• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? Tak, ale nie do końca

Piotr Weltrowski
4 maja 2024, godz. 09:00 
Opinie (783)
Usługi, urzędy, parki, rekreacja i sklepy dostępne w zasięgu 15-minutowego spaceru? Często Gdynię wymienia się jako jedno z polskich miast najbliższych idei miast 15-minutowych. I tak jest, o ile mieszka się w jej centrum. Usługi, urzędy, parki, rekreacja i sklepy dostępne w zasięgu 15-minutowego spaceru? Często Gdynię wymienia się jako jedno z polskich miast najbliższych idei miast 15-minutowych. I tak jest, o ile mieszka się w jej centrum.

Wydawać by się mogło, że idea zakładająca takie projektowanie przestrzeni miejskiej, aby mieszkańcy mieli w zasięgu 15-minutowego spaceru możliwość realizacji większości swoich potrzeb, jest ideą dobrą. Okazuje się jednak, że może ona budzić kontrowersje. W badaniu przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS 38 proc. ankietowanych nie wskazało miasta 15-minutowego jako dobrego rozwiązania.





Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?



Koncepcja miasta 15-minutowego:

To idea projektowania przestrzeni miejskiej w ten sposób, aby każdy miał dostęp do sklepów, szkół, placów zabaw, parków i usług publicznych w krótkim czasie, bez konieczności korzystania z samochodu czy nawet transportu zbiorowego.

Idea ta została zapoczątkowana w 2016 r. przez Carlosa Morena, francuskiego urbanistę związanego z kwestiami zrównoważonego rozwoju, i była niejako odpowiedzią na rosnącą populację miast na całym świecie.

Już dziś wiele metropolii wdraża tę koncepcję w życie. To m.in. Melbourne w Australii, Portland w USA, Bogota w Kolumbii, Ottawa w Kanadzie czy Szanghaj w Chinach. W Europie trend ten rozwijany jest z kolei w Barcelonie, Wiedniu, Mediolanie i Paryżu.

W teorii takie projektowanie dzielnic, aby umożliwiały mieszkańcom załatwianie codziennych spraw i relaks, i rekreację to niemal same plusy.

W praktyce jednak nie wszystkim taka koncepcja się podoba, głównie dlatego, że kładzie ona nacisk na ograniczenie korzystania z transportu indywidualnego, a więc ukochanych przez wielu samochodów.

Nie brakuje też głosów, że w gruncie rzeczy zamyka ona mieszkańców w dzielnicach, wyklucza osoby mieszkające poza tego typu "enklawami" i odbiera mieszkańcom prawo wyboru.

Tak czy inaczej o miastach 15-minutowych mówi się coraz więcej.

Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie



Idea miasta 15-minutowego już od kilku lat wpływa też na myślenie o przyszłości Trójmiasta.



Do koncepcji miasta 15-minutowego wielokrotnie nawiązywały w ostatnich latach np. władze Sopotu. Choć przykład tego miasta nie jest do końca dobry, bo przez swoją wielkość Sopot - niezależnie od sposobu zarządzania - miastem 15-minutowym po prostu jest.

Grafika obrazująca ideę miasta 15-minutowego i pochodząca z książki samego autora tej koncepcji prof. Carlosa Moreno. Grafika obrazująca ideę miasta 15-minutowego i pochodząca z książki samego autora tej koncepcji prof. Carlosa Moreno.
Lepszym przykładem wydają się więc plany zagospodarowania Młodego Miasta w Gdańsku, gdzie koncepcja miasta 15-minutowego jest jedną z głównych wytycznych planistów.

Różne opracowania wymieniają też Gdynię jako jedno z pierwszych polskich miast, które wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla miasta 15-minutowego, szczególnie w obrębie swojego centrum i dzielnic z nim sąsiadujących.

O koncepcji miasta 15-minutowego nie raz i nie dwa wspominano również podczas niedawnej kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi.

Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?



W przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS badaniu zapytano reprezentatywną grupę Polaków, czy zdecydowaliby się zamieszkać w okolicy z ograniczonym ruchem samochodów, gdyby oferowała najważniejsze usługi publiczne w zasięgu 15-minutowego spaceru.

Na odpowiedzi "tak" lub "zdecydowanie tak" wskazało 62 proc. badanych.



- Wyniki naszej ankiety pozwalają sądzić, że sama koncepcja 15-minutowych miast ma w Polsce więcej zwolenników niż przeciwników, o ile faktycznie oferuje najważniejsze usługi publiczne na wyciągniecie ręki. Mieszanie założeń naukowych z ideologicznymi budzi jednak społeczne obawy, stąd - jak sądzę - duży odsetek osób przeciwnych rozwiązaniom ograniczającym poruszanie się samochodami - mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, firmie specjalizującej się w projektowaniu rozwiązań transportowych dla miast, na zlecenie której przeprowadzono ankietę.
Idea miasta 15-minutowego zakłada ograniczanie ruchu samochodowego, co z kolei umożliwia oddawanie przestrzeni pieszym - choćby przez powstawanie woonerfów, takich jak w Dolnym Sopocie. Idea miasta 15-minutowego zakłada ograniczanie ruchu samochodowego, co z kolei umożliwia oddawanie przestrzeni pieszym - choćby przez powstawanie woonerfów, takich jak w Dolnym Sopocie.
Krótko mówiąc, dla części badanych ważniejszy wydaje się brak ograniczeń dla transportu indywidualnego niż dostęp do usług i rozrywek na wyciągnięcie ręki.

- Ewentualny opór bierze się raczej z obawy przed ograniczeniem swobody przemieszczania. Ludzie chcę mieć możliwość, opcję, a nie przymus - dodaje Przemysław Panek.
A wy jak uważacie? Idea miast 15-minutowych jest dobra i zdominuje już w niedalekiej przyszłości nasze bezpośrednie otoczenie? Czy może niesie ze sobą więcej niebezpieczeństw niż korzyści?

Opinie (783) ponad 100 zablokowanych

  • Gdynia to piekne miasto z atrakcjami (1)

    Nawet z dzielnic jak Chwarzno wszędzie jest blisko.

    • 1 5

    • Małe pół godziny. W dni robocze oczywiście.

      • 1 0

  • Brawo ...

    super narracja, czas przyzwyczajać ludzi do niewoli, szpryce, ograniczenia w poruszaniu się, ślad węglowy, wykluczenie gotówki, super, a głupole myślą że to dla ich dobra, bezpieczeństwa i wygody.

    A pytania w ankiecie zmanipulowane i zmanipulowane wnioski.

    Oczywiście że jestem za szybkim dostępem do sklepu, usług, ale jestem ordefiwko ograniczeniu mojego prawa do posiadania czegokolwiek.

    Spytajcie się ludzi czy są za ograniczeniem dostępu do samochodów? Czy są za ograniczeniem możliwości wyjazdu za granicę? Czy są za wprowadzeniem ograniczeniem w dostępie do jedzenia?

    Do wszystko oferuję zieloną komuna, a zadane inaczej pytania zmieniają sens odpowiedzi.

    • 14 4

  • Hodowla

    W przeszłości zwierzęta wypasano głównie na pastwiska. Wędrowano rownież z nimi w poszukiwaniu pożywienia. Dzisiaj wesołe i uśmiechnięte zwierzęta hodowlane są w 15 minutowych chlewach bez dostępu do naturalnego środowiska i orientują się dopiero kiedy je zarżną w ostatniej chwili. Te urodzone w niewoli myślą, że tak powinno być. Wszystkie decyzje we współczesnym świecie są skierowane na totalną kontrolę hodowli zwierząt człekokształtnych zwanych dla zmyłki homo sapiens.

    • 14 3

  • Kolejna utopijna lewicowa koncepcja a'la zielony ład, braterstwo z ZSRR (1)

    , komunizm i tego pokroju bzdety
    To kolejna wariacja na temat kibucu
    Ludzie - to są kieszenie tych samych spodni
    Naprawdę tego nie widzicie ??
    To spojzcie wyzej na tą pejsiata twarz POstaci ktora te spodnie nosi.
    Karmia sie waszymi pieniedzmi i waszym znojem i POtem...
    W zebach im pieniadze zanosicie.
    Nie orza, nie sieją, nie zniwują a zboża cale spichlerze mają...
    Jak to zrobili ?
    Czary mary i mają niewolnikow setki milionów jsk nie miliardy.
    Niewolnikow którzy nazywają siebie wolnymi ludzmi żyjącymi w demokracji.
    A może zrobić by tak żeby też musieli pracowac w pocie czoła ???
    To tak "ku równości na świecie".
    Bo nie ma równości gdy są niewolnicy.

    • 10 3

    • Dużo prawdy. Jedna wielka manipulacja. AI.

      • 0 0

  • jedyne czego naprawdę nie chcę (4)

    to aby nikt nie wpływał na moje życie tak, abym musiała zmieniać swoje przyzwyczajenia i to co jest dla mnie ważne. Mam do pracy 25 km z Oliwy na koniec Gdyni, nie chcę, aby ktokolwiek mnie przekonywał do wyższości transportu zbiorowego nad moim autem: jadę nim 25 minut, zbior-kom to ok 80 minut, ale nawet o tym nie myślę. nikt mnie nie zmusi do zmiany miejsca gdzie robię zakupy, bo to jest mój wybór, i nikomu nic do tego czy jest to Matarnia czy Chylonia. poruszam sie po całym Trójmieście w zależności od potrzeb. dlaczego na siłę ktoś chce to zmieniać? w imię czego? Aby kontrolować ludzi w ramach 1 dzielnicy? to się nie uda bo musielibyście przesiedlać ludzi, np. stoczniowców wokół stoczni, to nie komuna, ludzie chcą żyć po swojemu.

    • 19 5

    • Idealny przykład roszczeniowego buraczka od kobiety rozumu sie nie oczekuje to naturalne (3)

      Przyznaj sie gdzie mieszkasz i gdzie parkujesz dlaczego wiekszosc ma tłuc sie zbiorkomem bo ty masz kaprys jechac sobie blachosmrodem trujacy spalinami .Wiec dzbanku jesli kazdy bedzie miał auto w twoim bloczku kto bedzie decydował gdzie masz parkowac co?
      a potem tez sie plujesz o korki co? szkoda czasu na twoja głupote

      • 1 10

      • Wypad kadłubie do Korei Płn albo do Putina na prowincje. Tam nie ma samochodów. Będziesz mógł głosić swoje komunistyczne wizje do woli.

        • 4 1

      • Mieszkam niealeko meczetu,

        Z parkowaniem nie ma kłopotu, gorzej z wyprawą do biura na koniec Gdyni. Na szczęście kiedy nie mam auta z powodów losowych to mogę wziąć pracę zdalną, już teraz pracuję hybrydowo, połowę czasu z domu.

        • 1 0

      • Totalna kultura jw.

        • 0 0

  • Witamy w gettach i fawelach

    Ciemny lud to kupi

    • 14 3

  • i po co sie tak produkujecie, ten projekt nie jest dla was przeznaczony (4)

    tylko dla wybranego miliarda ludzi genetycznie posłusznych bez aspiracji i potrzeb przejawiania asertywności. Wojna, pandemie są tylko katalizatorem zmian które nadejdą czy to się ludziom podoba czy nie

    • 8 5

    • (3)

      A ci co to wprowadzają naprawdę myślą że nie można ich po prostu pozabijać?

      • 1 1

      • Na szczęście (1)

        Nikt nie jest nieruszalny. Ale to od nas samych zależy na co sobie pozwolimy... Polityka i kościół to rak toczący ten kraj.

        • 3 2

        • A komunistyczno-totalna pseudoideologia to co? AI.

          • 0 1

      • Od czego a i e na życzenie? AI.

        • 0 0

  • Lał, ale nalot właścicieli aluminiowych czapeczek (1)

    • 2 11

    • jak rozdajesz za free to biorą

      twoja czapeczka jest najlepsza

      • 5 1

  • Ludzie maja wodę zamiast mózgu (2)

    Na obecnym etapie jest to niemożliwe. Zabetonwaliscie miasta. Młodzież jest leniwa. Plan zagospodarowania przestrzennego nie istnieje ( lepiej projektowano za czasów komuny ) bo inwestycje są budowane na zasadzie .. moja ziemia , mój koncept i już.
    Zamiast pozwalać na zabudowę np nabrzeży , teren w centrum dobrze skomunikowanych pseudo kameralnymi inwestycjami dla wybranych to trzeba było budować w górę. Na dole pare pięter w dół parkingi i wtedy byłaby szansa. Ma tej samej powierzchni mieszkaloby więcej ludzi. Auta zaparkowane pod budynkami a nie tak jak teraz walka o ogień. A teren zamiast betonować to robić terenu zielone. Jak będziecie mieli szczęście to będziecie mieć 15 minutowe . dzielnice.

    • 12 0

    • Tak jest

      Ludzie są pasywni i leniwi. A samemu świata się nie zbawi. Szkoda że Polacy pozwolili sobie odebrać wolność i godność. Zrobiliśmy sami sobie krzywdę. Ale być może nigdy nie jest za późno na zmiany. Jednak te trzeba zacząć od siebie i lokalnych inicjatyw a nie oddawać władzę w ręce nieudaczników.

      • 3 1

    • Niestety

      Miejsca parkingowe pod budynkiem są dodatkowo płatne. Gdyby tak nie było to każdy mieszkaniec parkowałby pod swoim blokiem pod ziemią, a deweloper musiałby zapewnić np 2 miejsca na każde mieszkanie bezpłatnie. Zmuś ich do tego.

      • 2 0

  • Co tu się wydarzyło w tych komentarzach? (4)

    W szoku jestem. Jeżeli większość komentujących mieszka w trójmieście, to wow, zaskoczyło mnie to bardzo, jak wielu szurów jest wśród nas. Bardzo, bardzo niepokojące. Jakaś zmasowana akcja.

    • 6 18

    • po prostu jesteś ograniczony intelektualnie i nie widzisz zagrożeń (2)

      • 12 4

      • trafione w dychę!

        • 9 1

      • IQ ponoć spadło o 20 punktów ostatnio.

        • 3 2

    • Może jakiś piknik? Zobaczymy, jakie z nas "szury?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane