzeni miejskiej, aby mieszkańcy mieli w zasięgu 15-minutowego spaceru możliwość realizacji większości swoich potrzeb, jest ideą dobrą. Okazuje się jednak, że może ona budzić kontrowersje. W badaniu przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS 38 proc. ankietowanych nie wskazało miasta 15-minutowego jako dobrego rozwiązania.
- Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
- Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
- Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
Idea ta została zapoczątkowana w 2016 r. przez Carlosa Morena, francuskiego urbanistę związanego z kwestiami zrównoważonego rozwoju, i była niejako odpowiedzią na rosnącą populację miast na całym świecie.
Już dziś wiele metropolii wdraża tę koncepcję w życie. To m.in. Melbourne w Australii, Portland w USA, Bogota w Kolumbii, Ottawa w Kanadzie czy Szanghaj w Chinach. W Europie trend ten rozwijany jest z kolei w Barcelonie, Wiedniu, Mediolanie i Paryżu.
W teorii takie projektowanie dzielnic, aby umożliwiały mieszkańcom załatwianie codziennych spraw i relaks, i rekreację to niemal same plusy.
W praktyce jednak nie wszystkim taka koncepcja się podoba, głównie dlatego, że kładzie ona nacisk na ograniczenie korzystania z transportu indywidualnego, a więc ukochanych przez wielu samochodów.
Nie brakuje też głosów, że w gruncie rzeczy zamyka ona mieszkańców w dzielnicach, wyklucza osoby mieszkające poza tego typu "enklawami" i odbiera mieszkańcom prawo wyboru.
Tak czy inaczej o miastach 15-minutowych mówi się coraz więcej.
Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
Idea miasta 15-minutowego już od kilku lat wpływa też na myślenie o przyszłości Trójmiasta.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdańsk, Gdynia, Sopot - mieszkania w centrum i blisko centrum
Do koncepcji miasta 15-minutowego wielokrotnie nawiązywały w ostatnich latach np. władze Sopotu. Choć przykład tego miasta nie jest do końca dobry, bo przez swoją wielkość Sopot - niezależnie od sposobu zarządzania - miastem 15-minutowym po prostu jest.
Lepszym przykładem wydają się więc plany zagospodarowania Młodego Miasta w Gdańsku, gdzie koncepcja miasta 15-minutowego jest jedną z głównych wytycznych planistów.
Różne opracowania wymieniają też Gdynię jako jedno z pierwszych polskich miast, które wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla miasta 15-minutowego, szczególnie w obrębie swojego centrum i dzielnic z nim sąsiadujących.
O koncepcji miasta 15-minutowego nie raz i nie dwa wspominano również podczas niedawnej kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi.
Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
W przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS badaniu zapytano reprezentatywną grupę Polaków, czy zdecydowaliby się zamieszkać w okolicy z ograniczonym ruchem samochodów, gdyby oferowała najważniejsze usługi publiczne w zasięgu 15-minutowego spaceru.
Na odpowiedzi "tak" lub "zdecydowanie tak" wskazało 62 proc. badanych.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Kup tanio używany rower
- Wyniki naszej ankiety pozwalają sądzić, że sama koncepcja 15-minutowych miast ma w Polsce więcej zwolenników niż przeciwników, o ile faktycznie oferuje najważniejsze usługi publiczne na wyciągniecie ręki. Mieszanie założeń naukowych z ideologicznymi budzi jednak społeczne obawy, stąd - jak sądzę - duży odsetek osób przeciwnych rozwiązaniom ograniczającym poruszanie się samochodami - mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, firmie specjalizującej się w projektowaniu rozwiązań transportowych dla miast, na zlecenie której przeprowadzono ankietę.
Krótko mówiąc, dla części badanych ważniejszy wydaje się brak ograniczeń dla transportu indywidualnego niż dostęp do usług i rozrywek na wyciągnięcie ręki.
- Ewentualny opór bierze się raczej z obawy przed ograniczeniem swobody przemieszczania. Ludzie chcę mieć możliwość, opcję, a nie przymus - dodaje Przemysław Panek.
A wy jak uważacie? Idea miast 15-minutowych jest dobra i zdominuje już w niedalekiej przyszłości nasze bezpośrednie otoczenie? Czy może niesie ze sobą więcej niebezpieczeństw niż korzyści?
Opinie (783) ponad 100 zablokowanych
-
2024-05-05 13:36
Czy ktoś wam kazał cisnąć ten wątek? (7)
Miasta 15 minutowe to getta XXI wieku. Radzę zapoznać się z eksperymentem z Oxfordu. Jeśli chcecie żyć w więzieniach to łykajcie takie pomysły globalistów.
- 19 5
-
2024-05-05 13:44
Zapopznałem się (6)
I widzę tam tylko histeryczną reakcję prawicowych fanatyków na propozycję aby sklepy, parki i szkoły były w pobliżu mieszkań. Cały Paryż jest przeprojektowywany w podobnym kierunku i jakoś tam nikt nie dostaje z tego powodu histerii.
- 3 9
-
2024-05-05 13:59
To biegiem do okulisty, jeżeli tak mało widzisz. (1)
- 3 3
-
2024-05-05 14:42
A ty do psychiatry.
- 3 3
-
2024-05-05 15:27
(1)
Tak biedaczku ale wiesz że tu nie chodzi o to żeby było blisko poza tym co mnie obchodzi że szkoła jest blisko jeśli np jest to beznadziejna szkoła ze słabym poziomem nauczania
- 2 3
-
2024-05-05 17:15
Innych państwowych nie ma być. Wszystko zgodnie z planem.
- 0 1
-
2024-05-05 17:14
Sklepy, szkoły i parki w pobliżu to oblig. Niestety nue taraz. Reszta to ograniczenie, którego normalny człowiek nie chce.
- 0 0
-
2024-05-05 22:49
Słabo widzisz.
- 0 0
-
2024-05-05 13:45
Jak świat zostanie spalony słońcem i zatopiony przez oceany to ludzie zmienią sposób myślenia
Kto wśród waszych bliskich umarł na raka z powodu zanieczyszczonego powietrza? Nie dowiecie sie bo tego czego nie widać nie bierze się pod uwagę i nie budzi to zainteresowania.
- 1 4
-
2024-05-05 13:50
15 min
Na pewno nie na południu. 30 minut do najbliższego przystanku nie mówiąc już o tych żałosnych liniach przesiadkowych na pętli Łostowice Świętokrzyska. Pozabierali linie autobusowe i tramwajowe.
- 5 1
-
2024-05-05 14:01
Gdynia jest od dawna miastem 15-minutowym (1)
15 minut wystarczy, żeby odwiedzić wszystkie czynne wieczorem lokale
- 6 1
-
2024-05-05 17:16
15 minutową wioską.
- 3 0
-
2024-05-05 14:04
Miasto z utrudnieniami
Oddawanie przestrzeni pieszym to wcale nie miasto 15 minutowe. W Gdyni i Gdańsku jest to bardzo trudne do osiągnięcia przez układ liniowy wzdłuż torów i głównej drogi. Do tego miasto jest wręcz pocięte torami i główną drogą właśnie (Władysława, Zwycięstwa, Niepodległości, Grunwaldzka).
Poza tym w mieście jest mnóstwo utrudnień dla osób niepełnosprawnych nawet na głupim chodniku i nierównej nawierzchni, różnych rodzajach kostki, kocie łby itd- 3 2
-
2024-05-05 14:47
Dostęp do sklepów najważniejsza sprawa widać
Nie ma jak korporacje dyktujące życie i projektujące przyszłość brawa dla nas kto mądry to ucieka na wieś albo do mniej rozwiniętych krajów w istocie znacznie mądrzejszych
- 2 0
-
2024-05-05 15:12
15 minutowe bańki (1)
15 minutowa dzielnica stworzy enklawy i potworzy kasty spoleczne. jakość usług będzie różna w poszczególnych dzielnicach, co tylko pogłębi nierówności społeczne
- 6 3
-
2024-05-05 17:17
Bez wstępu do centrum dla wybranych.
- 0 0
-
2024-05-05 15:38
50 zablokowanych opinii, to samo mówi za siebie. (1)
Niech żyje cenzura i promocja globalistycznych idei.
- 17 5
-
2024-05-05 18:58
Kasują info o tym, co kasują
Nie kasują szurii. Kasują info o tym, że porównanie możliwości zrobienia zakupów po sąsiedzku do ludobójstwa jest nie na miejscu.
- 0 0
-
2024-05-05 15:52
wszystko idzie z godnie z planem gadów...ale czy im się uda? zależy tylko od nas! ja mówię zdecydowanie ..NIE!
- 8 2
-
2024-05-05 15:58
Idea nie jest dyskusyjna, w zasadzie to fakt - 15-minutowe miasto jest lepsze niz jakiekolwiek inne. Tutaj mozna tylko dyskutowac z samochodeoleniuszkami ktorych przyspawalo do kierownicy ale ta dyskusja powinna byc na zasadzie wolisz ograniczenie ruchu dzisiaj czy zakaz wjazdu jutro?
- 2 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.