• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? Tak, ale nie do końca

Piotr Weltrowski
4 maja 2024, godz. 09:00 
Opinie (783)
Usługi, urzędy, parki, rekreacja i sklepy dostępne w zasięgu 15-minutowego spaceru? Często Gdynię wymienia się jako jedno z polskich miast najbliższych idei miast 15-minutowych. I tak jest, o ile mieszka się w jej centrum. Usługi, urzędy, parki, rekreacja i sklepy dostępne w zasięgu 15-minutowego spaceru? Często Gdynię wymienia się jako jedno z polskich miast najbliższych idei miast 15-minutowych. I tak jest, o ile mieszka się w jej centrum.

Wydawać by się mogło, że idea zakładająca takie projektowanie przestrzeni miejskiej, aby mieszkańcy mieli w zasięgu 15-minutowego spaceru możliwość realizacji większości swoich potrzeb, jest ideą dobrą. Okazuje się jednak, że może ona budzić kontrowersje. W badaniu przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS 38 proc. ankietowanych nie wskazało miasta 15-minutowego jako dobrego rozwiązania.





Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?



Koncepcja miasta 15-minutowego:

To idea projektowania przestrzeni miejskiej w ten sposób, aby każdy miał dostęp do sklepów, szkół, placów zabaw, parków i usług publicznych w krótkim czasie, bez konieczności korzystania z samochodu czy nawet transportu zbiorowego.

Idea ta została zapoczątkowana w 2016 r. przez Carlosa Morena, francuskiego urbanistę związanego z kwestiami zrównoważonego rozwoju, i była niejako odpowiedzią na rosnącą populację miast na całym świecie.

Już dziś wiele metropolii wdraża tę koncepcję w życie. To m.in. Melbourne w Australii, Portland w USA, Bogota w Kolumbii, Ottawa w Kanadzie czy Szanghaj w Chinach. W Europie trend ten rozwijany jest z kolei w Barcelonie, Wiedniu, Mediolanie i Paryżu.

W teorii takie projektowanie dzielnic, aby umożliwiały mieszkańcom załatwianie codziennych spraw i relaks, i rekreację to niemal same plusy.

W praktyce jednak nie wszystkim taka koncepcja się podoba, głównie dlatego, że kładzie ona nacisk na ograniczenie korzystania z transportu indywidualnego, a więc ukochanych przez wielu samochodów.

Nie brakuje też głosów, że w gruncie rzeczy zamyka ona mieszkańców w dzielnicach, wyklucza osoby mieszkające poza tego typu "enklawami" i odbiera mieszkańcom prawo wyboru.

Tak czy inaczej o miastach 15-minutowych mówi się coraz więcej.

Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie



Idea miasta 15-minutowego już od kilku lat wpływa też na myślenie o przyszłości Trójmiasta.



Do koncepcji miasta 15-minutowego wielokrotnie nawiązywały w ostatnich latach np. władze Sopotu. Choć przykład tego miasta nie jest do końca dobry, bo przez swoją wielkość Sopot - niezależnie od sposobu zarządzania - miastem 15-minutowym po prostu jest.

Grafika obrazująca ideę miasta 15-minutowego i pochodząca z książki samego autora tej koncepcji prof. Carlosa Moreno. Grafika obrazująca ideę miasta 15-minutowego i pochodząca z książki samego autora tej koncepcji prof. Carlosa Moreno.
Lepszym przykładem wydają się więc plany zagospodarowania Młodego Miasta w Gdańsku, gdzie koncepcja miasta 15-minutowego jest jedną z głównych wytycznych planistów.

Różne opracowania wymieniają też Gdynię jako jedno z pierwszych polskich miast, które wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla miasta 15-minutowego, szczególnie w obrębie swojego centrum i dzielnic z nim sąsiadujących.

O koncepcji miasta 15-minutowego nie raz i nie dwa wspominano również podczas niedawnej kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi.

Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?



W przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS badaniu zapytano reprezentatywną grupę Polaków, czy zdecydowaliby się zamieszkać w okolicy z ograniczonym ruchem samochodów, gdyby oferowała najważniejsze usługi publiczne w zasięgu 15-minutowego spaceru.

