- 1 Wyciek oleju do Motławy. Wznowiono ruch (69 opinii)
- 2 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (46 opinii)
- 3 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (128 opinii)
- 4 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (108 opinii)
- 5 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (235 opinii)
- 6 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (141 opinii)
Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? Tak, ale nie do końca
Wydawać by się mogło, że idea zakładająca takie projektowanie przestrzeni miejskiej, aby mieszkańcy mieli w zasięgu 15-minutowego spaceru możliwość realizacji większości swoich potrzeb, jest ideą dobrą. Okazuje się jednak, że może ona budzić kontrowersje. W badaniu przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS 38 proc. ankietowanych nie wskazało miasta 15-minutowego jako dobrego rozwiązania.
- Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
- Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
- Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
Idea ta została zapoczątkowana w 2016 r. przez Carlosa Morena, francuskiego urbanistę związanego z kwestiami zrównoważonego rozwoju, i była niejako odpowiedzią na rosnącą populację miast na całym świecie.
Już dziś wiele metropolii wdraża tę koncepcję w życie. To m.in. Melbourne w Australii, Portland w USA, Bogota w Kolumbii, Ottawa w Kanadzie czy Szanghaj w Chinach. W Europie trend ten rozwijany jest z kolei w Barcelonie, Wiedniu, Mediolanie i Paryżu.
W teorii takie projektowanie dzielnic, aby umożliwiały mieszkańcom załatwianie codziennych spraw i relaks, i rekreację to niemal same plusy.
W praktyce jednak nie wszystkim taka koncepcja się podoba, głównie dlatego, że kładzie ona nacisk na ograniczenie korzystania z transportu indywidualnego, a więc ukochanych przez wielu samochodów.
Nie brakuje też głosów, że w gruncie rzeczy zamyka ona mieszkańców w dzielnicach, wyklucza osoby mieszkające poza tego typu "enklawami" i odbiera mieszkańcom prawo wyboru.
Tak czy inaczej o miastach 15-minutowych mówi się coraz więcej.
Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
Idea miasta 15-minutowego już od kilku lat wpływa też na myślenie o przyszłości Trójmiasta.
Do koncepcji miasta 15-minutowego wielokrotnie nawiązywały w ostatnich latach np. władze Sopotu. Choć przykład tego miasta nie jest do końca dobry, bo przez swoją wielkość Sopot - niezależnie od sposobu zarządzania - miastem 15-minutowym po prostu jest.
Lepszym przykładem wydają się więc plany zagospodarowania Młodego Miasta w Gdańsku, gdzie koncepcja miasta 15-minutowego jest jedną z głównych wytycznych planistów.
Różne opracowania wymieniają też Gdynię jako jedno z pierwszych polskich miast, które wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla miasta 15-minutowego, szczególnie w obrębie swojego centrum i dzielnic z nim sąsiadujących.
O koncepcji miasta 15-minutowego nie raz i nie dwa wspominano również podczas niedawnej kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi.
Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
W przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS badaniu zapytano reprezentatywną grupę Polaków, czy zdecydowaliby się zamieszkać w okolicy z ograniczonym ruchem samochodów, gdyby oferowała najważniejsze usługi publiczne w zasięgu 15-minutowego spaceru.
Na odpowiedzi "tak" lub "zdecydowanie tak" wskazało 62 proc. badanych.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Kup tanio używany rower
- Wyniki naszej ankiety pozwalają sądzić, że sama koncepcja 15-minutowych miast ma w Polsce więcej zwolenników niż przeciwników, o ile faktycznie oferuje najważniejsze usługi publiczne na wyciągniecie ręki. Mieszanie założeń naukowych z ideologicznymi budzi jednak społeczne obawy, stąd - jak sądzę - duży odsetek osób przeciwnych rozwiązaniom ograniczającym poruszanie się samochodami - mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, firmie specjalizującej się w projektowaniu rozwiązań transportowych dla miast, na zlecenie której przeprowadzono ankietę.
Krótko mówiąc, dla części badanych ważniejszy wydaje się brak ograniczeń dla transportu indywidualnego niż dostęp do usług i rozrywek na wyciągnięcie ręki.
- Ewentualny opór bierze się raczej z obawy przed ograniczeniem swobody przemieszczania. Ludzie chcę mieć możliwość, opcję, a nie przymus - dodaje Przemysław Panek.
A wy jak uważacie? Idea miast 15-minutowych jest dobra i zdominuje już w niedalekiej przyszłości nasze bezpośrednie otoczenie? Czy może niesie ze sobą więcej niebezpieczeństw niż korzyści?
Opinie (783) ponad 100 zablokowanych
-
2024-05-05 18:40
Gdynia WZGoRZE tu sie zyje najlepiej!
- 1 1
-
2024-05-05 18:44
15 min nie kłóci się z samochodami (1)
Teoria, że 15 minutowe dzielnice oznaczają odebranie przestrzeni do ruchu pojazdami jest błędna. Miasto zaprojektowane wg tej koncepcji musi po prostu posiadać system dróg o dużej przepustowości i połączony z nim system parkingów połączony z komunikacją miejską. To nie są rzeczy do zrobienia w jedną kadencję, więc mało kto się tym interesuje. Projektując przestrzeń trzeba założyć, że na 1 mieszkanie będzie przypadał 1 samochód, bo ludzie nie są stworzeni do życia w gettach. W miastach powinien być zakaz grodzenia osiedli, bo to odbiera przestrzeń pozostałym mieszkańcom, którzy mieszkają w miejscach, gdzie bez przeszkód poruszają się mieszkańcy grodzonych enklaw. To jest nieuczciwe.
- 5 0
-
2024-05-05 22:36
Miasta i osiedla z niezbędną infrastrukturą to żaden wynalazek, tylko obowiązująca od dawna norma, którą zarzucono przez dziką d
- 1 0
-
2024-05-05 18:58
Utopia.
I wszystko w temacie.
- 5 1
-
2024-05-05 19:01
kolejny import amerykańskich haseł
Które nie mają, żadnego znaczenia w Europie, tak jak nazwy pokoleń.
- 3 2
-
2024-05-05 19:40
(10)
Z jednej strony bawi mnie, a z drugiej przeraża ilość komentarzy tzw. szurów. O idei miastach 15 minutowych mówi się już od kilku lat, a od jakiegoś miesiąca nagle szury sabotują temat. Ktoś dostał przykład z góry i powiela jakieś fake newsy wyssane z palca o gettach, strefach zamknięcia itp. a ludzie łykają jak pelikany. Zaprawdę poziom ogłupienia przyjmuje efekt kuli śniegowej. Ps. Jakoś z takich osiedli jak na Zaspie, czy w Rumi-Janowie od dziesiątek lat nie ma zakazu wyjazdu ;)
- 4 11
-
2024-05-05 20:14
(1)
Niech po prostu budują szkoły, przedszkola zamiast bredzić o miastach 15 minutowych i ograniczaniu ruchu.
- 5 1
-
2024-05-05 22:38
Tak było. To nic nowego.
- 2 0
-
2024-05-05 20:37
(3)
Biedaku głupi poczytaj sobie o 4 rewolucji przemysłowej o tych wszystkich głupkowatych bzdurach jakie są planowane pod płaszczykiem ekologii zrównoważonego rozwoju a potem otwieraj dziób
- 5 4
-
2024-05-05 20:42
(2)
Odłącz się od Internetu jeśli wypierasz postęp cyfrowy. Ps. Skoro negujesz ideę łatwej dostępności usług i handlu nam ci życzyć : oddalenia od ośrodków zdrowia, szkół, spożywczaka, piekarni, biblioteki? ;)
- 2 4
-
2024-05-05 22:40
Dopiero się urodziłeś, czy udajesz naiwnego. To wszystko było kiedyś normą. Do czasu, gdy developerzy zaczęli sprzedawać dziurę (1)
- 3 2
-
2024-05-05 23:16
Co było normą - sklep, szkoła i przychodnia na każdym osiedlu, czy mieszkanie w polu?
- 1 2
-
2024-05-05 23:25
Każdy minus to ujawnienie trolla :) (3)
To prawda, pod tego typu artykułami szury i filarze dziesiątkują się i trolluja w komentarzach. Aż przykro się robi na myśl, że tyle tępoty jest na około ( tym bardziej że źródła rzetelnej, naukowej wiedzy są dostępne dla każdego, jak nigdy przedtem).
- 1 2
-
2024-05-06 01:35
Kiedyś naukowcy udawadniali że palenie fajek nie zwiększa ryzyka raka płuc.
Dziś eko szury mają współczesnych naukowców za nieomylnych i bezstronnych kapłanów - zejdź na ziemię.
- 1 2
-
2024-05-06 08:31
Popracuj wpierw nad ortografią, (1)
później weź się za pisanie komentarzy.
- 2 1
-
2024-05-06 09:50
Kochanie w mojej wypowiedzi nie ma ani jednego błędu ortograficznego. Jest tylko literówka . Całuski w foliową czapeczkę
- 0 3
-
2024-05-05 20:02
Precz z komuną. Tylko wolność, w tym wolność wyboru.
- 8 1
-
2024-05-05 20:09
Niech autor artykułu, doda jeszcze, że (1)
ludzie zamknięci w tych "miastach" będą mieli ograniczoną i limitowana liczbę wyjść poza granice tego nowatorskiego cudeńka. Oczywiście dla ich dobra, albo planety. Takimi enklawkami łatwiej też zarządzać podczas następnej zarazy.
- 5 2
-
2024-05-05 22:42
Przecież niektórzy światli chcieli już budować izolatoria dla niezaszczepionych.
- 2 1
-
2024-05-05 20:31
xxx (1)
Warto pamiętać,. ze 15 minutowe miasto wiąże się z tym, iż bez specjalnego zezwolenia( ze względu na ślad węglowy) nie będzie się można przemieszczać z jednej strefy do drugiej. Takie to 15 minutowe miasta wam oferują.......
- 3 2
-
2024-05-05 20:42
Bzdury
- 1 4
-
2024-05-05 20:59
Pytanie z cyklu: "czy chcesz być piękny, młody i bogaty"
Problem w tym, że każdy przez to rozumie co innego.
Oraz to, że pytającego odpowiedź nie obchodzi...- 1 0
-
2024-05-05 21:52
1 pytanie
Ile osob wyniosla ta reprezentatywna grupa Polaków? Aby grupa byla reprezentatywna to musi wynosic 10% danej populacji, czyli ok 100tys dla takiego np. Trójmiasta. A ile wynosila owa grupa ? 10 osob i 6.2 bylo na tak ? Statystyka ladacznica nauk dowodzi tylko tezy za ktora placi zlecajacy badanie, w tym wypadku pewnie jakis brukselski zielony dekiel.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.