Na odpowiedzi "tak" lub "zdecydowanie tak" wskazało 62 proc. badanych.



- Wyniki naszej ankiety pozwalają sądzić, że sama koncepcja 15-minutowych miast ma w Polsce więcej zwolenników niż przeciwników, o ile faktycznie oferuje najważniejsze usługi publiczne na wyciągniecie ręki. Mieszanie założeń naukowych z ideologicznymi budzi jednak społeczne obawy, stąd - jak sądzę - duży odsetek osób przeciwnych rozwiązaniom ograniczającym poruszanie się samochodami - mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, firmie specjalizującej się w projektowaniu rozwiązań transportowych dla miast, na zlecenie której przeprowadzono ankietę.
Idea miasta 15-minutowego zakłada ograniczanie ruchu samochodowego, co z kolei umożliwia oddawanie przestrzeni pieszym - choćby przez powstawanie woonerfów, takich jak w Dolnym Sopocie. Idea miasta 15-minutowego zakłada ograniczanie ruchu samochodowego, co z kolei umożliwia oddawanie przestrzeni pieszym - choćby przez powstawanie woonerfów, takich jak w Dolnym Sopocie.
Krótko mówiąc, dla części badanych ważniejszy wydaje się brak ograniczeń dla transportu indywidualnego niż dostęp do usług i rozrywek na wyciągnięcie ręki.

- Ewentualny opór bierze się raczej z obawy przed ograniczeniem swobody przemieszczania. Ludzie chcę mieć możliwość, opcję, a nie przymus - dodaje Przemysław Panek.
A wy jak uważacie? Idea miast 15-minutowych jest dobra i zdominuje już w niedalekiej przyszłości nasze bezpośrednie otoczenie? Czy może niesie ze sobą więcej niebezpieczeństw niż korzyści?

Opinie (783) ponad 100 zablokowanych

  • Doweloperka rządzi Gdanskiem , a żydowski mafioso Robyg od lat ma na usługach naszych włodarzy. Wielkimi krokami realizuje swój plan 15-minutowej wizji Trójmiasta. Samochód zniknie , okaże się w getcie zbyteczny . Sztuczna inteligencja dokończy dzieła globalistów .

    • 14 3

  • Tłuszcza rządzi (3)

    Nowoczesne, czyli ekologiczne, racjonalne koncepcje urbanistyczne nie podobają się Januszom i Grażynom, którzy tak ochoczo odrzucają pomysły na zarządzanie miastem, na przykład w Gdyni. Dla nich najważniejsze są parkingi przy plaży i pod oknem swego mieszkania. Idea miasta 15-minutowego wymaga większego wysiłku umysłowego. Tacy też ludzie głosują w ankiecie. Ręce opadają.

    • 2 16

    • (1)

      Leje ciepłym sikiem na ekologiczne brednie totalitarnych śmieci

      • 6 1

      • Brzydko powiedziane, ale coś w tym jest.

        • 2 1

    • Po tym komentarzu rzeczywiście.

      • 2 0

  • Miasto 15 minutowe

    Główna wada to fakt, że patodeweloperzy nie maja pojęcia ani wiedzy na temat budowy domów. Przede wszystkim plan
    budowania domów powinien być sporządzony przez inżynierów budownictwa. Kiedyś, dawno temu opracowywano
    plany budowania domów. Plany zawierały plany i zapisy całych terenów gdzie miał być budowany dom.
    Trzeba wiedzieć, że mieszkańcy muszą mieć zapewnione drogi dojazdów , odpowiednich terenów dla mieszkańców
    w tym dla dzieci, tereny do zbudowania sklepów, poradni lekarskich , szkół i in. Odległości między domami muszą być
    zabezpieczone. Należy przewidywać zabezpieczenia istniejących drzew, roślin i in. A nie tak jak obecnie czynią, że
    zbudowane domy nie dość , że jakość budynków jest niska to brakuje dla ludzi komunikacji z całym terenem miasta,
    brakuje dobrych instalacji wodnych i kanalizacji i wiele innych spraw.

    • 11 0

  • Antykomor (1)

    Co za sprdlony artykul pioracy mozgi, najlepiej wjbac nas odrazu do obozu i zagazowac, po co ta sciema, zabrac samochody, jbac w obozie az do smierci, a na koncu zwłoki zutylizowac i na obornik. A barany dalej be, bee, beee

    • 12 2

    • Wersja radykalna. Nie wiadomo, która przejdzie.

      • 1 0

  • czego to nie wymyślą...hmmm..chory umysł ale bogaty coś wymyśli a papugi powielają..za kasę oczywiście -gadzią kasę..nie potrzebuję chorych idei ...niby dla naszego ''dobra'' wszystko..jak potem się okazuje...przeciwko nam...co pokazały ostatnie lata..wonnnn ze swoimi chorymi ideami

    • 7 2

  • Przeciwko kwadransowym miastom najbardziej pienią ci, (4)

    którzy szalu dostają stojąc w korkach przy okazji dowozu swoich dzieci do szkół i na inne zajęcia.

    • 6 13

    • Przeciwko głupocie i totalitaryzmowi są wszyscy myślący ludzie

      • 5 3

    • Dlaczego patologia bezrozumnych rodziców wiezie swoje dzieci na drugi koniec miasta do szkoły mimo ze maja pod nosem (2)

      Bo sa bezrozumni im sie wydaje ze państwo szkoła na drugim kocu miasta jest lepsza od państwowej szkoły obok ich miejsca zamieszkania :) To samo myślą oni wszyscy:) Ci rodzice co mieszkaja obok tej szkoły do ktorej oni wiaza swoje dzieci mysla identycznie:) taka to głupota totalna wzajemnie sie napedzajaca na zasadzie szkoła pod domen nie zrobi z mojego glupiego dziecka geniusza a tam ta tak :)

      • 1 5

      • akurat często to jest prawda (chodzi o szkoły) (1)

        ale ideą takiego układu jest przede wszystkim dostęp do podstawowych usług, a nie luksusowych

        podstawową jest szkoła, żłobek, przedszkole gdzieś blisko

        podstawową jest lekarz, sklepy, banki, itd.

        dobrze byłoby gdyby urzędy czy obiekty rekreacyjne. sportowe były także blisko

        W sumie to tak jest w znakomitej większości przypadków.

        Największy problem to praca - i tu chodzi chyba bardziej by nie tworzyć dzielnic biurowych, ale wkomponowywać takie budynki w dzielnice mieszkalne.

        • 3 0

        • I wtedy ludzie będą przemieszczali się pomiędzy mieszkalnymi dzielnicami z domu do pracy i odwrotnie. A mieszkalne dzielnice jak wiemy nie są przystosowane do takiego ruchu.

          • 0 1

  • Spokojnie w Gdańsku dzielnice miasto 15 minutowe jest nie do zrealizowanioa bo tutaj rzadzi deweloperka a dlanich sie lczy (1)

    tylko bystawiac bloki jak najbliuzej siebie i jak najwiecej.

    • 5 0

    • Wersja Gdańska będzie taka, ze nie będziesz jeździł samochodem a jednocześnie infrastruktury osiedlowej i tak nie będzie.

      • 1 1

  • powtorka

    Za komuny nie wydawali paszportów za PO50 będą paszporty na wyjazd po za strefę zamieszkania

    • 8 1

  • Gratulacje redakcjo i wielki prezesie (1)

    Właśnie udowodniliście jaki jest target tego portalu - wystarczy poczytać 99% kompletnie bezsensownych, hejterskich i foliarskich wpisów.

    To wasza zasługa, bo takich czytelników promujecie.

    Może macie tożsame poglądy.

    • 3 8

    • Mają

      Wczoraj kasowali opinie o tym, że porównywanie dobrze zaopatrzonego sąsiedztwa do machiny eksterminacji ludzi jest nie na miejscu

      • 0 1

  • iinfo

    W niemieckich gettach było 3 min do wzzystkiego łacznie z cmentarzami na wolnym powietrzu , SLD z PO mają słuszną linię partyjną , zrobić z Polaków Palestynczyków

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane